Siden skrev 2020-06-25 11:37:07 följande:
Ok, då tolkar vi Ts olika. Jag är själv styvmamma och har själv erfarenhet av att det tar flera år att hitta sina roller i en bonusfamilj. Uppemot 7-10 år är det vanliga. Man kan under den tiden ha ett väldigt bra parförhållande, men fortfarande missa varandra i kommunikationen kring styvfamiljen. Man kan under den tiden även ha en välmående bonusfamilj, men vara ganska så förvirrad inombords som styvförälder. Det tar tid att förstå varandra och att förstå bonusfamiljen förutsättningar. Saker utvecklas över tid och ändras, något som fungerade i början i bonusfamiljen fungerar plötsligt inte längre. Så enligt MIG gör Ts helt rätt i sitt sökande och trevande och hon KOMMER att hitta rätt. Men jag respekterar att du tycker annorlunda. Är du själv barnlös styvmamma?
Jag upplever att vi har det precis som du beskriver. Saker är verkligen inte svart eller vitt och en sak kan vara komplicerat utan att hela relationen/familjen är åt helvete liksom. Upplever att vi som par och familj har mycket goda stunder och överlag lever det liv vi vill leva, men att det såklart finns problem, som i alla familjer och bonusfamiljer, som inte funkar klockrent. Skönt att någon annan än jag ser och förstår det. Vet inte om (Lasse) och (Ja) lever i de två relationerna i världshistorien där inga problem någonsin uppstått eller ligger kvar. Jag ser många relationer omkring mig som hållit ihop länge och där det finns extremt mycket kärlek men även såklart problem/meningsskiljaktigheter/personlighetsdrag som gör att det gnisslar ibland. Jag ser inte detta som en svaghet eller förlust utan snarare som en naturlig del av en relation. Jag flera långa relationer bakom mig som jag valt att avsluta men som jag med kärlek ser tillbaka på, relationer som haft både ups and downs.