Entusiastisk skrev 2020-08-02 17:07:44 följande:
Det låter roligt, har ju inte ens tänkt på poddarna! Jag ska definitivt ta och nörda in mig asap på hennes poddar! Va dom bra? Borde ju vara lite som hennes webinarium...
Ja, håller med!! Man blir väldigt ödmjuk när man inser hur komplicerat och hur perfekt tajmingen behöver vara.. Det är ju inte konstigt egentligen att det kan tar upp till ett år.. Men visst är det ett mirakel de som inte ens försöker och bara voila..
Det låter spännande med fas 2. Vad tänker du göra då? Förutom det du nämner.. Såg att du skrev till amidina om lchf? Har också funderat på det.. Jag och maken är sånna som äter mkt lågfettsprodukter ^^ hm.. kanske ska tänka om nästa månad ifall det inte blir något nu(maken kommer dock fortsätta men jag kan ju kanske ta ett par dagar med extra fett om inget annat).. jag har bara en gång i veckan där jag unnar mig smör, gräddost och såntdär..hm..
Ja,det låter ju rimligt.. Ska bli superspännande att se hur det påverkar dig!! Generellt pratar hon om 3 månaders batch. Men samtidigt säger hon också att man kan påverka sin äl från CD1.. Så jag tror säkert du kan påverka en hel del denna cykeln! Med amningen för mig så kom ju min kropp igång direkt när jag drog ner.. Men funderar också på bättre boost inför nästa cykel! Kan iaf tajma dvitamin boosten bättre nästa cykel..
Men hur var ditt fertila sekret? Vet hon pratar om att om man har mycket äggvita så har man bra med östrogen!?
hm, ja det låter ju märkligt..
tittade på din kurva, vet inte hur du eller man ska läsa den..
Men det ser ut som att du får din lhpeak den 17/7 sen så 2 dagar efter får du ju en liten dipp, tänker då ägglossningen? och därefter går tempen upp successivt? och då som du säger 12,5 dagar i din lutealfas..
För visst skrev du någonstans att din mens var lite tidig denna gången enligt dina beräkningar eller? Har du då fått positivt på dina ältest tidigare än denna gången eller varför tänker du att du fått äl 3-5 dagar efter? Förlåt om jag är lite trög nu xD
Ska bli spännande att se hur din kurva förändras både av dina förändringar och av att tempa vaginalt. Jag fortsätter nog under tungan även om jag märkt när jag testat att mäta flera ggr att det kan skilja sig, men ligger mellan mannen och dottern när jag tempar så det blir lite för meckigt för mig att mäta vaginalt.
Äl+3 nu räknar apparna:), det känns faktiskt okej!
Jag har fått lite bättre rutin på sömn och tempningen. Har haft svårt med sömnen fram till äl denna cykeln(tror att jag spänt mig mycket inför tempningen, rädd att jag inte skulle vakna, missa, glömma eller vad den skulle visa liksom).
Ställde heller ingen klocka i början eftersom jag vaknade ungefär samma tid varje morgon och tänkte att bara det var inom ett par timmar så räcker kanske det, men sen tänkte jag att det nog blir bättre med ett mindre tidsspann.. Så from typ cd 12 började jag ställa klockan 4.30 för att få noggrannare mätning.. Jobbigast är när jag vaknar för tidigt, men har liksom tempat rätt direkt, försökt fortsätta sova och mätt närmre min vanliga mätningstid och oftast har det inte skiljt jätte mycket så har tagit något medelvärde på någon tempning!?
Sen när tempen väl gick upp har jag börjat sova mycket bättre och tom somnat om efter jag tempat! så tror att jag kommer få en bättre kurva nästa månad när jag kommit in i tempningen. Såhär ser min kurva ut nu..:)
Hur känns det nu? Sluttampen snart på mensen eller?
sen bara av nyfikenhet. Hur länge har du och din man varit tillsammans? Ni bodde i Malmö va? Är ni båda därifrån? Hur känner din man om era försök mot att bli gravid? vad är hans inställning liksom?
