Inlägg från: Entusiastisk |Visa alla inlägg
  • Entusiastisk

BIM Augusti 2020

Jenzia, är det poddarna hon länkar till på sin hemsida?

Öppnat upp några intressanta och bara snabbt kollat, kunde inte hålla mig.. :p

Såg att du väntar tills nästa månad med hennes webinarium.

Webinariumen är typ som föreläsningar där Jenny även svarar på frågor vissa ställer live under sändningen. Man kan även skicka in frågor till frågelådan som hon besvarar under webinariet och kanske har lite som bas för föreläsningen. Sen går hon igenom allt väldigt detaljerat med lite powerpoint och så.. Och så är dom på typ 2h.. Man kan gå in på hennes sån boontv och kolla vilka avsnitt som finns och vad dom handlar om utan att prenumerera iaf :) det får kanske bli under fas 3 då :) känns som att hennes instagram är väldigt proppad med en sammanfattning av allt hon går igenom så det räcker säkert mycket gott och väl för info också <3

• Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-08-03 10:07:18 följande:
    Hittade du några podavsnitt i Podcaster? Tänker att Webinariumen nog är mycket bättre, men för mig som total novis då tyckte jag podavsnitten var väldigt sammanfattande, att jag snabbt får veta vart jag ska börja

Jag grämer mig lite över att jag inte lagt om min kost tidigare, särskilt koffeinet =/ Jag har tyvärr druckit STORA mängder kaffe och också en del cola under hela våren. Jag älskar ju mitt kaffe! Druckit säkert närmre 1 liter om dan, hemska mängder inser jag nu Först i juni som jag började dra ner lite grann. Senaste veckorna har jag druckit ca 1,5 dl per dag, men igår var det nolltolerans. Så absolut inget kaffe framåt, cola slutade jag helt med för 2-3 månader sedan.

Fas 2 innehåller i alla fall omläggning av kost och omläggning av kosttillskott. Jag och maken kommer käka mer LCHF (som du såg), maken glädjs mycket åt detta då han älskar fet och proteinrikt mat! Me? Not so much. Men jag kan äta lite mer ägg, smör, ost och fisk. Maken glädjs dock mindre åt att han får lägga whiskyn på hyllan ett tag, får räcka med 1-2 glas vin några gånger i veckan. Jag själv kommer lägga alkoholen helt på hyllan, nu under sommaren kan jag annars dricka 1-2 glas i veckan, men kan lika gärna avstå helt. Lika så vitt socker. Jag vet att man gärna ska dra ned på gluten också, men jag kommer behålla min grova surdegsbulle varje morgon, för jag mår så bra av den. Mitt blodsocker håller en jämn nivå hela morgonen och har aldrig haft det så med någon annan frukost tidigare (alltid varit närmast svält runt kl 10!!). Och jämn insulinnivå ska ju vara bra för äl  

Kommer också lägga till munkpeppar, Inositol, vitamin K, hög dos vitamin E innan äl, öka vitamin B6 och ta tillskott av aminosyror (framför allt Tyrosin är tillsammans med job viktigt för sköldkörtelns funktion!). Sedan tidigare har jag ökat på c-vitamin under hela cykeln och D-vitamin dagarna vid äl, men absolut inte sådana mänger som Vulverine tar. Så tänkte öka på där med. Vilka kosttillskott tar du?

Är det av någon särskild anledning som du och mannen äter lågfettsprodukter? Jag tänker diet? Jag gjorde det förr, men det går inte med min make Vilket jag är glad för idag. Inte förstått tidigare hur viktigt kolesterol är för äl (Amidina har dock berättar om det för några veckor sedan).

Jag tycker att det fertila sekretet varier cykel till cykel, tex den senaste så hade jag mycket mer än vanligt (var min upplevelse iaf). Jag har inte varit så bra på att anteckna saker, ska bli bättre framåt. Till exempel, denna cykeln hade jag ännu mindre mens än vad jag brukar. Brukar har mens 2 dagar, sen bara lite spotting i två dagar. Denna cykeln hade jag mens från fredag kväll till lördag kväll, sen bara lite spolnings igår. Idag känns jag helt torr. Tycker det är lite lite mens =/ Innan hade det ju varit superskönt, men kanske innebär det att slemhinnan inte byggs upp tillräckligt? Har din mens förändrats mycket sedan din graviditet? 

En annan ledtråd till lågt östrogen är att jag aldrig fått blinkande gubbe på CB Advanced, bara fast glad gubbe direkt. Man får blinkande gubbe när östrogenet går upp.

Förra cykeln blev bara 26 dagar, det är kort för att vara mig. Brukar landa på 28-29 dagar. När jag tittar tillbaka på tidigare cykler, där jag fått positivt CB Advanced, så borde min lutealfas vara på 14-15 dagar (om jag nu fått äl 1-2 dagar efter att jag fått fast glad gubbe).

Om jag räknar att jag fick äl 1-2 dagar efter min peak den 17/7 så hamnar jag på 11,5-12,5 dagars lutealfas. Känns som rätt stor skillnad. Jag får helt enkelt se vart jag landar på denna cykeln. Nu tempar jag ju så då borde jag kunna se tydligare när äl faktiskt varit.

Du har rätt mycket lägre temp än vad jag har, vet du om du alltid haft det? Verkar som om det är olika så klart Idag hamnade den på 36.5, så 0.2 högre än vad jag fick under munnen vid samma tidpunkt förra  cykeln. Hoppas på jämnare temp och högre kurva efter äl Jag tycker också det varit lite stressande att komma in i tempning, vaknar ofta tidigt på morgonen och tänker att jag för sovit mig eller missat tempen. Också drömt drömmar om tempning! Hahaha. Tydligt vad som snurrar i min skalle i a f Kanske mest som jämförelse kommer jag tempa hela cykeln denna gången också. Det var så tradigt när det gick ner att jag kommer nog köra tempning mens till äl, och sen pausa till mensen kommer igen. Så egentligen bara för att bekräfta äl. Hur tänker du göra framåt? Tempa genom hela cykeln?

Uj vad det blev en novell idag! Behov av att skriva av mig lite! Men du undrade också lite om mig och min man. Vi har varit tillsammans i 4 år nu, gifta i 2,5 år. Vi har båda bott längre i Malmö, men ingen av oss är här ifrån från början. Jag är från Småland  

Jag har velat ha barn sedan rätt tidigt i vår relation, men vi har haft en del saker att jobba med, framför allt kommunikation och att förstå varandra. Min man är känsligare, har närmre till sina känslor och behov än vad jag har. Vi har gått i familjeterapi för att närma oss varandra i dessa frågor. Jag är mer en person som tutar och kör, om jag känner negativa känslor så tar jag sällan upp dem utan tänker att de går över. Jag har nog rätt manligt beteende/kommunikationsmönster, medan min man har mer kvinnligt, om vi ska vara stereotypa Jag varit rädd för att vara sårbar och öppna upp mig för människor, så det har varit en resa.

