• Bobo

    Förskolan arbetar emot oss..?

    Jag kan faktiskt förstå förskolan. 5 dagar blöjfri hemma är inte jättemycket. När det gått 2- 3 veckor utan speciellt många olyckor hade jag pratat med förskolan om att få dem med på tåget. Alltså under de veckorna skulle hon sitta på pottan på förskolan när hon själv sa till eller vid de rutiner för blöjbyte de har men däremellan ha blöja på sig. Det är inte samma sak att vara utan blöja hemma som på förskolan och man kan tycka att de borde kunna göra både det ena och det andra för ens barn men de har väl helt enkelt inte möjligheten.

  • Bobo
    S23 skrev 2020-06-12 19:38:52 följande:
    Tur att dottern inte ska börja på förskola på länge... blöjfri vid 14 månader (nu 16 månader).

    Om dottern varit utan blöja fem dagar hemma med en olycka så är hon blöjfri. Man är inte liten när man är 2,5. Det är inte orimligt att man är blöjfri.

    Läs läroplanen. De ska inte neka barnet att bli blöjfritt nej.

    Och ja de har tid med att gå in med ett barn på toa.

    Helt horribelt att förskolor agerar på detta sätt, du är inte den första och inte den sista som får erfara detta tyvärr.

    De borde uppmuntra barnet naturligtvis.

    Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt  mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde,  varken vid bajs eller kiss. 


    Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.


    TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).

  • Bobo
    EvaLisaP skrev 2020-06-13 17:11:50 följande:
    Inte för att vara sån, om någon kräver "skuggning" så får inte detta ske på bekostnad av gruppen, dvs deras ordinarie arbetsuppgift utan då ska de begära extra resurs (vilket de ska finnas på varje förskola). Dessutom skuggar man inte barn som blivit biten utan det barnet som bits.

    Detta tillhör deras ordinarie arbetsuppgift och deras skyldighet!
    Ja, men uppenbarligen kan man ju komma med sådana krav samma dag som de5 ska ske? Du kan inte alltid veta vilket barn som bitit, därför kan det bitna barnet behöva uppsikt och det kan komma att ske med kort varsel- man har inte tid att kräva  in en resurs. Men i vilket fall, jag skrev tydligt att jag raljerade och att risken för allt detta ska ske samtidigt är väldigt lite.  Poängen är att jag tycker inte att det är konstigt att man samverkar på ett sådant sätt att parterna känner att man är med på tåget. Om flickan nu varit blöjfri i 5 dagar. Varför sa man inte dagen innan att imorgon tänker vi testa blöjfritt? Då hade  man kunnat bemöta eventuella frågor och negativ inställning från förskolan och varit tydlig med sin ståndpunkt. Jag ifrågasätter inte på något sätt att det är deras ordinarie arbetsuppgift och skyldighet. Jag ifrågasätter samarbetet förskola/ hem. Visst har förskolan ett större ansvar för att det fungerar, och det kanske ligger mer bakom i denna historien, men som förälder kan man ändå göra vad man kan. 

    Ponera att en förälder står i dörren till mitt klassrum kl 8 och berättar att hens barn varit hos optikern och att de fått reda på att barnet måste sitta längst fram i klassrummet. Jag kan inte där och då flytta runt på alla barn i rummet för att passa denna elev, även om denne har rätt till att kunna se så bra som möjligt. Jag har nämligen  elev x och y att ta hänsyn till som inte kan sitta bredvid vem  som helst, som behöver förberedelse av både mig och föräldrar hemma. Jag måste skjuta på den ena elevens rättighet en dag till förmån för de andra två. Gör jag inte det kommer det att resultera i ångest och utbrott hos elev x och y vilket kommer påverka den synnedsatta eleven mer än att se sämre ytterligare en dag.  Jag förstår att jämförelsen haltar lite men hade föräldern i exemplet (kunnat) meddelat mig dagen innan hade jag kunnat göra dessa förändringar och situationen hade blivit bra för alla. 
  • Bobo
    S23 skrev 2020-06-14 10:36:19 följande:
    Det kan jag förstå. Men här var det ju barnet själv som tog initiativet samma morgon och då vill man kanske som förälder inte hindra barnet
    Nej, det kan jag ha förståelse för men man kanske man prata med barnet och berätta att vi kör utan blöja hemma och säger vi till på förskolan så ska du snart få vara utan blöja där med! Göra det till en positiv grej, liksom!
  • Bobo
    Sandbergjosefine skrev 2020-06-15 22:32:33 följande:

    Hej igen!

