• Anonym (Blivande mamma)

Hur många barn har ni och kön på barnen?

I Sverige är det väl vanligast (och kanske i hela världen också) att man får två eller tre barn. Jag tycker att det verkar vara himla många flickor överallt. Tycker att det känns som att de flesta får två tjejer och om det är fler än två barn så blir det många tjejer då också, tycker jag att det verkar som. Men jag vet inte vad som är vanligast, kanske det är vanligare med två (eller flera) pojkar, eller en av varje kön.

Vad har ni? Planerar att börja försöka skaffa barn snart och det skulle vara kul med en av varje, men det spelar ingen roll alls. :)

• Svar på tråden Hur många barn har ni och kön på barnen?
  • fluu
    Anonym (L) skrev 2020-07-07 17:24:26 följande:
    Frankie Bean skrev 2020-07-07 16:10:08 följande:

Precis samma här! Underbart!

Intressant eller lite sorgligt att ni känner att ni

behöver poängtera hur otroligt nöjda ni är över att ha ett barn. Känns som ni ofta behöver försvara det.
    Även om det inte är frivilligt för oss att "bara" ha ett barn så känner jag ändå igen det. Folk ställer närgångna frågor. Om vi verkligen inte vill ha barn(de kan fråga flera gånger trots att man försökt stryka över det med "det vet man väl aldrig/det är inte så lätt för oss" samtidigt som man håller på att börja gråta), om vi frivilligt har bara ett barn. Det förutsätts också ofta att bara en av oss är förälder till dottern. För är en åttaåring ensambarn så måste det ju vara för att föräldrarna skiljt sig och det nya förhållandet inte hunnit bidra med syskon än.. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (L)
    fluu skrev 2020-07-07 17:55:29 följande:

Även om det inte är frivilligt för oss att "bara" ha ett barn så känner jag ändå igen det. Folk ställer närgångna frågor. Om vi verkligen inte vill ha barn(de kan fråga flera gånger trots att man försökt stryka över det med "det vet man väl aldrig/det är inte så lätt för oss" samtidigt som man håller på att börja gråta), om vi frivilligt har bara ett barn. Det förutsätts också ofta att bara en av oss är förälder till dottern. För är en åttaåring ensambarn så måste det ju vara för att föräldrarna skiljt sig och det nya förhållandet inte hunnit bidra med syskon än.. 

Tänk att folk ska lägga sig i och ha åsikter om allt. Måste göra ont att höra sånt när det inte är självvalt.
  • fluu
    Anonym (L) skrev 2020-07-07 18:11:24 följande:
    Tänk att folk ska lägga sig i och ha åsikter om allt. Måste göra ont att höra sånt när det inte är självvalt.
    Ja, jag blir ofta förvånad. För inte handlar det alltid om närstående som frågar heller. Det kan vara dotterns kompisars föräldrar som man knappt vet namnet på som frågar. Värsta var dagiskompisens pappa som frågade "men tror ni inte att det skulle gynna ert barn att få syskon?" 
  • fluu
    Anonym (L) skrev 2020-07-07 18:11:24 följande:
    Ja, jag blir ofta förvånad. För inte handlar det alltid om närstående som frågar heller. Det kan vara dotterns kompisars föräldrar som man knappt vet namnet på som frågar. Värsta var dagiskompisens pappa som frågade "men tror ni inte att det skulle gynna ert barn att få syskon?" 
  • mari123
    fluu skrev 2020-07-07 18:17:35 följande:
    Jätteilla om man frågar och liksom kommer med "skulle det inte gynna...."? och lägger värderingar i det.......men annars tänker jag att man kan fråga helt oskyldigt och utan baktanke? "-Men ska ni inte ha en till"?
  • fluu
    mari123 skrev 2020-07-07 18:23:07 följande:
    Jätteilla om man frågar och liksom kommer med "skulle det inte gynna...."? och lägger värderingar i det.......men annars tänker jag att man kan fråga helt oskyldigt och utan baktanke? "-Men ska ni inte ha en till"?
    Med mina erfarenheter har jag lärt mig att inte fråga sånt. Man vet aldrig hur ont det kan göra. 
  • mari123
    fluu skrev 2020-07-07 18:54:11 följande:
    Med mina erfarenheter har jag lärt mig att inte fråga sånt. Man vet aldrig hur ont det kan göra. 
    Nä jag har aldrig frågar direkt (skulle aldrig göra) men jag vet att jag en gång frågade min väninna om inte hennes dotter skulle ha en till också. Plumpt men man är ju liksom närmast invand med att man har TVÅ barn......*typ*. Minns att hon svarade att hon inte trodde det för det var så jobbigt med det första och inte mer än så. Jag tar aldrig upp frågan igen och själv har jag inga barnbarn.
  • Anonym (Mamma till 5)

5 barn. 2 flickor och 3 pojkar

Svar på tråden Hur många barn har ni och kön på barnen?