Från hösten 2017 har jag pushat på att vi ska börja försöka bli gravida, men det har blivit uppskjutet sex månader i taget. Varit rätt knäckt flera gånger. Har en del bagage med mig från tidigare relationer, ex som först sagt att de vill ha barn och sen ångrat sig, ex som tvingar mig att ta dagen efter piller annars hotat med att göra slut. Ofta känt att ingen vill bilda familj med mig. Men min man vill ju så klart det, men han har varit rädd för att vi inte ska vara tillräckligt stabila för att HÅLLA om vi får barn och det blir tufft. Nu har vi kommit igenom rätt mycket tillsammans, jag höll bland annat på att gå in i väggen totalt förra sommaren när jag bytte jobb. Som tur är valde jag att sluta det jobbet och gå tillbaka till mitt gamla, mår mycket bättre därefter men behöver vara uppmärksam på att jag har en tendens att lägga för mycket tid och engagemang på jobb. Därför tror jag också att få barn hade kunnat balansera mig mer, åhh vad jag längtar!

Jag har läst att du och din man är rätt olika, men att ni kompletterat varandra väl. Så är det med mig och min man också Väldigt olika på många sätt, men också varandras andra hälft, ibland som om jag kan läsa hans tankar  

Kommer ni båda från Helsingborg eller? Vad har du jobbat med tidigare? Verkar vara så lyxigt att vara hemmafru!  

Kommer du vänta in BIM eller tänker du ta ett test innan? Hoppas så mycket att du får ditt plus denna månaden! Och Amidina också!! Vet inte om det var du eller Amidina som skrev det, men det är som att jag helt plötsligt har tre cykler som är viktiga och som jag följer hopp och förväntan!

Amen jag älskar ju noveller!<3
    Bara skriv av dig, det behöver jag med hela tiden känner jag xD Så här kommer nog en novell tillbaka..

Ja, jag hittade poddarna.. Kom dock inte längre än så igår xD Ska ta en lång promenad ikväll med en podd i öronen tänkte jag!
    Ja, men det förstår jag att det kändes som en bra start, det är ju rena djungeln med kvinnokropp och fertilitet :)

Men vad bra att du äntligen fått veta det och klarat av att ändra på det, det är ju inte helt lätt att bara bryta vanor, så du är ju jätte grym som bara vänt på en femöring sådär! Härifrån och framåt är ju det enda vi kan påverka. Men visst man kan gräma sig en hel del, det gör jag med titt som tätt - Som att börja använda pmedel och att mensen bara varit ett ont måste.. suck, ja.. Men som sagt nu är vi klokare och lär oss hela tiden och tur är väl iallafall att vi lärt oss nu och inte när vi sen är 70! och tänk vad vi kan lära våra barn att inte göra samma misstag som vi :)

Well, vi är väl lite dietiga av oss. Min man är en såndär väldigt vältränad och hälsomedveten person, hållit på med gymnastik hela livet och gymmat i över 15 år liksom. Han har aldrig druckit alkohol eller någonsin varit elak mot sin kropp, han har liksom behandlat sin kropp som ett tempel hela livet, han är en klok man som alltid tänkt efter först och ja, där är en av våra olikheter.
    En annan började dricka som 13 åring, haft ätstörningar, gått på mycket antidepressiva och varit tidvis väldigt deprimerad. Har liksom aldrig varit snäll mot min kropp men ändå förväntat mig att den ska vara snäll tillbaka^^ Är en såndär 0-100 person som bara kör rakt in i kaklet..
    men 2015 vände mitt liv när jag bestämde mig för att sluta dricka(har aldrig druckit lagom) och ta tabletter, bröt upp med alla mina "vänner" som väl egentligen aldrig var några riktiga vänner och bestämde mig att nu är det dags att vara snäll mot mig själv och så fick jag vara ensam och bygga upp mig själv så då började jag träna mer, började äta bättre och mer så jag gick upp till en hälsosam vikt. Och vips så var min man där en dag på gymmet och vi klickade direkt(han är inte i närheten av vad för killar jag dragits till). Jag tog en chans att vara med någon som var tvärtemot helt enkelt. Och det gick ju riktigt bra:)

Vad bra om din man kan dra ner på alkoholen det kan ju verkligen slöa till simmarna(rätt förståeligt om man tänker efter) Han kanske kan låta bli speciellt under det fertila fönstret kanske? Det är ju faktiskt bara under en väldigt kort period i livet och som kan resultera i ett barn <3 Men det är ju såklart svårt att se det så... det är svårt att ta på ju..

Jag vågar inte heller ta sånna mängder som Jenny. Amidina tog nog också en sån rejäl dos efter rek. från hennes rådgivning med Jenny, så det är ju förståeligt.
    sen har jag inte varit säker på min ägglossning heller så ibland har jag tagit extra dvitamin 2-3 dagar.. Har då tagit ca 3000-6000IE. Annars tar jag bara gravidtillskott och ibland magnesium. Och nästa cykel(om det då blir en sån) ska jag tajma d-vitamin och mg lite bättre.. Och sen öka på lite mer fett i kosten någon extra dag och lite extra ägg typ.. 
    Vitt socker och onyttigheter håller jag rätt strikt till en dag i veckan och gluten reagerar jag inte mot så tänker inte så mycket på det men äter inga överdrivna mängder(är rätt säker att jag hörde jenny nämna att så länge man inte reagerar dåligt mot det är det inga större problem). Så njut du av din surdegsbulle det är nog en större fördel för din kropp&knopp än som du tvingar dig med för mycket förbud och sånt, tänker jag <3 Och likadant insulinnivån, det känner man ju så bra själv <3

Ja, det låter ju som väldigt lite mens. Tänker som du skriver att slemhinnan inte byggts upp tillräckligt och det kan ju vara en anledning till att det inte tagit sig heller? Ägget kanske har svårt att fästa!? Jag har alltid haft 4 dagars blödning, det har liksom satt igång direkt och sen sista dagen har det varit lite mer sparsamt innan det då slutar tvärt. Men sen min kropp hittade tillbaka efter amningsnedtrappningen har den faktiskt varit 5 dagar nu i 2 cykler med lite mer sparsamt första och sista dagen^^!?
    Sen låter det väl som en bra analys att du då inte fått blinkande gubbe så det du sa att östrogenet då kanske är lågt vilket i sin tur påverkar progesteronet(som tempkurvan skvallrade om). Börjar tänka mer och mer på sköldkörteln, läste att mindre blödningar kan bero på en överaktiv sköldkörtel!? Likadant som att livmodersslemhinnan är ett endokrint organ dvs samma grupp som sköldkörteln.. Nu bara spånar jag.. Men bra att du då boostar sköldkörteln med tillskott och så! Och sen bra att ni snart ska till utredningen så ni kan få svart på vitt OM det nu inte tar sig, ditt engagemang kommer ju definitivt pay off, det måste det göra!!

Kan det vara stress eller något annat inblandat att cykeln förändrats tror du? Tur du tempar nu så du får bekräftelse ju!
    Nej, jag har faktiskt inte alls koll på hur min temp legat på innan eller så.. man har ju mest tagit tempen när man haft feber ^^ 
    ja men eller hur att tempningen gått in i drömmarna och man trott man försover sig, tur det börjar lägga sig :P Hoppas också att du får en jämnare och definitivt en högre kurva i lutealfasen..
    Jag kommer tempa hela cykeln, för mig blir jag nog lika ledsen om tempen går ner som att mensen kommer och går tempen ner så kan jag ju iallafall vara beredd med något mensskydd istället, tänker jag xD Kanske tempningen påverkade dig denna cykeln? För mig kändes det som att jag fick 2 försök till äl pga sömnbristen som berodde lite på tempningen!?

Aha mysigt med småland ju!:) Hur kommer det sig att du flyttade till malmö? Trivs du? har du din familj kvar i Småland?

Vad bra med familjeterapi, det skulle jag också vilja. Men min man är inte så förtjust i den iden. Han är inte den pratiga typen och jag pladdrar om allt.. Jag är en riktig bergochdalbana medan han är rätt jämn. Jag har dock innan hanterat mina neråt perioder med att bara stänga in mig och hantera sånt själv, har aldrig gillat att påverka någon annan. Har alltid velat vara den jag gillar att vara utåt och sen hållit det dåliga för mig själv.. så det var jobbigt att sen bo med någon och att jag aldrig kunde må dåligt för mig själv.. Min man mår typ aldrig dåligt, han är dock väldigt orolig av sig men det är sällan något han berättar. Sen är han en hakuna matata(men det brukar inte bli många knop gjorda dåxD) och jag är en som gillar att planera(även om det inte alltid blir så så gillar jag att tro att jag har kontroll, och jag är ständigt igång med flera bollar i luften) Men där har vi fått lära oss av varandra jag speedar upp honom och han saktar ner mig :)

Vad jobbigt du känt så med dina tidigare relationer. Alltid jobbigt när det är så ensidigt. Jag har inte haft så många relationer(aldrig vågat bli sårad) men jag har sen jag var ett barn längtat efter barn så det har varit en stor konflikt i mig.. Jag pushade på min man också dock fick jag igenom det hyfsat snabbt(tack och lov). måste varit jätte jobbigt för dig samtidigt som det såklart är viktigt att man känner sig stabila med varandra..Och vad bra att ni tillsist fick komma till den punkten där ni båda vågade och kände er redo! Glad för din skull att du vågade ta ett sådant beslut att gå tillbaka till ditt gamla jobb! Du känns så medveten och klok <3 Bra för dig!!! Tror dock du kommer lägga 110% på ditt barn sen också, vissa är ju bara sånna, eller hur;) Här är en till! Men det går inte att lägga 110% på allting <3 Och det är okej, men jag tror säkert att det kan balansera upp för dig när ni får ert barn! Förstår du längtar och unnar dig det såååå att det snart är din tur <3 Så glad att jag får följa med på resan!

Vi båda är från helsingborg ja :)
    Jag jobbade i min mammas familjeföretag innan, inget drömjobb för mig. Men jag tror för lite om mig själv att jag inte vågar ta steget att jobba med det jag drömmer om, har liksom inte den självkänslan riktigt så att vara 100% mamma passar mig bra. När dottern(alt. barnen) sen ska börja skolan så kommer min tid när jag kan göra något jag vill :)
    Ja det låter kanske lite lyxigt, jag säger ofta att jag har väldens bästa jobb som hemma-mamma, och det är det - att inte missa ett enda ögonblick av min dotters utveckling är ju verkligen LYX även om det innebär 6 heltidsjobb xD Chaufför, entertainer, kock, pedagog, mjölkmaskin, samordnare etc xD..
    Men när min man jobbade 100% som pilot första året så var det väldigt tufft, speciellt när jag inte har så många i min närhet som kunnat hjälpa mig så det var jag och min dotter helt ensamma dygnet runt i ett år där min man oftast jobbade 5 dygn(borta) och 2 dygn hemma ibland 3.. Ibland fick han lite mer men ja för det mesta såg det ut så.. Nu jobbar han 80% och är bara borta 4 dygn och sen alltid hemma 5, det känns verkligen super. Och sen den 1 mars så har han varit 100% ledig pga coronan, så nu är det bara rena semestern xD och dottern har kommit jätte nära sin farmor som bor 4 min promenad från oss(flyttade hit årsskiftet 18/19) så hon har varit lite mer där under farmors semester för att hon vill så ja, nu känns det liksom lättare även sen när mannen börjar jobba. Alltid lite svårt så med svärmor, hon är världens snällaste men jag har inte känt att jag bara kunnat ringa henne och be om hjälp hursomhelst... ja, nu blev det en hel del skriva av sig för mig också xD

Känn ingen press att svara på allt eller ens något , haha :P

tror vi alla 3 känner att vi har 3 cykler att följa <3 En dag sitter vi kanske tillsammans i en park med våra barn och ett par vänner rikare <3

jag kommer invänta mensen eller tempdippen.. Är väl bara pessimistisk av mig nu, men försöker ställa in mig att vi egentligen bara försökt 2 riktiga gånger varav denna gången är första gången jag 100% vet at vi tajmade äl.. så räknar väl ändå att det kan tar 4 månader till(vägrar tro att det ska ta ett helt år, så efter de 4 månaderna kommer jag nog behöva stöd för då kommer jag vara knäckt om det inte tagit sig).. Så kommer inte mensen senast typ 15 dagar efter bekräftade äl så får jag kanske testa.. ^^:)

Nu blev det nog mycket pladder om mig själv denna novellen men behövde nog också skriva av mig lite.. :) 

Stor kram <3

• Entusiastisk
    ellie86 skrev 2020-08-03 11:39:59 följande:
    Jaaaaaaa!! Alltså, jag vet att det inte är positivt men det är banne mig sjukt mycket starkare än alla andra test jag tagit sedan CD8 (alla under 0,10 enligt Premom och detta på 0,29) så jag tror att stegringen är på gång och hoppas att kroppen får igenom ägglossning snart. Har mer äggviteflytningar idag också. Nu jäklar! :D 
    Tydligare symptom och blir väl en cykel på ~40 dagar snarare än de 50-65 dagar utan vidare symptom som våren haft med sig. Jag är nästan mer taggad på att se om det kan bli bättre till nästa cykel än att få ett plus nu hahaha. Nästan! (Jag försöker att inte ta ut segern i förskott lite, för ett lite starkare test betyder ju egentligen ingenting... Men det är ju inte helt lätt, och jag försöker lita på kroppen nu...)
    Åh vad kul! Jag kände samma som du när jag också fick starkare.. och det låter ju verkligen lovande med ökat sekret också ju!! Håller alla tummarna att de fortsätter öka och även om du inte får positivt så mys på ändå.. mitt blev ju aldrig positivt heller utan peaken kom troligtvis på natten och sen släppte ägget väldigt snabbt.. så mys på för allt i världen !! <3 
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-08-03 14:58:48 följande:
    Blir bara snabbsvar nu, har en kompis här och det skriks på mig. :P Men måste svara här först!

