• Sussna85

IVF hösten/vintern 2020

Filly skrev 2021-01-29 00:12:18 följande:

Jag blir så rörd!! STORT GRATTIS!!! Detta är verkligen fantastiskt nyhet!!(trots att jag är några dagar efter) <3 är så oerhört glad för eran skull!<3<3:D

Åh men tack snälla du! Ja jag är så otroligt tacksam över detta,en sån stor gåva vi nu har fått <3 Tacksamheten blandas med en ganska stor oro att detta kan ryckas ifrån oss,men försöker trycka undan farhågor och njuta att jag verkligen är gravid.

Men,hur är det med dig? :) Ni försökte med ert sista ägg,eller,om jag minns rätt? <3 Ni gick inte vidare med nya försök sen?
  • Sussna85
    minnie768 skrev 2021-01-29 10:36:03 följande:

Jag vet att detta egentligen är helt fel tråd, men är man inte ivf:are tror jag inte att man förstår mina tankar på riktigt.
    Jag har sedan rätt många år lidit av kronisk migrän = många anfall per månad vilket lättade när jag 2018 hittade rätt medicinering förebyggande, då ändrades min diagnos till svår migrän "bara". Men jag hade ett för mig så normalt liv som jag tror är möjligt med 1-2 anfall per månad så länge jag inte utsatte mig för stress, åt bra osv.
    Min ivf-resa är kanske jämförelsevis kort, vi började försöka 2018 och blev gravida nu i oktober på första försöket och första återföringen. Men ni vet ju oron, alla tankar, varför skulle det vara vår tur nu? Jag har fortfarande inte riktigt accepterat och insett trots växande mage att jag faktiskt är gravid i v19..

Men till mina tankar. När jag blev gravid var jag tvungen att avbryta min förebyggande medicinering då den inte var ok under graviditet/amning. Min migrän var under kontroll fram till runt v12 då den ökade. Nu har jag 4-5 dagar/vecka med någon form av huvudvärk och har blivit erbjuden ny förebyggande medicin. När jag frågade läkaren om den var ok att ta under graviditeten valde han att läsa ur bipacksedeln utan att rätt ut svara på min fråga: 

Metoprolol får endast användas under graviditet om det finns synnerliga skäl och efter noggrann risk-nyttabedömning av behandlande läkare. Det finns belägg för att metoprolol minskar blodflödet till moderkakan (placenta) och därför kan orsaka tillväxtstörningar hos fostret.

Nu vet jag inte hur jag ska tänka, vågar jag verkligen ta medicinen eller bör jag försöka få förlängd sjukskrivning med risk att behöva sluta jobba helt? Och skulle jag ens bli erbjuden en sån sjukskrivning när jag nekat medicinering? Har varit sjukskriven 50% i 2v och huvudvärken har lättat men fortfarande inte alls bra! Skulle något hända mini där inne skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv för att jag hade "lite ont i huvudet"... 
    Förlåt för långt inlägg men jag vet ingen mer förstående och stöttande tråd än denna <3  

