• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Soff

Wow! Så tydligt! GRATTIS! 

EMSAAN skrev 2021-02-12 09:48:53 följande:

Min temp höll i sig imorse med.

Våga dock inte ta ett test då jag är rädd för ett negativt eller att jag tar ut segern i förskott o de blir missfall igen.

Käka min frukost och kolla min NC app för att se mina föregående menser. Är alltså 2 dagar sen nu så tänkte ?ÄH jag tar ett test ändå trots att det inte är morgonurin.? För att utesluta..

Här är resultatet som dök upp efter knappt 1 minut.

• EMSAAN
    Soff skrev 2021-02-12 11:49:26 följande:

Wow! Så tydligt! GRATTIS! 

Tack så otroligt mkt snälla du :) overkligt bara!
  • Rumpelstiltskin
    EMSAAN skrev 2021-02-12 09:48:53 följande:

Min temp höll i sig imorse med.

Våga dock inte ta ett test då jag är rädd för ett negativt eller att jag tar ut segern i förskott o de blir missfall igen.

Käka min frukost och kolla min NC app för att se mina föregående menser. Är alltså 2 dagar sen nu så tänkte ?ÄH jag tar ett test ändå trots att det inte är morgonurin.? För att utesluta..

Här är resultatet som dök upp efter knappt 1 minut.

MEN ÅH, vad roligt!! Grattis!!!
  • Rumpelstiltskin

Hörni, jag behöver lite hjälp. Jag har bara tempat ett par månader så det är lite oklart allting.

Ser ni att NC bekräftar äl trots ingen större höjning i temperatur? När skulle ni tro att ägglossning inträffade förra cykeln? Tror ni att NC har lagt den rätt? Fick en dipp i tempen idag och tänkte att det kanske var en dipp inför den faktiska ägglossningen och att NC bekräftat fel. Äl-test var dock negativt idag så den teorin stämde inte.

• EMSAAN
    Rumpelstiltskin skrev 2021-02-12 12:38:43 följande:

MEN ÅH, vad roligt!! Grattis!!!

Åh tack Såå mkt :)
  • Viola94
    Soff skrev 2021-02-12 11:47:42 följande:

Hmm.. skumt. Och du har registrerat positivt ÄL-test i NC? Ser inte att du gjort det nämligen. Bara dina negativa. Och du får en ordentlig temphöjning efter den förväntade ÄL-dagen? För ibland tar det ju ett litet tag tills det verkligen blivit en ordentlig höjning, men känns ju lite väl sent så som du beskriver.. hmm..

Bekräftas din ÄL på den CD som den förväntades från början, men då efter ett långt tag, eller flyttades ÄL-dagen och bekräftades på en helt annan CD än den sa från början? 

Viola94 skrev 2021-02-11 23:05:11 följande:

Här kommer exempel på denna vs förra månadens. Tacksam för hjälpGlad

Ja, jag har reggat 2 positiva, de syns om jag går in på dagarna i fråga men inte i översikten av någon anledning..

ÄL blir bekräftad till samma dag som den varit beräknad, men först vid mens eller någon dag innan. Jag har tempat i 7 mån ca, varit "seriös" i ca 5. Efter 3 cykler sa appen typ "bra, nu har vi lärt oss din cykel!", men ändå samma problem...

• Viola94
    Soff skrev 2021-02-12 11:47:42 följande:

Hmm.. skumt. Och du har registrerat positivt ÄL-test i NC? Ser inte att du gjort det nämligen. Bara dina negativa. Och du får en ordentlig temphöjning efter den förväntade ÄL-dagen? För ibland tar det ju ett litet tag tills det verkligen blivit en ordentlig höjning, men känns ju lite väl sent så som du beskriver.. hmm..

Bekräftas din ÄL på den CD som den förväntades från början, men då efter ett långt tag, eller flyttades ÄL-dagen och bekräftades på en helt annan CD än den sa från början? 

Viola94 skrev 2021-02-11 23:05:11 följande:

Här kommer exempel på denna vs förra månadens. Tacksam för hjälpGlad

Såhär ser det ut just nu, brukar se ungefär likadant ut varje cykel utom att jag har högre temp nu än vanligtvis - problemet är samma dock.. 

• Fysio1
    Viola94 skrev 2021-02-12 21:27:01 följande:

Såhär ser det ut just nu, brukar se ungefär likadant ut varje cykel utom att jag har högre temp nu än vanligtvis - problemet är samma dock.. 

Ja den där kurvan ser ju lite annorlunda ut med en successiv ökning. Såhär ser en typisk kurva ut för mig. Ganska små variationer men en tydlig skillnad före och innan ÄL. Troligtvis därför NC inte kan fastställa ÄL.

• Soff

Hmm.. ja jag säger nog som Fysio, annorlunda med den successiva ökningen som sen håller sig väldigt stabil. Det borde vara därför som NC har problem och hitta din ÄL, eller gör det så sent så att säga. För det brukar ju vara den lite mer markanta ökningen som gör att det blir tydligt när ÄL är.  Kanske det reder sig om du bara fortsätter mäta och NC får lära känna dig bättre, men vet inte alls. Kanske du inte mäter på helt rätt sätt?! Äsch, önskar jag hade bättre att komma med. Hoppas hursom att det reder sig med tiden iallafall.  

Viola94 skrev 2021-02-12 21:27:01 följande: