Inlägg från: Entusiastisk |Visa alla inlägg
  • Entusiastisk

BIM juli 2020

Msofie skrev 2020-07-12 08:52:58 följande:

Fattar, hade också velat stänga av min hjärna. Är på BIM +1 idag och tänker så det knakar. Det var en tydlig stegring och känningar för ÄL 27/6. Men börjar ju ändå fundera på om den kom senare?? Vi hade sex 26/6, 29/6 och 2/7 för vi tänkte därefter att månadens arbete är klart haha, så hoppas verkligen att den inte kommit senare än så och att vi har missat chansen.. har ÄL dag 18, så jag har oavsett en lite längre cykel.

Tycker det känns konstigt för jag har 0 symptom på att mensen ska komma. Känner en dov molande smärta men inte alls som mensvärk. Får ta ett test imorgon igen om den inte kommit, och troligtvis bli lika besviken som vanligt haha.

Amen eller hur! Fick typ lite irritation där nere ett par dagar efter förmodad äl(var tydligen in poppis för ph:t att mysa till det 7 dagar i rad xD) sen har liksom inte lusten kommit.. Min man säger att jag bara blir sugen inför ägglossning, och det är väl i detta stadiet lite sant för man vill så gärna få plusset och insett att man inte är en av dom där det "bara" händer.. Men visst man hade ju kunnat ha en approach att ha varannan-var tredje dag hela cykeln!? Och kanske någon extra gång vid stegring? Hur tänker du där? Hur myser ni när det inte finns chans för plus? För mig typ dör min lust lite efter äl och känner mig tröttare och lite deppig typ. Men direkt efter mensen och fram till äl får jag liksom ändå lust och då gör vi det ändå varannan-var tredje dag..

Hm.. Sen är jag lite trött idag också så allt är bara tyngre idag, i guess.. Ska iaf köra stenhårt på temp och äl tester nästa månad. Har köpt en temp från babyplan och hoppas det kan ge mig ännu bättre förståelse för äl, lutealfas etc :)

Med min dotter fick jag bara 2 hela cykler innan det tog sig varav den ena var 27 dagar och andra 31 och sen cykeln med henne tog jag testa tidigt på cd 24 och cd 26 båda tokblanka..(hade enbart mys 1 halvhjärtad gång när jag trodde jag fick positivt på äl-test, vilket det i efterhand inte var-så trodde inte i mina vildaste fantasier att jag skulle vara gravid såklart) men sen tog jag ett vanligt på cd 32 och då var det positivt.. Så har kanske oregelbundna cykler!? Hur är dina? Tänker att man kan ju testat för tidigt? Vill inte höja dina förväntningar för mycket men det kan ju vara så om man har lite oregelbundet!?
  • Entusiastisk
    mzl93 skrev 2020-07-12 11:44:05 följande:

Okej, sjukt att det har blivit åt andra hållet nu haha, letar tecken på att det INTE funkat denna gång xD

Ja men jag är likadan denna månaden xD
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-12 09:59:36 följande:

Mina cykler är nog inte helt regelbundna, de första två månaderna trodde jag att jag fick ÄL på dag 14, men de senaste två där jag har testat har jag fått utslag vid 18. De första två gjorde vi så att vi låg typ varje dag runt ÄL perioden men nu har vi typ bytat taktik haha. Nu ligger vi typ var tredje dag mellan dag 4 - 25 ( isch). Eftersom min ÄL inte kommer som ett brev på posten känns det som en bättre taktik faktiskt. Tänker att 3 dagar kan man nästan anta att spermier överlever (kan även va upp till 5 dagar) så man är safe under hela cykeln.

För oss funkar detta mycket bättre då vi helt ärligt inte är super sexuella i oss själva haha. Innan denna låg vi kanske en gång i månaden och det passade oss bra liksom haha. Det känns tillräckligt ofta men inte så ofta att man är sjuukt osugen haha. Sedan kör vi någon extra dag efter ÄL för va säker!

Nu har jag oftast inte kunnat hålla mig utan testat på BIM-3, vilket för mig egentligen är en sjukt dålig idé men jaja... Har som sagt kört detta upplägget två cykler och i skrivandes stund inte fått plus än, men det är lite så jag tänker!

Ja, men den taktiken känns typ mer hälsosamt ur alla perspektiv ju.. Kommer nog också köra på något liknande denna cykeln! Det känns liksom inte som det går att forcera det med mer sex, det känns liksom att det blir när det blir. Man får väl bara se till att optimera förutsättningarna för ett starkt ägg och gulkropp och att männen gör det dom kan och sen hoppas på det bästa i guess..

