• Jenzia

BIM Augusti 2020

Entusiastisk skrev 2020-07-23 21:54:06 följande:

Jag fick börja tempa med vanlig muntemp för babyplan hade ngt problem så tog över en hel vecka att få hem basaltempen.. Men det verkar som om muntempen är ca 0,1 grad-ish lägre än basaltempen.. Bara tempat 2 ggr med basaltempen nu och den har legat på 36.07 igår och 36.18 idag.. Kan se om jag kan bifoga en bild :)

Jo, började ta äl test redan i oktober.. Tog varje dag i flera månader och försökte hitta stegring och tog parallellt med cb advanced och fick flera östrogenhöjningar men aldrig lh.. Trodde inte då det skulle ta 3 månader innan mensen kom.. Så tog hur många som helst för ville fånga första äl liksom men det var ju svårare än så iochmed amningen.. Så sen gav jag upp så nu blir första månaden på ny kula liksom där jag faktiskt bör ha chans att få ett positivt test:)

Sen tog jag faktiskt den månaden vi lyckades 2017. Men fick då bara ett svagt streck(lite stegring) och trodde då att det var typ som gravtest att såg man något så var det positivt liksom.. Så vi myste bara den dagen(var på husbilssemester med hans bror och tjej så fick bara till det den gången) men det lyckades.. Så aldrig fått ett riktigt positivt test liksom..

Så håller alla mina tummar nu, ska bli spännande att följa en riktig stegring till ett positivt och därpå också få följa tempningen.. Helt orimligt taggad, försöker smitta av min entusiasm på min man men han har inte riktigt förstått hypen än.. Haha xD

Asså förlåt för mina noveller, är inte så bra på att uttrycka mig kort!

Såg att du låg ca 36.1-36.3 jag har då legat om jag plussar på 0,1 på muntempen mellan 35.9-36.2..

Och nu ligger du runt 36.7?

Jag läste om min första graviditet då kände jag som febertoppar i början.. Ju börjar man äntligen förstå varför.. Hur kan man inte fått lära sig sånthär i skolan?? Känner mig lurad liksom! Men glad att jag vid 31 års ålder äntligen fått lära mig och sen ge min dotter bättre förutsättningar den dagen hon blir redo!

Vad är du nu äl+? Är detta första cykeln du tempat va? Eller vet du hur din temp dippar innan mens?

Kram <3

Det är ju min första cykel med tempning också. Eller jag tempade en period för två år sedan och hade NC, men för att förhindra graviditet. Önskar nu att jag hade fortsatt, men men! Gör om gör rätt Försökte leta fram mina gamla kurvor från NC för att analysera lite (så klart) men det var lättare sagt än gjort Så jag har ingen aning om hur tidigt/sent tempen dippar innan mens. Senaste cyklerna har jag dock märkt att brösten är svullna och stora till 1-2 dagar innan mens. De blir mjuka och sladdrigare (ja tyvärr!) innan mensen och håller sig så fram till ÄL.

Du kurva påminner lite om min före den fertila perioden, det blev liksom en successiv höjning dagarna efter mensen, då var tempen som lägst. Under fertila perioden var tempen lite vildare, gick upp och ner utan något mönster. Efter att jag fick peak på ÄL steg den successivt några dagar och landade på 36.7

Vilken app använder du? Tolkar den också ÄL-stickor. Tyckte det var amazing att PreMom gjorde det! Slapp jag vara totalt förvirrad

Hehe, min man fattar heller inte alla grejer jag håller på med, eller jo han fattar att jag försöker ta tillbaka kontrollen eller göra vad jag kan för att vi ska bli gravida Men han frågar iaf och är nyfiken på ÄL-stickorna. Känner att jag har hans stöttning till 110 procent och det är fantastiskt

Jag är också väldigt tacksam för allt jag lär mig nu om min kropp! Även om en del saker är förvirrande, som tappen! Min har varit högt placerad sedan ÄL! Innan dess lägre. Idag tyckte jag också att den kändes hårdare än tidigare.