Kul att veta lite mer om er:)
Stor kram <3
Hittade du några podavsnitt i Podcaster? Tänker att Webinariumen nog är mycket bättre, men för mig som total novis då tyckte jag podavsnitten var väldigt sammanfattande, att jag snabbt får veta vart jag ska börja
Jag grämer mig lite över att jag inte lagt om min kost tidigare, särskilt koffeinet =/ Jag har tyvärr druckit STORA mängder kaffe och också en del cola under hela våren. Jag älskar ju mitt kaffe! Druckit säkert närmre 1 liter om dan, hemska mängder inser jag nu
Först i juni som jag började dra ner lite grann. Senaste veckorna har jag druckit ca 1,5 dl per dag, men igår var det nolltolerans. Så absolut inget kaffe framåt, cola slutade jag helt med för 2-3 månader sedan.
Fas 2 innehåller i alla fall omläggning av kost och omläggning av kosttillskott. Jag och maken kommer käka mer LCHF (som du såg), maken glädjs mycket åt detta då han älskar fet och proteinrikt mat! Me? Not so much. Men jag kan äta lite mer ägg, smör, ost och fisk. Maken glädjs dock mindre åt att han får lägga whiskyn på hyllan ett tag, får räcka med 1-2 glas vin några gånger i veckan. Jag själv kommer lägga alkoholen helt på hyllan, nu under sommaren kan jag annars dricka 1-2 glas i veckan, men kan lika gärna avstå helt. Lika så vitt socker. Jag vet att man gärna ska dra ned på gluten också, men jag kommer behålla min grova surdegsbulle varje morgon, för jag mår så bra av den. Mitt blodsocker håller en jämn nivå hela morgonen och har aldrig haft det så med någon annan frukost tidigare (alltid varit närmast svält runt kl 10!!). Och jämn insulinnivå ska ju vara bra för äl
Kommer också lägga till munkpeppar, Inositol, vitamin K, hög dos vitamin E innan äl, öka vitamin B6 och ta tillskott av aminosyror (framför allt Tyrosin är tillsammans med job viktigt för sköldkörtelns funktion!). Sedan tidigare har jag ökat på c-vitamin under hela cykeln och D-vitamin dagarna vid äl, men absolut inte sådana mänger som Vulverine tar. Så tänkte öka på där med. Vilka kosttillskott tar du?
Är det av någon särskild anledning som du och mannen äter lågfettsprodukter? Jag tänker diet? Jag gjorde det förr, men det går inte med min make
Vilket jag är glad för idag. Inte förstått tidigare hur viktigt kolesterol är för äl (Amidina har dock berättar om det för några veckor sedan).
Jag tycker att det fertila sekretet varier cykel till cykel, tex den senaste så hade jag mycket mer än vanligt (var min upplevelse iaf). Jag har inte varit så bra på att anteckna saker, ska bli bättre framåt. Till exempel, denna cykeln hade jag ännu mindre mens än vad jag brukar. Brukar har mens 2 dagar, sen bara lite spotting i två dagar. Denna cykeln hade jag mens från fredag kväll till lördag kväll, sen bara lite spolnings igår. Idag känns jag helt torr. Tycker det är lite lite mens =/ Innan hade det ju varit superskönt, men kanske innebär det att slemhinnan inte byggs upp tillräckligt? Har din mens förändrats mycket sedan din graviditet?
En annan ledtråd till lågt östrogen är att jag aldrig fått blinkande gubbe på CB Advanced, bara fast glad gubbe direkt. Man får blinkande gubbe när östrogenet går upp.
Förra cykeln blev bara 26 dagar, det är kort för att vara mig. Brukar landa på 28-29 dagar. När jag tittar tillbaka på tidigare cykler, där jag fått positivt CB Advanced, så borde min lutealfas vara på 14-15 dagar (om jag nu fått äl 1-2 dagar efter att jag fått fast glad gubbe).