Min mens har inte dykt upp än men fortfarande en del flytningar, ser ut som det blir ett test imorgon iaf.. Håll tummarna även om jag tvivlar... Kan ju såklart tagit fel på någon dag på ÄL jag har inte tagit test denna cykeln nämligen så ja.. Uppdaterar imorgon! Kram
  • Entusiastisk

BIM +1 idag, ingen mens än så bestämde mig för att testa. Men negativt.. ^^ hoppas verkligen att mensen infinner sig inom några dagar och att inte äl uteblev.... Kan ju vara att lutealfasen blivit längre pga amningsnedtrappningen eller ngt också.. Hoppas bara att det inte är att amningsnedtrappningen inte varit tillräcklig för att äl skulle genomföras... ^^ Well, ses i bim augusti. Kram <3

.

• Entusiastisk

Okej.. Samlat mig lite och hjärnan satte igång att analysera.. Hoppas det är okej jag skriver av mig...

Förra cykeln blev ju typ lite igångsatt av att jag drog ner på amningen så kanske gulkroppen inte var opti dvs kortare lutealfas(kroppen kanske inte hann justera sig efter amningsnedtrappningen?!). Så säg att denna cykeln skulle vara jätte bra dvs lite längre lutealfas och äl KAN varit en dag senare. Isåfall är jag idag på äl+13. Då jag inte alls hade lika bra koll på fertilitet och menscykel med dotten vet jag inte alls när äl var med henne men vi hade bara sex en gång så utgår jag från den dagen plussade jag inte förrän efter 18 dagar och säg att äl var inom sexdagen+2-3 dagar så plussade jag inte förrän då mellan 15-18 dagar efter befruktning.

Hm.. Ja, så olönt att dra igång med analyser då mensen kommer komma till slut om jag nu inte är gravid men för mig så är det lite sådär med valet och kvalet med amningen också. Och det som gör att allt är så skumt är att jag liksom har en del flytningar och det bör jag teoretiskt inte ha innan mensen ^^

Kvinnokroppen alltså....

Nu ska jag sluta spamma mina teorier xD

Ha en fin dag!

• Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-13 06:30:11 följande:

Jag sitter också här med mina analyser. BIM +2 och inte den minsta antydan till streck. Om ÄL inte var på 27 utan istället 30/7 så hade vi sex 29 så finns det fortfarande en chans... Men precis som du säger lär väl mensen komma snart. Den molande värken som inte är mensvärk går inte att förklara än så länge, jag kan väl inte inbilla mig konstant smärta eller har man blivit galen? Men varje negativt test är en käftsmäll. Vill bara gå vidare med nästa cykel, men nu blir det säkert långt tid innan nästa ÄL..

Känns skönt man inte är ensam i sin galenskap xD

Jag fortsätter att räkna på olika sätt för att se hur det kan vara... Men visst tog du äl-test?

Jag baserar att äl iaf var efter att att tappen stängdes, fertilt sekret försvann osv. Sen är det ju ett faktum för mig att amningsnedtrappningen nu kan spela roll i längden på lutealfasen och jag har ju egentligen inte haft en hel cykel mellan mens-mens så nu börjar jag känna mig ännu mer tokig som spamma min förtvivlan här. Jag kanske nu har en lutealfas på säg 15 dagar och är på äl+13 och jag tog ett vanligt test.. Och som jag skrev med dottern plussade jag inte ens på ett testa tidigt.. Så jag ska försöka att bara lugna mig och lita på att kroppen gör vad den ska ^^ men ja, detta kan verkligen sätta griller i huvudet xD och sen efter ett par nätter av dålig sömn dessutom så blir man ju inte mindre galen..

Skönt vi kan stötta varandra här inne iaf..

Har du någon i din närhet förutom din man som du kan dela sånthär med?
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-13 07:47:50 följande:

Ja jag tog ÄL test, sedan missade jag nog peaken men den gick upp tills 26/6 sedan ner vid testet 27/6, så jag tänker väl att ÄL var där omkring. Hade känningar med, kan känna min ÄL rätt tydligt varje fall dagarna runt om ÄL. Förvisso fick jag en del flytningar kring början av juli, vilket jag väl hade hoppats tydde på annat haha, också för de inte såg ut som fertilt sekret. När plussade du med din dotter? Försöker hålla modet uppe med att en del faktiskt plussat sent haha.

Nej det har jag faktiskt inte, jag är en av de första i min krets som försöker skaffa barn. Jag har heller inte velat gå ut med att vi försöker. Det är redan många som är på oss om barn (främst familj) och jag vill inte att folk ska fråga mig eller spekulera varje gång de ser mig. Känns nog ändå som rätt val, men kan också bli ensamt! Hur är det för dig? Stor kram!

Med min dotter fick jag bara 2 hela cykler innan jag plussa varav ena var 27 dagar och andra 31. Jag var inte alls påläst om någonting med äl etc så laddade bara ner en app och körde efter den.. Båda cyklerna hade vi mys varannan dag runt appens förmodade äl och 3e cykeln(när hon blev till) fick jag vad jag då trodde var positivt äl-test(men som i efterhand visat sig vara negativt men kan varit en stegring - men läste aldrig på för trodde då det var postivt och vi fick till ett halvhjärtat mys den natten - enbart!!)..

