• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Anonym (Anonym (Niklas))
    Padirac skrev 2020-07-30 15:39:08 följande:
    Anonym (Anonym (Niklas)) skrev 2020-07-30 14:55:05 följande:
    Han kallade Ebba Busch påstående om att regeringen har låtit viruset sprida sig fritt  för fascistiska tankegångar och ett hot mot demokratin.

Busch uttalande var ju helt sant. Men statsministern kallar det för ett hot mot demokratin. I själva verket är det Löfven som försöker tysta debatten på ett fruktansvärt sätt.
    Du har uppenbarligen inte en aning om vad du pratar om och vem som sagt vad och  vilket sammanhang.

Däremot driver företrädare för den bruna falangen ett informationskrig för att normalisera extrema värderingar - jag tolkar det som att du ingår i den skaran.

Vad sade Busch?

Vad sade Jimmie?

Vad i dessa påståenden var uppenbart falskt?

Vem uttalad sig om dessa påståenden med att det var såna felaktigheter som Busch och Jimmie drog tlll med används för att skapa fascistiska stämningar när alla gränser för vad som kan sägas (trots att deras påståenden mycket uppenbart endera är propaganda, lögn eller bygger på konspirationsteorier) ?

Vad är felaktigt med att säga regeringen har låtit viruset sprida sig fritt i samhället? Förklara vad felet är.

Det du kallar extrema och bruna värderingar är helt normala värderingar i andra länder som till exempel Finland, Norge och Danmark. Till exempel att staten ska skydda medborgarna från pandemier, att gängkriminella ska bort från gatorna, att pensionärerna ska ha det bra och att landet inte ska ha öppna gränser mot miljoner asylsökande.

Vad är det som är extremt och brunt med att värna om medborgarnas säkerhet? Ser inte ni att Sverige sticker ut som ett skräckexempel på alla punkter?
    Padirac skrev 2020-07-30 15:53:43 följande:
    I Sverige är den enda politiska rörelsen som pratar om landsförrädare är den som tex SD och NRM ingår i.

Att de bruna med offerkoftan på vill påstå att de är förtryckta och politiskt censurerade är en del av försöken att normalisera extrema värderingar.  

Att komma med påståenden om att sprida smitta med berått mod, att kalla dödsfallen massaker och ättestupa är inte exempel på den saklighet du skriver om ovan. Hyckleri kallas detta.
    Men det är SANT. Dödsfallen är en ättestupa och massaker. Vad är falskt?
  • Padirac
    Så du ger nu belägg för att du har fel i ditt påstående - sk*tbra!

från expressen - var hittar du att S kallar kritiken för fascism?

"I en intervju med Expressen slår nu statsminister Stefan Löfven tillbaka.

– Vi måste tänka på hur vi för den politiska debatten. Oppositionen ska naturligtvis kunna opponera mot regeringens politik, men jag menar att man är med och devalverar demokratin när tonen blir för rå och den här typen av negativa överord används, säger statsministern.

Han fortsätter:

– Då är frågan: vad ska man ta till nästa gång? Och vad ska samhällsmedborgare tänka om den diskussionen, är det den här debatten vi vill ha bland allmänheten? Nej, det är det inte.

Löfven säger att alla partiledare måste ta sitt ansvar för en saklig debatt.

”Förödande för demokratin”

När blir tonen för rå, var drar man gränsen?

– Det är precis det vi måste tänka oss för. Använder man den här typen av ton – orden de här två har använt – är frågan: vad är nästa steg? Jag har inget emot hård, saklig kritik men det där kommer leda till att de säkert måste trappa upp hela tiden. Och ute i landet tar man väl det som en uppmaning att man kan diskutera på det här sättet. 

– Jag menar att det på sikt är förödande för demokratin, det blir en polarisering i samhället.

Vilka ord tänker du på, specifikt?

– Du vet vilka jag tänker på. De som Åkesson och Busch har använt, det är den typen av överdrifter som blir helt... Det är allvarligt."

Du känner till att Hultqvist och Löfven är olika personer va?

