• Sandbergjosefine

Förskolan arbetar emot oss..?

Vår dotter (L) är 2 år och 4 månader gammal. Hon är en väldigt verbal tjej, mogen för sin ålder och pratar konstant. Hon tog för 5 dagar sedan initiativet att kissa på pottan hemma och gå utan blöja. Sedan dess har vi haft en olycka då hon kände av det och sa till men pottan stod 2 rum bort och hon hann inte ända fram. Hon säger till, men står jag tex och lagar mat och hon leker i vardagsrummet så sköter hon det helt själv. Hon avbryter både lek och måltider för att kissa. Hemma på dagen är hon alltså blöjfri, samt kortare utflykter (tex till affären 500m bort). På natten, längre utflykter samt förskolan har hon hittills blöja.

Idag skulle vi ta på blöjan inför att gå till förskolan, L ville inte ha blöjan utan ville ha sina nya Greta Gris-trosor och klänning, så klart fick hon det. Vi packade med massor extra kläder och kissade henne innan vi gick. Väl på förskolan visade hon stolt upp sina nya trosor och berättade att hon inte hade blöja idag, och vi berättade hur duktig hon är hemma, bemötandet blev att fröken pratade över huvudet på henne till oss och sa "jaha, men det är väldigt olika att vara på förskolan mot hemma, förstår ni va? Men ja vi kan väl prova då", självklart förstår vi det och eftersom de skulle vara ute och leka 2 timmar när vi lämnade så föreslog jag att de tar in henne och "säger åt" henne att nu ska vi kissa, efter ca halva tiden, och frågar/påminner henne lite. Lämnade 09.

När jag hämtade vid 14 hade hon blöja på sig, och hon själv sa "mamma, L kissade i hallen, nu ja ha blöja igen.." med en nedstämd röst. Samma fröken jag lämnat till kom direkt fram och sa "Jaa vi hade inget val. Hon höll sig i 2 timmar ute och sa inte till en enda gång själv, så när vi kom in så kissade hon i byxorna så vi fick ta på en blöja, så ja hon får helt enkelt ha blöja på fsk men sättas på pottan i samband med blöjbyte".

Denna pedagog menar nu att L inte är redo att vara utan blöja på fsk. Trots att de endast gett henne 2 timmar, UTOMHUS, utan att fråga/påminna/rutinpotta eller uppmuntra L det minsta, för att sedan slänga på en blöja efter första olyckan.

Detta är samma fröken som alltid pratar nedlåtande med mig, som alltid pratar med mig som att jag är ett barn själv i princip. Samma fröken som behandlar mitt barn som yngre än hon är mentalt för att andra barn i liknande ålder minsann inte är där hon är, så då kan hon inte vara det. Samma fröken (säger fröken för hon är inte pedagogisk för fem öre) som ofta byter byxor på mitt barn minst 1 gång om dagen för att de vi satt på henne "kvävde henne nästan och gav stora röda märken" trots att byxorna är L's favoriter som hon aldrig klagar över.. Allmänt negativ person.

Vad har vi rätt till här? Kan vi ta hem blöjorna och säga att från och med nu har hon inte blöja på fsk? Eller "måste" hon ha blöja på fsk nu (som denna fröken antyder) för att de är lata? Älskar förskolan i övrigt.. Men detta stör jag ihjäl mig på faktiskt. De ska väl främja hennes utveckling, inte hämma den??

• Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?
  • Liten ekorre
    Sandbergjosefine skrev 2020-06-11 23:23:47 följande:

Med tanke på att hon inte är så gammal än, så går hon fortfarande på småbarnsavdelning 1-3 år, och det är bara hon och ett till barn som "pottränas", alla andra har blöja alltid. Så fe pottränar inga 16 barn. Då tänker jag att när de är 3 pedagoger som sitter ute med 15 barn, i ett inhängnat mindre område, i sandlådan som alla barn leker i, och pedagogerna mer eller mindre tittar på och säger till barnen att inte äta sand, så kan det väl inte kräva så fruktansvärt mycket av EN fröken att fråga mitt barn om hon behöver kissa och i så fall hjälpa henne in? Det visade sig när jag hämtade att lillan inte ens visste vart pottan är där inne, så hur ska de förvänta sig att hon skulle springa in och kissa själv när de gick in? Hon är ändå inte ens 2,5 år liksom.

Om det är så enkelt att ta hand om 5 småbarn ute kan du ju testa det själv några timmar, jag tror att du kommer ändra åsikt efteråt.

I övrigt håller jag helt med dig om att de ska samarbeta bättre med er angående potträningen.
  • syntharen

Om ni föräldrar har bestämt och tycker ert barn är redo för att släppa blöja så ska det vara så. Förskolepersonalen är där för att möta barnens behov och utveckling. Jag hade bara sagt att hon är blöjfri nu och ni får försöka påminna henne när det gått x antal timmar. Ibland händer det olyckor, då byter man kläder och så är det inte mer med det. Jag hade tagit ett snack med förskolechefen om det där beteendet fortsätter.

• Fröken W

Våga vara ärlig och berätta att du tagit illa vid dig av bemötandet och upplevde att även din dotter verkade nedstämd av det som hänt. Be sedan om att få boka en tid där ni kan diskutera hur ni ska hjälpa barnet att vara utan blöja.