Är på ÄL+5/6, CD20. Mina cykler snittar på 28 dagar. Yes, tempen var 36.7 imorse också. Åhhh vad jag önskar att den kunde öka lite till! Det hade varit så coolt

När börjar du ÄL-testa? Idag? Spänd för din skull och på att få följa dig
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 07:25:19 följande:

Behöver input från er tempare.

Sover i regel lite oroligt och inte så länge mellan varje uppvak. Men det längsta brukar vara ca 4 h då har jag tempat och det har varit vid kl.4-5. Men inatt vaknade jag vid 3, tempade och fick 35.94. Sen så somnade jag till 30 min innan dottern vaknade vid 4 och ville kissa så pappan satte pottan i sängen och jag lyfte över henne. Sen somnade hon och jag igen vid 4.30 ish. Sen vaknade jag kl 6 igen och tänkte att jag tempar igen för att se.. Då fick jag 36.50. Bör väl använda den kl 3? För oftast brukar jag få sova 3-4h i streck och har tempat då ju men mellan 4-5.15 ish så det bör väl vara mer rätt att räkna det kl 3 då?

Hmm! Om detta tvistar de lärda! Verkar vara lite svårare att få jämna tempmätningar när man har småbarn i sängen som väcker.

Kamske ta den som ligger närmst i tid då du brukar tempa? Till nästa cykel kanske du och jag ska testa vaginalt? Ska vara mer rättvisande. Eller du kanske redan gör det?
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 09:45:44 följande:

Ja men eller hur.. Jag önskar att jag ens vetat om det eller liksom varit mer intresserad tidigare och lärt mig allting. Men men.. Förstår att du gärna velat analysera dina tidigare cykler ju!!

Använder Premom så den analyserar ju lh testerna också! :D perfekt!

Skönt med ett bra stöd. Min man är också 110% stöttande och ställer upp på allt liksom även om han är sådär glad att han inte under den fertila perioden får duscha så varmt som han brukar eller bada xD (han duschar alltså så det blir ångbastu) haha..

Men det låter ju bra att den nu börjat hårdna för din fertila period är väl över? Så det känns som du kan känna skillnad på det ju! Jätte bra ju.. Min börjar mjukna nu och blir halare och snart bör min öppna sig också..

Åh ja. Håller alla mina tummar att du får lite ökning snart ;) hade varit fräckt med en sån implantationsdipp också!!

Började igår med ältesterna på cd10 så cd11 idag.. Hoppas på att sekretet ökar på ju också!

Är verkligen minst lika kul att följa er som en själv!!!

Är det inte typiskt dagen människa? Att det är först något inte funkar eller är fel som vi börjar intressera oss för varför eller hur det borde vara? Jag kan säga att jag ALDRIG reflekterat över att jag själv skulle kunna påverka min menscykel, ja förutom stora viktskillnader. Behövs mer undervisning i skolan helt klart!

Hahaha! Tvingar du honom att duscha kallt?! Lider med honom! Vilken tur att jag slipper det iaf, älskar att duscha suuuupervarmt!!

Yes, sista möjliga fertila dagen var nog i måndags, och efter måndags morse har jag torkar upp Knappt några flytningar, bara lite lotionaktigt. Men jag tycker det varit svårt att känna skillnad på tappen. Tänker att jag kanske blir lite vassare om det blir en ny cykel och där jag undersöker den från CD1. Hur länge har du undersökt tappen då? Började du med det denna cykeln också?

Någon stegring idag på ÄL-stickan? Någon härlig äggviteflytning?

Hehe, du och Amidina är min nya underhållning, no offence!
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-24 10:11:18 följande:

Haha, underbar morgonrapport där du!  Låter som en lovande lutealfas, hoppas på att den blir väääldigt långvarig. 

