• Jenzia

BIM Augusti 2020

Amidina skrev 2020-07-31 13:32:58 följande:

Vänta med krämen! Kan vara att de testar dina progesteronnivåer (det ska de egentligen göra) och då blir det ju helt missvisande om du boostat med kräm. :)

Har missat din kurva, du har inte lust att slänga upp en till bild? ;) Tempar du under tungan eller vaginalt? Och sorry om du redan svarat på det, guldfisk här.. 

Så himla spänd inför er utredning också, känns ju som om jag ska göra om min egen nästan. :P 

Tror jag slipper vänta på mensen i två dagar iaf, känns redan som om den är på ingång. Har molvärk och lätt illamående :-/ Borde dyka upp om max några timmar om jag känner min kropp rätt!

Hinner nog med näääästan en hel cykel till vår tid för uppstart av utredning, den 24/8. Tror inte mätningen av progesteron blir förrän i september då, i o m att första mötet är bara infomöte och då är jag nog redan på CD22-23. Men nog dumt att testa progesteronkräm en cykel före utredning! Kan ev rubba cykeln och mina egna hormoner. Läste att man kan öka sitt egna progesteron genom att äta högdos c-vitamin, så blir nog det Alternativet i sådant fall

Här kommer en bild på min kurva, rätt platt som du ser Tempat under tungan hela cykeln, tänkte testa vaginalt från nästa cykel.

• Jenzia
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-31 13:18:57 följande:

Tror ni att man undermedvetet kan känna av redan innan man försökt att man kommer ha svårt att bli gravid, eller ja fertilitetsproblem? Jag har haft den känslan i flera år att det nog kommer bli svårt, har egentligen inte så mycket som styrker det. Förutom möjligen att jag använt mig av avbrutet samlag som metod i 15 år och aldrig blivit gravid, men det behöver ju inte betyda något.

Hoppas ni som försökt länge inte tar illa upp av min fundering, all kärlek till er .

Samma för min del! Slutade äta p-piller när jag var 23 år och sedan dess bara skyddat mig med avbrutet samlag. Aldrig varit gravid heller, mensen har i stort sätt kommit som en klocka.

Tråkigt att din mens har kommit Min är också igång, bläää!!! Men skam den som ger sig! Augusti here we go!
  • Jenzia
    Alexandra93 skrev 2020-07-31 14:03:01 följande:

För två dagar sedan var testet blankt och trodde det var kört denna månad men idag fick jag detta! Det är svagt och har haft tidigt missfall förut men ändå, sånt lyckorus i kroppen nu!

Grattis Hoppas du får behålla den här graviditeten!
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-31 12:35:04 följande:

38 nya inlägg, där får jag för att jag pausade en dag. :P Har läst alla era inlägg och det är så spännande att följa alla nu!

Entusiastisk, vilken fin tempskiftning du fick, och på tiden! Jag har själv i princip alltid ÄL på kvällen, och numera kommer även mensen igång då, så det ligger nog nåt i det du skrev.

Maken och jag träffades för 3,5år sen, och idag är det på dagen 3år sen vi förlovade oss, haha!

Jenzia, neeej vad tråkigt med tempen! :( Hoppas det bara är ett spratt och den sticker upp igen! Men i annat fall så är det ju som du säger, andra chansen i augusti så tummar och tår hållna som vanligt! <3

Här är det rätt lugnt om än väldigt otåligt. ÄL+5, sovit dåligt de senaste dagarna men det får väl ge sig snart. Ännu en höna har lagt sig på ägg, så om 3 veckor blir det ännu fler bebisar här. Lär nog bli tvungen att sälja av några för så himla mycket plats har vi då inte. :P Men förstår varför de säger att man alltid ska bygga dubbelt så stort hönshus som man tänkt! 

7 dagar kvar och det vete tusan hur jag ska kunna få den tiden att gå fort! 

Är det fortfarande valpen som stör sömnen eller? Tyckt visserligen också jag sover sämre nätterna efter äl, kanske är otåligheten och alla tankar som snurrar som stör!

Haha, ni får snart öppna upp kycklingzoo!!

Hur ter sig din temp nu dagarna efter äl? Vill du visa din kurva?

Och tappen?!?
  • Jenzia
    Alexandra93 skrev 2020-07-31 14:20:00 följande:

Vågar knappt tro att det är sant, vill se en ökning och gärna ett plus på det digitala innan jag kan andas ut!

