• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Rumpelstiltskin
    Fysio1 skrev 2021-02-17 09:25:58 följande:

Okej, inte jättetydliga där heller. Mäter du enligt konstens alla regler? Samma tid varje morgon, direkt när du vaknar, sätter på termometern när du har den i munnen och mäter på samma ställe under tungan varje gång?

Jajjemen! Diffar på sin höjd 20-30 minuter i tid. Samma ställe i munnen, tar även tempen ett par gånger direkt efter varandra för att säkerställa att jag ej håller snett eller haft munnen öppen lite eller så första gången. Har den i munnen när jag startar den osv.

Tycker ändå att man ser en stegring förra cykeln, visserligen en hel vecka efter äl men ändå en stegring. Denna gången är det helt platt.
  • Fysio1
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-17 12:04:07 följande:

Jajjemen! Diffar på sin höjd 20-30 minuter i tid. Samma ställe i munnen, tar även tempen ett par gånger direkt efter varandra för att säkerställa att jag ej håller snett eller haft munnen öppen lite eller så första gången. Har den i munnen när jag startar den osv.

Tycker ändå att man ser en stegring förra cykeln, visserligen en hel vecka efter äl men ändå en stegring. Denna gången är det helt platt.

Så bra! Då borde det inte vara pga det.

Ja det håller jag med om. Hur har temperaturen sett ut senaste dagarna?
  • Rumpelstiltskin
    Fysio1 skrev 2021-02-17 12:13:46 följande:

Så bra! Då borde det inte vara pga det.

Ja det håller jag med om. Hur har temperaturen sett ut senaste dagarna?

Såhär ser det ut nu. Håller sig på coverline, ungefär. Antar att ägglossning uteblev denna månaden trots att NC bekräftat.

• Fysio1
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-17 12:46:37 följande:

Såhär ser det ut nu. Håller sig på coverline, ungefär. Antar att ägglossning uteblev denna månaden trots att NC bekräftat.

Ja det ser ut så.. är det något återkommande? Kanske bra att kolla upp det i så fall. Här finns ju lite info help.naturalcycles.com/hc/sv/articles/360003359413-%C3%84gglossningsvy-och-prognos
  • Tryingtogetnr2
    Fysio1 skrev 2021-02-18 14:11:25 följande:

Idag ser min kurva ut såhär och plussade på BIM-1 :)

Åh va fin kurva, har alltid sett folk om att deras temp dykt lite vid att ägget fäster sig så detta va bra ett se att så va de ej för alla. Grattis
  • Fysio1
    Tryingtogetnr2 skrev 2021-02-18 14:31:35 följande:

Åh va fin kurva, har alltid sett folk om att deras temp dykt lite vid att ägget fäster sig så detta va bra ett se att så va de ej för alla. Grattis

Tack! Ja så var det min förra graviditet så trodde inte jag skulle få ett plus nu.
  • Cashili33

Jag förstår mig inte på min kurva denna månad. Brukar ha små tempändringar upp och ner mellan ÄL och mens men nu har den hoppat. Jag brukar dessutom känna av brösten mycket direkt efter ÄL men denna gång har jag inte känt av dom något förrän idag.. idag vaknade jag och brösten känns som två betong klumpar .. hmm

• SML89

Är på försök nr 6 men första månaden jag tempar och får en lite oklar cykel.. som ja lagt till på bilden så sov ja sämre den natten tempen visade 36.5 (halv vaken mellan 4-5 pga sonen). Tempar vid 6 varje morgon. Visst ser de ut som att ägglossning uteblir denna månaden? :( Alla ägglossning test har varit negativa med..