Hehe, de flesta skulle nog himla med ögonen rätt bra om de såg vårt lager med tillskott.. :P Men har baserat det på blodprover vi tagit med lite jämna mellanrum, plus allmänna rekommendationer iaf. Jag tar: B-vitmix, selen, zink, magnesium, omega3+Q10, C-vit, D-vit, järn, jod, och så en som jag inte minns vad den heter som ska vara bra mot endometrios men som luktar FIS. Vidrigt. XD Min man tar en mix som är bra för binjurarna och mot stress, selen, jod och omega3, plus då macan ibland (det är ett enligt mig äckligt pulver som han inte tycker smakar så illa iaf). :P 

Vi tar inte tabletter varje dag eftersom det är rätt höga doser, utan det blir snarare varannan med vissa och sporadiskt med andra. :) Brukar dock ta selen nästan varje dag.

Jo, jag är rätt nyfiken själv. :) Har gett upp letandet efter sekret eftersom vi haft mer sex än vanligtvis och då syns det aldrig ändå. Men ska jag ändå upp och kolla tappen sen så vet man ju aldrig vad, kanske hittar äggvita ändå, haha! 

Ja, man får vara glad att man fått veta det nån gång innan allt är "över" sas. Min mamma undrar massor nu också, och hade ju gärna velat kunna allt när hon själv fortfarande hade mens liksom.

Jag har nu tempat till och från iiii... kan det vara 3 år kanske? Har haft några pauser ibland där vi inte försökt och jag haft det stressigt, men annars har det varit rätt stabilt med tempandet ändå. Jag var mest nyfiken faktiskt, läste om några tjejer som tempade vaginalt och hade fått slätare kurvor, och mina var förr rätt hackiga. Det blev som natt och dag när jag bytte, svepande och fina istället för hysterisk berg-och dalbana. :P 

Blev nyfiken på att du tar selen varje dag, vad är det särskilt bra för? Mina multivitaminer innehåller visserligen det, men borde man ta större dos?

Jag har också funderat på om vi tar för MYCKET tillskott, kan man det? Vet ju att vissa mineraler ska man inte ha för mycket av, men vitaminer? Kan man överdosera på vitaminer? Vi tar ju våra tabletter varje dag: multivitaminer, hög dos c-vitamin, magnesium, zink, omega3. Jag tar bidrottninggele och maken maca.

Uhhh la la la, mer sex än vanligt minsann You go girl!

Blir helt klart motiverad till att börja tempa vaginalt! Spelar det någon roll vart termometern placeras då? Ska den vara mot en vägg, om du förstår vad jag menar

Skrev precis till Entusiastisk att hon och du är min nya underhållning. Så spänd på hur det går för er nu i fertila perioden! Vill ju typ veta ALLT om ÄL-stickor, tappen och sekret, hehe!
  • Jenzia
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-24 12:02:32 följande:

Upd idag är att brösten fortfarande gör ont. Jag är på äggl+8 idag. Tänkte att jag nog kommer börja testa med gravtest på sönd när det är dag äggl+10. Men det är väl troligen för tidigt att se något kanske.. har inga superkänsliga graviditetstest då dom är så sinnessjukt dyra, dom jag har står det att man kan testa först på BIM. Men man vet ju aldrig

Hihi, börjar det redan klia i test-fingrarna?

OM jag ska testa före BIM så väntar jag nog till ÄL+12/13. Tänkte heller inte slösa mer pengar på testa tidigt tester. Känns som om jag bara kastar pengarna direkt i sjön!
  • Jenzia
    Jensan88 skrev 2020-07-24 15:59:10 följande:

Ser detta ÄL-test positivt? Första gången jag håller på med detta. Igår när jag testade var det betydligt svagare. Är på cykeldag-14

Ser helt klart positivt ut, men gud vilket jobbigt ÄL-test! Hade inte köpt fler sådana. Rekommenderar vanliga stickor och använda sig av en app, tex PreMom, för att analysera om de är positiva eller inte Superlätt!
  • Jenzia
    Jensan88 skrev 2020-07-24 17:44:50 följande:

Jaaay! :) Då blir det att tuta och köra ikväll. ;P

Det var de äl-test jag kom över. Vad är det som är så jobbigt med de? :O hur fungerar PreMom?

