• Anonym (Blivande mamma)

Hur många barn har ni och kön på barnen?

I Sverige är det väl vanligast (och kanske i hela världen också) att man får två eller tre barn. Jag tycker att det verkar vara himla många flickor överallt. Tycker att det känns som att de flesta får två tjejer och om det är fler än två barn så blir det många tjejer då också, tycker jag att det verkar som. Men jag vet inte vad som är vanligast, kanske det är vanligare med två (eller flera) pojkar, eller en av varje kön.

Vad har ni? Planerar att börja försöka skaffa barn snart och det skulle vara kul med en av varje, men det spelar ingen roll alls. :)

• Svar på tråden Hur många barn har ni och kön på barnen?
  • tobiq

Flicka 12 år

Flicka 10 år

Pojke 6 år

Pojke 4 år.

Men rent statistiskt så föds det fler pojkar än flickor i världen.

Moa-08 Svea-10
  • Anonym (Molly)

Ett barn, en tonårig dotter.

• Mrs Moneybags
    Anonym (L) skrev 2020-07-07 17:24:26 följande:
    Frankie Bean skrev 2020-07-07 16:10:08 följande:

Precis samma här! Underbart!

Intressant eller lite sorgligt att ni känner att ni

behöver poängtera hur otroligt nöjda ni är över att ha ett barn. Känns som ni ofta behöver försvara det.
    Det är nog mest att man tillhör ovanligheterna
  • Frankie Bean
    Anonym (L) skrev 2020-07-07 17:24:26 följande:

Intressant eller lite sorgligt att ni känner att ni

behöver poängtera hur otroligt nöjda ni är över att ha ett barn. Känns som ni ofta behöver försvara det.

Det var skönt att läsa om en annan endabarnsförälder som var nöjd, och inte ursäktande. Normen om att ha fler barn är så stark så det har blivit att man får poängtera att man är nöjd så, folk utgår från att något är fel om man "bara" har 1 barn.

Din kommentar är också ett poängterande, kanske borde jag ha lusläst tråden men ser inte liknande kommentarer ang de som inte har barn, och inte heller vill.
  • Anonym (L)
    Frankie Bean skrev 2020-07-08 13:12:48 följande:

Det var skönt att läsa om en annan endabarnsförälder som var nöjd, och inte ursäktande. Normen om att ha fler barn är så stark så det har blivit att man får poängtera att man är nöjd så, folk utgår från att något är fel om man "bara" har 1 barn.

Din kommentar är också ett poängterande, kanske borde jag ha lusläst tråden men ser inte liknande kommentarer ang de som inte har barn, och inte heller vill.

Jag med fem barn är väl medveten om hur normerna ser ut. Väldigt irriterande att folk ska lägga sig i jämt. Var inte meningen att min kommentar skulle tas som något negativt utan mer att det är synd att man över huvud taget ska behöva understryka för andra att man är nöjd med sitt val.
  • Frankie Bean
    LukeStairwalker skrev 2020-07-07 17:32:22 följande:

Ja, jag har två barn och det är lite jobbigare än att ha ett. Men de uppskattar varandra väldigt mycket så det är mysigt att se dem hitta på saker ihop. Flera barn är en självklarhet för mig då jag själv har många syskon och vet hur mycket det gett mig under hela livet.

Okej... Sådana här svar är det som gör att jag själv skriver som jag gör. Därför att folk insinuerar att ens eget barn går miste om något. Ja, min son går miste om ett syskon, men ett syskon är aldrig en garanti för en livslång relation (även om det är så för många). Vi har ingen längtan efter fler barn och om jag haft fler hade jag inte orkat vara en vidare bra mamma.

Men härligt att du gillar 2-barnslivet, för mig funkar det bäst med 1-barn. Alla är vi olika.

PS. jag har växt upp med 2 syskon och min man med 1 syskon så vi vet också vad syskon kan göra med familjedynamiken. DS.
  • Frankie Bean
    Anonym (L) skrev 2020-07-08 13:17:35 följande:

Jag med fem barn är väl medveten om hur normerna ser ut. Väldigt irriterande att folk ska lägga sig i jämt. Var inte meningen att min kommentar skulle tas som något negativt utan mer att det är synd att man över huvud taget ska behöva understryka för andra att man är nöjd med sitt val.

Tack för ditt svar!

Ja det är väldigt synd, underligt hur cementerad bilden av hur en familj ser ut är.
  • molly50

Har två barn. En pojke på 13 år och en flicka som blir 9 år i höst. 

• LukeStairwalker
    Frankie Bean skrev 2020-07-08 13:22:36 följande:

Okej... Sådana här svar är det som gör att jag själv skriver som jag gör. Därför att folk insinuerar att ens eget barn går miste om något. Ja, min son går miste om ett syskon, men ett syskon är aldrig en garanti för en livslång relation (även om det är så för många). Vi har ingen längtan efter fler barn och om jag haft fler hade jag inte orkat vara en vidare bra mamma.

Men härligt att du gillar 2-barnslivet, för mig funkar det bäst med 1-barn. Alla är vi olika.

PS. jag har växt upp med 2 syskon och min man med 1 syskon så vi vet också vad syskon kan göra med familjedynamiken. DS.

Ja, jag har inte påstått att du ska känna likadant som jag.

Jag har flera i min närhet som valt att stanna vid ett barn. Vi var på väg att göra detsamma men körde på ändå och det är jag glad för idag.
  • Anonym (//)

Inga barn tyvärr. Kommer inte att få några heller.Gråter

Hoppas kunna få vara fosterfamilj/familjehem när jag flyttat från min lilla lägenhet i stan ut på landet el till villa i förort. Och har stadig partner.

• PennyLane

Har två döttrar, en på 10 och en på 7.

På min mammas sida är de tre systrar. På pappas sida

sex bröder och sen sist en syster.

• Anonym (Tacksam)

Flicka 7 år

Pojke 4 år

Flicka 0 år

Svar på tråden Hur många barn har ni och kön på barnen?