Vi fick äntligen gjort klart utredningen nu i somras, trots att vi sökte hjälp för 2 år sen, lång historia, men den visade "bara" endometrios för mig och sämre spermiekvalitet för honom (som vi ändå lyckades tredubbla på ett halvår förra året mha bättre kost, att han la ner snus och alkohol och allt onyttigt). Ska försöka själv i ytterligare en cykel efter denna om inget händer, och efter det ska vi boka in insemination. Tänker mig att vi testar det en gång isf, och funkar det inte så blir det strikt kost i 3 månader (igen), och sen testar vi insemination igen. :) 

Sover lite bättre nu faktiskt, har börjat vända tillbaka dygnet lite grann igen så jag ska vakna pigg vid 7-8 istället för 9-10. :) 

Det är verkligen helt underbart, jag är så tacksam för att vi fått detta. :) Låter ju jättefint där ni bor med, även om jag förstår din längtan till det lite mer vilda. <3
    Vi bor ca 9 minuter från närmsta by med ICA och 20 minuter från närmsta storstad (Hässleholm), så det är inte så farligt ändå. Men hade ju gärna flyttat Ännu längre ut i skogen.. Drömmer om att bo i slutet av en väg med många hundra meter till närmsta granne. :P
    Ingen fara alls:)
    ojdå, ja vilken tid det tog.. Men skönt ändå att ni fick veta eller så.. och vad bra att din man tog det så allvarligt. Såg att du skrev till Jenzia att männen har lite mer stolhet gällande sin fertilitet.. Men vad skönt att ni har en tydlig plan, känns det okej?

Vad skönt att du vänt tillbaka dygnet lite. Jag fick bättre sömn efter äl, troligtvis för att tempningen varit nytt och lite spänd om äl skulle komma..

Förstår det, låter fantastiskt! 
    vilken härlig dröm.. Ja jag skulle helst, om jag får drömma helt fritt bo ute på landet på nya zeeland typ :P

Vi hörs mer när din vän åkt hem och du har mer tid, ingen fara <3 Då får du tiden att gå lite iaf nu efter äl ;P

kram<3
  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-08-03 17:17:15 följande:
    Hehe, jag dammade av min mac också, har tidigare bara skrivit på telefonen, men det blev så frustrerande när FL började ladda och all text försvann hela tiden! Så nu skriver tydligen också jag noveller
    Ja, jag hade igång ett avsnitt om PCO(S) från Foodpharmacy Podden igår när jag diskade, lärde mig sååå mycket! Nu tror jag inte att jag har PCO, men jag blir betagen av hur engagerad Jenny Koos är! Så himla coolt att någon går i strid för att vi kvinnor inte ska behöva ha mensvärk, konstiga blödningar och infertilitet! Sjukvården verkar ju inte bry sig ett smack.

Hur snabbt blev du gravid med din dotter? Du har säkert skrivit det någon stans, men jag har inte kvar det i huvudet,
    Haha, maken ringde efter lunch och var så deppig på grund av huvudvärk och energilöst pga kaffestoppet. Själv har jag haft migränliknande huvudvärk hela dagen. Känns bara som ett kvitto på att kaffe faktiskt är skitdåligt för kroppen! 
    Hur länge gick du på p-medel? Jag började redan som 16-åring tror jag (helt sjukt förresten) och slutade sedan när jag var 23 år. Då hade jag noll sexlust och var supertorr i hela kroppen, som att alla mina hormoner helt försvunnit bort. Jag vill liksom ut och stå på barrikaderna och förbjuda hormonella p-medel! Om jag får en dotter kommer hon ALDRIG får sådant preventivmedel, hon ska få lära sig allt det jag kan nu Antar att du tänker samma sak?
    Så kul att läsa om dig och din man, hur olika ni är och ändå så passar allt ihop!  
    Låter som du haft det tufft i tonåren och som ung vuxen! Jag blir så imponerad, för jag relaterar till den människa jag möter idag. Full med engagemang, energi och glädje. Känns också som om du är väldigt mån om att din kropp ska må bra, så du har verkligen gjort en resa!  
    Jag antar att du är en känslomänniska? Med allt var det innebär i dalar och toppar Har det funnits någon underliggande anledning till att du haft depressiva perioder? Du behöver verkligen inte svara på det om du inte vill. 
    Jag tror att min man växlat upp lite nu när det gäller barnprojektet. Han pratade själv om att dra ner på alkohol och inte dricka så mycket, så jag ska föreslå att han skickar helt under den fertila perioder Han fick ju grönt på sina sperminer för 3 år sedan, men mycket kan ju hända på 3 år. Och han är ju inte någon duvunge heller.
    Läste också på Fertilitetsguiden att stora mänger B6 skulle kunna boosta slemhinnan i livmodern och progesteronet, men läste samtidigt på en annan hemsida att det är farligt att ta för höga doser av B6. Hmm så vet inte hur mycket jag vågar experimentera. Därefter vet jag att c-vitamin och e-vitamin är harmlösa även i väldigt höga doser, så där vågar jag öka på Samma ska med d-vitamin, eftersom man bara tar höga doser några få dagar per månad.
    Nej precis, hörde också att reagerar man inte på gluten så kan man köra på Jag hade ändå inte kunnat äta ägg till frukost, kan få lite kväljningar av för mycket ägg, bläää. 
    Tror du har väldigt stora chanser att bli gravid inom kort! Du vet ju vad som strulade till det, amningen, och du har ju blivit gravid tidigare Skulle verkligen inte förvåna mig om du får plus denna eller nästa månad! Ser fram emot det inlägget MYCKET!
    Har också börjat fundera mer och mer på sköldkörteln, verkar som om det är väldigt vanligt med rubbningar åt något håll. Det jag kan göra just nu är att se till att jag får i mig jod och aminosyror, så får vi se hur denna cykeln ter sig. Blir också spännande att få svaren på blodproverna när vi väl sätter igång med utredningen. Bara tre veckor dit nu! Känns skönt att ha det inbokat och samtidigt fortsätta att göra vad vi kan för att bli gravida på egen hand
    Jag var rätt stressad i våras, särskilt mars-april då krisade jag rätt mycket i just det här med att försöka bli gravid. Var så stressad av att vi aldrig fick till det vid äl och att min man ibland inte kunde få utlösning. Det löste sig när mannen kom med idén om heminsemination. Därefter har jag kommit i mer balans. Men visst, jag är ju stressad på jobb till och från. Tempen har också stressat mig, haha. Men du vet ju själv hur det är