Om jag räknar att jag fick äl 1-2 dagar efter min peak den 17/7 så hamnar jag på 11,5-12,5 dagars lutealfas. Känns som rätt stor skillnad. Jag får helt enkelt se vart jag landar på denna cykeln. Nu tempar jag ju så då borde jag kunna se tydligare när äl faktiskt varit.
Du har rätt mycket lägre temp än vad jag har, vet du om du alltid haft det? Verkar som om det är olika så klart
Idag hamnade den på 36.5, så 0.2 högre än vad jag fick under munnen vid samma tidpunkt förra cykeln. Hoppas på jämnare temp och högre kurva efter äl
Jag tycker också det varit lite stressande att komma in i tempning, vaknar ofta tidigt på morgonen och tänker att jag för sovit mig eller missat tempen. Också drömt drömmar om tempning! Hahaha. Tydligt vad som snurrar i min skalle i a f
Kanske mest som jämförelse kommer jag tempa hela cykeln denna gången också. Det var så tradigt när det gick ner att jag kommer nog köra tempning mens till äl, och sen pausa till mensen kommer igen. Så egentligen bara för att bekräfta äl. Hur tänker du göra framåt? Tempa genom hela cykeln?
Uj vad det blev en novell idag! Behov av att skriva av mig lite!
Men du undrade också lite om mig och min man. Vi har varit tillsammans i 4 år nu, gifta i 2,5 år. Vi har båda bott längre i Malmö, men ingen av oss är här ifrån från början. Jag är från Småland
Jag har velat ha barn sedan rätt tidigt i vår relation, men vi har haft en del saker att jobba med, framför allt kommunikation och att förstå varandra. Min man är känsligare, har närmre till sina känslor och behov än vad jag har. Vi har gått i familjeterapi för att närma oss varandra i dessa frågor. Jag är mer en person som tutar och kör, om jag känner negativa känslor så tar jag sällan upp dem utan tänker att de går över. Jag har nog rätt manligt beteende/kommunikationsmönster, medan min man har mer kvinnligt, om vi ska vara stereotypa
Jag varit rädd för att vara sårbar och öppna upp mig för människor, så det har varit en resa.
Från hösten 2017 har jag pushat på att vi ska börja försöka bli gravida, men det har blivit uppskjutet sex månader i taget. Varit rätt knäckt flera gånger. Har en del bagage med mig från tidigare relationer, ex som först sagt att de vill ha barn och sen ångrat sig, ex som tvingar mig att ta dagen efter piller annars hotat med att göra slut. Ofta känt att ingen vill bilda familj med mig. Men min man vill ju så klart det, men han har varit rädd för att vi inte ska vara tillräckligt stabila för att HÅLLA om vi får barn och det blir tufft. Nu har vi kommit igenom rätt mycket tillsammans, jag höll bland annat på att gå in i väggen totalt förra sommaren när jag bytte jobb. Som tur är valde jag att sluta det jobbet och gå tillbaka till mitt gamla, mår mycket bättre därefter men behöver vara uppmärksam på att jag har en tendens att lägga för mycket tid och engagemang på jobb. Därför tror jag också att få barn hade kunnat balansera mig mer, åhh vad jag längtar!
Jag har läst att du och din man är rätt olika, men att ni kompletterat varandra väl. Så är det med mig och min man också
Väldigt olika på många sätt, men också varandras andra hälft, ibland som om jag kan läsa hans tankar
Kommer ni båda från Helsingborg eller? Vad har du jobbat med tidigare? Verkar vara så lyxigt att vara hemmafru!
Kommer du vänta in BIM eller tänker du ta ett test innan? Hoppas så mycket att du får ditt plus denna månaden! Och Amidina också!! Vet inte om det var du eller Amidina som skrev det, men det är som att jag helt plötsligt har tre cykler som är viktiga och som jag följer hopp och förväntan!