• Jenzia

BIM Augusti 2020

Amidina skrev 2020-07-14 15:57:12 följande:

Ja, några små aha-upplevelser blev det allt, jag hade ju nördat ett tag innan dess också så hade ändå rätt bra koll kände jag. :) Hon bor i Malmö så det är mest där hon träffar folk numera, men vet att hon kör lite via skype också om man bor långt bort. Men hon har ju flera kollegor i Sverige nu också, och vet att de finns på andra ställen i landet. :) 

Det är skitbra att du har koll! Det jag blev lite förvånad över är att äggutvecklingen behöver kolesterol, men det var rätt glädjande ändå för jag äääälskar smör och ost så jag kunde börja äta det lite extra igen (hade hållt igen lite förr)! Jag tänker att så länge man bakar själv och kör lite fullkorn (och tål gluten såklart) så är det ingen fara. ;) 

Ja, den stiger efter! Det kan vara att du drack och sov lite mindre, särskilt mindre sömn ger en lite högre temp. Men det var en såpass liten stegring så inte att bry sig om tror jag. :) Min ligger runt 36,3 innan och inom loppet av ca 3 dagar efter äl har den stigit till ca 36,8-37,0. Det blir en rätt tydlig skiftning, plus att sekretet blir som förbytt och helt ogästvänligt för spermier. :P

Maca är en rot som traditionellt getts till lamadjur och så för att boosta deras fertilitet. :P Funkar rätt bra på iaf karlar också, min får inte ta för ofta för det orkar jag inte, haha! 

Alltså, starkspriten kan han ju hålla till helgen kanske, och sen är det ju beroende på, tar det lång tid att bli gravid ja då kanske man får börja titta på sånt och hålla upp några månader och testa. :) Men sen finns det ju de som festar vilt och blir gravida eller gör någon gravid ändå.

Jo, mycket kan förändras på den tiden tyvärr, men då hade ni iaf ett bra utgångsläge då. Kollade de även DNA hos spermierna? Det görs nog inte tillräckligt ofta om jag förstått rätt, så kräv det om ni ska göra ett nytt test.

Väldigt vanligt med endo ja, jag har haft en massa symptom på det under hela livet i princip, men blivit avfärdad som så många andra (extrema smärtor, stor blödning mm). Nu i samband med vår utredning såg de en cysta på min ena äggstock, och det tillsammans med historiken gav mig diagnosen. 

Men jag har faktiskt lyckats bli av med mycket av mina symptom genom just sunt leverne. :) Märker direkt skillnad på smärta när jag missköter ffa kosten.

Ja, det är rätt lätt att nörda ner sig i detta Har gått in i min fertila period nu och varje gång jag går på toa måste jag kika på flytningar, känns lite på konsistensen. Blir glad så fort det känns vattnigt eller äggviteaktigt! Känner mig bisarr, haha

Ojoj, haha! Hur ofta blir för mycket för din man? Tycker annars maca-tillskott låter intressant! Ska kanske beställa det till nästa cykel i sådant fall. Min man tycker att det blir fler och fler piller som han ska ta för varje månad :-P

Nej, inget DNA-test tror jag. De testade hur många spermier som var friska och rörliga, tror jag. Vad visar ett DNA-test? Vi har fått tid för nybesök på Emmakliniken i Malmö för fertilitetsutredning i slutet av augusti, så får vi se var den visar. Efter att ha skrivit med dig är jag inte alls så pepp på IVF som jag var tidigare (bara för att det är rätt snabb väg till graviditet om det inte funkar på det vanliga sättet). Gah! Vad jag önskar att det bara ska funka denna gången!

Vilken privatklinik är ni på? Du skrev tidigare att det var i kontakt med denna klinik som ni äntligen kunde få den hjälp som ni ville ha. Låter ju fantastiskt! Vet du när ni sådant fall börjar med insemination?
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-15 12:28:19 följande:

Haha, jo det kan jag hålla med om. :P Själv har jag ju lagt till att kolla tappen då och då, det är tur ingen kan se en när man håller på alltså.. XD Men yey för fertilt sekret! Här är det en vecka kvar ungefär.

För mycket för mig, haha! Innan och efter ÄL-veckan är jag inte supersugen längre så då har han inte mycket för att ta macan. :P Men det verkar vara bra för att boosta testosteronet lite iaf, och det är ju bra på naturlig väg för dem. :)

Oh, vad spännande! Har hört en hel del bra om dem, får hoppas det går fort om ni kommer dit (hoppas såklart på plus innan dess dock!). 

