• Jenzia

BIM Augusti 2020

Entusiastisk skrev 2020-07-17 18:06:13 följande:

Det låter iallafall som du hittat den! Men likadant här är ju öppen och stängd från person till person :) kolla länken jag bifogade tidigare ifall du vill se hur tappen liksom ser ut :) om du skulle vilja nörda in dig.. Men det är en träningssak att lära känna sin egen tapp :)

Läst en del som gjort insemination, hur funkar det liksom?

Har förresten även hört att man kan boosta gulkroppen med en rejäl dos d-vitamin dagen innan äl.. Bara ett tips från vulverine:)

Kram <3 håller tummarna!

Ska nörda ner mig Nu känner jag den tydligt iaf! Och eventuellt hittat öppningen, vilken grej! Nu under fertila perioden är det iaf lätt att komma in och åt med fingret. Om ett par dagar kommer har nog vara snustorr och då är det nog mindre härligt...

Har faktiskt tagit dubbel med D-vitamin de senaste dagarna, utifrån att du skrev om det i ett tidigare inlägg Jag har inte bekräftat ÄL ännu med tempen, men stickorna har blivit svagare och svagare idag. Dock inte haft några känningar i äggstockarna, hmm, haft det de senaste månaderna runt ÄL. Brukar du få ÄL-smärtor?

Jag är novis på det här med heminsemination. Det var faktiskt min man som tog upp det när vi hade haft två hopplösa månader med bara avbrutna samlag runt ÄL, och så klart mycket diskussioner och stress på det.

Vi använder i a f en 5 ml spruta som jag köpt från Apotea. Brukar ligga med rumpan högt i en kvart eller så efter att jag sprutat in,sprutan är kvar i mig då, och så försöker jag också komma för det ska tydligen vara bra. Och efteråt tar jag ut sprutan och sätter in min menskopp istället, låter den vara kvar allt mellan 2-10 timmar. Fråga gärna om det är något du undrar över!
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-19 09:03:52 följande:

Amen eller hur! Kvinnokroppen är fasiken så häftig!! Du vet det säkert redan men se till att händerna är rena och naglarna kortklippta så du inte råkar riva dig eller får in bakterier bara!:)

Efter äl är min tapp ändå rätt hög(men lägre än under äl), hård, sen kan den variera lite mellan stängd och centrerad och stängd och bakåtriktad och då inte alls sådär hal som under äl. Sen ca 3 dagar innan mens så börjar min öppna sig mer och mer men kan också variera lite under dagen.. Ska bli spännande att se hur den beter sig när man blir gravid.. :D

Vad bra! Det ska tydligen hjälpa till att ägglossa och boosta gulkroppen om jag förstått det rätt.. :)

Jag känner absolut en skillnad när jag ska ha ägglossning men har liksom känningar ca 3-4 dagar runt ägglossning så har inte ont bara precis vid just äl kanske något mer. Hur brukar du känna? Men du fick positivt på stickorna eller? Då bör ju tempen bekräfta snart?

Förlåt för att jag frågar men hur löser ni liksom själva satsen som ska i sprutan:p läste lite om det och det verkar som om det skulle vara liksom max 1,5h gammalt för att vara bäst kvalitet.. Men man kanske fryser in den? Ska den då tinas? Förlåt för många frågor, har försökt googla men hittar liksom ingen konkret info.. Bara nyfiken!

Håller tummarna för oss! Jag har äl runt den 27e.

