• eeerica

IVF hösten/vintern 2020

Enkeli skrev 2020-10-22 06:01:36 följande:

Godmorgon! Ruvardag 8(med blasto) och denna present idag! Har mått lite illa och varit varm/kall, svullen mage, ingen PMS osv. Så detta var anledningen :) helt otroligt, första IVF! Nu hoppas vi den vill stanna med oss <3

Woop woop!! Grattis :)
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-22 15:23:11 följande:

Jättemysigt och overkligt! Det sjuka var att sonen (4år) gjorde armband igår kväll av pärlor och den blev för liten så sade han ?den är till bebisen. Bebisen görs just nu i mammas mage? maken hörde också- helt sjukt. Vi har varit noga med att inte säga ngt till honom och detta var ju innan vi visste. Läskigt!

Men är inte barn lite märkliga!! För någon dag sen när vi skulle till jobb, jag och pappan kramades hejdå med en puss, sa dottern: ni är kära, därför pussas ni

Jag: ja det är vi verkligen!

Dottern: då ska ni få en bebis så jag blir en storasyster

Inga frågor på det inte, men än ska hon inget få veta :)
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-26 20:57:01 följande:

Jag ska snart sluta grubbla mitt eget- längtr att orka kommentera era inlägg. Snart. Ännu är jag en sörjande kvinna som tyvärr inte orkar så mycket mer. Men snart.. har en fråga om ni orkar, har någon av er hört andra som inte fått till frysen men ändå lyckats bli gravid? Tänker bara om det betyder att mina ägg är helt urkass, eller om det finns en chans.. undra om det därför inte gått när vi försökt naturligt! Så har ni hört.. tack snälla och kramar

Så ledsamt att höra att det inte gick bra för dig <3

Alla är vi olika, jag har tex aldrig ätit p-piller pga ?risker i släkten? har aldrig blivit gravid naturligt, fick inga till frys på mitt första äggplock, på andra fick jag 3 till frysen och en et. Jag gick på samma protokoll och mediciner, skillnaden jag gjorde inför andra ÄP var att jag fick akupunktur och såg till att få i mig alla vitaminer, men tänker att det inte kan göra så stor skillnad.. Så nej, jag tror inte dina ägg är urkassa.

Skickar lite styrkekramar och hoppas jag orkar spendera tid här snart igen. Jag mår så fruktansvärt dåligt men tackar han där uppe för att jag jobbar hemifrån.
  • eeerica
    Sussna85 skrev 2020-10-27 08:24:31 följande:

Vilken vecka är du i nu? Ja,fy att må dåligt,det är på gott och ont lite har jag tyckt. Skitjobbigt men på samma gång lite betryggande. Kramar <3

Jo visst är det så. Jag är i vecka 6 nu. Den 12e nov hoppas jag få se hjärtat slå, och då äntligen få slippa progynonen och lutinus. Den 13e sen ska jag till mvc, då jag antar att jag ska få sprutor, en spruta varje dag under resten av graviditeten. Precis som när jag väntade dottern. Sprutan är blodförtunnande, jag har några i släkten med kärlsjukdomar, närmast mamma och moster som båda fick blödning i hjärnan.

Det är ju inte speciellt skönt att sticka sig själv....
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-27 15:03:29 följande:

Tack snälla för pepp! Ja- jobb hemifrån är guld värt i dessa lägen, när man mår dåligt. Jag är också glad för det, vet inte hur jag hade orkat annars- hade nog sjukskrki it mig. Är du illamående eller? Och en fråga- är detra just din andra IVF?

Jag driver eget företag så jobbar alltid hemifrån :)

Första omgången ivf jag gjorde: ett ÄP en insättning blödde ganska omgående. Nästa ÄP, en insättning som inte fastnade och 3 till frysen. Sen gjorde jag FET och dottern kom.

Nu 5 år senare är det syskonförsök genom FET

Ja jag mår sjukt illa, är i närheten av toaletten hela tiden, känns som att kräket sitter i halsen hela tiden, men inget kommer ut.
  • eeerica
    minnie768 skrev 2020-10-27 21:48:03 följande:

Får jag fråga vad det kommer sig att du ska ta både progynon (och vad gör det?) och lutinus fram till efter första ultraljudet då du bör vara runt v8?

Jag är nämligen i v 5 nu, ultraljud 17/11 (runt v8), men jag ska bara ta lutinus två gånger/dag i några dagar till och har gjort så sedan testdag 24/10.

Jag nojar så att det ska skita sig pga jag slutar med lutinuset så är nästan sugen på att fortsätta lite längre 

Ja du säg det...bif bild på bipacksedeln, där det även står att jag ska sluta med dom om jag blir gravid?! Jag har haft mens som vanligt, så jag fick det för stimulera min cykel. Har inte ifrågasatt det då det funkade när jag fick min dotter. Då tog jag en typ av gelé istället för lutinus. Men nu mår jag så dåligt att jag ska kontakta rmc idag, för det är stört omöjligt att jag ska behöva må så här. Tänker att dom får kolla mig lite tidigare om man tittar på när man ska avbryta intaget av progynon.

• eeerica
    minnie768 skrev 2020-10-27 21:48:03 följande:

Får jag fråga vad det kommer sig att du ska ta både progynon (och vad gör det?) och lutinus fram till efter första ultraljudet då du bör vara runt v8?

Jag är nämligen i v 5 nu, ultraljud 17/11 (runt v8), men jag ska bara ta lutinus två gånger/dag i några dagar till och har gjort så sedan testdag 24/10.

