• Findus12

inflyttad till honom- hans hus

Hej familjeliv!

Jag är nybliven sambo sedan lite drygt fem månader tillbaka. Jag sålde min lägenhet och flyttade ihop med en helt underbar man och vi har det toppen ihop. Han äger ett hus, en mindre gård för att vara exakt. När vi blev tillsammans hade han nyligen "skilt sig". Eg var dom väl inte gifta mer än på pappret men. Han gifte sig med henne för att hon skulle känna att gården och deras hem var "lika mkt hennes" för att göra henne delaktig. Lite drygt 2 månader senare stack hon.

Hur som, det känns sådär överlag att flytta in i någon annans hem igen. Jag har gjort det en gång tidigare och är väl bara glad att jag inte lade ner mer tid och pengar på det stället än jag gjorde.För jag blev totalt bränd av den mannen och det var bara utnyttjning på hög nivå från hans sida.

Men nu bor jag iaf med min nya sedan vi levt som särbo i lite drygt ett år. Han pratar om allt som att det är "vårat" medan jag är lite mer att det är "ditt och mitt". Jag menar jag tycker inte riktigt han kan säga att det är "vårat hus" för på pappret är det inte vårat hus. Det är hans. Tar det slut är det jag som står utan hem och har ingen laglig rätt till någonting. Medan han säger att "så länge du stannar med mig och inte drar så är allt mitt "vårat". Han blir upprörd å arg när jag säger "ditt och mitt". Min hund, hans hund etc.

Vi håller på och renoverar huset och jag är involverad. Det är dock han som betalar allt och det kan kännas lite sådär för min del eftersom saker kostar. Och det är dessutom lite sådär känslomässigt att lägga ner så mkt tid och energi på något som inte är mitt överhuvudtaget. Inte en bräda, inte en spik. Ingenting. Jag vill ju liksom inte stå där om 5 år och återigen lagt ner massor av energi och tid på något som inte gett mig någonting i slutänden. Visst, jag tänker värsta tänkbara scenario. Enklast hade ju varit att sälja och köpa någonting tillsammans- men pga läget och närheten till en verksamhet han jobbar med och behöver kunna vara där på någon minut dygnet runt så är det desto svårare. Han är heller inte så pigg på att jag ska köpa in mig, eller lägga ner massa pengar där för att han inte ska behöva köpa ut mig för en massa pengar om det skulle skita sig- men det utgår han såklart också för att det inte kommer göra utan vi är "ämnade för varandra". Men att om grannfastigheten som är hans högsta dröm att förvärva blir till salu så ska vi då köpa den tillsammans. Men om det inte blir så då? Då ska jag stå där utan "bostad" och ägna hela mitt liv åt någon annans hem. Det känns sådär. Jag behöver inte betala överdrivt mkt hemma. Jag står får halva räntan och hälften av alla löpande kostnader.  Vi har ett gemensamt konto där vi sätter in samma belopp varje månad vardera där gemensamma räkningar och mat betalas ifrån. Han tycker även att vi ska låta djurens försäkringar dras därifrån (det är till hans nackdel eftersom min hunds försäkring är dyrare än hans).  Därefter har han sagt att han "sparar" pengar i sina fastigheter och att jag å min sida kan sätta in pengar på mitt eget sparkonto för att vi i framtiden ska kunna köpa en fastighet om det dyker upp något. Sunt tänk.

Men om den där grannfastigheten aldrig blir till salu. Ska jag leva såhär i hela våra liv då? Lägga ner massor av tid på hans fastighet och inte känna att jag har någon trygghet och att allt vi gör och all tid vi lägger ner är till hans fördel? Visst, han har sagt att det jag evt kommer lägga ner komer jag få tillbaka om vi går isär. Men det är så tråkigt att känna att vi inte är där på samma villkor... :/ Det hade varit så mkt enklare om vi köpt något eget ihop som var "vårat" och inte hans... 

• Svar på tråden inflyttad till honom- hans hus
  • Anonym (Nemas)
    Findus12 skrev 2020-06-08 19:24:14 följande:
    Fast jag är ju inte ute efter att lägga pengarna på ett sparkonto nu när jag är en bit över 30 år och det planeras barn etc.
    Ska ni ha barn kan ni lika gärna gifta er och ha allt gemensamt.

Inget äktenskapsförord alltså. Vägrar han är det kanske inte ni två som ska gå vidare med barn och äktenskap.
  • Anonym (K)
    Findus12 skrev 2020-06-08 19:43:49 följande:

Det handlar väl inte om det? Har precis skrivit att jag inte trivs med upplägget eftersom jag vill att vi ska vara där på samma villkor och att jag och han ska bidra med lika mkt i alla investeringar- men det funkar inte så när jag inte äger ett skit och att han vill fortsätta ha det så för att inte behöva köpa ut mig om det skiter sig? Så vad är det som är så svårt att förstå?? Jävla idiotiska anklagelser.. sjuka människa...

Om ni hittar ett annat boende, kommer han ha en mycket större insats då? I så fall blir det aldrig på samma villkor. Han har redan kommit en bra bit i sin bostadskarriär och var du är i din är något oklart.
  • Findus12
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-08 19:27:16 följande:

Jag förstår inte, varför flyttade du in hos honom? Du har valt själv och sitter nu och gnäller. Vad trodde du skulle hända när du flyttade in hos honom?