Sen tog jag ett testa tidigt test 10 och 12(cd 24 o cd26) dagar efter vi hade myst.. Sen gav jag upp och inväntade mensen.. Men så drömde jag att jag var gravid 18 dagar efter myset och tog ett vanligt test jag hade hemma bara för att och då fick jag positivt direkt(cd32) .. Så vet ju bara att jag borde haft äl runt myset eftersom jag blev gravid men inte alls när. Och såklart om den cykeln skulle varit säg 31 dagar så var ju cd24 och cd26 för tidigt att testa och cd32 borde då varit bim+1.. Så är cyklerna oregelbundna så kan det la vara så^^..

Nu har jag ju EGENTLIGEN ingen riktig cykel att gå efter så min galenskap är troligtvis pga dålig sömn och att jag börjar bli så trött på det. Sen känner jag mig så pressad med dotterns amning.. Hon vill egentligen amma mer och jag känner mig som världens sämsta som nekar henne eftersom jag verkligen tror på fri-amning så det är redan ett nederlag att jag inte kunde bli gravid trots fri-amning. Har några i min bekantskapskrets som bara hejvilt blir gravida trots fri-amning så det är liksom lite ledsamt bara..

Well, några i våra familjer vet att vi försöker få ett syskon då vår dotter också är extremt bebis-kär. Hon frågar oss ofta när vi får vår bebis.. Så det kan vara lite jobbigt.. men det är ingen annan som håller på att fråga om det, så det är skönt...de är mer typ "det kommer när det kommer".. Och de andra som frågar som typ bekanta "när är det dags för en 2a etc" så brukar jag bara säga med ett leende "hade det gått att beställa att den redan varit här" och då brukar de flesta nöja sig med det och le tillbaka och säga "ja, det är ju så".. I övrigt har jag inga vänner direkt utan det är med min man jag pratar av mig med.. Han är dock av den sorten "det kommer när det kommer" och sorterat det i facket "behöver inte tänka på det".. Så mina överanalyser är inget jag kan få igång en diskussion och sådär med xD utan det är mer "ja.. Mm.. Okej.. Vi kör på så kommer det ju".. Så ja, det kan kännas ensamt att inte ha en väninna att babbla av sig med. (jag är den där typen som behöver liksom prata/skriva/analysera för att då ur allt ur systemet) :p

Är din lutealfas konstant? Eller den varierar också?

Vad hade du för p-medel? Hur lång har din längsta cykel varit?

Stor kram <3
  • Entusiastisk
    Trio2021 skrev 2020-07-13 08:30:21 följande:

Känner mig så säker denna månaden konstigt nog, så tog ett testa tidigt test idag.. äl+9/10. Vet inte om det syns på bilden som det görs för mig här hemma!?

Jodå det syns!!

Grattis <3 häftigt när man känner sig så säker!!
  • Entusiastisk
    Trio2021 skrev 2020-07-13 09:13:30 följande:

Men vad roligt att du också ser, då känner jag mig mer säker :D åh tack snälla du!! <3

Dagen jag plussade med min dotter hade jag drömt samma natt att jag var gravid(bara pga drömmen jag testade för hade testat 2 testa-tidigt innan som var negativa) <3 stort lycka till med graviditeten och livet! Kram
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-13 09:32:31 följande:

Jag har egentligen aldrig riktigt haft koll på min cykel men har upplevt den som oregelbunden. De senaste två månaderna har den varit 32 dagar (ÄL på d 18) och har fått peak vid den tiden. Dock för tre månader sedan var min mens 12 dagar (!!) Sen. När den kom var det mycket, mörkare och klumpigare. Fattade ingenting och är helt ärligt ganska orolig för att något är fel. Den cykeln måste varit på typ 38-40 dagar och testade negativt under hela tiden. Har tidigare använt p piller men slutade med dem redan i oktober och vi började försöka i mars.

Har försökt skämta bort när folk frågar oss om barn men tycker faktiskt bara det är jobbigt nu. Tror andra, och jag när vi började, hade en föreställning om att man kan trycka på en knapp så blir man gravid haha. Hade aldrig kunnat tänka mig att denna processen skulle vara så jobbig som den är. Trodde jag var säker på min ÄL denna månaden men uppenbarligen har den kommit senare, hoppas bara inte den kom efter typ dag 28 ( är på dag 35) för då har vi helt klart missat denna månaden.

Vissa menar väl ändå på att ngn gång per år kan äl hoppa över så det kan ju vara normalt.. Och har du haft 2 identiska cykler efter varandra har kanske kroppen hittat tillbaka ordentligt efter ppillerna!? Vissa menar ju att det kan ta lång tid..

Visst är det märkligt.. Man blir lärd att missar man ett p-piller kan du bli gravid direkt och blablabla.. Nej, jag trodde aldrig det skulle vara en sån process som det är.. xD men ja..
Svar på tråden BIM juli 2020