S23 skrev 2020-06-12 19:38:52 följande:
Tur att dottern inte ska börja på förskola på länge... blöjfri vid 14 månader (nu 16 månader).
Om dottern varit utan blöja fem dagar hemma med en olycka så är hon blöjfri. Man är inte liten när man är 2,5. Det är inte orimligt att man är blöjfri.
Läs läroplanen. De ska inte neka barnet att bli blöjfritt nej.
Och ja de har tid med att gå in med ett barn på toa.
Helt horribelt att förskolor agerar på detta sätt, du är inte den första och inte den sista som får erfara detta tyvärr.
De borde uppmuntra barnet naturligtvis.
Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde, varken vid bajs eller kiss.
Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.
TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).