Jag tyckte bara det var svårt att jämföra sträcken när de inte var direkt jämte varandra, förstod inte syfte med olika fönster, hmm!

I PreMom kan du logga symptom, ÄL-test, basaltemperatur, livmodersekret och så klart när du har mens. Lätt att följa för att se när ens fertila period infaller varje månad Och om man vill nörda ner sig i tempkurvor för att bekräfta ÄL. Testerna visar bara att ÄL är på G, men de kan aldrig visa att ÄL faktiskt skett. Endast mätning av ens temperatur varje kan kan bekräfta att ÄL faktiskt skett (ja och ett VUL).
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-24 17:51:58 följande:

Ska förtydliga att jag tar det nästan varje dag, med uppehåll då och då. :) Det är bra för hur mycket som helst, slänger in en länk till min favoritsida när det gäller att läsa om vitaminer och mineraler: www.halsosidorna.se/Selen.htm

Eftersom våra jordar i Sverige är selenfattiga är det bra om man äter lite tillskott av det, om man inte äter väldigt mycket selenrik mat.

Alltså ja, det kan man när det gäller de fettlösliga vitaminerna, de lagras ju i fettvävnaden och vissa av dem kan bli giftiga i för hög dos. Men oftast krävs det rätt mycket och under lång tid, och man hinner få en del besvär som pekar på att nåt är fel. Min tanke är att om jag börjar få konstiga symptom så slutar jag ta mina tillskott ett tag och ser om det blir bättre. :) Men kolla på den sidan jag länkade, där kan man läsa om optimalt intag, och även vilken typ av mat som innehåller olika mängd. DRI är väldigt ofta i underkant, den säger egentligen mest hur mycket man ska ta för att inte bli sjuk, inte hur mycket man ska ta för att må som bäst.

Nä, jag stoppar bara in tempen tills det tar emot typ, och försöker hålla mig vaken så jag hör när den piper. ;P Lite av en utmaning vissa morgnar kan jag ju säga, med täcke på och halvsovandes. Hade varit kul att se om du ser samma skiftning i kurvorna som jag gjorde när jag bytte, att de blev så väldigt mycket jämnare.

Haha, såg det och känner likadant med er! :P Går bara och väntar på att du ska börja känna av symtom på det ena och andra nu... ;)

Har precis tagit dagens test, det var negativt men kaaanske lite starkare än igår..? Tappen är kvar på samma ställe, men där var helt klart fertilt sekret idag! Så troligtvis får jag räkna med ÄL på söndag istället för imorgon. :) Men intressant att testen var starkare häromdagen och sen blev svagare (och nu starkare igen).. Jag har ju tagit extra D-vitamin, funderar på om det kan vara det som påverkat.

Ska gå in och läsa på Finns så mycket kosttillskott att jag blir helt snurrig! Läst en del om bidrottninggele, som jag käkat i 3 mån nu, och rosenrot, som både jag och mannen tog från mens till ÄL denna månad. Mendet ska ju också finns ayurveda-tillskott som också ska vara bra för fertiliteten! Oh well, kan ju heller inte ta allt!

Hihi, är du mer kvällsmänniska än morgon människa kanske? Jag vill påstå att jag är morgonmänniska, men lätt sagt när man får sova hela nätter, varken bli väckt av bebisar eller djur Men jag gillar verkligen de rofyllda timmarna mellan 6-8, innan allt vaknat och dagen börjar snurra igång.