Vid 2,5 är många barn absolut redo att ta bort blöjan. I Sverige är blöjorna lite för bra vilket gör att barn har blöjor onödigt högt upp i åldrarna. Min äldsta dotter började på förskolan när hon var 1 år och 10 månader och hon har aldrig haft blöja på förskolan. Eller jo, hon hade blöja när hon sov tills hon var drygt 2 år. Ibland, säg 1-2 ggr/vecka, hände olyckor men annars gick det bra.

• Skogssport

De behöver knappast potträna henne, hon behöver bara påminnas.

Jag hatar verkligen förskolor! Hade mitt barn på förskola i fem veckor - det var fem veckor för mycket!

Moder1 skrev 2020-06-11 23:01:45 följande:

Det är stor skillnad på att potträna 1 barn hemma mot att potträna 16 barn på förskolan.

Som pedagog ska man hinna med alla barns behov och ha en pedagogisk verksamhet.

Ofta har vi fasta toalettrutiner som följs.

God oss tex så byter vi blöjor /kissar efter frukosten innan vi går ut. Sen börjar vi gå in 15 minuter innan lunch och då byts blöjor/kissar de i samband med att de tvättar av sig sanden.

Att ha blöja men gå på toaletten vid blöjbyten är ofta ganska tryggt för både barnet och pedagogerna. När blöjan oftast/alltid är torr vid byte kan man fundera på att ta bort blöjan på förskolan.

Det är mina tankar kring det.

• Bobo

Jag kan faktiskt förstå förskolan. 5 dagar blöjfri hemma är inte jättemycket. När det gått 2- 3 veckor utan speciellt många olyckor hade jag pratat med förskolan om att få dem med på tåget. Alltså under de veckorna skulle hon sitta på pottan på förskolan när hon själv sa till eller vid de rutiner för blöjbyte de har men däremellan ha blöja på sig. Det är inte samma sak att vara utan blöja hemma som på förskolan och man kan tycka att de borde kunna göra både det ena och det andra för ens barn men de har väl helt enkelt inte möjligheten.

• Physalis

Jag tycker den här fröken verkar vara ett stort problem i allt du berättat här. Det är varken ok mot dig eller ett barn. Jag tycker du ska boka möte med rektorn om hur fröken beter sig mot er familj på det stora hela, inre bara blöjsituationen.

Att samarbeta med övergång från blöja till potta och toalett är en naturlig del för förskolan.

Korrekturläser som en kratta
  • viseversa

Ta hem blöjorna och säög till på skarpen att hon inte ska ha blöja mer pungt slut. Det äör deras jobb att påminna henne att gå på toa och jag hade varit riktigt upprörd om detta var mitt barn. Min äldsta var blköjfri vid 18mån och inte fan hade jag accepterat att dom sattew på mitt torra barn blöja bara för att andra i samma ålder hade blöja.

• Mandelkanel

Jag tycker ni borde haft en dialog med förskolan innan om hur de jobbar med potträningen. Inte bara komma och kräva att de ska göra som du vill. Det skapar inget bra utgångsläge. Det är skillnad på hemma och förskolan. De har många barn, alla dessa ska bytas på och gå på toaletten. Verkar som många föräldrar glömmer det och bara tänker på sitt. 5 dagar är inte länge och barnet har ju blöja vid längre utflykter, lek utomhus på förskolan kan du ju jämföra med det. De brukar ha rutiner med toa före och efter måltider och utelek osv. Att fråga 16 barn om de behöver kissa hela tiden på rätt tider fungerar inte. Tror inte en del föräldrar fattar hur mycket förskolan ska göra, se alla barn, pedagogisk verksamhet och följa skolplanen osv. Det är skillnad när barnen själva kan säga till att de behöver gå på toa. Ha en dialog med förskolan istället för att bara kräva. Och tror du verkligen fröken byter byxor på barnet för att vara elak?

• ABC73

Nu verkar det som det är 2 barn som slutar med blöja, och inte 15. Skulle förstå om barnet hade flera olyckor per dag under flera dagar, men att ge upp helt efter en olycka?

Skippa blöjan i helgen, träna på hur hon kan säga till om hon behöver gå på toa när man inte är hemma och ta en stund på måndag morgon och prata med personalen. 

• S23
    Bobo skrev 2020-06-12 14:11:58 följande:

Jag kan faktiskt förstå förskolan. 5 dagar blöjfri hemma är inte jättemycket. När det gått 2- 3 veckor utan speciellt många olyckor hade jag pratat med förskolan om att få dem med på tåget. Alltså under de veckorna skulle hon sitta på pottan på förskolan när hon själv sa till eller vid de rutiner för blöjbyte de har men däremellan ha blöja på sig. Det är inte samma sak att vara utan blöja hemma som på förskolan och man kan tycka att de borde kunna göra både det ena och det andra för ens barn men de har väl helt enkelt inte möjligheten.

Tur att dottern inte ska börja på förskola på länge... blöjfri vid 14 månader (nu 16 månader).

Om dottern varit utan blöja fem dagar hemma med en olycka så är hon blöjfri. Man är inte liten när man är 2,5. Det är inte orimligt att man är blöjfri.

Läs läroplanen. De ska inte neka barnet att bli blöjfritt nej.

Och ja de har tid med att gå in med ett barn på toa.

Helt horribelt att förskolor agerar på detta sätt, du är inte den första och inte den sista som får erfara detta tyvärr.

De borde uppmuntra barnet naturligtvis.
Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?