• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • norrsken91
    Tryingtogetnr2 skrev 2021-02-16 06:32:51 följande:

Första gången jag använder nc. Hur ser denna graf ut? Trodde tempen skulle sjunka jätte mycket innan ägglossning eller har jag inte haft ägglossning trots positivt test på alla hjärtans dag

Du behöver fortsätta mäta några dagar till innan NC sätter ut ägglossning. Efter 3 dagar med höjning brukar den markera ut vilken som troligen var din ÄL-dag. Ibland sjunker min mycket och ibland ser den ut som din ungefär. Har använt NC i 3 år och är ofta olika. Tror inte du behöver va rädd att du inte haft något denna månad då du fått markant ökning nu senaste mätningen. :)
  • Tryingtogetnr2
    norrsken91 skrev 2021-02-16 06:41:52 följande:

Du behöver fortsätta mäta några dagar till innan NC sätter ut ägglossning. Efter 3 dagar med höjning brukar den markera ut vilken som troligen var din ÄL-dag. Ibland sjunker min mycket och ibland ser den ut som din ungefär. Har använt NC i 3 år och är ofta olika. Tror inte du behöver va rädd att du inte haft något denna månad då du fått markant ökning nu senaste mätningen. :)

Tack får hålla tummarna. Hade sån smärta igår kväll i vänster äggstock så hoppas verkligen.
  • Rumpelstiltskin

Okej hörni. Visst ser det ut som att ägglossning uteblev? NC har bekräftat men jag tycker verkligen det ser konstigt ut. Hade positiva äl-test i 5-6 dagar och sedan ingen höjning i temp.

• Rumpelstiltskin
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-16 07:15:11 följande:

Okej hörni. Visst ser det ut som att ägglossning uteblev? NC har bekräftat men jag tycker verkligen det ser konstigt ut. Hade positiva äl-test i 5-6 dagar och sedan ingen höjning i temp.

Bra om man skickar med bilden också haha.
  • Rumpelstiltskin
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-16 07:15:11 följande:

Bra om man skickar med bilden också..

• Fysio1
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-16 07:16:13 följande:

Ja jag tycker också det ser lite konstigt ut, eller temperaturen cirkulerar ju kring linjen under hela cykeln. Har du haft så innan?
  • Lillaälta
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-16 07:16:13 följande:

Håller med ovanstående ser väldigt konstigt ut. Hur har din graf sett ut tidigare efter ägglossning?
  • Fysio1

Jag blir knäpp på denna väntan, bim på fredag. Känns som att mycket talar emot ett +, ingen tempdipp runt dag 7 som jag hade när jag var gravid med dottern och överlag ganska låg temp för att vara lutealfas. Vad tror ni?

• vonkkan

Hej allihopa, sorry att jag hoppar in här bara sådär. Men man blir ju totalt galen. Såhär ser min tempkurva ut nu, den börjar slutta neråt och inget plus ännu på äl+11. Är det bara att ge upp hoppet nu? ':/
  • Mizzi26

Någon annan som fått en så stor dipp som vänt uppåt igen? Eller är det kört?