DNA (formellt DNA-fragmentering) är superviktigt att kolla, något som kan missas ibland på mindre kliniker ffa. Ifall det är nåt fel på DNAt i spermierna så kommer ägget mest troligt inte att acceptera dem, och ifall de skulle användas så är risken för missbildningar och missfall rätt stor. Så det är kanonbra att kräva om han ska lämna prov. 

IVF är guld, när den verkligen behövs och funkar. :) Men personligen känns det bättre att börja från början när det går liksom, eftersom det är ändå rätt krävande med IVF, och jag kom ju till via insemination så har ändå rätt höga förhoppningar på det. :)

Vi går hos Citymottagningen i Hässleholm (bor här uppe i skogarna), fick tips om dem i en endometriosgrupp och gynekologen är verkligen trevlig och duktig. Natt och dag mot bemötandet vi fick på de andra ställena. Många av dem var trevliga (inte alla dock), men kunskapsnivån var skrämmande låg. :/ När tom JAG kan mer än överläkaren inom gynekologi på sjukhuset, då är det fasen illa.

Jag ska kontakta kliniken i slutet på augusti/början september om inget hänt då, men håller ju tummarna här nu för positivt nästa månad! CD5 idag, dag 3 med letrozol, mår ändå förhållandevis bra. :)

Ok, det här med tappen. Hur gör man det?!? Och hur ofta? Känner mig helt lost på allt som är inuti mig (skäms!) Men hade varit bra om jag hade koll då vi ibland behöver köra med spruta för att spermierna ska få en chans att göra sitt!

Tack för tipset om DNA-test! Inte så bra på att kräva saker, men ska iaf fråga om man kan få göra ett sådant

Har du någon segregering på dina ÄL-tester från det att du börjar att testa och fram till peak? Än så länge har jag bara superljust streck trots att det borde vara positivt imorgon eller senast fredag. Funderar på om jag testa på fel tid på Dan, har testat på morgonen och sen eftermiddag.

Aha! Du blev själv till genom insemination! Hur kom det sig att det blev så för dina föräldrar? Vet du det?

Håller verkligen tummarna för dig! Nästan mer än mig själv till och med! Känner så mycket respekt till de som kämpat flera år med att skaffa barn!
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-16 13:24:52 följande:

Idag är verkligen en riktig skitdag för min del..  Dag 4 av 5 på Letrozol och bristen på östrogen ger sig verkligen tillkänna. Vill bara gömma mig, hatar allt, är konstant gråtfärdig ömsom förbannad, och så jäkla hungrig men vill inte ha nåt.

Hoppas VERKLIGEN att det ska gå den här gången för attans om jag ska behöva köra fler kurer av det här. Hörk.

Usch då! :-/ Stor kram till dig, förhoppningsvis är imorgon bättre!
  • Jenzia
    Entusiastisk skrev 2020-07-15 18:50:36 följande:

Sen är ju högt och lågt, hårt och mjukt etc olika från person till person och det är väl lite det man behöver "lära" sig hur just sin egen tapp beter sig i cykeln:) Vissa kan inte ens känna sin vad jag förstått när den är som högst..:)

Haha, försökte känna efter igår kväll, men det enda jag kände var att ALLT kändes mjukt och geggigt så långt upp jag nådde. Antagligen sitter den rätt högt fortfarande, nådde liksom inte riktigt för att känna någon öppning alls. Förväntas ha ÄL i helgen
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-15 21:50:04 följande:

Såg att du fick ett jättebra svar om tappen, kan inte bidra med mycket mer där. :P Men se till så att tappen ligger högt, dvs du får stoppa in fingret rätt långt för att nå den, när du ska köra med sprutan. Men sen å andra sidan överlever de små rackarna ett antal dagar på insidan när man är fertil ändå så kör på med varannan dag nåt veckan innan ÄL så blir det nog bra. :) 

Mjo, jag brukar kunna se en liten stegring, men det kan gå riktigt snabbt vissa cykler också där jag får jätteljust ena dagen och positivt nästa. Brukar göra så att jag kissar vid lunch, sen håller jag mig till ca 16-17 (dricker inga mängder och då är det inga problem) och tar då testet. Läste nånstans för länge sen att LH gärna ligger högre på eftermiddagen (som hcg på morgonen) så det är tydligen bättre att kolla då.

Mamma har alltid haft väldigt oregelbunden ägglossning, så de hade väldigt svårt att tajma. Det var ju ändå 80-tal och typ ingen hade koll på fertilitetsförståelse. :P Men när de sökte hjälp fick hon börja tempa och sen blev det insemination direkt vid ÄL, där slösades ingen tid på att försöka mer hemma. :P Men så hade de kämpat själva i 4 år innan också och hade en ivrig läkare. :)

Men åh, tack vad rar du är! Håller såklart tummarna för oss allihop, önskar ingen att behöva hålla på i flera år såhär för attans vad det dränerar en. 

