Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-23 18:32:29 följande:

Jo, ts gnäller. Har man barn så har man. Oavsett om det är ens biologiska eller inte. Tro det eller ej, men jag behövde ta hand om mina även när jag var i slutet av graviditet med yngre syskon. Deras behov pausades inte. Jag ger dig en minut att hämta dig från den chocken...

Som sagt så motsätter jag mig egentligen inte den daglig omsorgen i vardagen. Men, jag kan tycka det är lite skillnad på en vanlig vardag med skola och jobb eller ett sommarlov där barnet är hemma dygnet runt varje dag 8 veckor i streck. För min man blir det dessutom en avlastning då han slipper rodda med hämtning, lämning och morgonbestyr och tjat med barnet utan snarare varje dag glatt kan lämna över all omsorg över dagen till mig då han till och med kan åka tidigare till jobbet och komma hem senare från jobbet än vanligt då han inte behöver anpassa sig till barnet skoltider. Beslutet om icke-fritids blev jag inte involverad i, vilket som någon ovan sa spär på irritationen gällande situationen.
  • Anonym (Bonusmamman)
    elmadumle skrev 2020-06-23 20:22:37 följande:

En tioåring är väl inget problem, då är de ju självgående största delen av tiden. Han borde kunna fixa sin frukost själv, gå till kompisar, värma färdiga matlådor eller färdigmat från frysen osv. Ts har gott om tid att ligga på soffan om hon behöver det. Trodde att man pratade om sånt här innan man skaffar barn med någon som redan har barn. 

Nu har vi fyra bioloska barn, men har inte haft de på förskola eller fritids mer än nödvändigt, de har varit lediga hela sommarloven och i tioårsåldern har de klarat sig väldigt bra på egen hand.

Då lever du alltså inte i en bonusfamilj utan du och din partner lever med era gemensamma barn som ni båda är vårdnadshavare över. Lite skillnad mot att bo med någon annans ungar. Hade barnet varit mitt hade jag satt den på fritids åtminstone deltid, och det hade inte min man kunnat motsätta. I detta fall har jag ingen bestämmanderätt i frågan, han hade alltså inte på samma sätt som nu kunnat tvinga på mig barnet. Så vad du och din man gör är extremt irrelevant i detta fall, det är två helt olika världar.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-23 21:12:58 följande:

Oj oj oj, snacka om att inte tänka längre än näsan räcker :D Hur många barn tog du hand om när du fick ditt första barn då? Berätta, jag är nyfiken  

Du vet, jag tog också hand om mitt första barn när jag väntade mitt andra, det var verkligen inga problem bara gulligt och fint. Men att ha mannens barn hos mig när jag var nybliven mamma var en plåga. DET är något helt annat. 

Fundera på det och kom tillbaka när du har tänkt färdigt. Dra aldrig upp att du har tagit hand om DINA EGNA barn igen, är du snäll. 

Haha verkligen, folk verkar vilja få beröm för att de tar sitt ansvar som biologiska föräldrar och vårdnadshavare till sina egna ungar. Men jag får skit när jag ifrågasätter att jag som partner ska ta huvudansvaret för andras avkommor. Helt otroligt! Nu är jag inte riktig förälder än men har sååå svårt att se hur jag någonsin skulle tänka tanken att någon annan än jag själv och min man skulle påtvingas ansvaret för vårt barn! Åtminstone i min bok, tvek på vad min man skulle tänka haha.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-23 22:10:50 följande:

Du menar kvinnan som valt att skaffa barn med en man som har barn innan som tycker att hon inte behöver ta något ansvar alls? Jag tycker absolut att bioföräldrarna ska ta det yttersta ansvaret men hur i helvete kan man gå in i ett förhållande med någon som har barn innan och inte ta ansvar alls och få så mycket medhåll. Jag tycker synd om barnet

Läser du det jag skrivit tidigare i tråden så ser du att jag fanemig tar mest ansvar för ungen av alla inblandade. Så att jag inte skulle ta något ansvar alls är skitsnack och varken det jag tänker eller efterfrågar och då har du helt missat poängen med tråden och kan vara tyst :)
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-23 22:59:10 följande:

Samt männen som prompt måste flytta ihop med en kvinna OCH göra henne gravid trots att hon inte vill ha med hans barn att göra. Rediga syltryggar om du frågar mig. Om barnen trivs och mår bra i den konstellationen är sekundärt.

