• Sandbergjosefine

Förskolan arbetar emot oss..?

Vår dotter (L) är 2 år och 4 månader gammal. Hon är en väldigt verbal tjej, mogen för sin ålder och pratar konstant. Hon tog för 5 dagar sedan initiativet att kissa på pottan hemma och gå utan blöja. Sedan dess har vi haft en olycka då hon kände av det och sa till men pottan stod 2 rum bort och hon hann inte ända fram. Hon säger till, men står jag tex och lagar mat och hon leker i vardagsrummet så sköter hon det helt själv. Hon avbryter både lek och måltider för att kissa. Hemma på dagen är hon alltså blöjfri, samt kortare utflykter (tex till affären 500m bort). På natten, längre utflykter samt förskolan har hon hittills blöja.

Idag skulle vi ta på blöjan inför att gå till förskolan, L ville inte ha blöjan utan ville ha sina nya Greta Gris-trosor och klänning, så klart fick hon det. Vi packade med massor extra kläder och kissade henne innan vi gick. Väl på förskolan visade hon stolt upp sina nya trosor och berättade att hon inte hade blöja idag, och vi berättade hur duktig hon är hemma, bemötandet blev att fröken pratade över huvudet på henne till oss och sa "jaha, men det är väldigt olika att vara på förskolan mot hemma, förstår ni va? Men ja vi kan väl prova då", självklart förstår vi det och eftersom de skulle vara ute och leka 2 timmar när vi lämnade så föreslog jag att de tar in henne och "säger åt" henne att nu ska vi kissa, efter ca halva tiden, och frågar/påminner henne lite. Lämnade 09.

När jag hämtade vid 14 hade hon blöja på sig, och hon själv sa "mamma, L kissade i hallen, nu ja ha blöja igen.." med en nedstämd röst. Samma fröken jag lämnat till kom direkt fram och sa "Jaa vi hade inget val. Hon höll sig i 2 timmar ute och sa inte till en enda gång själv, så när vi kom in så kissade hon i byxorna så vi fick ta på en blöja, så ja hon får helt enkelt ha blöja på fsk men sättas på pottan i samband med blöjbyte".

Denna pedagog menar nu att L inte är redo att vara utan blöja på fsk. Trots att de endast gett henne 2 timmar, UTOMHUS, utan att fråga/påminna/rutinpotta eller uppmuntra L det minsta, för att sedan slänga på en blöja efter första olyckan.

Detta är samma fröken som alltid pratar nedlåtande med mig, som alltid pratar med mig som att jag är ett barn själv i princip. Samma fröken som behandlar mitt barn som yngre än hon är mentalt för att andra barn i liknande ålder minsann inte är där hon är, så då kan hon inte vara det. Samma fröken (säger fröken för hon är inte pedagogisk för fem öre) som ofta byter byxor på mitt barn minst 1 gång om dagen för att de vi satt på henne "kvävde henne nästan och gav stora röda märken" trots att byxorna är L's favoriter som hon aldrig klagar över.. Allmänt negativ person.

Vad har vi rätt till här? Kan vi ta hem blöjorna och säga att från och med nu har hon inte blöja på fsk? Eller "måste" hon ha blöja på fsk nu (som denna fröken antyder) för att de är lata? Älskar förskolan i övrigt.. Men detta stör jag ihjäl mig på faktiskt. De ska väl främja hennes utveckling, inte hämma den??

• Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?
  • EvaLisaP

Min dotter kom hem när hon var lite mer än 1,5år och ville ha trosor som sin storasyster. Våra pedagoger uppmuntrade oss istället var det jag som tyckte hon var för lite. Pedagogerna sa bara se till det finns gått om ombyte så.

De körde fasta rutiner, kissa i samband med tvätta händerna och tyckte att man alltid ska uppmuntra barn som själva vill bli blöjfri.

Vi behövde aldrig använda ombyte men ibland hann hon inte dra ner trosorna helt så de fick bytas.

1 vecka efter så tog vi blöjan även på natten då hon inte gissar i den en enda gång sen hon bestämt sig.

Enligt vår pedagog så är pottträna en del av läroplanen (detta var visserligen 3 år sen).

• S23

Sedan kan man ju fråga sig vad denna pedagog anser är en lämlig ålder för att bli blöjfri? Barnet är 2,5 och det är en rimlig ålder att slute med blöja. Vad anser pedagogen? SKa man vara tre år (detta anser jag är sent) och ha flyttat över till äldereavdelining för att få sluta med blöja?