Kram <3

Behövs nog några cykler för att få koll på tappen! Idag var den så högt upp att jag knappt nådde. Plus att jag fortfarande har äggviteflytningar. Så kanske blir det ÄL idag? Hade ju peak i fredags eftermiddagen och tempen har ännu inte gått upp. Ja, och från igår kväll är mina bröstvårtor ömma! Första cykeln som jag gör ALLT för att kunna bekäfta ÄL

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag känner av ÄL, kanske inbillat mig några cykler. Då har det känts som lite molvärk plus lite hugg vid en sida av nedre magen, där jag tänker att äggstocken sitter. Denna cykeln har jag inte känt så, men känner mig svullen och magen är lite trög :-P

Åhh jag tror inte det går att frysa spermier hemma, det måste nog göras på ett särskilt sätt på lab (antar jag iaf). Vi kör inseminationen med det samma, ju fortare spermierna kommer in i mig desto bättre! Vad jag har läst så gillar de inte syre, tror de dör fortare då.

Ohh snart dags för dig att leta ÄL!
  • Jenzia
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-20 11:29:50 följande:

Snälla kan inte någon peppa mig att det är möjligt att jag blivit gravid? ;) . Tyvärr bara lyckats ha sex på dag 11 ( på natten så egentligen dag 12) och min ägglossning har troligen varit dag 14.

Får hoppas sambon slipper klåda och sveda nästa ägglossning så vi kan mysa vid rätt tidpunkt.

Klart att det finns en chans! Ni låg ju inom den fertila perioden
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-21 10:13:05 följande:

CD 11 idag, och känner mig helt slut pga valpen vi skaffade förra veckan. XD Fattar inte hur vi ska lyckas få till det när hon är som ett litet plåster på en i sängen (ja, vi är svaga och de får sova där). :P Och med min mamma hos oss mellan torsdag-söndag (precis över ÄL) känns det inte heller som att det kommer bli någon lätt process den här månaden.. Skam den som ger sig, I guess? :p

Vad härligt med en valp!!! Men förstår att det är ungefär som att ha ett barn, full rulle

Åhh, mamma kanske kan motiveras till långpromenader? Tipsa henne om sommarprat innan läggdags? Så har hon lurarna i när ni går och lägger er?
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-21 18:40:11 följande:

Jo tack, liv i luckan är det allt. XD Nu har vi 2 hundar, 2 katter, och 14 höns (och väntar fler kycklingar till helgen), så det är snart ett riktigt zoo här. :P

Mamma har egen stuga på tomten, så kvällstid är det lugnt med henne. Men med covid och allt så har gubben varit hemma och då har det funkat bättre med sex dagtid, för vi däckar så fort huvudet träffar kudden kvällstid (och med klängig valp i sängen nu så går det sådär ändå). Men promenad kanske man kan lura ut henne på, även om risken att hon fattar varför är väldigt hög. :p

Hur går det för dig, passerat ÄL ännu? (har noll koll just nu känner jag)

Gud vad härligt! Då bor ni lantligt? Fick en bild av en liten knodd som springer runt och jagar hönorna! Er unge kommer älska att växa upp med massa djur

Haha, hon kanske inte har något emot att ge er lite egentid en timme eller så? Jag tänker, om hon vet att ni försöker bli gravida? Hur öppna har ni varit? Jag har inte riktigt någon familj att vara öppen mot, min mamma lever inte längre och pappa är den tysta typen, typiskt för hans generation!

Jag borde haft ÄL i lördags eller söndags, hade peak på ÄL-test på fredag eftermiddag. Sabbade dock min tempning idag så lite osäker på om temperaturen höjts tillräckligt, får se imorgon Räknar med att jag är på ÄL+2 idag.
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-21 20:48:39 följande:

Japp, ute i skogen med en bit till närmsta permanenta granne. :) Har alltid velat bo såhär, och hoppas att våra barn kommer trivas om vi väl lyckas få några. I annat fall så blir det definitivt ett zoo, haha!

Nä, det gör hon nog så gärna. :) Jag har bara mamma kvar och hon vet ju själv hur det är att behöva kämpa, så behöver inte förklara så himla mycket när det kommer till den biten. Hans sida familjen vet också, och tycker synd om oss, men det märks att de inte riktigt förstår på samma sätt, man får vissa kommentarer ibland, typ "bara slappna av så går det" osv. Men de bor 30mil bort så träffas inte jätteofta.