    Vi har tyvärr börjat märka att förskolans uppmuntrande av användning av blöja har börjat förvirra lillan. Hon har börjat bli motsträvig mot toaletten/pottan när hon kommer hem från fsk på dagarna, innan har vi helt enkelt tagit av den direkt när vi kommit hem vilket hon varit taggad på, men nu när man frågar om vi ska ta av den så säger hon "neeej *** ha blöja de bra".

    Sen släpper det oftast efter ett par timmar hemma.

    Jag bestämde mig idag för att skicka ett sms (de använder sig inte av mejl) till avdelningen nu ikväll som de kan läsa imorgon bitti. De öppnar 06 och vi kommer 09, då utan blöja. För nu vill jag inte förvirra henne något mer. Smset lyder:

    "Hej!

    ***** är nu utan blöja hemma, samt ute på utflykter hemifrån (4-5h långa), sedan 10 dagar tillbaka. Under dessa dagar har 2 olyckor skett, hon är jätteduktig! Däremot börjar vi märka att hon börjar bli lite förvirrad över detta med blöja/inte blöja på olika platser och vill därför sätta igång och få bort blöjan på förskolan med, för att underlätta för henne.

    Hemma gör hon både nr 1 och 2 på toaletten, antingen med mindre toaring för barn eller så håller vi i henne. Hon säger till när hon måste göra båda två. Däremot är det självklart lätt att glömma säga till i tillräckligt god tid när man har så roligt som på förskolan, och det kan därför i början behövas att man tar henne i handen och säger "nu går vi och provar kissa" ibland om hon inte kissat på eget initiativ eller på rutin på ett tag, och att man frågar henne då och då om hon måste kissa, utöver det vanliga tex innan/efter vila/måltid/utevistelse etc.

    Händer en olycka vill vi inte att blöjan åker på, utan att hon uppmuntras till att säga till tidigare/tänka efter nästa gång och på med nya kläder som kommer finnas på hennes hylla. Hon börjar lätt tvivla på sig själv annars. Hon behöver alltså inte "pottränas" på så sätt, då hon vet precis vad som ska göras, var det ska göras och hur kissnödighet/nr 2 känns, hon behöver dock påminnas och "rutinkissas" ibland för att komma in i det hela.

    Vi hoppas att ni vill vara med och göra detta möjligt för *****, då det hela är helt på hennes initiativ från början.

    Fråga gärna om något är oklart!

    Ses imorgon (tisdag)

    Mvh

    *****s mamma och pappa :)"

    Jag kommer lägga dit massor extrakläder imorgon, och säkerställa att de läst meddelandet. Jag vägrar låta denna pedagogs negativitet förstöra dotterns självkänsla och hela processen mot blöjfrihet, hon måste ju få öva!


    Jättebra formulerat av dig, tycker jag! Om de sätter sig på tvären även nu så tar du det vidare till deras chef. Nu har ni ju även innan gjort det klart för dem att ni slutat med blöja och nu dessutom skriftligt. 10 dagar är dessutom tillräckligt lång tid för att rutinerna ska ha satt sig hemma. Det finns ingen anledning för dem att inte vara med på tåget nu!
  • Bobo
    EvaLisaP skrev 2020-06-14 11:08:42 följande:
    Förstår vad du menar men håller inte med, som lärare har du ändå skyldighet att se till att alla kan delta på undervisningen. Om någon inte ser längst bak så innebär att den eleven inte deltar och det strider även det mot läroplanen.

    Däremot är jag för att man har en dialog och kommer fram till något som fungera för alla.

    Om ett barn känner sig straffad på detta sätt som TS beskriver så är det något riktigt fel på barnskötarena (för jag hoppas inte de är pedagoger som beter sig så där)

    Dessutom hade inte TS möjlighet att förvarna eftersom initiativet kom från barnet själv!
    Njae, en elev kan ändå delta och kompenseras på annat sätt. Jag kan t ex skriva extra stort på tavlan eller gå fram till eleven och klargöra och svara på frågor ifall det är något denne inte har uppfattat pga att hen ser dåligt. Det jag inte kan göra, just den dagen, är att tillgodose förälderns önskemål om att eleven ska sitta längst fram. Nu är ju detta väldigt fiktivt, med största sannolikhet hade det gått att ordna men som pedagog har man ju inte bara ett barn att ta hänsyn till utan en hel grupp. Det perspektivet glömmer man ibland som förälder.
Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?