• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33

när har du bim

Steeph skrev 2020-07-22 11:04:21 följande:

Får se vad min temp väljer att göra imorgon....

hade dipp på 0,3 grader idag. Aldrig haft en sån dipp. Är på ÄL+7.

• Steeph
    Cattisl skrev 2020-07-22 11:07:55 följande:

när har du bim

29/7 så ett tag kvar!
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-07-22 11:52:36 följande:

29/7 så ett tag kvar!

Dippen när ägget fäster kanske? Kan ju ta upp till en vecka efter ÄL!
  • 123Leia

Så spännande att läsa & se allas kurvor, här är min nuvarande, har BIM imorgon. Vad säger experterna? Slutade med p-piller i december ????????
  • 123Leia
    123Leia skrev 2020-07-22 12:59:47 följande:

Så spännande att läsa & se allas kurvor, här är min nuvarande, har BIM imorgon. Vad säger experterna? Slutade med p-piller i december ????????

alla frågetecken är en smiley men d verkade inte framgå haha..
  • Jenzia
    123Leia skrev 2020-07-22 12:59:47 följande:

Fin kurva! Ser lovande ut
  • milor
    Jenzia skrev 2020-07-21 20:06:19 följande:
    Tråkigt med din kemiska graviditet Kan verkligen föreställa mig besvikelsen att först få plus och sen blir det ändå ingen graviditet... Så orättvist.

Har du försökt länge?

Jag är ju bara på ÄL+2 så allt jag känner är super ömma bröst och hoppas att det är positivt i förhållande till hormoner som behövs för att ägget ska fästa och utvecklas till en graviditet

Vi har försökt sen januari men då var mensen så oregelbunden så det är inte förrän de tre senaste cyklerna som vi prickat in äl. Jag förstod nästan direkt att det inte skulle gå för plusset var så otroligt svagt på BIM och det blev inte starkare heller trots att dagarna gick. Men men! Vi ser positivt på det och är glada för att vi verkar funka iaf!

Ja precis, det är ju bra!

• Steeph
    Jenzia skrev 2020-07-22 12:01:17 följande:

Dippen när ägget fäster kanske? Kan ju ta upp till en vecka efter ÄL!

Jag försöker hålla mig iskall och inte fundera så mycket men klart att jag kommer bli lite hoppfull om tempen höjs imorgon och håller sig hög hihi
  • Jenzia
    Steeph skrev 2020-07-22 15:36:11 följande:

Jag försöker hålla mig iskall och inte fundera så mycket men klart att jag kommer bli lite hoppfull om tempen höjs imorgon och håller sig hög hihi

Jag håller tummar och tår!!!!
  • Jenzia
    milor skrev 2020-07-22 15:03:43 följande:

Vi har försökt sen januari men då var mensen så oregelbunden så det är inte förrän de tre senaste cyklerna som vi prickat in äl. Jag förstod nästan direkt att det inte skulle gå för plusset var så otroligt svagt på BIM och det blev inte starkare heller trots att dagarna gick. Men men! Vi ser positivt på det och är glada för att vi verkar funka iaf!

Ja precis, det är ju bra!

Ja men precis, ni funkar Det kanske tar sig denna månaden? Vi har också försökt sedan januari, men missade ett par månader i våras då det blev mycket stress och press kring att sex på specifika dagar, funkade inte alls för min man. Men sedan maj månad har vi prickat in ÄL fint Hoppas på augusti! Hade varit härligt med en bebis i maj nästa år
Svar på tråden Tempkurvor