• Physalis

Förskolan arbetar emot oss..?

Jag tycker den här fröken verkar vara ett stort problem i allt du berättat här. Det är varken ok mot dig eller ett barn. Jag tycker du ska boka möte med rektorn om hur fröken beter sig mot er familj på det stora hela, inre bara blöjsituationen.

Att samarbeta med övergång från blöja till potta och toalett är en naturlig del för förskolan.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Bobo skrev 2020-06-13 10:24:15 följande:

Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt  mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde,  varken vid bajs eller kiss. 

Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.

TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).

Vadå inte samverkan att berätta samma dag? Ts hade inte mer tid på sig och förskolepersonal gör sånt här hela tiden och tar själva beslut med en dags varsel utan problem. Att ett barn till har kommit till punkten att det är dags för potta är vardagsmat för dem inte en börda eller ett stort problem som behöver planering.

Det finns inga ursäkter för hur den här personalen bemöter ts i varken den här situationen eller hur hon bemött ts tidigare.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?