Förstår det! Hade också velat se en ökning de första veckorna. Samtidigt får man förlita sig på att kroppen gör vad den ska, och att det här barnet är menat att bli till

Du borde nog få plus på ett digitalt imorgon
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-31 19:04:15 följande:

Ja men precis med äl+1 måste det ju vara..

Hade den 11 men tror det typ blir 13-14 nu.. Förra månaden var den 14.. Innan dess var den helt knas.. Så det känns bra att dne äntligen blivit så lång!

Idag är min hög, börjar hårdna men ändå med en liten glipa.. Men så fick jag fertilt sekret i morse och bara men va!? Men visst är det så att när tempen väl höjts så har väl ägget redan mött sitt öde?

inför mensen har min öppnat sig runt 2 dagar innan men blivit lägre.. Men alla är ju såklart olika. Hoppas din temp stiger imorgon igen dock, kanske en implantationsdipp?! Kan ju hoppas <3

Jag tycker det ska bli spännande att pussla ihop med temp och allting denna cykeln har ju verkligen kört allt.. Så snart ska nog jag och kroppen vara bästisar och i synk så vi kan få ett plus.. Kul att få vara i synk med sin kropp någongång i livet liksom:p

Såg att Amidina svarat om progesteronkräm.. Känns som hon är bättre på att svara om det:)

Påverkar det utredningen är det kanske dumt.. Om de kommer fram till det också så kan du ju säkert göra det under utredningen istället.. Jag hade definitivt ringt dit på måndag och frågat och berättat din analys. Dom vill ju säkert också att det ska funka för er utan IVF liksom!? Så kanske dom säger att du kan ge det en chans!?

Vulverinekoos har ju bra webinarium också, kan verkligen tipsa! Min prenumeration gick ut för ett par veckor sen annars hade du gärna fått låna den, Typiskt... Den kostar nu 450kr för en månad och då kan du se alla hon lagt upp nu liksom, sen kan du säga upp det direkt och bara kolla alla denna månaden liksom, så gjorde jag.. Vet hon hade ngt nu om framtida fertilitet, främja ägglossningen sen den om menscykeln tycker jag är fantastisk - så man riktigt fattar vad som händer i kroppen.. Du kan säkert hitta en hel del om att boosta gulkroppen också även på instagram.. Vet ju bla den där Dvitamin boosten(hon tog en dos innan ÄL på typ 50.000ie) plus mg och något annat skulle vara för att stärka gulkroppen. Sen har hon pratat en del om att vi också har lite som männen att vi kan påverka 3 månader framåt men även från första mensdag kan vi sätta standarden/kvaliteten på ägg/gulkropp för den cykeln som jag fattat det.. Så från cd 1 så kan man se till att få det bättre liksom om ngt är off..

Ja, ovisshet är fasiken påfrestande.. Förstår det ska bli skönt att få pusselbitarna på plats.. Jag blir alltid så orolig liksom och kan bli lite hispig och överanalytisk.. Men när saker väl faller på plats så kan man bli lite mer "aha, okej men då är detta därför och detta kan jag göra för det".. Men när man inte vet någonting så är det svårt att veta vart man ska börja.. Hoppas så på ett plus för dig väldigt snart och förhoppningsvis redan nu eller nästa cykel och om inte så är du iaf snart i mål<3 hoppas med hela mitt väsen för dig<3 <3

Ja, vad jag förstått så kan man chilla med myser efter att tempen stigit Har också fått fertilt sekret ett par dagar efter äl, antar att det är något som bara ska ut innan tappen stränder sig helt

Rackans mensen har sniglar igång nu på sena eftermiddagen/kvällen. Två dagar för tidigt! :-/ Lite konstigt för det innebär att min lutealfas är 2 dagar kortare än normalt, brukar vara 14 dagar, denna gången bara 12 dagar. Kollade min menskalender, och har endast vid två tillfällen på 8 år haft så kort cykel som denna, 26 dagar. Hmm, vet inte om det är något att analysera, men något knas med lutealfasen känns det som!

Åhh gynekologen på kliniken vi ska till har semester till v 35, så jag tänker att jag jobbar med naturliga sätt att försöka boozta gulekroppen och progesteronet nu till denna cykeln

Så CD1 idag, känns lite avigt, var inte beredd på det.

Ska kolla upp Vulverineskoos Webinarium! Tack för tipset! Känner mig hungrig på att förstå och göra vad jag kan för denna cykeln ska bli så bra som möjligt

Nu inväntar jag era, mina härliga fertlitetsvänners, BIM och då kommer jag nog ha äl igen Hoppas på massa plus augusti!!!! Ny BIM 28/8!
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-31 14:52:23 följande:

Men blä så himla tråkigt. :( Kunde ju varit tidiga graviditetstecken istället..

Men ja, det känns nog ändå bäst att avvakta med att testa kräm tills de har fått kollat vad de ska. :) C-vit är ju tämligen ofarligt också så det är bara att köra på. :) Annars är det ju att optimera ägglossningen och få en supergulkropp som bara pumpar ut progesteron. ;) 

Jag får nog hålla med om att skiftet är liiite lågt, men det det faller nog ändå inom "normalt", man ska ju ha minst 0,3 graders skillnad och det ser det ut som att du har i snitt. Men alltid bra att optimera ÄL! Jag läste på en massa om vad kinesiskt medicin säger om saken, det var lite kul att ta del av faktiskt. :) Om du är intresserad: www.am-kliniken.se/Behandlingar/74/Basal_Kroppstemperatur_med_ett_TKM_perspektiv

Ska bli dö spännande att se hur det blir när du tempar vaginalt!

Det är nog lite alla djuren som sover hos oss, plus otåligheten. ;) 

Jag har faktiskt slutat tempa nu.. :P Har gjort så de senaste månaderna att jag tar en paus i mitten på lutealfasen för att slippa tänka på det och analysera till förbannelse, när den väl kommit upp sig så låter jag det vara sen, iaf fram till några dagar innan mens. Men funderar på om jag ska strunta i att börja sen igen den här gången, för jag blir ju tokledsen så fort den börjar dippa. Bättre att vänta tills efter mens i så fall kanske, om den nu kommer som vanligt vilket jag nånstans ändå förutsätter. :P Men sist jag mätte på äl+3 så låg den på 36,89 vilket jag är väldigt nöjd med. :) Har glömt bort att hålla koll på tappen också, så får nog ta och känna efter sen. :P

Tack för tipset och stödet! Ska försöka googla på hur jag ökar njurens ying nu Pepp på att prova allt som är naturlig boost av gulkroppshormonet! Älskar att här finns så mycket samlad kunskap och engagemang! <3

Funderar också på om jag bara ska tempa till efter äl. Det var iaf skönt att mensen kom samma dag som tempen sjönk, så jag slapp vänta in den (och hoppas på ett mirakel!).

Jag håller verkligen tummarna för att tiden till BIM ska gå fort för dig!! Hoppas hoppas så att du får ditt plus!
  • Jenzia

1/8 Mangon. 29år. Tredje barnet.

1/8 Enlitentrea2020, 30 år, tredje barnet

3/8,My871,33år,femte barnet

3/8 annikandy, 35år, femte barnet

4/8 Alexandra93, 26 år, tredje barnet

5/8 Norrlänning86, 34 år, tredje barnet

7/8, Fruffe, 27 år, första barnet

8/8, Cassus, 32 år, första barnet

8/8 Trean2021, 28 år, tredje barnet

9/8, Odlar mamman, 28 år, tredje barnet

9/8 Amidina, 34 år, första barnet

9/8 Jensan88, 32 år, tredje barnet

9/8 NiMi12, 41 år, andra barnet

10/8 saraama, 30 år, andra barnet

11/8 Entusiastisk, 31 år, andra barnet

11/8 Canama, 31 år, andra barnet

11/8 MsPinnipeds, 29, första barnet

12/8 Msofie, 24 år, första barnet

12/8 mammatilltvå, 3e barnet

14/8 Hoppas ändå, 35 år, 5e barnet

15/8 Link92, 28 år, första barnet

16/8 Ellen94, 26 år, första barnet

16/8 Myran1234, första barnet

16/8 CvKs, tredje barnet

17/8 Danni83, 36 år, fjärde barnet

18/8 PelloBello, 34 år, andra barnet

19/8 Linjana, 28 år, första barnet

19/8 Epidemiya, 27 år, första barnet

21/8 lariz, 24 år, andra barnet

24/8 apoapo 35 år. Tredje barnet.