Jag nojar så att det ska skita sig pga jag slutar med lutinuset så är nästan sugen på att fortsätta lite längre 

Nu har jag pratat med kliniken, deras rekommendation är att jag fortsätter med mina mediciner, för att hjälpa kroppen så mycket som möjligt och ge det lilla livet optimalt förhållande därinne. Hade jag varit du hade jag bett om att få fortsätta till vul, det kan ju inte skada att fortsätta... Tänk så olika det är på klinikerna. Dom vill jag lägger till postafen, hjälper inte det ska jag få nåt utskrivet mot illamåendet.
  • eeerica
    Sussna85 skrev 2020-10-28 08:26:17 följande:

Igår kväll kom det lite lite blodblandade flytningar,hoppas att det är mensen som är pågång lite tidigare! Molar ordentligt oxå.

Nog för att jag bara är på dag 24 idag,så att den ska starta såhär tidigt är lite konstigt,men men...jag är glad om jag får starta med sprutorna denna vecka redan :D

Det hoppas vi på! Kroppen kan ju vara lite konstigt i den här svängen...
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-27 21:06:57 följande:

Så inget till frysen första gången om jag tolkar dig rätt, men på andra fick du både insättning och till frysen. Av de i frysen fick du din dotter och ni även denna graviditet? Har jag förstått rätt? Visst sade du att du tog akupunktur- var det ngt speciellt just för fertilitet? Vilka vitaminer tog du? Ingen alkohol undr sprutorna?

Japp, precis så! Efter mitt första ÄP började jag med akupunktur, jag förklarade att jag ville balansera kroppen inför ivf och sen lät jag henne bestämma. Kommer inte ihåg hur ofta jag var där, men hon skulle veta exakt var i behandlingen jag var och sen satte hon tiderna efter det. Hon kollade även min tunga vid varje besök ( enligt henne läser man av den för att se hur kroppen mår) Det var även hon som sa vilka vitaminer jag skulle ta, förutom folsyra och betolvex (klinikens råd) skulle jag ta niferex, eskimo-3 puré, mega-b och magnesium. Lydig som jag är beställde jag och började tugga i mig :) Nu inför syskonförsöket har jag börjat med alla piller igen, men ingen akupunktur, mest för att jag såg att hon inte är verksam längre.

Under behandlingarna har jag helt undvikit alkohol, inte ens ett glas vin, inget bubbel till nyår, absolut ingenting.
  • eeerica
    minnie768 skrev 2020-10-28 09:26:48 följande:

Skönt att du fick prata med dom! Då hoppas vi att du mår bättre snartJag har mer Lutinus hemma, har en kompis som fick avbryta sin behandling och av någon anledning inte kunde använda tabletterna så jag fick dom eftersom vi snart skulle sätta igång. Detta glömdes dock bort när vi stod på apoteket och skulle hämta ut all medicin.......

Tycker ni jag ska ringa och prata med kliniken och fråga om jag kan fortsätta lite till? Det kan väl inte skada som sagt?!

Tack :) så fort jag orkar ska jag ta mig ner till affären och köpa!

Jag tycker du ska ringa dom. Var ärlig, säg att du läser ?alla andra? rekommenderas att ta lutinus fram till vul, och fråga varför man inte tycker att du ska göra det. Man kan alltid ifrågasätta tycker jag.
  • eeerica
    Enkeli skrev 2020-10-28 14:49:10 följande:

Hmm spännande tabletter. Kanske bör jag också. Vart beställde du?

Såg du mår dåligt nu- är det illamående? Postafen hjälpte mig i min graviditet och seabands, äta mycket i små portioner och faktiskt att kräkas..

Ja riktigt illamående! Jag bestämde mig för att skicka sambon när han kommer hem, så kunde jag ta en timme på soffan istället ;) jag ska prova postafen, hjälper det inte om ett par dar så ringer jag och får recept på vad-det-nu-hette som sköterskan sa i telefon. Har inte ens tänkt på att jag faktiskt kan hjälpa kräket upp...får ladda lite och testa, det kan som du säger hjälpa.

För dig vännen...en bild på dom jag tar. Jag har beställt på apotea eller liknande efter att jämfört priset, ibland har dom ju extrapriser.

• eeerica
    Onemore2018 skrev 2020-10-28 13:41:55 följande:

Mensen drog igång ordentligt i måndags. Ringde kliniken igen och berättade. De skulle höra av sig då det var fullt överallt. Tyvärr kan de inte hjälpa denna menscykel och de får se om de ens kan hjälpa nästa. Annars är det från januari de eventuellt kan hjälpa. Hur många gånger ska man få ett nej? Hur länge ska man ens behöva vänta? Vi får hjälp genom regionen men känns sol att man snart vill betala själv på privat klinik för att få hjälp. Vi har väntat i 2 år????

Men vad jobbigt!! Jag fick hjälp genom regionen när jag startade denna resa. Som jag fick berättat då var det mycket pusslande om man startade behandling inför ÄP. Bara ett visst antal som fick starta i perioder (deras schema) då dom måste ha marginaler för om du ska stimuleras nån dag extra osv. Dom måste ju ha personal när det gäller. Nu när jag skulle göra FET fick jag besked att anmäla mensen och börja med pillerna. Antar för att det krävs ju endast ett vul och återföring om dom planerat in rätt och kroppen svarat som den ska på medicinen. Corona ställer säkert till det lite extra därav svaret att dom kanske inte kan hjälpa på nästa cykel...?

Jag har lite dåligt minne bland alla inlägg här, så jag frågar istället... När du säger väntat i två år? Menar du att ni inte fått komma till alls? Hur är din historik?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020