Spännande, då räknar vi bara ner dagarna nu då! :D Hur har det gått med koll på tappen och så, har den flyttat på sig nåt?

Hehe, det låter ju också som en plan Även om jag är helt övertygad om att ni kommer få barn! Bara att det tar lite tid...Ni har ju haft oddsen emot er och nu har ni jämnat ut dem! Nästan som att det är först nu som era försök börjar på riktigt. Lite som de som behöver IVF för att kunna bli gravida, de riktiga försöker börjar vid första insättningen. Jaja, bara mitt sätt att se på det hela

Känns som den värsta kombinationen, att någon tycker synd om en och ger, vad dom tror är, goda råd. De menar bara väl, men blir inte så i praktiken...

Det här med tappen gäckar mig! Jag tyckte den satt lägre ned under mina fertila dagar och nu högre upp. Borde det inte vara tvärt om? Får bara fortsätta försöka lära känna dem.

Det här med tempning har gett lite stress de sista dagarna Jag har inte fattat att det är väldigt känsligt när jag tar tempen, trodde jag skulle ta den på morgonen innan jag gick upp och har inte vägt in att jag går på toa ibland mitt i natten.

Så nu har jag börjat tempa när jag går på toa och får då mycket lägre temp än när jag sen ska gå upp på morgonen, dvs om den lägre tempen gäller så har jag inte haft någon temperaturhöjning = inte haft ÄL denna månaden :-/ Usch då! Blev lite jobbigt nu. Så funderar på att ta en paus från tempningen och bara vänta och se om mensen kommer eller inte.
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-22 09:50:43 följande:

Tack för hoppet, det hjälper faktiskt. :) Går ju rätt mycket upp och ner det där, emellanåt är jag helt hundra på att självklart kommer det gå, vi ska ha barn i framtiden, och sen dippar man och skaffar en till hund.. :P

Nä, vi har ju redan hört det mesta liksom. Och det kommer banne mig alltid från folk som inte hade några problem att bli gravida och har en hel hoper ungar. Som om jag skulle ge råd om raketforskning för att jag byggde en flygande drake när jag var liten. :P

Jag har läst om några som var sådär tvärtom, och alla regler måste väl ha ett undantag? ;) Min har flyttat upp ett snäpp från strax efter mens iaf, ska bli intressant att se var hon hamnar nu vid ÄL. Ska börja med stickorna idag, så vi lyckas tajma rätt (och kanske ffa hinna ligga tillräckligt den här gången.. :P).

Jag går också på toa på natten, men tempar när jag vaknar till mellan 6-8 på morgonen. I början kan det bli lite jobbigt, men efter några cykler så har man fått tillräckliga kurvor för att kunna läsa av dem även om det finns dagar som sticker iväg lite grann. Det absolut viktigaste är att du följer samma mönster hela tiden, dvs flytta inte tempningstiden mitt i cykeln utan gör precis som du gjorde innan ÄL så blir det mer rättvisande. :) Om du då ser en ökning som hållt i sig, och sekretet dessutom torkat upp eller blivit klibbigare, så har du haft ägglossning.

Ja, hoppet går verkligen i vågor! Även för mig som bara försökt i sju månader. För mig har det blivit en livlina attt söka stöd hos andra i liknade situation, det lugnar och ger hopp. Helt plötsligt kommer den där bilden på testat som visar plus för någon som försökt flera år! Det blir en bekräftelse på att till slut så funkar det

Det är lite roligt, jag och min man pratar också om att skaffa hund om det inte blir någon graviditet inom det närmsta året. Man behöver nog något att ta hand om Just nu går jag all in på blommor, vi bor i en 2:a i centrala Malmö där jag proppat in så mycket blommor det går, hahaha! Min man blir ibland lite trött på alla blommor överallt, hehe!

Helvete vad jag är trött på att höra:

Det finns ju sådana där stickor så man kan testa när ÄL är. Köp sådana och ha sex när det visar så löser det sig säkert.