Jo, jag är väldigt glad över att jag ändå fick dippen i tempen i fredags, även om jag vart chockad över att mensen kom så tidigt, så hängde det ändå ihop iom att tempen sjunkit. 
    Haha, vilken moment22 grej, att tempning för att bekräfta äl får äl att utebli! Nej, nu raljerar jag, men lite så? Sov nog faktiskt också bättre innan jag började tempa, haha, så knasigt!
    Jag flyttade till Lund när jag var 19 år för att börja plugga. Trivdes aldrig riktigt i Småland och heller inte i Lund. Först när jag kom till Malmö började rötterna fästa i jorden Något med denna staden som gör att jag älskar den! Känns som om Malmö är en stad som jag just älskar eller hatar. Min man älskar också Malmö, men på sikt kanske vi flyttar lite utanför stan och bygger oss ett litet hus. Jag skulle gärna vilja ha lite gräsmatta under fötterna oftare än några gånger om året. Det saknar jag mest med Småland. 
    Ingen i min familj bor faktiskt kvar. Min bror bor i Norge och min pappa har flyttat till sin särbo. Min mamma dog 2013 i tjocktarmscancer, hemsk sjukdom! :-/ Hon höll ihop familjen, så den började söndras när hon gick bort. Det var först när jag träffade min man år 2016 som jag åter kände mig delaktig i en familj. Jag och hans mamma kommer väldigt bra överens, och det är alltid väldigt familjärt när vi umgås med hans bror och hans familj  
    Jag var heller inte jääättepepp på familjeterapi, vi hade ju inga stora problem, enligt mig. Men min man stod på sig och det var först när vi började gå i familjeterapi som det lossnade ordentligt för oss, vi kom varandra mycket närmre och kan nu prata om det mesta även om jag ibland fortfarande har svårt att hitta ord för mina känslor och behov. Hehe, i vår familj är det mannen som är det pratiga
    Du skrev att du stängt in dig och hanterat dina dåliga perioder själv. Så har jag också funkat och gör det delvis fortfarande. Jag blir mer introvert när jag blir nere. Oftast är det mycket tankar som snurrar och som behöver stillas och sorteras. Det blev en liten krock, jag har aldrig bott med någon före min man. Han reagerar ju direkt när jag är dämpade, irriterad eller ledsen, och vill veta varför, haha. Och jag har mest velat bli lämnad i fred. Jag har blivit tusen gånger bättre på att berätta varför efter Familjeterapin!
    Hur funkar ni nu? Kan du har dina dippar och må dåligt tillsammans med din man? Hur reagerar han då? Blir han orolig för dig? Du skrev att du aldrig vågar bli sårad, vet du vad det kommer ifrån? Vad var det med din man som fick dig att släppa garden?

Jag har nog först nu i sommar landat i att min man verkligen också vill ha barn. Och ffa med mig! Jag ser att han också blir ledsen varje månad mensen kommer, även om han också kan peppa och säga att det kommer bli vår tur. Det är skönt, vi går inte ned oss allt för mycket i motgångarna, utan tar nya tag!
    Du är så fin med dina peppade ord, blir rörd och varm inombords! Hehe, märks rätt tydligt att du är minst 110 % på det mesta, men jag förstår att du också behöver balans och tid med lugn och ro. Kanske är svårt med en 2-åring? Är hon lika engagerad och vild som sin mor? (vild på ett bra sätt! )
    Hehe, förstår att det verkligen är mer än ett heltidsarbete att vara mamma! Låter både härligt och jobbigt på samma gång! Särskilt då du var själv så många dagar i rad! Föreställer mig att man kan känna sig rätt ensam med ett litet barn, och förstagångsmamma! Låter härligt att ni får mycket tid tillsammans nu istället, även om det beror på permittering. Jävla Corona!
    Men vad skulle du vilja jobba med då? När barnen blir större? Om du fick bestämma helt fritt? Så din man är pilot! Wow, det måste vara ett speciellt jobb! Trivs han med det? 
    Åhh, vilken lyx för din dotter att ha farmor bara 4 min bort, kommer vara toppen sen när hon är lite större, kan hon själv kila dit när hon har lust! Jag och min mormor är väldigt nära, så jag vet hur viktigt sådana band är. Det är lite sorgligt att mitt barn aldrig kommer ha en mormor (min pappas sambo kvalificerar verkligen inte till den rollen, vi kommer inte alls överens) men hen kommer i a f ha en fantastisk farmor Min mans mamma börjar dock bli gammal, så det vore fint om hen kan dyka upp snart! Får snart skriva till storken och klaga på leveranstiden! Kan man betala extra för att få  expressleverans?
    Det är roligt att vi bor så nära varandra också, var är oddsen egentligen för att vi alla skulle bo i Skåne? Jag är öppen för att ses i framtiden, hade varit makalöst fint att få göra det med alla våra barn! <3
    Du, här finns massa stöd att få, så om det inte tagit sig denna eller nästa månad så fångar jag/vi upp dig till 100 procent! <3 Som jag skrev ovan så tror jag ju dock att du har stor chans att snart bli gravid! Stor kram!
    >Varning för ännu längre novell nu då, har också börjat skriva på datorn xD

Ja visst är Jenny engagerad och så bra att hon slagit igenom så stort, det behövs! Och precis som du kommer jag absolut lära min dotter allt jag nu kan den dagen hon får sin första mens! Och sedan när hon kommer i den åldern att hon behöver skydda sig tar vi ett par omgångar till.. och den dagen hon vill skaffa barn, kör vi igen om det behövs ;) Bra det kommer finnas fler som kommer utbilda sina barn framöver;)
    Jag började själv på ppiller när jag typ var 12-13 pga blev rek att det kunde hjälpa mina humörsvängningar.. idag börjar jag undra om de kan bidragit med mina depressioner!? Humörsvängningar hör väl till puberteten egentligen? Jag har också haft svårt med sexlusten, har fortfarande men känns som den mer och mer börjar komma tillbaka.. så blir iaf aldrig mer pmedel här iaf, kommer nog köra pessar framöver.. Min man säger att jag har mycket mer sexlust när vi nu inte skyddar oss(har då skyddat med ppiller och minipiller ffa men testat både spiral och pstav) och spec inför äl - han tror det är enbart för att jag vill ha barn men jag tror definitivt och förklarat för honom att så är det ju liksom rent vetenskapligt..!? Men absolut att det är en stämningshöjare(iaf för mig) att veta att det kan bli ett liv av att älska tillsammans, det är liksom så magiskt och mäktigt på något vis!? Är jag ensam om det?