Skönt att FL finns så man kan gnälla sönder internet när den förväntade lyckan och drömtillvaron uteblir.

Du har som sagt också helt missat poängen men att läsa ordentligt och ta till dig av det jag faktiskt sagt skulle väl innebära att du inte kan fortsätta hacka på en styvmamma och hur synd det är om alla inblandade som behöver ha med elaka styvmammor att göra. Tyvärr har barnet en mycket bättre relation med mig än med sin biologiska mamma så ska du hacka på någon så gå på den icke närvarande, egocentriska biomorsan istället.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Siden skrev 2020-06-24 15:50:26 följande:

Normen i en kärnfamilj är att båda dom vuxna i familjen älskar de gemensamma barnen och vill dom allt gott, ungefär lika mycket både pappa och mamma. Dom är jämställda som vårdnadshavare på så sätt och har lika mycket att säga till om juridiskt och kulturellt. När problem uppstår i en kärnfamilj så är alltså dynamiken hyfsat jämlik - båda föräldrarna älskar barnen och vill barnen väl lika mycket, båda föräldrarna bestämmer. Enligt normen vill säga. Dessutom så finns det ingen tredje vårdnadshavare som lurkar i bakgrunden och vill ha sin åsikt. Dynamiken i en bonusfamilj skiljer sig på så sätt att båda dom vuxna INTE är föräldrar till barnen och båda dom vuxna älskar inte barnen lika mycket eller vill dom allt gott lika mycket. Den ene vuxne kanske är förälder och älskar barnet över allt annat och har känt barnet i åtta år sedan barnet var bebis medan den andre bara har känt barnet i två år och tycker att barnet är gulligt och snällt men borde lära sig bordsskick, typ. När beslut ska fattas så har föräldern bestämmanderätt både juridiskt och kulturellt, till att t.ex. sätta sitt barn på fritids. Den andre vuxne har inga rättigheter juridiskt och kulturellt sett så brukar dom styvmödrar som bestämmer över styvbarnet placeras i Elaka styvmodern-facket. Bonusbarnets behov kan komma att krocka med styvförälderns behov på ett sätt som inte sker i kärnfamiljer. Det som är bra för bonusbarnet kan krocka med vad som är bra för parrelationen i familjen. Sånt kan naturligtvis uppstå även i kärnfamiljer men återigen - i en bonusfamilj har den ene vuxne bestämmanderätt och är förälder medan den andre vuxne bara är styvförälder. Så varje problem som uppstår måste man verkligen lyssna in varandra och kompromissa. Dessutom så finns det en tredje part att ta hänsyn till gällande alla beslut i bonusfamiljen - förälderns ex. Eftersom det är föräldern som känner exet och har varit ihop med exet så är det ofta föräldern som kommunicerar med exet gällande det gemensamma barnet. Även här skiljer sig dynamiken åt mellan en kärnfamilj och en bonusfamilj, i en bonusfamilj finns alltid en tredje part utanför kretsen som ska säga sitt. Det finns alltså en heeelt annan och mycket mer komplex dynamik i bonusfamiljen, är du mer intresserad så kolla in sociologen Patricia L Papernows föreläsningar på youtube, superintressanta.

Otroligt väl beskrivet!
  • Anonym (Bonusmamman)
    Siden skrev 2020-06-24 17:57:24 följande:

Tack! Lycka till med din bebis! Tycker att du låter som en jättebra (blivande) mamma och bonusmamma.

Tack snälla du :)
  • Anonym (Bonusmamman)
    elmadumle skrev 2020-06-24 19:04:43 följande:

Men hur mycket "passning" behöver en normal tioåring? 