Din dotter är ju superduktig och uppenbart redo som till och med sköter besöken helt själv hemma!

Jag skulle inte ta detta med berörd pedagog, hon har redan bestämt sig, utan ta detta direkt med förskolechef som får förmedla till alla pedagoger att de skall följa läroplanen och främja barnets utveckling. Med andra ord, främja att hon blir blöjfri. Dottern är ju STOLT och vill själv. Pedagogen tog ifrån henne det genpm att "straffa" henne och sätta på en blöja.

Jag låter kanske arg och det är jag nog till viss del. Jag tycker det är förfärligt att förskolor beter sig på detta sätt

• Sandbergjosefine

Tack för alla svar och perspektiv!

Idag var hon ledig från förskolan (ska tillbaka 9-14 på måndag). Tog av blöjan direkt på morgonen som vanligt, hon sprang till pottan och kissade, var sedan blöjfri hela dagen hemma. Vid 15:30 skulle vi åka in till stan, fika, äta och handla lite. Hon ville absolut inte ha blöja, och efter förskolans sätt att sköta det så försöker vi lyssna på henne så långt det går. Packade ombyten och blöjor ifall att + en handduk att lägga i bilstolen, kissade innan vi åkte. Vi var på en bilfirma, Biltema + Mc Donalds och på alla dessa ställen sa hon till innan det blev akut, vi hann till toan gott och väl och kiss kom. Ett par gånger tog jag med henne till toan (tex precis innan vi skulle äta/åka 20 min hem) och sa att vi skulle prova kissa, för säkerhetsskull, inga problem alls. Det krävdes bara att man frågade lite då och då om hon ville gå och kissa i princip. Hon var SÅ stolt när hon kom hem och hade kissat på toaletten som en stor tjej 4(!) gånger under dessa 3,5h vi var borta, så sen vill hon bara kissa på toan hemma med, älskar att torka sig själv och spola, tvätta händerna osv. Blöjorna jag packade var helt överflödiga. Det enda som hände var pyttelite kiss i trosorna pga det var lite långt till toan en gång. Hade de gett henne denna chans och uppmuntran på förskolan tror jag inte det dröjt länge alls innan hon var hyfsat torr där också fakriskt! Stolt barn, stolt mamma idag!

Nu på kvällen när hon skulle sova så hade hon nästan somnat så sa hon "måste kissa toan" även fast hon hade blöja på sig. Ska öva vidare i helgen och prata med annan personal på förskolan på måndag som är bättre på alla sätt

• hallosan
    Jemp skrev 2020-06-12 08:43:26 följande:

Förskolan ska erbjuda ditt barn utveckling och potträning är just en sån sak. Givetvis är det svårare på förskolan och det kan hända att det inte funkar, men en olycka är ju ingenting! Så ja, tycker absolut du ska ta upp det med resten av personalen och/eller rektor.

Tummen upp pp det. Man kan inte låta e
  • hallosan
    Jemp skrev 2020-06-12 08:43:26 följande:

Förskolan ska erbjuda ditt barn utveckling och potträning är just en sån sak. Givetvis är det svårare på förskolan och det kan hända att det inte funkar, men en olycka är ju ingenting! Så ja, tycker absolut du ska ta upp det med resten av personalen och/eller rektor.

Tummen upp pp det. Man kan inte låta e
  • S23
    Sandbergjosefine skrev 2020-06-13 01:38:03 följande:

Tack för alla svar och perspektiv!

Idag var hon ledig från förskolan (ska tillbaka 9-14 på måndag). Tog av blöjan direkt på morgonen som vanligt, hon sprang till pottan och kissade, var sedan blöjfri hela dagen hemma. Vid 15:30 skulle vi åka in till stan, fika, äta och handla lite. Hon ville absolut inte ha blöja, och efter förskolans sätt att sköta det så försöker vi lyssna på henne så långt det går. Packade ombyten och blöjor ifall att + en handduk att lägga i bilstolen, kissade innan vi åkte. Vi var på en bilfirma, Biltema + Mc Donalds och på alla dessa ställen sa hon till innan det blev akut, vi hann till toan gott och väl och kiss kom. Ett par gånger tog jag med henne till toan (tex precis innan vi skulle äta/åka 20 min hem) och sa att vi skulle prova kissa, för säkerhetsskull, inga problem alls. Det krävdes bara att man frågade lite då och då om hon ville gå och kissa i princip. Hon var SÅ stolt när hon kom hem och hade kissat på toaletten som en stor tjej 4(!) gånger under dessa 3,5h vi var borta, så sen vill hon bara kissa på toan hemma med, älskar att torka sig själv och spola, tvätta händerna osv. Blöjorna jag packade var helt överflödiga. Det enda som hände var pyttelite kiss i trosorna pga det var lite långt till toan en gång. Hade de gett henne denna chans och uppmuntran på förskolan tror jag inte det dröjt länge alls innan hon var hyfsat torr där också fakriskt! Stolt barn, stolt mamma idag!