Imorse inbillad jag mig att jag började få molvärk som lättare mensvärk, men det försvann så fort jag tänkt tanken på att det skulle vara tecken på graviditet, hehe!. Den enda månaden jag haft några som helst symptom var första vi försökte, januari. Så ömma bröst och hungrig konstant! Men icke! Ja och nån månad har jag inbillat mig fästvärk

Låter lovande, som att ÄL är på G! Brukar det räcka med ett test om dagen för dig? Nu med stickorna tog jag två om dagen, men kanske mest för att jag var så nyfiken på stegringen Tog ju fyra test dagen jag fick positivt! Haha, kanske gick lite bananas bara för att det är nytt med stickor för min del

Har du tagit extra D-vitamin tidigare cykler också? Och Letrozol? Har väl inget med varandra att göra egentligen, men båda ska väl se till att ägget släpper som det ska?

Nu är det dags att krypa till kojs! Natti!
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 20:18:04 följande:

Jo men visst är det så.. Vi får se till att det blir bättre för våra barn :D

Haha nej.. Inte kallt xD men inte brännheta bad eller långa varma ångbastuduschar, är jag så hemsk xD vet inte ens om det är såå farligt men läst att det ändå kan slöa ner de små simmarna ändå.. Så ja..

Ja men man lär sig mer och mer.. Jag började nog känna redan där i slutet av förra året.. Men inte konstigt jag inte blev klok när min kropp spöka.. Sen har jag mer och mer loggat bättre om det de senaste cyklerna.. Hade varit häftigt om man liksom upptäckte en graviditet genom tappen eller tempningen sen ju.. Att man liksom lärt känna kroppen så bra..

Ja men idag har der varit riktigt juicy där nere... Känner mig typ "våt" hela tiden xD och fick världens blobb när jag gick på toan. Försökte undersöka allt det gick men tycker ändå det är lite svårt.. Kläckte ett ägg innan till pannkakor och kollade på äggvitan, haha... Bara för att veta äggsakt(bad joke xD).. Men ja.. Det låg ovanpå pappret och tråda sig och var väldigt halt så kan bara tycka det är äggvite sekret iaf.. Hade 0,09 igår och 0.15 idag.. Funderar på om jag behöver testa mig 2 ggr imorgon eller om jag ska fortsätta på samma tid bara imorgon.. Har alarm kl 10 att jag ska sluta dricka och kissa sista gången.. Och sen larm kl 14 att det är dags för test..

None taken.. Haha, ni med;) så ingen fara alls.. Så kul att få följas åt ju!!! <3

Näää, du är inte alls hemsk! I sådant fall är jag lika hemsk, har dragit ned på makens kaffe nu! Max en kopp om dan, själv dricker jag 1/3 kopp och ska sluta helt om det blir en ny cykel!

Jag håller med! Jag har ju inte ens vetat att jag har en livmodertapp som ändrar sig utifrån cykeln! Jag skäms nästan över min okunskap :-/

Haha! Den där blobben känner jag igen! Min första äggviteflytning brukar jag kalla slemproppen, så mycket på samma gång! Som om proppen behöver lossna för att ge fri passage (så är det så klart inte, men innan jag kunde något alls tänkte jag så ).

Hur var ditt äl-test nu på morgonen? Jag hade tagit två ggr per dag nu fram tills du får peak för att inte missa den

Idag var tappen fortsatt hög, hård och bakåtvänd, tempen steg pyyyyttelite till 36.75 (tidigare 36.7). Nu känner jag mig ändå hyfsat nöjd med min kurva Vi får se vad som händer nästa vecka! En vecka kvar till BIM!
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-24 20:58:35 följande:

Och förresten tydligare och tydligare ilningar i vänster äggstock.. Förra månaden kände jag i höger.. Det tycker jag är så fräckt!

Coolt! Jag känner tyvärr inte av mina äggstockar varje månad, så har inte kunnat hitta rätt känsla än. Vågar inte lite på det iaf när jag känner något, för jag har haft fel känsla någon cykel. Mensen kom flera dagar för tidigt utifrån när jag trodde äl varit!
Svar på tråden BIM Augusti 2020