jag fick 2 hela oregelbundna cykler med dottern innan det tog sig så det gick snabbt helt klart! Fick vad jag då trodde var ett positivt ältest och fick endast till en gång som det tog sig på, de andra cyklerna hade vi haft sex var- och varannan dag men inte tog det sig då.. Så när vi bara fick till en enda gång så trodde jag att det var kört den cykeln också.. Men icke.. Fick 2 negativa testa tidigt test och sen någon vecka efter drömde jag att jag var gravid så tog ett test bara för att men "visste" ju att det inte var så men joho, det var så.. Mäktigaste dagen i mitt liv(efter förlossningen) och du ANAR INTE vad jag unnar dig det! Även alla andra här också och Amidina! Ni kommer bli så fina mammor, ska bli så roligt att få följa er och se det inlägget också <3 Tänk snart!!!
    Och jag som trodde jag aldrig skulle bli gravid för att jag varit så taskig mot min kropp liksom.. Inte meningen att liksom verka som ett offer för att jag inte kunnat bli gravid nu, precis som du säger det har ju verkligen varit amningen som spökat så jag är ju väldigt tacksam och tror och hoppas också att det ska ta sig väldigt snart. Jag är ju supertacksam för vår lilla tjej som är världens goaste, älskar att sjunga och dansa som sin mamma, pratar som bara den(precis som sin mammaxD), är modig och en riktig solstråle! Så som min man sa att vi nu försöker med en 2a känns som att redan vara ekonomisk oberoende men ändå köper man lotter för att vinna mer pengar liksom..

Vad jobbigt för dig och då speciellt för din man.. Jag dricker inte kaffe, inte min man heller men han drack galet mycket mängder pepsimax och sen drack vi väl lite energidrycker eller så, han hade rätt mycket huvudvärk och när jag slutade helt med koffein när vi skulle försöka bli gravida så slutade han också och han mådde inte så bra i början men efter det har han inte haft en enda huvudvärk igen!! Nu efter 3 år har han börjat tillåta sig själv att dricka pepsimax en gång i veckan, men då kan inte sova xD haha.. Men ja.. Koffein verkar inte vara så bra i det långa loppet.. :/ Hoppas han snart mår bättre, det tar nog en vecka eller något innan kroppen rensat ut det värsta men hoppas ni snart mår bättre <3

tack för dina fina ord, blev helt tårögd när jag läste det. Det betyder mycket <3
    Tycker det är härligt att få läsa dina noveller ser inte alls dig som en som inte pratar så mycket dock:P, du verkar ha en så härlig energi och glädje! Och är så himla fin med dina ord och inkluderande liksom <3 Bara ta åt dig, det förtjänar du!! Hoppas verkligen att få träffas IRL en dag:) Och ja lustigt att vi alla 3 bor i skåne! Men Det får vi se till att genomföra en dag <3 

Ang mina depressioner är det väl för att jag just kör hela vägen in i kaklet, har också drivits av mycket prestationsångest men har väldigt dålig självkänsla så "misslyckanden" har tagit hårt på mig. Jag är också en person som haft lite för mycket empati men för lite för mig själv, velat behaga andra hellre än att lyssna på mig själv, aldrig sagt nej och alltid velat passa in i en värld jag aldrig känt mig hemma i.. sen är det så mycket annat också kopplat till det. Men fått diagnoser kastade hit och dit men slutade i att jag skulle ha adhd. Tog medicin, och det var ju häftigt att helt plötsligt ha ett tyst huvud men det var inget för mig. Så jag valde att helt enkelt acceptera att såhär är livet, jag tänker känna det fullt ut - utan mediciner, utan sinnesförändrade substanser däribland alkohol, sluta söka bekräftelse hos andra och börja bekräfta mig själv - våga KÄNNA mina känslor och inte värdera mig som människa  beroende på hur jag mår utan att jag duger oavsett om jag är ledsen eller glad..
    Min man hade väldigt svårt för mina dåliga dagar i början och trodde alltid det var hans fel(då han hade ett ex som alltid beskyllde honom för när hon var ledsen).. Så det har vi försökt jobba på jätte mycket från start att han får lita på att jag säger till honom när han gjort fel eller om jag bara är ledsen för att jag är det. Och det går helt okej. Dock hade jag nu under några månader(typ mars-april) den sjukaste PMDS eller 12dagars depressioner ever - från en dag till en annan kände jag att jag vill skilja mig och bara lämna familjen - ville inte vara i närheten av min man(detta kom i samband med att allt pekade på att jag skulle äl). Ena månaden kom mensen och direkt när mensen kom så var det som depressionen bara försvann och jag kunde inte förstå hur jag tänkt sånna tankar som att min familj inte behövde mig i 12!! dagar .. var lite mer förberedd månaden efter men det small på igen - försökte trösta mig med att det iaf är äl och min man och jag hittade en strategi för att det skulle funka - han fick liksom bara stå ut(stackaren).. och så kom inte mensen - men när den skulle kommit så likadant då bara släppte allt - såååå märkligt.. Men då tog han faktiskt väldigt illa vid sig..därefter bestämde jag mig att nu måste vi nog dra ner på amningen för att min kropp ska bli normal och hade inte lillan varit redo att slutat hade jag nog gett upp och börjat på minipiller igen för att få det att sluta..(ett litet sidospår men ja, det tog rätt hårt på oss båda).. Men det som fick mig att släppa garden - det var nog faktiskt när jag var så rädd att han liksom skulle göra slut med mig för att jag var så dålig och instabil till skillnad från honom(ibland kan jag se honom som en lite övermänniska) men så sa min dåvarande terapeut till mig att jag skulle börja se honom som typ jag skulle se en bror, eller som min mamma, pappa.. dvs att han bara är där och oavsett vad jag gör så kommer han liksom ff vara där. Han var också med på ett par tillfällen och gick även i sån anhöriggrupp för min adhd.. Och det blev nog vändningen för mig att liksom oavsett vad jag varit eller om jag är ledsen eller så så kommer han finnas kvar  - för nu är det vi.. Men det är sällan(mer aldrig) som jag slänger mig i hans armar och gråter ut - det gör jag fortfarande i min ensamhet när ingen ser. Går en promenad och hulkar eller när alla sover, i duschen är också bra.. Och när han var borta var det enkelt att bryta ihop när dottern sen somnat - det fyller ofta mig med ny energi - jag gillar faktiskt numera att få gråta - det är lite befriande:) Men ja..  Vad skönt att ni fick bra hjälp av familjeterapin, det kan ju ibland vara bra med en liten bro emellan ibland och få ny input. Sen är ju invanda mönster alltid svårt att bryta speciellt när man gjort på ett sätt hela tiden - det kräver ju ständig övning och praktisering <3 Men det låter som du kämpar på bra !

Låter klokt ditt resonemang med kosttillskott och vitaminer ju! ska du ältesta denna månaden också? Då kan du ju boosta med dvitaminet då kanske? Eller var det kanske att du ägglossade 3-5 dagar efter det? ^^ För jag tänkte ju just så att när jag fick positivt test då ska jag boosta men så fick jag aldrig positivt xD Vad skönt att det bara är 3 veckor till utredningsstarten och såg att du skrev till amidina om planen, det låter ju som en superbra plan, känns det  bra för er båda? Och vad bra att han kom på det med heminsemination och att det fungerar för er, skönt att det liksom finns alternativ - kan ju inte vara helt lätt för männen att prestera på beställning.. Dom får ju ingen boost av östrogen och såntdär heller ju, så förståeligt ju! Och förstår att du stressat - som du skrev till Amidina så annorlunda det hade varit om du inte haft åldern emot dig liksom att kunna ta det i din egen takt.. Hoppas du kommer in i tempningen mer så du också kan slappna av - för som du skriver så ska det ju inte bli kontraproduktivt, det blir ju helknasigt xD

Vad pluggade du i Lund? Glömde nu vad du jobbade med... vet du skrivit det? Trivs du med det du jobbar mer? Såg även att din man surfade och hade pluggat på Hawaii, häftigt! Det står på min bucketlist. hur länge var ni där? Var det bra? Sen såg jag att ni brukar åka 4-5veckor till costa rica - härligt med sommar på vintern - Jag älskar detsamma! vi har åkt lite till Dubai och Florida de senaste vintrarna och sen Namibia detta året - är en riktig SUCKER för att resa och nu planerar vi för australien och nya zeeland i vinter(om det är möjligt). men hoppas! någonstans blir det! Har ni planerat något för kommande vinter? Hur kommer det sig att ni reser på vintern?:)
    Själv är jag väldigt dålig på att hantera vintern i sverige. Har lite problem med ljuset - vem har inte egentligen!? Men det är lite för påfrestande för på vintern känner jag mig alltid låg och behöver jätte mycket sömn och sen på sommaren så är jag verkligen lite för energisk och sover mindre så jag tror jag är gjord för ett ställe som är mer balanserat i sina dagtimmar:P
    Vilken härlig dröm med att bygga hus och ha gräsmatta, antar att ni bor i lägenhet nu?
    beklagar verkligen din mammas bortgång och cancer, vilken fruktansvärd sjukdom det är:( Fy... Så sorgligt också att familjen gled isär när hon liksom höll ihop er <3 Och vad tråkigt att din pappas nya är en sån tråkig människa:( Men glad att du äntligen fått ett nytt "hem" och familj med din man. Känner verkligen samma. Har dock haft en superbra relation med min mamma men min pappa har alkoholproblem och de är ff gifta och jag fick inte så bra stöttning när jag ville göra min livsstilsförändring och de tyckte jag var extrem och när jag började säga nej till olika saker(för att jag behövde sätta gränser)så blev det ännu värre. Jag ställde rätt mycket krav när jag blev gravid också- ville liksom förbereda på dom att det skulle vara 0-tolerans för alkohol i närheten av vår dotter och att jag då hade behövt säga upp kontakten så det har varit en bergochdalbana i att vilja ha min mamma men att hon valt min pappa.. men nu kan vi iaf prata då och då.. Glad att du skriver det med din mormor, jag hade också ett starkt band till min mormor och jag bodde hos henne ett halvår när hon blev sjuk och tog hand om henne tills hon sedan gick bort.. en sån relation kan vara minst lika viktig och min svärmor är förskolepedagog så dottern har ju sååå himla kul hos henne! jag och min man existerar inte när vi är där farmor har bara ögon för dottern, och det får hon gärna ha! Det är hennes enda barnbarn också hittills, så hon är överlycklig!!! Tycker ABSOLUT att storken förtjänar lite kritik på sin leveranstid och att den definitivt borde kompensera denna långa väntan med en expressleverans och helst igår!!! Jag ska också ligga på där på storkleverantören!!! Vad underbart du har så fin relation med familjen på din mans sida!! Det är ju faktiskt jätte viktigt och lika mycket familj <3 Du sa att du hade en bror i norge, äldre eller yngre? Har han några barn? hur är er relation? Har din man några syskon? Och har de några barn?

Well drömyrke för att drömma fritt är att få hjälpa andra att må bra. Jag är utbildad ACT-terapeut och livsstilsrådgivare och varit väldigt nördig inom suicidprevention. Det är dock väldigt tungt att hjälpa människor som inte vill leva längre så vill då hjälpa de som vill må bra att må bättre - kartlägga sina värderingar och få en push i rätt riktning - gärna i samband med pt eller något sååntdär.. liksom lite som ett helhetskoncept - träning/kost/mental coaching.. Så vi får se.. Så jobbar just nu på att försöka våga ta det steget - har många hjärnspöken kring det "vem skulle vilja lyssna på mig liksom"..Så ja.. Har du något drömyrke eller du jobbar kanske redan med det?

Min man trivs jätte bra som pilot, det är ett drömyrke han alltid haft men då han har glasögon trodde han inte det gick men så pushade jag honom till det och så kom han in direkt.. så på den vägen är det :)
    Vad jobbar din man med? 

vad skönt att din man är med dig i dina cykler eller vad man ska säga och kan liksom sörja tillsammans med dig.. Min man är och har hela tiden bara sagt att "det löser sig, det löser sig, det kommer..." Och ja, det kommer ju lösa sig.. men ibland kan jag känna att "är det bara jag som vill ha fler barn?". Men ja, han vill ju ha men känner så som jag skrev ovan med lotteriet så samtidigt blir han inte heller ledsen om det inte tar sig.. Själv hade jag gärna haft 6 barn - min man är mer 0 max max 2... så jag har sagt att vi får mötas på 3(OM det går såklart, men om jag får önska) .. Så ja vi får se vad det blir :P Hade jag överlåtit allt till honom hade vi ff inte haft barn - han ville vänta på det PERFEKTA tillfället men jag sa bara att nej nu slutar jag med ppiller -det perfekta tillfället kommer aldrig, vi får göra det perfekt.. Men nu i efterhand är han så tacksam att det blev som det blev. Tror hans oro sätter lite käppar där att han vet vad han har men inte vet vad han får, lite som med pilotyrket också att jag fick pusha på.. Så ja, vi behöver varandra han och jag :P Så roligt att både du, jag och Amidina sagt att vi är olika i våra parförhållande men kompletterar varandra, så härligt tycker jag - det låter ju sunt!

asså omg, mina inlägg blir ju ännu längre på datorn xD Herregud - märks det att min man inte är så pratig av sig och att jag har behov av att ventilera MYCKET xD 

Skönt ni finns och förlåt för mina noveller, är nog lite väl exalterad att äntligen hittat lite vettiga kvinnor i mitt liv att få prata med<3 Har liksom ingen annan att prata med, sorligt men sant..:P Glad ni finns!