25/8 Talanda, 31 år, första barnet

26/8 myownworstenemy, 34 år, andra barnet

28/8 apan95, 24 år, första barnet

28/8 H0nd3ndär, 35 år, tredje barnet

28/8 Jenzia, 36 år, första barnet

• Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-08-01 08:20:30 följande:

Bara för att dubbelkolla.. Det är väl inte lönt att ta ett ältest efter att tempen höjts? Premom rek mig att ta test för att bekräfta att det är negativt..

Nä, tror du kan skippa det

Lyssnar på podavsnitt med Jennie Koos nu. Pepp på ny cykel! Mår mycket bättre idag än vad jag gjorde dagarna innan mensen denna månad, var nästan depressiv. Och jag som annars nästan alltid är glad! Så nu nördar jag ner mig lite i PMS och hur man får bra hormonbalans
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-31 21:02:03 följande:

Fick dock till en snabbis fallifall i fm eftersom jag hade lhpeaken troligtvis på natten och kanske då äl strax därpå.. Sen låg temp sent på kvällen igår.. Och kl 4 hög så tog det säkra före det osäkra, hehe :p hade så ont igår plus att jag var så deppig så hade känts för "bara för att" och lida sig igenom för att jag hade så ont på tappen.. Dagen innan när vi fick till det gjorde det också ont men hittade en position som gick iaf.. Men störigt när det ska göra ont när man väl har sin äl liksom xD

Ja, vad konstigt.. Förstår att det kom lite som en chock med mensen redan :( men eftersom det är första ggn du tempar kan du trott att äl varit tidigare de andra cyklerna men det kanske varit som denna? Fattar du hur jag menar? Jag önskar att jag tempat tidigare för att inte behöva vara så ledsen varje månad... men pga sömn"kravet" har jag trott det varit omöjligt för mig. Men denna månaden kände jag att jag inte hade ngt att förlora och tydligen är jag sjukt okänslig med temperaturen och sömnen.. Tur :)

Förstår, störigt med semestertid:( men men.. Tur det finns mycket att nörda in sig på.. Du har mååånga timmar att se och lyssna på i hennes webinarier iaf.. Tycker hon förklarar allt så bra med bra liknelser! Hoppas du kan snappa upp något bra för dig/er!

Väntar med spänning på din kommande äl, kurvor och andra symptom! Känns verkligen nära er på något sätt.. Man liksom gläds och blir ledsen med er.. Känns som man har flera äl när man följer er och gör väntan mellan äl och bim lättare att härda ut.. För då kan man alltid hoppa in i någon annans cykel :p

PS. Min man är sååå lycklig som får börja duscha varmt nu.. Haha! Första han frågade efter temphöjningen "kan jag få duscha varmt nu xD"..

Well, hoppas du kan ta nya tag, få någon klok input hos Vulverine och se till att få de bästa förutsättningarna för äl och cykel <3 <3

Stor kram och ha en fin kväll!

Nu har jag nördat ner mig i östrogen, gulkroppshormon, progesteron, sköldkörteln m.m i två dagars tid! Fascineras av allt jag inte visste tidigare! Och tycker ännu mer än tidigare att det är ett mirakel att folk blir med barn utan att ens försöka!

Oh well! Nu går jag in i fas 2 av min fertilitetsförståelse! Fas 1 var för mig att ta Lh-tester, tempa, kolla sekret och tappen, ta basic tillskott och vitaminer. Ska fortsätta med det, men nu blir fokus på kost och hormonbalans

Efter lite analyserande tror jag att jag har lite för lågt östrogen före äl, som i sin tur påverkar progesteronet i lutealfasen. Ska boosta östrogenet med kolesterol, d-vitamin, ringblomsté och rosenrot och hoppas att jag får en fin äl om ca 10 dagar

Är rätt spänd på att se om min lutealfas faktiskt bara är ca 12,5 dag. I sådant fall har min äl ALDRIG (sedan jag börjar ta Lh-tester i november 2019) kommit 1-2 dagar efter att jag fått positivt på Lh-stickan utan först 3-5 dagar efteråt, vilket låter lite otroligt i mina öron, men vem vet! Bara tempningen som kan ge svar på det. Och från och med imorgon kommer jag tempa vaginalt!

Hur går det för dig?! Äl+4? Hur ser tempen ut?
Svar på tråden BIM Augusti 2020