Eller:

Det är bara att ha sex regelbundet några månader.

What? Alltså, dessa människor har aldrig behövt ligga enligt schema! Många andra problem som uppstår då liksom.

Jag är intresserad av att höra mer om din tapp så uppdatera gärna mig! Så får jag en idé om hur den kan flytta och ändra sig under den fertila perioden När är ÄL preliminärt? Helgen? Jag ligger kanske precis en vecka före dig?

Tack för peppen om tempen! Ska försöka att inte oroa mig om utebliven ÄL, det är ju helt oproduktivt :-P Jag kör på med tempen så som jag gjort, dvs på morgonen när jag ska gå upp Jag har nästan inga flygningar alls sedan i måndags, lite som lotion bara och någon gång om dan. Tänker att det iaf är ett tecken på att jag inte är i min fertila period längre.
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-22 14:32:07 följande:

Jag har faktiskt märkt att min tapp är olika beroende på när jag känner, så jag har också blivit lite osäker just med positionen^^ märkte även där inför mensen att på fm så var den helt centrerad och lite öppen.. Sen på em så var den helt sluten och bakåtriktad. Och i morse tex nådde jag den knappt men nu på em så var det rätt låg.. Så börjar bli osäker på det där... Detta är ju eg min riktigt första hela cykel från mens till mens så får se vad jag får gå på.. Vet iaf att den är väldigt mjuk, öppen och hal under äl.. Men positionen verkar ju variera ^^

Skulle faktiskt fråga er idag om det, men då verkar du/ni också uppleva att positionen kan variera lite..

Ja, jag tycker att jag märker att den ändra plats och position, men har ännu inte kunnat märks något mönster. Nu när jag är efter ÄL är det inte alls lika mjukt och geggigt runt den dock Men just det här med att den är lågt ner eller högt upp fattar jag inte riktigt, men jag har ju egentligen börjat känna på den först några dagar innan ÄL.

Men du kan alltså känna en öppning? Jag känner bara en spricka liksom. Får inte in något finger, men jag har heller inte prövat om det går med att trycka på lite
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-22 19:35:33 följande:

Vill bara säga hell kvinnokroppen och alla oss kvinnor<3 Så häftiga kroppar vi har och så mäktigt hur vi kan kartlägga och liksom själva i viss mån kan styra våra cykler med hjälp av olika hälso/livsval.. Att vi kan bära, föda och ge näring åt ett barn bara med vår alldeles egen kropp.

Att vi kämpar för att nå dit, försöker förstå och försöker läser våra kroppar på alla olika sätt!

Jag unnar verkligen er alla att få plussa inom en snar framtid och var snälla mot er själva för fasiken vad ni är grymma och speciellt ni som fått försöka ett tag, det är inte helt lätt varken för en själv eller för relationen att helt plötsligt få schemalägga mys, göra andra prioriteringar i livet med nya vanor, kanske behöva söka hjälp och allt vad det innebär<3 all styrka till er!

Denna månaden är VÅR månad, och om vi inte plussar denna så är vi iallafall en månad närmre, en månad klokare och kanske fått lära oss någonting nytt som kan gynna oss inför nästa försök!

Kram på er <3

<3 Jag känner precis lika dant!!!! Fantastiskt att få ta del av alla lärdomar och klokheter, att få förståelse och empati, finna vänskap och näring för att kämpa vidare!!

Augusti är VÅR månad!!!
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-22 21:06:05 följande:

<3<3<3

Det är det!

Tack för att ni finns här!

Har själv inga nära kvinnliga vänner så ni är ovärderliga här inne att kunna dela detaljer fysiska som psykiska!

Känns tryggt och skönt att vi är ett fint gäng som kan stötta varandra <3

Det samma! Ovärderlig stöttning på alla sätt och vis! Är hemskt gärna din vän, kloka kvinna!
Svar på tråden BIM Augusti 2020