Hur mår du idag annars? förutom koffeindetoxen, var nog bra du trappade ner kanske?.. gjorde din man också det eller han bara slutade tvärt? Förutom fas 2 i fertilitetsoptimeringen ska du köra på samma denna cykeln med ältest och temp fast då vaginalt? Har för mig att man har högre temp iaf rektalt vad jag läst mig till? så kanske vaginalt då också? ska bli kul att se skillnad i din kurva.. Tänkte förresten på att du skrev att jag hade lägre temp än du - det kan ha att göra med att jag tempar 04.30? När tempar du? Såg att någon skrev att man har som lägst mellan kl.3-4. Jag behöver tempa så tidigt för att inte riskera att inte få ihop sammanlagd sömn. Dottern brukar vakna halv 6.. men har också varit vid 5 ofta så behöver ta innan dess.:) Så kan ha att göra med det.. Har tempat en gång vid kl.6 för skojs skull och då hade jag 36.50 och kl. 03 samma natt när jag vaknade hade jag 35.94.. så du vet :)

Stor kram och hoppas ni har en mysig kväll <3
  • Entusiastisk
    PelloBello skrev 2020-08-03 19:22:15 följande:

Är på äl+5 idag. Enligt test, sekret och temp.

Men idag har jag haft rikliga vattniga flytningar. Känns som jag kissat på mig lite liksom.

Brukar inte ens ha vattniga Innan äl, utan bara äggviteflytningar.

Nån som haft vattniga flytningar efter ägglossning?

Eller kan min ägglossning ha uteblivit trots bekräftat enligt temp i fertility friend?

Hur ser din kurva ut ?
    Det känns ju inte som att test, sekret och ffa temp skulle ljuga sådär?!

Nej, vattniga flytningar har jag bara haft innan äl eller då om äl misslyckades och behövde äl igen.. Men fertilt sekret är ju konstigt i lutealfasen tycker jag?! Jag är på äl+4 och har bara krämiga flytningar...

Såg ngt om svamp men det hade du märkt, för det kliar en hel del :P Sen tror jag det mer är gryniga flytningar..

Hm.. men  ja, bifoga din kurva om du kan så kan vi se om vi alla kan hjälpas åt? Du har inte känt på din tapp?

hm, känns för tidigt för att det skulle kunna ha att göra med en ev graviditet också!?

• Entusiastisk
    PelloBello skrev 2020-08-04 08:43:01 följande:

Tempen är inte hundra då jag haft semester och vaknat lite olika tider. Men ff kunde ändå bekräfta äl som stämmer med sekret och tapp. Jo, jag känner på tappen. Vet inte om du är van vid ff? Hso=high soft open.

Har varit gravid 4ggr och kan inte minnas vattniga flytningar i lutealfasen dom gångerna. Kan ju vara en tillfällighet förhoppningsvis. Tempen känns för hög för att ha missat äl och nu försöka äl igen. Får se hur det fortskrider kommande dagar.

Använder också ff :)

Tycker väl din analys låter rimlig och att äl skett med tanken på kurva och symptom..

Så i guess de vattniga flytningar förblir ett mysterium..^^
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-08-03 21:37:45 följande:

Oj, vad alla skriver när jag väl börjat läsa ikapp har jag inte hunnit sitta vid mobilen längre.

Vi "råkade" fälla 9 trädstammar på tomten som vart sjuka och behövde ner i veckan. Så just nu är det extra mycket att dona med. Så glad att bo i hus men oj så mycket mer att göra än lägenhet.

Tror jag missat det där med att kaffe inte skulle vara så bra för mannen. Min man dricker uppåt 1l/dag. Någon som har tid att förklara varför det inte ska vara så bra?

Är på cd6 idag och blöder fortfarande om än lite. Förra mensen blev 9 dagar så hoppas denna blirlite kortare. Blöder generellt väldigt mycket under mensen men har ingen direkt mensvärk så är ändå ok.

Länkar till vulverines förklaring om koffein :)

www.vulverine.se/blogg/kaffe/
  • Entusiastisk
    Anonym (Kinder) skrev 2020-08-04 12:46:30 följande:

Funderar på det här med glidmedel när man försöker bli gravid.

Kollade på den här videon 

dom testar spermierna i olika typer av glidmedel för att se hur de påverkas den dem.

Om man ska utgå från filmen så ska man ju inte använda silikon eller vattenbaserat glidmedel?! de verkar ju nästan helt dö av dessa. Vi använder alltid någon typ av glidmedel för att sambon får ont annars, så jag behöver verkligen fundera över vad vi ska använda istället... undrar om kokosolja har ett bra glid.. olivolja kanske inte doftar så gott. Rapsoljan verkade ju funka också och den luktar kanske inte så mycket.

Vad använder ni?

Ja, det stämmer att glidmedel inte är någon höjdare alls för simmarna.. Hm, letar för fullt efter inlägg hos Vulverine.. Vet att hon nämnt att om man verkligen måste använda glidmedel ska man använda de som är fertilitetsvänliga. Hittar jag infon under dagen slänger jag upp det här :)
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-08-05 11:01:16 följande:

Attans deppdag idag igen, vaknade med känslan av att det blir inget den här gången heller. Är på ÄL+10 så har några dagar kvar, men varför skulle det bli nåt nu när vi inte lyckats på 3 år? :/ Blörk.

Inte hunnit svara på ditt meddelande, varit fullt upp.. Ska svara ikväll <3 ville bara skriva att jag tänker på dig.. Kan bara föreställa mig hur jobbigt det är för dig så ville bara skicka lite kärlek <3 du är ju så himla grym, du har ju förlängt din lutealfas helt magiskt, kämpar varje dag med olika grejer för att optimera din cykel som utan tvekan gjort under! Hur ser din temp ut? Eller du tempar inte mellan äl-bim?

Det är tungt mellan äl och bim av flera olika skäl, du vet ju med hormoner och så men även att försöka att inte förvänta sig för mycket samtidigt som man hoppas så innerligt men sen kommer hjärnspöken, lite trötthet kanske, dåligt väder idag? Ja du vet ju för du är så klok<3 se en bra film/läs en bra bok, tänd lite ljus, pyssla lite, gå ut och plocka en fin bukett, mys med djuren... Gråt en skvätt, sätt på bra musik <3 man får må dåligt.

Vi finns här för dig <3 bara skriv ifall du behöver stöd eller komma på andra tankar <3 kram
Svar på tråden BIM Augusti 2020