Förskolan arbetar emot oss..?
Vår dotter (L) är 2 år och 4 månader gammal. Hon är en väldigt verbal tjej, mogen för sin ålder och pratar konstant. Hon tog för 5 dagar sedan initiativet att kissa på pottan hemma och gå utan blöja. Sedan dess har vi haft en olycka då hon kände av det och sa till men pottan stod 2 rum bort och hon hann inte ända fram. Hon säger till, men står jag tex och lagar mat och hon leker i vardagsrummet så sköter hon det helt själv. Hon avbryter både lek och måltider för att kissa. Hemma på dagen är hon alltså blöjfri, samt kortare utflykter (tex till affären 500m bort). På natten, längre utflykter samt förskolan har hon hittills blöja.
Idag skulle vi ta på blöjan inför att gå till förskolan, L ville inte ha blöjan utan ville ha sina nya Greta Gris-trosor och klänning, så klart fick hon det. Vi packade med massor extra kläder och kissade henne innan vi gick. Väl på förskolan visade hon stolt upp sina nya trosor och berättade att hon inte hade blöja idag, och vi berättade hur duktig hon är hemma, bemötandet blev att fröken pratade över huvudet på henne till oss och sa "jaha, men det är väldigt olika att vara på förskolan mot hemma, förstår ni va? Men ja vi kan väl prova då", självklart förstår vi det och eftersom de skulle vara ute och leka 2 timmar när vi lämnade så föreslog jag att de tar in henne och "säger åt" henne att nu ska vi kissa, efter ca halva tiden, och frågar/påminner henne lite. Lämnade 09.
När jag hämtade vid 14 hade hon blöja på sig, och hon själv sa "mamma, L kissade i hallen, nu ja ha blöja igen.." med en nedstämd röst. Samma fröken jag lämnat till kom direkt fram och sa "Jaa vi hade inget val. Hon höll sig i 2 timmar ute och sa inte till en enda gång själv, så när vi kom in så kissade hon i byxorna så vi fick ta på en blöja, så ja hon får helt enkelt ha blöja på fsk men sättas på pottan i samband med blöjbyte".
Denna pedagog menar nu att L inte är redo att vara utan blöja på fsk. Trots att de endast gett henne 2 timmar, UTOMHUS, utan att fråga/påminna/rutinpotta eller uppmuntra L det minsta, för att sedan slänga på en blöja efter första olyckan.
Detta är samma fröken som alltid pratar nedlåtande med mig, som alltid pratar med mig som att jag är ett barn själv i princip. Samma fröken som behandlar mitt barn som yngre än hon är mentalt för att andra barn i liknande ålder minsann inte är där hon är, så då kan hon inte vara det. Samma fröken (säger fröken för hon är inte pedagogisk för fem öre) som ofta byter byxor på mitt barn minst 1 gång om dagen för att de vi satt på henne "kvävde henne nästan och gav stora röda märken" trots att byxorna är L's favoriter som hon aldrig klagar över.. Allmänt negativ person.
Vad har vi rätt till här? Kan vi ta hem blöjorna och säga att från och med nu har hon inte blöja på fsk? Eller "måste" hon ha blöja på fsk nu (som denna fröken antyder) för att de är lata? Älskar förskolan i övrigt.. Men detta stör jag ihjäl mig på faktiskt. De ska väl främja hennes utveckling, inte hämma den??