Nu på kvällen när hon skulle sova så hade hon nästan somnat så sa hon "måste kissa toan" även fast hon hade blöja på sig. Ska öva vidare i helgen och prata med annan personal på förskolan på måndag som är bättre på alla sätt

Att klara nya miljöer på det sätt din dotter gör kan vara svårt. Att hon gör det så bra visar att hon absolut är redo! Bra jobbat båda två!
  • Erla

Min dotter började potträna när hon var 1,5 år och vid 2 års ålder började hon på förskolan. Vid inskolningen berättade vi att hon har pottränat hela sommaren och är blöjfri på dagen, men har blöja på natten. Personalen sa till direkt att det kanske inte kommer att gå lika bra på förskolan som hemma, men de var villiga att ge henne en chans. Inget annat barn var utan blöja på avdelningen och totalt var gruppen på 15 barn. Nu, ett år senare, har det skett 3 olyckor totalt och inte en enda gång har de tagit på en blöja som följd. Ombyte hade vi packat ner i massor, så de använde ombytet. Trots utevistelse i alla väder har personalen kunnat ta dottern till toan om hon behöver gå och då har hon inte alltid sagt till när hon behöver gå.

Jag förstår att det är mycket som ska hinnas med på förskolan, men det borde ju vara mycket mindre tidskrävande att sätta ett barn på toan än att behöva byta blöja. Visst, man kan inte vänta som med blöja, men ändå!?

Och till er som använder åldern som argument. 2,5 år ålder är INTE litet när det kommer till att bli blöjfri. Åldern på blöjfria barn stiger inte för att barnen är för små för att bli blöjfria. Den stiger som en följd av bekvämlighet hos föräldrar och i takt med att blöjorna blir för bra.

• alexias mamma

Jag har arbetat på förskola i över 10 år och är utbildad sen lika länge tillbaka. Bor dessutom i sthlm där vi har extremt många barn per vuxen men ställer mig ändå frågande till denna pedagogs beteende. De vuxna på förskolan ska absolut samarbeta med er föräldrar ang sådana här saker. Det finns visst tid till att gå in och låta barnet gå på toaletten. Jag tycker du ska prata med en annan pedagog på förskolan och säga att det är på dotterns initiativ att gå utan blöja.

En del som arbetar på förskola är kanske inte alltid rätt för yrket, tycker man att sådana här saker är jobbigt ska man inte arbeta med barn. Jag har torkat så mycket kiss, men aldrig att jag skulle ?straffa? barnet med blöja mot dess vilja för det. Helt galet!

• nnnnnnnn

Köp "dagistrosor" dvs "training pants" från tex imsevimse
    Det är en trosa/byxblöja som tål lite skvätt, men inte är som en riktig blöja.

Då kan ni till förskolan säga att ni övergått till tygslöjor och till barnet att det är speciella dagistrosor

• Bobo
    S23 skrev 2020-06-12 19:38:52 följande:
    Tur att dottern inte ska börja på förskola på länge... blöjfri vid 14 månader (nu 16 månader).

Om dottern varit utan blöja fem dagar hemma med en olycka så är hon blöjfri. Man är inte liten när man är 2,5. Det är inte orimligt att man är blöjfri.

Läs läroplanen. De ska inte neka barnet att bli blöjfritt nej.

Och ja de har tid med att gå in med ett barn på toa.

Helt horribelt att förskolor agerar på detta sätt, du är inte den första och inte den sista som får erfara detta tyvärr.

De borde uppmuntra barnet naturligtvis.

Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt  mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde,  varken vid bajs eller kiss. 

Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.

TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).

Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?