Anonym (Zoe) skrev 2020-07-31 14:42:10 följande:
Men om det är så att generellt är pojkar mer bråkiga och jobbiga så är det ju ändå en nitlott att få pojkar? Man önskar ju sig snälla och duktiga barn eller?
Plus om generellt killar förloras när dom blir äldre är det ju också en nitlott där? Man önskar sig ju självklar en nära konstant med sina barn som vuxna och även när man får ev barnbarn...
Det är inte en "nitlott" att få en pojke och inte heller en "nitlott" att få en flicka. Det är förstås en fantastisk känsla att få ett barn oavsett kön och du kommer kunna ge oändlig med kärlek till ditt barn och få tillbaka den tusen gånger om.
Var glad över din fantastiska son och jag förstår inte varför du lyssnar på de som pratar massor av strunt. Alla barn har sina egna personligheter redan från början. De har ett visst grundtemperament, olika egenheter, utseende och uppförande. Kön är en uppdelning vi har valt att fokusera på i det här samhället, men vi kunde lika gärna ha valt att se på individer utifrån skillnader i hårfärg. Då kanske diskussionen istället skulle handla om ifall ditt barn hade brunt eller ljust hår. Spelar det någon roll, när ditt barn inte enbart är sin hårfärg eller kön utan alla de egenskaper som gör det just till den individ det är.
Se fram emot att få lära känna din son och släpp fördomarna om vad en son "brukar" göra och vad den "gillar" och inte. Se ditt barn som en egen individ och tids nog kommer ditt barn att visa dig vem den är och sina unika förmågor och personlighetsdrag.
Att generalisera kring kön kan man ju göra, men det är helt meningslöst när man tittar på en enda individ. Det finns kvinnor som har mer testosteron än många män, pojkar som leker med dockor och flickor som mekar med bilar. Skillnaderna mellan könen är inte så stora som många här på FL, försöker få det till.
Jag hade nog gärna velat ha fått en pojke, men istället blev det tre flickor. Och det är tre fantastiska barn. När jag tänker tillbaka så hånler jag bara vid min önskan att få en pojke innan jag visste hur fantastiska mina tre flickor skulle visa sig vara.