• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Tryingtogetnr2

Bara förbereda sig att mensen kommer nästa vecka då, känns konstigt bara att den gick ner idag igen som förut.
  • Soff

Om du har beräknad bim nästa vecka så säger väl egentligen inte kurvan så mycket än <3  :) tempen kan ju fortfarande stiga så att säga.  

Tryingtogetnr2 skrev 2021-02-25 10:30:00 följande:

Bara förbereda sig att mensen kommer nästa vecka då, känns konstigt bara att den gick ner idag igen som förut.
  • Rumpelstiltskin
    Fialoppanmedknuff skrev 2021-02-24 17:33:45 följande:

Någon som kan hjälpa mig tyda? Är första gångs tempare och tycker att linjen jag ska ligga över är SUPER hög. Men tyder graf på att jag inte har ägglossning denna månaden?

Satan i gatan vilken jämn temperatur du har! Min graf ser ut som mina tänder innan jag fick tandställning.

Jag tycker inte att det ser ut som att du ägglossat ännu, men det innebär ju inte att du inte kommer att ägglossa denna cykel! Jag trodde jag ägglossade på CD14 men efter att jag börjat tempa har jag förstått att det skett först runt CD20 för mig. Fortsätt tempa så kommer säkert höjningen snart!
  • Fialoppanmedknuff
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-25 17:42:12 följande:

Satan i gatan vilken jämn temperatur du har! Min graf ser ut som mina tänder innan jag fick tandställning.

Jag tycker inte att det ser ut som att du ägglossat ännu, men det innebär ju inte att du inte kommer att ägglossa denna cykel! Jag trodde jag ägglossade på CD14 men efter att jag börjat tempa har jag förstått att det skett först runt CD20 för mig. Fortsätt tempa så kommer säkert höjningen snart!

Tack för input dock ser det ut som en cykel utan ägglossning då den fortfarande inte ligger över linjen :(.. usch hoppas att det ser bättre ut nästa månad, man blir ju förtvivlad trotts att jag försöker inse att det är normalt än så länge och att jag inte ska försöka stressa!

• jjkkll
    Lucasmamma05 skrev 2021-02-23 13:46:17 följande:

Bim idag. Brukar alltid få en tempdipp dagen före mens eller samma dag.

Sambon arbetar borta så vi fick bara till det en gång 4 dgr innan äl så känns konstigt om det skulle tagit sig.

Hur gick de?
  • Soff

Otroligt jämn kurva denna gången!.. hoppas tempen fortsätter uppåt nu...

• Stickling
    Soff skrev 2021-02-28 17:28:48 följande:

Otroligt jämn kurva denna gången!.. hoppas tempen fortsätter uppåt nu...

Åh, håller tummarna!!
  • Soff
    Stickling skrev 2021-02-28 18:40:39 följande:
    Åh, håller tummarna!!
    Tack! <3 
  • Carina82

Hej tjejer! Jag håller på att vänta på BIM om en vecka, och blev lite fundersam på min kurva och hur man ska läsa såna här. Finns det nåt som indikerar en "bra kurva"? Vet att temperaturen ska vara högre efter ägglossning, men jag tänker på om den ska vara viss antal 0,x grader över baslinjen osv. Och när det är ett implantionsdipp, hur mkt kan det dippa utan att det indikerar att det inte gick den här månaden heller? Har försökt googla men tycker det hela är väldigt oklart : )

PS, Soff; uppenbarligen är jag inte så vass på kurvor men jag tycker din är väldigt fin och stabil ut! Spännande!

• Soff
    Carina82 skrev 2021-03-01 08:34:54 följande:

Hej tjejer! Jag håller på att vänta på BIM om en vecka, och blev lite fundersam på min kurva och hur man ska läsa såna här. Finns det nåt som indikerar en "bra kurva"? Vet att temperaturen ska vara högre efter ägglossning, men jag tänker på om den ska vara viss antal 0,x grader över baslinjen osv. Och när det är ett implantionsdipp, hur mkt kan det dippa utan att det indikerar att det inte gick den här månaden heller? Har försökt googla men tycker det hela är väldigt oklart : )

PS, Soff; uppenbarligen är jag inte så vass på kurvor men jag tycker din är väldigt fin och stabil ut! Spännande!

Jag har tempat under en längre tid och de kan se så enormt olika ut. Så jag skulle säga att man egentligen inte vet någonting förns bim, dippar den inte där, då är det ju förmodligen nåt som händer :)...dippar kan man ju få av flera anledningar, så är ju väldigt svårt att veta varför man får en. Ibland har min temp gjort stora skiftningar och ibland håller den sig mer stabil. Hittils har det inte varit något plus oavsett, så vet ju inte hur min kurva kommer se ut gången jag blir gravid dock.. kanske skiljer den sig helt?!... får se :)

Tack <3 ja man kan ju inte låta bli att undra så fort kurvan beter sig lite annorlunda mot vad den brukar, även om man egentligen inte vet nåt förns vid bim som sagt >< men hoppas såklart!....den är fortsatt lika stabil uppåt idag!! :)