Passning, omsorg, uppmärksamhet, service i extremt mycket högre grad än att bara ta hand om sig själv. Mao är det mycket mer omständigt att ta hand om ett barn som dessutom är någon annans än att bara sköta sig själv om dagarna. Och jag har lust att fokusera på mig själv just nu några timmar per dag istället för att fokusera på hans barn 24 timmar om dygnet medan pappan själv är på jobb och på egna aktiviteter.
  • Anonym (Bonusmamman)
    uska81 skrev 2020-06-24 20:07:46 följande:

Jag förstår inte varför man bildar en bonusfamilj om man inte kan se sina bonusbarn som sina egna. Jag bildar en bonusfamilj nu och självklart ska jag ta hand om min sambos son på samma sätt som mina egna barn. Det är inte bonus sonens fel att vi valt att flytta ihop. Så alla barn ska få samma behandling oavsett vem som är förälder.

Hur menar du på att jag behandlar barnet då? På vilket sätt särbehandlar jag? Det är ju snarare jag som blir inte respekterad av min partner än att jag särbehandlar barnet. Och kommer han och kör upp ungen i ansiktet på mig 24/7 medan han själv jobbar och inte har lust att ha ungen på dagis så är det givet att jag slår bakut. Vad exakt har då detta med särbehandling att göra? Du har ju missat hela grejen. Kom tillbaka sen om några år när du på riktigt levt i en bonusfamilj och kom inte med tillrättavisningar nu när du inte ens bildat en själv. Naivt.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 20:16:36 följande:

Jo så fungerar det hos empatiska människor. De med mindre utvecklad empati måste också ha en frizon där man kan få en klapp på axeln och det är här. Jag tycker inte det är mer än rätt.  

Empatiska människor visar välvilja mot sina medmänniskor men inte tusan går de runt och älskar allt och alla hela tiden utan att ens lärt känna dem. Som sagt så kan ni komma tillbaka när ni levt några år i en bonusfamilj istället för att döma andra för hur ni inbillar er att ni skulle agera. Jag tror nog det är få människor som går in i nya sammanhang med en dålig inställning och med tron att det ska gå åt helvete. Men som sagt, sen brukar verkligheten komma ikapp. Extremt naivt att tänka så som ni gör.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (tumme ner) skrev 2020-06-24 21:43:27 följande:

Jag tycker det är skillnad på att se dem som sina egna och hur man behandlar dem. Jag ser mina bonusbarn som en del av familjen. Men absolut inte som mina egna. De ska inte särbehandlas jmf med mina biologiska barn. MEN min man har mer ansvar över dem hemma... deras läxor, all kontakt med skola osv. Jag tar den biten med mina barn. Om nåt problem uppstår kring skola osv tar jag det med mina barns pappa. Om det är nåt i familjelivet som 8nte funkar tar jag det med min nuvarande man så klart. Vi hjälps åt att få familjen att funka. Mina egna barn har jag dock en sån enorm villkorslös kärlek till.... de är mitt kött och blod liksom. Jag har fött dem, fostrat dem. Bonusbarnen har jag känt i ca 4 år och de berikar mitt liv..men jag känner inte samma kärlek till dem. Jag tycker om dem..men kan inte säga att jag älskar dem. Jag är glad de finns i mitt liv. Se hur olika känslor kan vara? och ändå behandlar man bonusar med respekt så klart! Men min man skulle ju inte helt sonika räkna med att jag tar hand om hans barn om han jobbar. Han skulle fråga... och kanske ordna så de får vara med sin mamma om han ska jobba mycket.

Jag förstår faktiskt inte de som älskar bonusarna lika mkt som sina egna... men alla är vi olika. Känslor är ingen lätt sak.

Och så har vi det också hemma hos oss, med den lilla skillnaden att mannens barn just nu är det enda barnet hos oss. När det inom kort ändras så kommer skillnaden vara 1 - mitt engagemang inom skola och andra saker som man som vårdnadshavare har ansvar för. Och 2 - kärleken.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 00:15:22 följande:

Jag har levt i princip hela min uppväxt i en bonusfamilj. Jag vet att det finns barnlösa som mer än gärna engagerar 100% sig i sin partners barn. Jag vet också att det går att skapa i stort samma kärlek mellan bonusföräldern och bonusbarnen som biologiska föräldrar precis som adoptivbarn. 