• FDFMGA
    Anonym (Anonym (Niklas)) skrev 2020-07-30 14:51:00 följande:
    Kom inte med argumentet att Sverige är ett så bra land. Det var sant för kanske 30 år sen. Landet befinner sig i ett uruselt tillstånd.

Om du går ut kan du bli smittad av coronaviruset och dö, alternativt få permanenta skador på lungorna. Kriminella bedriver ett krig mot varandra på gatorna med skjutningar och sprängdåd. Har du jobbat hela ditt liv blir du fattigpensionär. Kommuner går i konkurs.

Tala gärna om för mig varför det är så viktigt för er att gå emot de som påpekar det uppenbara att Sverige inte fungerar som land längre.
    Jag är väl medveten om fenomenet med att de som befinner sig i en åsiktsgemensam bubbla ofta utgår från att de som finns utanför bubblan egentligen inser att den stora sanningen finns i bubblan, det gäller inte bara högerextremister utan bubbelextremister av alla de slag.

Inte desto mindre anser det stora flertalet svenskar att Sverige är en demokrati, att Löfven inte är en kommunist som utövar hetsjakt på sina motståndare och att Sverige är ett hyfsat bra land att leva i.

Jag kan inte sticka hål på din bubbla (det kan ingen annan än du själv) - men jag tycker att den del av oss svenskar som är tillräckligt allmänbildade för att förstå hur en demokrati fungerar bör säga ifrån när det bubblas som mest.
  • AndreaBD
    Anonym (Anonym (Niklas)) skrev 2020-07-30 14:55:05 följande:
    Han kallade Ebba Busch påstående om att regeringen har låtit viruset sprida sig fritt  för fascistiska tankegångar och ett hot mot demokratin.

Busch uttalande var ju helt sant. Men statsministern kallar det för ett hot mot demokratin. I själva verket är det Löfven som försöker tysta debatten på ett fruktansvärt sätt.
    Nej, det är absolut inte sant. Om viruset hade fått sprida sig fritt så hade vi haft ungefär 10 gånger så många döda. Hur kommer man ens på idén att påstå sånt? 

Jag kan inte se något fascistiskt i det påståendet, ,men om han pratade om tankegång, då måste det ju finnas just en tankegång bakom. Och jag hittar inte dessa uttalanden så som du säger, det verkar som om flera olika uttalanden har blandats ihop.
  • Padirac
    Anonym (Anonym (Niklas)) skrev 2020-07-30 16:15:23 följande:
    Men det är SANT. Dödsfallen är en ättestupa och massaker. Vad är falskt?
    Jag tycker du ska lyssna på länken till intervjun med Hultqvist som du länkade till och sen kan du pricka av alla fel du har gjort i dina påståenden. Det du skriver är alltså FALSKT.

Det är visserligen sant _att Jimmie påstår_ att det är en massaker och en ättestupa, men  Jimmie har inte så mycket kontakt med verkligheten om hur Sverige styrs och är organiserat, trots att han är partiledare och förtroendevald i riksdagen sedan 10 år tillbaks så visar hans uttalanden t.ex om att anställda på FHM ska avgå och så det här med ättestupa och massaker på att han inte klarar av att orientera sig i verkligheten utan han endera behöver avgå (ja partiledare kan avgå ) eller börja intresseras sig för saker som har med riksdagsarbete att göra istället för att flyga runt med papperslappar och sen hitta på dumheter som han borde veta bättre om.

Precis som AndreaBD skriver så blandas det friskt av olika uttalanden för att skapa de halvsanningar som du presenterar. 

För övrigt kännetecknas propaganda av just detta du gör, att blanda halvsanningar och vrida dem lite så att de får ett annat innehåll

.  
    FDFMGA skrev 2020-07-30 16:16:02 följande:
    Jag är väl medveten om fenomenet med att de som befinner sig i en åsiktsgemensam bubbla ofta utgår från att de som finns utanför bubblan egentligen inser att den stora sanningen finns i bubblan, det gäller inte bara högerextremister utan bubbelextremister av alla de slag.

Inte desto mindre anser det stora flertalet svenskar att Sverige är en demokrati, att Löfven inte är en kommunist som utövar hetsjakt på sina motståndare och att Sverige är ett hyfsat bra land att leva i.

Jag kan inte sticka hål på din bubbla (det kan ingen annan än du själv) - men jag tycker att den del av oss svenskar som är tillräckligt allmänbildade för att förstå hur en demokrati fungerar bör säga ifrån när det bubblas som mest.
    Ni som är den stora majoriteten som inte reagerar på att 5000 har dött i coronaviruset kommer att köra det här landet i botten fullständigt. Med skygglapparna på kallar ni all samhällskritik för högerextremism för att tysta meningsmotståndare.

I framtiden är det du som sitter som fattigpensionär och lever på existensminimum för att du blev sparkad från ditt jobb pga åldersdiskriminering eftersom Löfven tog bort LAS. Du bor i en en svindyr hyreslägenhet tack vare Löfvens marknadshyror. Sen hamnar du på äldreboende och dör när regeringen låter nästa pandemi svepa över landet.

Är det den framtiden du vill leva i? Kom inte och klaga sen när din egen ignorans drabbar dig själv.
  • Padirac
    Anonym (Anonym (Niklas)) skrev 2020-07-30 16:50:40 följande:
    Ni som är den stora majoriteten som inte reagerar på att 5000 har dött i coronaviruset kommer att köra det här landet i botten fullständigt. Med skygglapparna på kallar ni all samhällskritik för högerextremism för att tysta meningsmotståndare.

I framtiden är det du som sitter som fattigpensionär och lever på existensminimum för att du blev sparkad från ditt jobb pga åldersdiskriminering eftersom Löfven tog bort LAS. Du bor i en en svindyr hyreslägenhet tack vare Löfvens marknadshyror. Sen hamnar du på äldreboende och dör när regeringen låter nästa pandemi svepa över landet.

Är det den framtiden du vill leva i? Kom inte och klaga sen när din egen ignorans drabbar dig själv.
    Men detta du skriver här är väl inget skäl till att ljuga om massaker, ättestupa, sprida smitta med berått mod osv. som du gjort i tidigare inlägg?

Samhällskritiken är välkommen, men låt den vara saklig istf lögnerna du presenterat i raderna ovan, och tillåt att kritiken bemöts med en öppen debatt.

Det är väl snarare så att det är det är de högerextrema som du refererar till som inte vill att deras kritik synas i sömmarna utan skriker om att de blir tystade när någon ifrågasätter lögner, antidemokrati och rasism.

AndreaBD skrev 2020-07-30 16:28:56 följande:
    Nej, det är absolut inte sant. Om viruset hade fått sprida sig fritt så hade vi haft ungefär 10 gånger så många döda. Hur kommer man ens på idén att påstå sånt? 

Jag kan inte se något fascistiskt i det påståendet, ,men om han pratade om tankegång, då måste det ju finnas just en tankegång bakom. Och jag hittar inte dessa uttalanden så som du säger, det verkar som om flera olika uttalanden har blandats ihop.
    Vi har 10 gånger fler döda än till exempel Finland och Norge. Räcker inte det?

Måste vi alltså ha 10*10 = 100 gånger fler döda för att man ska säga att regeringen har gjort fel?
  • FDFMGA
    Anonym (Anonym (Niklas)) skrev 2020-07-30 16:50:40 följande:

Som jag skrev tidigare så anser jag att vi inom den tysta majoriteten inte ska vara tysta när bubbelextremister förklarar att sanningen finns i bubblan.

Vilken färg det är på den extremistiska bubblan är däremot av underordnad betydelse

Påståenden som att Sverige inte är en demokrati kan nog blåsas upp i vilken bubbla som helst - men en bubbla där man påstår att Löfven är en kommunist som jagar meningsmotståndare får mig att klassa bubblan som högerextremistisk med inslag av kränkt navelskåderi.

Mig veterligt har inte Löfven försökt tysta meningsmotståndare, men i bubblor där man odlar den egna kränktheten brukar man anse sig tystad när man får sina åsikter ifrågasattaBaby
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?