Ja jag måste hålla med denna tråd är så finHjärta

Men till ditt problem, vad jobbigt och frustrerande. Jag skulle nog vilja ha flera utlåtanden från flera läkare innan jag skulle ta den. Finns det inte andra alternativ till denna medicin? De kan nog inte neka dig sjukskrivning för att du i sin tur nekar en medicin som i värsta fall skulle kunna skada fostret.
    Jag hoppas du kan må bättre snart hur det än blir med medicinering och sjukskrivning. Kramar!
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2021-01-29 14:27:39 följande:
    Oj vad rörigt när det blir så! Men det löser sig ändå ju. Kom din mens igång? Min mens kom med buller och bång (värsta mensvärken) igår. Nu är det bara att hoppas att nästa mens inte kommer i tid för då finns ingen chans att få till äggplock eftersom det är så få som får starta nu på grund av Covid (och veckorna var redan fullbokade). Jag ska börja med Provera i slutet av februari och har planerat äggplock mitten av mars. Kommer vara någon eller ett par veckor efter dig med andra ord.
    Jobbigt med en rediger mensvärk,men skönt att kroppen är igång igen och att du snart kan blicka framåt för en ny behandling. Då håller jag tummarna att nästa mens INTE kommer i tid, haha (jävla covid..) och det är verkligen din tur nu!{#emotions_dlg.flower}
  • Sussna85
    Annna84 skrev 2021-01-29 16:58:52 följande:
    Söta söta du som kommer ihåg :) Idag har jag haft återföring av en blastocyst och det gick bra. Allt går ju så himla snabbt, egentligen vill jag ställa massa frågor. Den började ta sig ut ur sitt skal, jag hoppas att det är ett bra tecken. Jag tror att det var en 6-dagars. Nästa vecka ska vi vara lediga, vilket ska bli så skönt! Jag hoppas så att du får komma igång som planerat nu i slutet februari och att inget sätter käppar i hjulen. Hur ser planen ut för nästa försök? Kram
    Vad skönt att få vara ledig och ruvaGlad låter lovande att den hade börjat kläckas, nu håller jag tummarna för dig!
    Och jag förstår känlan...jag brukar ha jättemånga frågor alltid vid ET men ingen chans att ställa dom. Det är bara shop shop, upp i stolen och in med katetern. Nu är det klart ropar dom mellan benen och så är det upp igen,haha.
  • Sussna85
    Dhalia skrev 2021-01-29 15:26:13 följande:
    Ja den kom igång igår och har otroligt mycket så de va precis som läkaren sa att slemhinnan va ganska tjock redan cd8 :O då tar du provera för att förskjuta den lite? Hoppas att allt ska klaffa bra. Blir bara så stressigt de här med mensen. Som tur är så blir ja kvar på min inplanerade vecka för äggplock även om mensen förskjuts några dagar nu. Ungefär som sist men nu får de fan gå vägen för oss ! :D
    Ja den där mensen som kommer antingen för tidigt eller för sent alltid när man vill att den ska komma exakt på en viss dag,slår aldrig fel,så stressandeObestämd
    Skönt att du får stå kvar för inplanerat ÄP! Nu håller jag tummarna för dig stenhårt att denna gång går det vägen!!
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2021-01-30 08:11:21 följande:
    Tack vännen! :) Nu känns det redan bättre, mensvärken varade bara något dygn. Vi får hoppas det eller i alla fall att Proveran skjuter lite på den. Hur mår du nu?
    Ja hoppas att Proveran gör susenSkrattande
    Tackar som fråger Glad{#emotions_dlg.flower}
    Jag mår bra,helt som vanligt. Kanske lite illamående vissa stunder. Och så har jag såna hungerskänslor, aldrig haft såhär förut det kurrar och nästan gräver i magen av känslan av hunger fast jag har ätit,helt sjukt.

• Sussna85
    Annna84 skrev 2021-01-30 08:36:04 följande:
    Hahaha!! Precis så är det! Hur mår du? Jag sov ändå ganska bra inatt, men jag vaknade tidigt och alltid dessa tankar som snurrar.. hur mår du och när får du komma på första ultraljud?

Ja, det ska bli så skönt och välbehövligt att vara ledig i en vecka nu. Min din 2dagars, när kände du att den fäste?
    Hjärta Jo dessa tankar,aldrig är hjärnan vilande i denna resa...
    Jag väntar på remiss från sjukhuset,blev beviljad ett tidigt UL i typ v.7. så om ca 2 veckor hoppas jag iallfall att jag har tid.
    Annars mår jag bra, illamåendet som var lite mer påtagligt för några dagar sedan har lagt sig,känner av det lite lite ibland bara.
    Men som jag skrev till Clemmentina här ovan, denna konstiga hunger som jag känner är jag inte van vid, vaknar på morgonen och det bara gräver i magen, haha. Aldrig känt så stora hungerskänslor förut faktisktDrömmer

Kände nog aldrig att den fäste den lilla, men är ganska säker på att det var dag 4 (ET räknas ju som dag 0) i ruvningen,och då alltså äggets 6 dag i delningen så att säg, tog ju oxå en spruta just den dagen som skulle förbereda livmodern på att ägget skulle fästa. För sen fick jag ju ett ganska starkt streck på testet lördag morgon redan.
  • Sussna85
    Filly skrev 2021-01-31 18:47:33 följande:

Du, ni, är så värda detta. Bara njut! Njut av er lycka!<3

Hur känner du annars i kroppen?:) händer det mycket?:D är så glad för din skull:)

Senast var det ett försök med ett fryst ägg som tyvärr inte tog sig. Sedan hade vi inga kvar i frysen. Nu är vi igång hos privat klinik och jag ruvar nu på en blastocyst. Usch.. det tog så hårt sist och detta försök är inte alls av glädje att få komma igång. Det är en sån tvivel och undran vad fasiken det är för fel!

Tack tack tack fina du! <3 Ja jag ska försöka göra det,det är ju så att detta kan jag inte påverka,vad som än händer,händer ju...jag har mycket molande värk i magen just nu både igår,inatt och nu på morgonen. Och så känns det som att tarmarna gör ommöblering därinne,haha!

Har väntat med spänning på att jag ska få mörkare bröstvårtor,men icke. De är de första jag har fått de andra graviditeterna,före plusset t.om,så jag var så säker på att om jag inte får det så är jag inte gravid. Det var ju fel:D

Ja usch jag förstår,alla misslyckade försök skalar bort lite av all glädje och förväntan<3 Men nu hoppas jag hårt hårt på er lilla blastis! När var testdag? Förlåt om du har skrivit det förut
  • Sussna85
    minnie768 skrev 2021-02-01 09:33:15 följande:
    Jag fick ju inte klart svar från läkaren som skrev ut tabletterna som är en känd duktig läkare inom just migrän, han som jag ändå litade mest på. Läkaren på bm-mottagningen ringde upp mig på eftermiddagen (efter att jag skrev inlägget) och jag förklarade min oro. Han kollade upp läkemedlet och hittade forskningsresultat där man tagit slutsatserna att tabletterna inte medför ökad risk för missbildningar eller övrig problematik. 
    När jag själv googlade efter info innan de hittade jag också att tabletterna kan rubba tillväxten så bäbisen inte växer tillräckligt. Läkaren hos bm noterade detta i min journal och dom ska hålla extra koll på mig för att lindra min oro.

Så nu väntar jag på svar från min vc så jag kan kontrollera ekg sen kommer jag börja med tabletterna.
    sussan skrev 2021-01-29 19:19:44 följande:
    Jag vet hur jobbigt det är med migrän. Jag är lite hormonkänslig och får migrän vid varje mens. Det är en huvudvärk som är svår att förstå om man aldrig haft migrän... Men trots det hade jag nog inte vågat ta den medicinen. Har du varit i kontakt med migränhjälpen? 
    Det är oerhört svårt att förklara hur det är att ha migrän och leva med sjukdomen för en som inte upplevt det själv. Jag hade inte vågat ta den bara baserat på första läkarens utlåtande men som du ser ovan lugnade läkaren från bm-mottagningen mig och såg inga problem med att ta dem. Däremot sa läkare 1 att jag kunde ta upp till 2 tbl/dag men det kommer jag inte våga, 1 får räcka... Migränhjälpen har jag faktiskt inte hört talas om innan, det ska jag kolla upp. Tack för tipset!
    Därför föll tankarna direkt på denna tråden när jag inte visste hur jag skulle tänka <3 Ang andra mediciner, nej det finns det egentligen inte. möjligen botox men det kommer bli väldigt knappt om tid innan bf. kramar!

Tack alla för era svar! <3 
    Vad skönt att du nu har fått rätsida på detta,och nu förhoppningsvis får hjälp av tabletterna att hålla migränen i shack. Betryggande att du kommer att få extra kontroll av bm därtill. Stor kram!
  • Sussna85
    Filly skrev 2021-02-01 22:39:25 följande:

Det är så, kanske låter otroligt töntigt Haha, men jag ler när jag läser om när du beskriver hur du mår och hur känslan är. Är så glad för eran skull!:D. Tänka sig att man letar sådana tecken på kroppen Haha.

Skummade igenom tidigare inlägg, är det ultraljud snart då?

Minns när du skrev om stormen och ni kunde inte ta båten osv.. och nu idag så har du ett litet frö som bonar in sig ordentligt:D fantastiskt!!

Ja det gör ju det. Nu fick vi besked om att 3ägg kunde frysas efter noggrann uppföljning så det känns ändå glädjande:).

Nej det är ingen fara, jag är inte alls lika aktiv längre. Det tog så mycket på krafterna att bygga upp förväntningar så jag kikar in lite då och då:). 13/2 är det testdag.

Usch, knappt jag vill skriva det... vill inte se något tomt test.

<3<3

Ja haha,jag har synat mina boobs så många mornar i väntan på en förändring i så många månader :D

Jamen gulle du som kommer ihåg <3 ja fy tusan den natten när vi fick snällt vända hem igen. Den frustrationen jag kände då...men ja nu står vi här med flertalet positiva test,haha.

Jamen vad härligt 3 ägg i frysen! Underbart :)

Jag hoppas så att du inte ska se detta blanka test denna gång!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020