I syskonskaran finns också biologiska barn, jag är dock den som spenderar överlägset mest tid med min bonusförälder då vi har samma hobby och intressen.  

Som bonusbarn ja, men inte som bonusförälder. Att du varit bonusbarn är inte relevant för denna tråd du då inte har erfarenheten.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 01:32:34 följande:

Oavsett vad, det finns bonusföräldrar som lyckas. Du får lära av dom. 

Du har fortfarande ingen erfarenhet och egentlgien bryr jag mig inte då du har noll koll och inte känner mig, men förklara gärna hur jag misslyckats som bonusförälder. Mig veterligen väljer barnet ofta att vända sig till mig för såväl känslomässigt som praktiskt stöd. Och har en mycket god relation med min familj/släkt, uppskattar att umgås bara med mig, min familj osv. Det märks tydligt och det säger hen själv. Jag är mer förälder till barnet än vad mamman är och har en tightare relation, så utifrån ett bonusbarns synvinkel skulle jag nog säga att jag lyckats.
  • Anonym (Bonusmamman)
    uska81 skrev 2020-06-25 08:14:54 följande:

Skava kommer det såklart att göra. Men det beror ju alltid på dom vuxna inblandade. Inte kommer jag lägga det på bonus sonen. Och som någon skrev om känslor. Det handlar inte ens om det. Det handlar om att om man väljer att bilda en bonusfamilj och då tar man ansvar över alla barn på samma sätt och gör ingen skillnad på dem. Det är ni egoistiska omogna vuxna som får mest skav när ni bara ser om ert eget hus fast ni egentligen delar huset med barnen. Och vilka får lida av det mest tror ni? Jo barnen såklart.

Jag ser vårt boende som vårt (mannens, mitt och bonus) och då var det jag som flyttade in med dem. Diskussionen är fortsatt inte gällande att ta hand om barnet eller ej - det gör jag så till den grad att barnet visserligen är nöjd och glad, men att jag själv åsidosätter mina önskemål, tankar och principer (som är grundorsaken till min initiala inställning gällande avståndstagande och rättvisa avseende ansvarsfördelning). Så förklara gärna hur din principiella inställning (utan att ens levt i en bonuskonstellation) gällande att man måste älska alla barn som sina egna och att man är dum i huvudet annars, är relevant i detta forum där ingen på något sätt uttryckt hat eller illvilja gentemot sin bonus?
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 09:23:07 följande:

Du lyckas förmodligen bättre just för att du känner av var dina gränser går. Det är bara humbug att man måste bete sig som en mamma till barnet för att det ska bli en bra konstellation. Det viktiga är att ni trivs. 

Det som kan bli klurigt i fortsättningen är att din man börjar tycka att du ska vara som en mamma till hans barn också men det vore att förstöra den fina relation du och hans barn redan har. Jag hoppas att han även i fortsättningen ser att den relationen är bra nog och inte behöver se ut enligt en mall för att vara bra. 

Förresten, det var värst vilken debatt det blev här. Det är många som har åsikter. Många som inte har egen erfarenhet och som inte lever i styvkonstellationer, men de vill ändå in och pilla i de här sakerna. Visst är det fascinerande? Jag tycker du verkar stark, du verkar kunna se förbi det. 

Jo precis, jag har upplevt (och även varit tydlig med honom om) att hans förväntningar/press på min och hans barns relation stjälper snarare än hjälper relationen mellan mig och barnet. Jag är väldigt rak och ärlig som person men han tycker inte mina åsikter (avståndstagande) återspeglar mina handlingar (engagemanget), vilket gör honom förvirrad och får honom att välja att se till mina åsikter istället för mina handlingar. Om han skiftar fokus och om jag å min sida är mer konsekvent i förhållande mellan åsikter och handlingar så tror jag vi får det mer harmoniskt. Jag är väldigt mycket för rättvisa och att lägga ansvaret där det hör hemma, samtidigt som jag givetvis inte har hjärta att låta barnet drabbas av det rent praktiskt. Det blir intressant att se hur det blir när vi får vårt gemensamma, om laddningen släpper och att vi blir mer av ett team och en familj eller om det går åt helvete som vissa här förtuspår :) den som lever får se.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Siden skrev 2020-06-25 09:41:40 följande:

Det låter tyvärr som om du bara hänger i tråden för att skamma Ts och andra som skriver. Och jag undrar fascinerat: varför då? Vad är ditt motiv till att vilja insinuera att Ts är en dålig bonusmamma, har en sopa till karl och är olycklig i sin relation? Det är så märkligt. Vad är det hon triggar inom dig egentligen? Var du inte så lycklig som halvsyskon i den där bonusfamiljen du växte upp i? Bär du på rädslan över att din styvpappa alltid älskat dig mindre än sina biologiska barn eller att dina halvsyskon förfördelats på något sätt?

Känner samma sak och undrar också.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Siden skrev 2020-06-25 10:30:45 följande:

Strukturen och dynamiken går ihop. Den speciella strukturen påverkar dynamiken. Vad är det som är svårt att förstå? Tänk dig ett hierarkiskt företag: där har vi två chefer eller språkrör om du så vill som samarbetar jämlikt (mamma och pappa) och två anställda (barnen). Inga samarbetspartners som har insyn i företaget eller påverkar företaget. Sedan tar vi ett hierarkiskt företag med en chef (föräldern), en mellanchef (styvföräldern) och två anställda (barnen). Mellanchefen kan i vissa fall vara chef (förälder) till det ena barnet men inte till det andra. Det finns en samarbetspartner (exet) som har insyn och inflytande över företaget. Självklart påverkar de olika strukturerna dynamiken i dessa två företag.

Klockrent beskrivet.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 10:59:17 följande:

Förlåt, men har din man något begåvningshandikapp som gör att han inte kan ta in vad du säger och respektera dig, eller är han bara ett ignorant as?

Du behöver inte lägga mer tid på denna tråd. Du har en ofattbart respektlös ton så vänligen avlägsna dig, jag är totalt ointresserad av vad du har att säga.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Siden skrev 2020-06-25 11:37:07 följande:

Ok, då tolkar vi Ts olika. Jag är själv styvmamma och har själv erfarenhet av att det tar flera år att hitta sina roller i en bonusfamilj. Uppemot 7-10 år är det vanliga. Man kan under den tiden ha ett väldigt bra parförhållande, men fortfarande missa varandra i kommunikationen kring styvfamiljen. Man kan under den tiden även ha en välmående bonusfamilj, men vara ganska så förvirrad inombords som styvförälder. Det tar tid att förstå varandra och att förstå bonusfamiljen förutsättningar. Saker utvecklas över tid och ändras, något som fungerade i början i bonusfamiljen fungerar plötsligt inte längre. Så enligt MIG gör Ts helt rätt i sitt sökande och trevande och hon KOMMER att hitta rätt. Men jag respekterar att du tycker annorlunda. Är du själv barnlös styvmamma?

Jag upplever att vi har det precis som du beskriver. Saker är verkligen inte svart eller vitt och en sak kan vara komplicerat utan att hela relationen/familjen är åt helvete liksom. Upplever att vi som par och familj har mycket goda stunder och överlag lever det liv vi vill leva, men att det såklart finns problem, som i alla familjer och bonusfamiljer, som inte funkar klockrent. Skönt att någon annan än jag ser och förstår det. Vet inte om (Lasse) och (Ja) lever i de två relationerna i världshistorien där inga problem någonsin uppstått eller ligger kvar. Jag ser många relationer omkring mig som hållit ihop länge och där det finns extremt mycket kärlek men även såklart problem/meningsskiljaktigheter/personlighetsdrag som gör att det gnisslar ibland. Jag ser inte detta som en svaghet eller förlust utan snarare som en naturlig del av en relation. Jag flera långa relationer bakom mig som jag valt att avsluta men som jag med kärlek ser tillbaka på, relationer som haft både ups and downs.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus