• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • H0nd3ndär
    Jenzia skrev 2020-07-20 13:45:53 följande:

När fick du peak på ÄL-stickorna?

På kvällen cd 18. Då hade jag 1,72 i kvot. Morgonen cd 19 hade jag 1,39 och på kvällen cd19 hade det sjunkit till 0,77. Men både cd18 och cd 19 räknas ju som positiva varav nc satte ut cd20. Men jag tror egentligen att den riktiga äl skedde sent cd19, speciellt med tanke på att tempen sakta började stiga men spelar inte så stor roll. Huvudsak äl!
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-07-20 14:39:59 följande:

På kvällen cd 18. Då hade jag 1,72 i kvot. Morgonen cd 19 hade jag 1,39 och på kvällen cd19 hade det sjunkit till 0,77. Men både cd18 och cd 19 räknas ju som positiva varav nc satte ut cd20. Men jag tror egentligen att den riktiga äl skedde sent cd19, speciellt med tanke på att tempen sakta började stiga men spelar inte så stor roll. Huvudsak äl!

Du verkar ha koll! Vad tror du om min kurva? Blev lite förvirrad imorse då jag fick en mindre äggviteflytning och tappen kändes fortfarande rätt mjuk och hal. Tempen är den blå kurvan.

• H0nd3ndär
    Jenzia skrev 2020-07-20 15:02:46 följande:

Du verkar ha koll! Vad tror du om min kurva? Blev lite förvirrad imorse då jag fick en mindre äggviteflytning och tappen kändes fortfarande rätt mjuk och hal. Tempen är den blå kurvan.

Vet inte om jag har sådär jättebra koll. Av äl-testerna att döma skulle jag gissat på i förgår. Men av tempkuvan att döma igår. Det är vanligt att den dippar lite på äl-dagen har jag förstått och därefter börjar öka. Å andra sidan tar det ett tag för vissa att få temphöjning. Så svårt att säga vilken av dagarna. Skulle också gissa åå att olika appar skulle säga olika.
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-07-20 18:11:33 följande:

Vet inte om jag har sådär jättebra koll. Av äl-testerna att döma skulle jag gissat på i förgår. Men av tempkuvan att döma igår. Det är vanligt att den dippar lite på äl-dagen har jag förstått och därefter börjar öka. Å andra sidan tar det ett tag för vissa att få temphöjning. Så svårt att säga vilken av dagarna. Skulle också gissa åå att olika appar skulle säga olika.

Tack för att du kikade Jag är inne på samma spår, ÄL igår eller i lördags. Hoppas tempen fortsätter öka imorgon!
  • Cashili33

Hittade hur man lägger in bild tror jag =) 
    Vad tror ni om denna kurva?
    Jag fick positivt äl test den 12e (+ fertils sekret 10-12), inget sekret den 13e, men fick även  utslag för ÄL den 14e (starkare) + fertilt sekret igen.

• Jenzia
    Cattisl skrev 2020-07-20 19:17:53 följande:

Hittade hur man lägger in bild tror jag =) 

Vad tror ni om denna kurva?

Jag fick positivt äl test den 12e (+ fertils sekret 10-12), inget sekret den 13e, men fick även  utslag för ÄL den 14e (starkare) + fertilt sekret igen.

Hmm, att du fick starkare test den 14e pekar ju på ÄL då eller någon dag senare. Ser dock ut som om tempen steg den 14e så då borde ÄL varit då eller en dag tidigare. Klurigt! Och jag är ny på tempning
  • Cashili33
    Jenzia skrev 2020-07-20 19:49:52 följande:
    Hmm, att du fick starkare test den 14e pekar ju på ÄL då eller någon dag senare. Ser dock ut som om tempen steg den 14e så då borde ÄL varit då eller en dag tidigare. Klurigt! Och jag är ny på tempning
    Jag vet, det är så mysko, som om jag fick två ÄL..den 14e fick jag dessutom mer ont i hop med sekret igen + ont i andra äggstocken. Men som du säger så steg tempen redan före den 14e och har fortsatt stiga
  • Jenzia
    Cattisl skrev 2020-07-20 19:55:40 följande:

Jag vet, det är så mysko, som om jag fick två ÄL..den 14e fick jag dessutom mer ont i hop med sekret igen + ont i andra äggstocken. Men som du säger så steg tempen redan före den 14e och har fortsatt stiga

Ja, har läst att det är en myt. Det går tydligen inte, utan vi ägglossar bara från en äggstock och en gång per cykel. Men kroppen kan ju försöka ägglossning och misslyckas, och sen försöka igen och lyckas

Hur som helst ser det ut som ni prickat in den fertila period bra med mys, massa hjärtan
  • Cashili33
    Jenzia skrev 2020-07-20 21:48:04 följande:
    Ja, har läst att det är en myt. Det går tydligen inte, utan vi ägglossar bara från en äggstock och en gång per cykel. Men kroppen kan ju försöka ägglossning och misslyckas, och sen försöka igen och lyckas

Hur som helst ser det ut som ni prickat in den fertila period bra med mys, massa hjärtan
    En myt lär det väl inte vara :) Hur skulle annars alla tvåäggstvillingar bli till :P 
Svar på tråden Tempkurvor