• S23

Förskolan arbetar emot oss..?

Bobo skrev 2020-06-12 14:11:58 följande:

Jag kan faktiskt förstå förskolan. 5 dagar blöjfri hemma är inte jättemycket. När det gått 2- 3 veckor utan speciellt många olyckor hade jag pratat med förskolan om att få dem med på tåget. Alltså under de veckorna skulle hon sitta på pottan på förskolan när hon själv sa till eller vid de rutiner för blöjbyte de har men däremellan ha blöja på sig. Det är inte samma sak att vara utan blöja hemma som på förskolan och man kan tycka att de borde kunna göra både det ena och det andra för ens barn men de har väl helt enkelt inte möjligheten.

Tur att dottern inte ska börja på förskola på länge... blöjfri vid 14 månader (nu 16 månader).

Om dottern varit utan blöja fem dagar hemma med en olycka så är hon blöjfri. Man är inte liten när man är 2,5. Det är inte orimligt att man är blöjfri.

Läs läroplanen. De ska inte neka barnet att bli blöjfritt nej.

Och ja de har tid med att gå in med ett barn på toa.

Helt horribelt att förskolor agerar på detta sätt, du är inte den första och inte den sista som får erfara detta tyvärr.

De borde uppmuntra barnet naturligtvis.
  • S23

Sedan kan man ju fråga sig vad denna pedagog anser är en lämlig ålder för att bli blöjfri? Barnet är 2,5 och det är en rimlig ålder att slute med blöja. Vad anser pedagogen? SKa man vara tre år (detta anser jag är sent) och ha flyttat över till äldereavdelining för att få sluta med blöja?

Din dotter är ju superduktig och uppenbart redo som till och med sköter besöken helt själv hemma!

Jag skulle inte ta detta med berörd pedagog, hon har redan bestämt sig, utan ta detta direkt med förskolechef som får förmedla till alla pedagoger att de skall följa läroplanen och främja barnets utveckling. Med andra ord, främja att hon blir blöjfri. Dottern är ju STOLT och vill själv. Pedagogen tog ifrån henne det genpm att "straffa" henne och sätta på en blöja.

Jag låter kanske arg och det är jag nog till viss del. Jag tycker det är förfärligt att förskolor beter sig på detta sätt

• S23
    Sandbergjosefine skrev 2020-06-13 01:38:03 följande:

Tack för alla svar och perspektiv!

Idag var hon ledig från förskolan (ska tillbaka 9-14 på måndag). Tog av blöjan direkt på morgonen som vanligt, hon sprang till pottan och kissade, var sedan blöjfri hela dagen hemma. Vid 15:30 skulle vi åka in till stan, fika, äta och handla lite. Hon ville absolut inte ha blöja, och efter förskolans sätt att sköta det så försöker vi lyssna på henne så långt det går. Packade ombyten och blöjor ifall att + en handduk att lägga i bilstolen, kissade innan vi åkte. Vi var på en bilfirma, Biltema + Mc Donalds och på alla dessa ställen sa hon till innan det blev akut, vi hann till toan gott och väl och kiss kom. Ett par gånger tog jag med henne till toan (tex precis innan vi skulle äta/åka 20 min hem) och sa att vi skulle prova kissa, för säkerhetsskull, inga problem alls. Det krävdes bara att man frågade lite då och då om hon ville gå och kissa i princip. Hon var SÅ stolt när hon kom hem och hade kissat på toaletten som en stor tjej 4(!) gånger under dessa 3,5h vi var borta, så sen vill hon bara kissa på toan hemma med, älskar att torka sig själv och spola, tvätta händerna osv. Blöjorna jag packade var helt överflödiga. Det enda som hände var pyttelite kiss i trosorna pga det var lite långt till toan en gång. Hade de gett henne denna chans och uppmuntran på förskolan tror jag inte det dröjt länge alls innan hon var hyfsat torr där också fakriskt! Stolt barn, stolt mamma idag!

Nu på kvällen när hon skulle sova så hade hon nästan somnat så sa hon "måste kissa toan" även fast hon hade blöja på sig. Ska öva vidare i helgen och prata med annan personal på förskolan på måndag som är bättre på alla sätt

Att klara nya miljöer på det sätt din dotter gör kan vara svårt. Att hon gör det så bra visar att hon absolut är redo! Bra jobbat båda två!
  • S23
    annabellelee skrev 2020-06-14 10:18:41 följande:

Jag tycker Bobo har en poäng här,. Jag är lärare för mycket äldre barn, men jag hade velat ha några dagars varsel, speciellt som en förskolegrupp består av många olika personal. Man vill kanske prata igenom hur morgonen ser ut, när det är lämpligt att rutinkissa, vem som har ansvaret för att fråga om barnet är kissnödig (om den pedagog du talade med kanske hade en annan arbetsuppgift, tex organisera någon aktivitet), se till att informationen gick fram vid personalbyte under dagen...

Det kan jag förstå. Men här var det ju barnet själv som tog initiativet samma morgon och då vill man kanske som förälder inte hindra barnet
  • S23
    Bobo skrev 2020-06-14 10:56:35 följande:

Nej, det kan jag ha förståelse för men man kanske man prata med barnet och berätta att vi kör utan blöja hemma och säger vi till på förskolan så ska du snart få vara utan blöja där med! Göra det till en positiv grej, liksom!

Jag ser nog inte riktigt det problematiska i att ett barn ska vara utan blöja och hur detta skulle försvåra arbetet för pedagogerna. Har själv arbetat som vikarie och kan enbart utgå från de erfarenheter jag har utav det.

Förskolan är rimligtvis van vid att barn slutar med blöja. Detta är inget nytt. därför ser jag inte problemet i att förvarna samma morgon.

Många barn blir dessutom blöjfria bara på några dagar. Lite svårt att förvarna långt innnan då.

Det är nu personalen som gjort det till något negativt anser jag. Det hade inte varit hela världen om barnet kissat på sig två gånger till på den dagen. Bara att tvätta av och byta kläder. Lär gå snabbare än att fixa plåster till ett barn som ramlat.
  • S23
    Sandbergjosefine skrev 2020-06-18 22:53:24 följande:

Uppdatering från TS:

Skickade smset kvällen till i tisdags, på tisdagen kom vi dit utan blöja vid 09, i trosor och byxor, jag kissade henne själv innan jag gick. Vid 14 hämtade jag en superstolt tjej med exakt samma kläder som jag lämnat i. Hon hade skött sig felfritt. Onsdagen var hon ledig (går 15h/vecka) och var utan blöja hela dagen. Torsdagen lämnade jag återigen 09, hämtade vid 14 i samma kläder jag lämnat henne. Sen i tisdags har även nattblöjorna varit tomma på morgonen trots vatten på natten, och kiss på toan direkt på morgonen, så snart ryker nog nattblöjan också

Så fint att det löste sig på förskolan och att dottern är fortsatt stolt!
Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?