Inlägg från: Entusiastisk |Visa alla inlägg
  • Entusiastisk

BIM juli 2020

H0nd3ndär skrev 2020-07-05 22:19:53 följande:

Låter mysigt. Så vill jag med egentligen ha det. Amma på, bli gravid, amma genom graviditeten och sedan tandemamma tills den äldre av dem är redo att sluta.

Men vi får se. Vill om möjligt hinna med 2 barn till innan jag blir alldeles för gammal och de inte går längre. Blir 36 i år. Så kanske ändå försöker få till ett amningsavslut. Men inte än.

Åh min dröm också! Slutade med minipiller i oktober. Mensen kom i januari men har varit sisådär beroende på hur lillan ammat. Hon var inte redo att dra ner.. Men i slutet av maj pratade hon och jag, hon vill så gärna ha en bebis så nu ammar vi morgon och kväll och min förhoppning är att plussa snart så vi kan börja amma på igen <3

Tänker ändå att man vet vad man har men inte vad man får så jag kör efter lillan och hoppas på det bästa.. Kommer iaf absolut inte sluta helt, det får fan-ta-mig gå ändå har jag bestämt. Nu är lillan 26 månader. Hoppas så mycket på ett plus inom det närmsta!

Vi pratar mycket jag och min dotter och jag försöker få henne att känna sig delaktig i våra beslut, det har blivit lättare iaf att kunna dra ner.. Man menar på att nattamningarna är dom som ställer till det mest för äl så kanske testa att få ner dom i värsta fall? Vi tänder en stjärnlampa på natten och förklarar varje kväll att brösten då sover men att man kan få mjölk om man är törstig och man får även hålla innanför tröjan och så fort lampan släcks så vaknar dom och hon får amma.. Det har funkat väldigt bra för oss iaf.. Kram! Håller tummarna att vi får fortsätta amma våra skatter men ändå får chans till en till och även amma dom <3
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-06 09:16:17 följande:

Mysigt det låter och skönt att hon kan vara delaktig! Min 18-mån förstår inte sådant än. Och natten är i princip omöjlig här att dra ner även att den ska påverka mest. Då får ingen sova. Men vi har ändå försökt plocka bort på dagen nu. Pappan får ta dagsovningen och det fungerar bra. Så får han tuttarna på kvällen/natten/morgonen och sedan har jag amningsomöjliga kläder dagtid. Det köps ändå ganska bra. Men känner som du vill inte sluta helt. Samtidigt känner jag hur klockan tickar och riskerna för mig som passerat 35 ökar. Hade inte åldern för mig varit en faktor hade jag kunnat slappna av mer.

Åh ja, men då förstår jag.. När min lilla var 18 månader var det också helt omöjligt! Förstår med åldern också att det kan kännas lite som en stress <3 Men du hade ändå fått igång några cykler va?
  • Entusiastisk
    Emelie 01 skrev 2020-07-06 12:59:21 följande:

Tack för peppen. Ja vi har kört 4 månader nu, var av sista så berättade jag för min sambo när ÄL skulle infalla för att han inte var så sugen på att mysa. Det blev en jättegrej då han sa att han ville vara delaktig och veta och jag kände att jag hellre har koll själv. De mysiga stunder vi fick till efter detta samtal kände som att det enbart gick ut på att göra barn. Det blev stelt och totalt omysigt. 

Nu känner jag inget i kroppen och jag vet inte när exakt äl skedde men jag tror att äl blev senare än vad den brukar. 

Min sambo är äldre än jag och har inga barn sedan innan. Hans vänner är bra på att prata om att han vill ha barn mm och jag vill ju inget hellre än att ge honom detJa ett litet stresspåslag att alla pratar om det jämt. 

Känner mig lite ensam i stressen och det är säkert därför det inte tar sig. För att jag är stressad kring att jag vill bli gravid. Men hur lätt är det att koppla bort? jag fattar inte hur man klarar att tänka på annat. 

Jag ska trösta mig som du skrev, njuta av att jag faktiskt har två barn. Och kämpa vidare. Tack för all pepp Kram 

Precis som mzl93 skrev.. Han kan ju ladda ner en app och att du hjälper honom att ställa in den efter din cykel. Så kan han ju hålla lite koll själv, om han vill.

Då vi har en liten tjej i vår säng brukar det vara svårt att bara "få till det" sådär spontant xD och vi båda vill ju ha barn och då krävs det ju att vi prickar äl så jag är väldigt öppen med min man när ägglossningen infaller sen kör vi en vecka innan och en vecka efter äl lite extra för att vara på säkra sidan och då vet vi ju båda att vi kan ställa in oss på mys var/varannan dag och locka fram suget liksom.. Och de andra dagarna i cykeln kan vi mer "spontant" mysa.. Men det passar ju såklart inte alla :)
  • Entusiastisk

Apoapo 5/7. 35, tredje barnet.

Kalatea: 6/7, 27 år, första barnet, plussat

Lingonrisig 7/7, 31 år, andra barnet, plussat

Hartassen 8/7, 31 år, andra barnet, plussat

Makemy­ownsun­shine 11/7. Tredje barnet

Jojjo87 11/7. 33år, första barnet.

Msofie, 11/7. 24 är, första barnet

Studerande 11/7 38 år fjärde barnet.

Prinsessan 11/7, 28 år, tredje barnet.

ellie86 11/7, 33 år, andra barnet

Sskemma 12/7, 25 år, första barnet

entusiastisk 12/7, 31 år, andra barnet

odlarmamman 13/7, 28 år, tredje barnet

Amidina 13/7, 34 år, första barnet

PelloBello 14/7, 34 år, andra barnet

saraama 14/7, 30 år, andra barnet

NiMi12 15/7, 41 år, andra barnet

Vemvetintejag 15/7, 29 år, första barnet

Emelie 01 16/7, 33 år, tredje barnet

mzl93 16/7, 27 år, första barnet

Trio2021 19/7, 28 år, tredje barnet

Linjana 21/7, 28 år, första barnet

SpändFörväntan 21/7, 37 år, fjärde barnet

Hallonoj 23/7, 24 år, första barnet

jemalot 24/7, 33 år, första barnet

H0nd3ndär 25/7, 35 år, tredje barnet

sbina86: 27/7, 33 år, tredje barnet

apan95: 27/7, 24 år, första barnet

Mrs Lina: 27/7, 33 år, andra barnet

Esemlan: 28/7, 36 år, andra barnet

Xylofon15: 30/7, tredje barnet

Editeds: 31/7, 29 år, andra barnet

• Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-07 21:03:45 följande:

Nej nu får ni bestämma åt mig! Hade tänkt vänta att testa tills Tors, BIM -2, men har ett tidigt test (RFSU) som ska vara 99% säkert tre dagar innan och 75% 5 dagar innan. Ska jag ta imorgon eller vänta, vad tycker ni??

Kör imorgon bitti då kanske? Är det 99% säkert så bör det ju visa! Åh.. Håller alla mina tummar!!!
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-08 06:25:30 följande:

Hade lovat mig själv att inte hoppas så mycket denna månaden, men hade ändå förväntningar... Tog precis ett tidigt test BIM-3, och det fanns inte ens en antydan till linje. Gud vad ont det gör. Hoppet är inte ute så länge mensen håller sig borta, men blir sannolikt inget denna månaden heller.

Känner med dig.. Asså hur mycket man än försöker att inte förvänta sig ett plus så gör det alltid ont:( när man väl bestämt sig för att skaffa barn tänker man ju inte på något annat.. Men som du säger, hoppet är ju inte ute! Var snäll mot dig själv idag och ta hand om dig <3 håller tummarna att det bara var för tidigt!
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-09 09:26:53 följande:

CD11 och sakta börjar jakten på ägglossningen. Förhoppningsvis sker den om max en vecka.

De två föregående cyklerna har jav ammat masssor. Ca 30 ggr/dygn. Jag har haft äl men mensen har kommit på äl+8 resp äl+9. Denna cykel har jag med makens hjälp som tagit alla sövningar minskat detta till 2-4 ggr/dygn. Vet någon hur snabbt detta borde kunna påverka lutealfasen?

För mig tog det 4 dagar till äl från det att vi drog ner på amningen och en lutealfas på 12-13 dagar. Under amningen kunde äl utebli varannan gång och de ggr jag fick äl var lutealfasen ca 5-7 dagar . Då gick vi också från typ 25 ggr/dygn(om det ens räcker) till endast morgon och kväll.

Min kropp har verkligen pushat på ÄL under amningen och jag har haft helt störda symptom och mått jättedåligt stundtals.. Nu äntligen när vi drog ner amningen känner jag däremot helt normala symptom igen. Antar att kroppen pushat på för att få igenom äl trots för mkt prolaktinet och då gått banans?! ..

Har du upplevt starkare/annorlunda symptom på äl och mens under amningen än innan?
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-09 09:26:53 följande:

CD11 och sakta börjar jakten på ägglossningen. Förhoppningsvis sker den om max en vecka.

De två föregående cyklerna har jav ammat masssor. Ca 30 ggr/dygn. Jag har haft äl men mensen har kommit på äl+8 resp äl+9. Denna cykel har jag med makens hjälp som tagit alla sövningar minskat detta till 2-4 ggr/dygn. Vet någon hur snabbt detta borde kunna påverka lutealfasen?

Så mitt svar är väl att jag tror det kan komma igång direkt.. Ska bli spännande att se om min cykel blir lika lång som förra(om jag nu inte lyckas plussa) då är jag rätt säker på att min kropp stabiliserat sig pga fertil sekret på "rätt" dagar, äl smärta på "rätt" dag, livmoderstappen och dippen jag känner efter äl. Plussar vi inte nu(vilket jag tyvärr inte tror då min livmodertapp följer samma mönster som förra cykeln) så ska jag köra äl-test och försöka tempa nästa cykel..
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-10 06:22:07 följande:

Helt blankt test idag på BIM-1. Nog dags att inse att jag inte är gravid denna månaden heller. Känns som att jag aldrig kommer bli glad igen just nu, sjukt otaggad på en ny månad för försökt nr. 5.

Åh är det sant:( förstår det är tungt.. Ta en paus en månad kanske? Eller testa några nya metoder inför nästa månad för att få lite boost? Du kanske kan kolla in vulverinekoos på instagram för lite nya infallsvinklar i vad som gynnar fertiliteten som inte redan gör, kanske du dricker mycket koffein tex som du kan sluta med? Är vegan? Undernärd? Där finns många faktorer som kan spela in om det inte tar sig...

Eller ta äl-test, Tempa, rosenrot, bisolvonmetod eller ngt sånt.. För att liksom få ett annat fokus under månaden än bara fokus på bebisverkstad!? Känner verkligen med dig, troligtvis träffas vi i nästa bimtråd(om du vill och orkar hänga här nästa månad) så kan vi stötta varandra!

Var snäll mot dig själv.

Stor kram
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-10 07:46:56 följande:

Tack fina du för all pepp! Står lite i valet eller kvalet.. antingen som du säger ligga på som vanligt men släppa tanken på att försöka bli gravid, eller försöka ännu hårdare med fler sätt. Svårt att veta vad som är rätt! Men är rätt mycket kontrollfreak och vill ju att det ska hända snart, så vet inte om jag kommer kunna släppa det.

Är vegetarian, men mina värden ser bra ut. Tar vitaminer med Folsyra, har slutat röka för tre månader sedan, i princip lagt ner energidryck och dricker endast två koppar kaffe om dagen. Tränar och äter mest socker på helger. Är hälsosam, men kanske ska undersöka rosenrot. Tar även ÄL test, så vet att jag prickar. Börjar känna mig mer säker på att något är fel, är så rädd för det.

Det är tufft att många blir gravida i närheten. Min fästmans syster går allt längre i sin graviditet medans vi står stilla. Tiden går otroligt långsamt när man räknar dagar till ÄL och BIM, samtidigt har halvåret flugit förbi utan att man kommer vidare. När vi började i feb var jag helt inställd på en bebis i dec/jan.

Nu har jag skrivit av mig haha!

Vet(givetvis ingen forskare men enligt vulverinekoos, om man tror på det) att man tex kan boosta gulkroppen med d vitamin precis innan ägglossning också och att vitaminreferenser inom vården inte riktigt stämmer. Att de referenser är liksom "du lever om du är inom detta" men att man kan optimera värdena. Värt att kolla in kanske? Jag är precis som du kontrollfreak, att släppa det går liksom inte för mig..

Min bästis och jag slutade skydda oss samtidigt igår var hennes bf. Min syster födde för 2 månader sen så jag förstår det där med att alla andras graviditeter liksom passerar och man själv står still. Ville själv så gärna ha en bumpbuddy då jag inte har så många väninnor <3 hoppas det snart är vår tur så får vi deppa och komma igen nästa äl <3 hur lång cykel har du och när brukar du ägglossa? Kram
Svar på tråden BIM juli 2020