• Anonym (Zoe)

Varför är det mer status att få en flicka?

Varför är det mer status bland mammor att få flickbebisar? Nästan som om det är lite synd om mammorna som får söner?

Väntar en son själv och har fått frågor liknande ?hur känns det för dig då?? ?Känns det ok med en kille?? Osv osv....

När man tittar på Instagram där folk spränger ballonger med antingen rosa el blå färg i så blir mammorna oftast helt galna av lycka om det är rosa färg!?

• Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?
  • Anonym (Zoe)
    BeautifulLiz skrev 2020-07-31 00:08:13 följande:

Förvånar mig att nästan alla är anonyma när de svarar.

Nåja, jag har två söner som är de mest fantastiska människor jag vet. Min ena son har också två söner, mina älskade barnbarn.

När jag var gravid, så hör och häpna, önskade jag innerst inne att få pojkar. Fråga mig inte varför, det var bara så jag kände. Och så blev det.

Härligt att du har två fina söner! Jag tycker självklart att man kan få önska sig en pojke el flicka och du hade tur då som fick det du önskade dig. Jag är mest besviken över hur andra människor har lyckats ta min lycka över att vänta barn till något annat...har redan fått höra ?ni får skaffa ett tredje barn sen så ni får en flicka?....har aldrig hört att mammor med två flickor fått såna kommentarer att hetsa för att få en son....
  • BeautifulLiz
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-31 00:21:26 följande:
    Härligt att du har två fina söner! Jag tycker självklart att man kan få önska sig en pojke el flicka och du hade tur då som fick det du önskade dig. Jag är mest besviken över hur andra människor har lyckats ta min lycka över att vänta barn till något annat...har redan fått höra ?ni får skaffa ett tredje barn sen så ni får en flicka?....har aldrig hört att mammor med två flickor fått såna kommentarer att hetsa för att få en son....
    Ja, jag är lyckligt lottad. Hade varit lika lycklig om det blivit flickor skulle jag tippa. Men nu fick jag ju mina pojkar.

Ingen har någonsin kläckt ur sig något så dumt till mig, inte heller har jag sagt något så plumt. Någonsin.

Mina två närmaste väninnor fick varsina döttrar. Jag gratulerade dem, precis om de gratulerade mig.

Strunta i dem, eller vet du vad? Be dem att knipa käft. Det kanske är mer effektivt.
  • nihka
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-30 22:36:01 följande:

Varför är det mer status bland mammor att få flickbebisar?

Inget jag har märkt. Ett friskt barn brukar stå högst upp på listan.
  • Anonym (Svin=Svin)

Okej här är den enkla sanningen. Män vill generellt hellre ha pojkar, kvinnor vill generellt hellre ha flickor. Det är lättare att identifiera med ett barn som har samma kön som en (tror man iaf). Man vet på ett ungefär vad den kommer att gå igenom och man har oftare mer gemensamt när det kommer till hobbys och intressen. Så är det bara och det är inte elakt eller omoraliskt.

Det är först när du väl fått ett barn med "fel" kön och då inte älskar det p.g.a dess kön du korsar gränsen. T, ex morsor som avskyr pojkar redan på förhand av ideologiska skäl hör till den gruppen, ni är avskum och måtte ni aldrig få barn.
    Samma gäller såklart män också.

• Anonym (Svin=Svin)
    Anonym (kajsa) skrev 2020-07-30 23:06:35 följande:

Därför att i patriarkatet Sverige(och många andra västländer) har kvinnor och flickor högst status. I patriarkatet Afghanistan har män och pojkar högst status. Joråsatte....

Afghanistan absolut. Men i Sverige har du inte ett jota av ett argument för ditt påstående. Du sitter på en radikal konspirationsteori som förmodligen är ett resultat av din egna sexism/intolerans. Det finns ingen principiell skillnad på dig och de stollarna som sitter och skriker sig hesa över världsomspännande judiska konspirationer.

Check yo self
  • mari123

Jag har två vuxna döttrar 27 och 33. De har inga barn än men om/när de får så säger båda att de helst vill ha pojkar! Jag tror de tänker att pojkar är lättare att fostra!? Kanske lite mer tåliga också? Jag blir också glad om jag får lite smågrabbar runt mig! (MEN friska barn är det viktiga)

• Anonym (Jag trodde det var män?)

Jag trodde mest det var män i Sverige idag som i smyg höll fingrarna i kors för att de hoppas på en dotter. Anledningen till det är att för att vara pappa till en dotter  "räcker det" med att man är en bra pappa. För att vara pappa till en son måste man dessutom vara en bra man.

I ett modernt feministiskt matriarkalt land som Sverige är en bra man numera dålig, och en bra manlig förebild är istället en dålig omanlig man.  

• sextiotalist
    Anonym (Annie) skrev 2020-07-30 22:41:32 följande:

Jag har två döttrar och ville inte ha söner. Det beror i det yttersta på att jag vill ha någon som bryr sig om mig på ålderns höst. Jag tycker inte om pojkar så mycket heller, står inte ut med varesig kaxighet tuffhet eller försagd blyghet. Alldeles för många är helt besatta av dataspel och annat meningslöst. Har en grannpojke som är ganska gullig, men annars har jag få trevlig exempel bland pojkar.

Vilken tråkig erfarenhet av män / killar.

Har själv en son, som är omtänksam och trevlig.

Jag har väl turen att i mitt umgänge har både män och kvinnor som har god relation med sina föräldrar.

Umgås mest med män och min erfarenhet är helt annorlunda än din
  • Anonym (K)
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-30 22:36:01 följande:

Varför är det mer status bland mammor att få flickbebisar? Nästan som om det är lite synd om mammorna som får söner?

Väntar en son själv och har fått frågor liknande ?hur känns det för dig då?? ?Känns det ok med en kille?? Osv osv....

När man tittar på Instagram där folk spränger ballonger med antingen rosa el blå färg i så blir mammorna oftast helt galna av lycka om det är rosa färg!?

Säger folk så?! Usch, människor är vidriga varelser!

Grattis till bebisen.
  • Anonym (Triss i söner)

Jag har tre pojkar och älskar att ha tre pojkar!

När vi väntade den första ville jag ha en pojke, även om jag SÅ KLART skulle bli överlycklig för en flicka också!

När vi väntade tvåan ville jag också ha en pojke. Tänkte att det var fint med två brorsor i nära ålder.

När vi väntade trean hade jag nog hoppats på en flicka, men blev superglad för den pojke som kom!

(Men VISST märkte jag andra folks besvikelse! Kanske inte över EN pojke. Men över TRE pojkar/barn av samma kön...)

Det ÄR jätteroligt med tre grabbar! Fullt ös! Underbart!!

Får dock ofta frågan om jag inte saknar en flicka.

Och om vi inte ska försöka ?en gång till?. Som om vår trea var ett ?misslyckat försök?! ???? Verkligen inte!!!!

Tre killar is the thing!

Det ända jag ibland kan undra är om man inte oftare kommer närmare sina döttrars barn? Jag har fått för mig att mormor:ar oftare har en närmare relation till sina barnbarn än farmor:ar. Eller vad tror ni?

Men får vi barnbarn en dag så hoppas jag verkligen att vi kan och får bygga en go relation med barnbarnen!!! Våra söners barn!!!! ??

Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?