Körde dock min snippsauna idag, och fick en tarotläsning för några veckor sen som tydligen var väldigt positiv för augusti. :P Så nu kör vi!

(och om jag missade att svara ang. snippsauna sist så är det att man kokar upp vatten, lägger i örter, och sitter över ångan, gärna på en stol med hål i, och helt enkelt bastar underlivet. :P kolla in Wildherbarista på insta eller snippsauna.com, det är jättemånga som läkt både det ena och andra!)

Ja, haha, försökte känna igår men hittade liksom inget som kändes annorlunda, allt var mjukt och geggigt dit har nådde. Får försöka ikväll igen

Superljust ÄL-test i morse och nu försöker jag hålla mig så jag kan ta ett nytt test runt kl 16 som du föreslog, men är redan nödig! :-P

Så du blev till på första försöket med inseminationen? Kanske historian kommer upprepa sig i september då!

Åhh jag hoppas så på augusti för oss båda! Jag hinner eventuellt med två BIM i augusti också så typ dubbel chans för plus!

Spännande med sippsauna! Men vad är det för örter?
  • Jenzia

Yey! Fick högt värde på ÄL-sticka idag ÄL är på väg och jag tror att PreMom tippat rätt till imorgon. Spänd på att se om tempen dippar på söndag då antar jag, eller redan imorgon? Första månaden med temp!

• Jenzia
    Alexandra93 skrev 2020-07-17 11:14:23 följande:

Vad fick du för värde på premom?

0.9, då high men inte peak. Ska testa igen runt kl 14 Hur går det för dig? Också ÄL på G?
  • Jenzia
    Alexandra93 skrev 2020-07-17 11:33:26 följande:

Enligt appen ska jag ha peak den 20e så rätt tidigt ännu, fick 0,27 idag

Ahhh! Jag hade 0.2-0.3 fram till igår (testat sedan i måndags). Steg snabbt!
  • Jenzia
    Alexandra93 skrev 2020-07-17 13:22:24 följande:

Ja testar två gånger om dagen nu, fick dock svagare igår på eftermiddagen än vad jag fått på förmiddagarna..

Så var det för mig med 0.3 på förmidddag och 0.1-0.2 eftermiddag. Sen imorse går det bara upp, är på 1.57 nu Så snart peak!
  • Jenzia
    Amidina skrev 2020-07-17 12:00:06 följande:

Hehe, ja det är riktigt lurigt det där men om du inte riktigt nådde så är det ett gott tecken, särskilt tillsammans med stickan! Min gissning där blir ÄL senast imorgon, och tempstigning from söndag. 

Yes, då lyckades de ju mha tempen pricka helt rätt, och simmarna fick sig en extra skjuts och slapp brotta sig genom tappen med alla dess fällor. :P 

Visst ja, du ligger ju tidigt med BIM i augusti. Tummar och tår hållna! Hade ju varit helt fantastiskt om vi fick gå över till en BF-tråd istället, kan tycka det är på tiden. 

Jag körde på den simpla vägen och köpte en av hennes färdiga örtblandningar, Golden blood heter den nog. Har en hel del böcker om örter men har inte orkat sätta mig och läsa på än, men de är ju bra för olika saker och jag behöver ffa lite extra blodcirkulation och hjälp att eventuellt minska på endo och myom. Helt galet om det funkar, men konstigare saker har väl hänt tänker jag. 

Sista dagen med Letrozol idag! Ska in till stan med mamma och vovvarna, så får passa på att njuta lite i solen. 

Alltså, nu kände jag kanske någon slags springa där uppe vid tappen. Hmm som att tappen är rund och sen var det lite som en springa som dock inte kändes öppen, hmm! Får nog googla om hur det ska kännas, haha.

Yes! Jag tror också ÄL senast imorgon, fick 1.57 precis på Babyplan/PreMom Vi ska bort ikväll så det blev insemination nu och så kanske vi kan få till det imorgon och på söndag med.

Åhh ja, vill hemskt gärna följas åt i en BF-tråd! Det hade varit som att vinna en miljon på lotto!

Skönt att det är sista dagen med Letrozol för dig idag, verkar inte alls härligt Tillför man någon överdos av hormoner eller? Har inte så bra koll på Letrozol och inte läst så mycket om det, min cykel är ju väldigt jämn.
Svar på tråden BIM Augusti 2020