Jag vet väl inte vad som händer och skulle hända? Hur saker skulle kännas. Nu är det till att ta nästa steg om hur man vill ha det. Jag ville väl ventilera över situationen med andra i liknande situation eller som helst varit i liknande situation. Verkar vara väldigt tabulagt när man vill ha trygghet för sig själv i sitt eget liv pga tidigare erfarenheter? Och när man har en rejäl känsla för att man vill vara med på samma villkor. Är ingen golddigger som tycker att ?mannen sk betala allt? utan föredrar att man bygger sin dröm tillsammans...
  • Anonym (Inneboende? :/)
    Anonym (Snåle fan) skrev 2020-06-08 19:31:43 följande:

Nu hängerr jag inte med, vad menar du med att investera tid och energi och du inte har nåt?! Du har ett hem, du bor tillsammans med en man som betalar renovering för att du ska trivas och du funderar på om du ens ska bidra med lite till och energi. Skämmes på dig.

Är du seriös, förstår du inte hur bakvänt du tänker? Ja hon har ett hem- så länge hon är med mannen! Hon har ingen trygghet alls bara genom sig själv utan är helt beroende av mannen. Om de gemensamt renoverar är det HAN som drar nytta av det, dels för stunden av att det blir fräschare men också på sikt av att husets värde ökar. Hon kan leva med honom i 20 år och sen tar det slut, han kanske lämnar henne och hon står där utan att ha NÅGONTING. i normala fall bygger man ju upp sitt liv allt eftersom tillsammans med sin partner, så blir det inte i en sån här konstellation.
  • Anonym (Inneboende? :/)
    Findus12 skrev 2020-06-08 15:03:38 följande:

Jag är ju inte intresserad av att någon annan ska tjäna några pengar på mig. Att han pga att han köpte det långt under marknadsvärdet sen ska göra att han två år senare ska gå skuldfri och jag ska bära hela lånet pga att han träffade mig två år efter. Känns inte riktigt rimligt i mina ögon å det skulle heller inte få mig att känna att vi är där på samma villkor- utan bara att an skulle ha tjänat en massa pengar på mig. Jag personligen hade inte heller valt att köpa just den fastigheten utan vill leva lite mer avskilt från stora vägar då vi har vägen precis utanför. För min del så känner jag att man inte kan vara med på samma villkor om man inte köper en fastighet tillsammans från scratch. Att man gör det tillsammans hela vägen. 

Ibland kan jag känna mig okej med lösningen, men jag återkommer alltid till den punkt att jag känner att jag inte tänker bli bränd igen. Jag är redan 30+ och jag tänker inte stå där som 40+ och fortfarande inte ens äga huset jag själv lagt ner massa tid och energi och pengar på för att sdan stå utan någonting. Jag skulle tom kunna tänka mig att vara särbo för att ha tryggheten i att verkligen äga min egen bostad och inte känna mig som en inneboende i någon annans där jag från början inte ingick i planeringen överhuvudtaget.. Nä jag finner ingen sinneesro i denhär situationen efter det jag varit med om i min tidigare relation- och dels för att jag börjar bli så pass "gammal" nu. Ska jag lägga ner energin på något ska det vara "vårat" på pappret och inte "hans" men heta vårat i folkmun. Vill inte fortsätta bygga på hans utan på "vårat" som vi startat och gått i tillsammans.

Hur gick det till i din tidigare relation när du blev bränd? Hur länge levde du i hans hus då och hur gjorde ni ekonomiskt när ni levde tillsammans?
  • Anonym (Snåle fan)
    Anonym (Inneboende? :/) skrev 2020-06-08 20:03:03 följande:

Är du seriös, förstår du inte hur bakvänt du tänker? Ja hon har ett hem- så länge hon är med mannen! Hon har ingen trygghet alls bara genom sig själv utan är helt beroende av mannen. Om de gemensamt renoverar är det HAN som drar nytta av det, dels för stunden av att det blir fräschare men också på sikt av att husets värde ökar. Hon kan leva med honom i 20 år och sen tar det slut, han kanske lämnar henne och hon står där utan att ha NÅGONTING. i normala fall bygger man ju upp sitt liv allt eftersom tillsammans med sin partner, så blir det inte i en sån här konstellation.

Ja? Hon lägger inte ner några pengar. Vad hade skillnaden varit om hon hade bott i en hyresrätt?
  • Anonym (Anna)
    Findus12 skrev 2020-06-08 19:53:26 följande:
    Jag vet väl inte vad som händer och skulle hända? Hur saker skulle kännas. Nu är det till att ta nästa steg om hur man vill ha det. Jag ville väl ventilera över situationen med andra i liknande situation eller som helst varit i liknande situation. Verkar vara väldigt tabulagt när man vill ha trygghet för sig själv i sitt eget liv pga tidigare erfarenheter? Och när man har en rejäl känsla för att man vill vara med på samma villkor. Är ingen golddigger som tycker att ?mannen sk betala allt? utan föredrar att man bygger sin dröm tillsammans...
    Hur kunde du inte veta det? Ni pratade väl om det innan du flyttade in? Eller har du precis upptäckt hur det ligger till?

Jag tycker inte att du tänker fel, självklart ska båda två i ett förhållande känna trygghet. Men du verkar inte förstå att det du gjort inte är det du skriver att du vill göra, du går emot dina egna erfarenheter och åsikter om dig själv.
  • Anonym (Anna)
    Findus12 skrev 2020-06-08 19:49:54 följande:
    Jag har inte ett hem. Min nya sambo har ett hem. Från ena dagen till den andra står jag hemlös och lottlös. Har sedan jag var liten fått lära mig den hårda vägen att man behöver sopa för sin egen dörr och har aldrig haft något riktigt hem otrygg uppväxt. Föräldrar som skitit i en etc. Personer har svikit och den enda jag kunnat förlita mig på är mig själv. När jag släppte allt det blev jag totalt bränd och skulle ta mig därifrån på en dag 20 mil hemifrån. Hitta ett nytt hem till mig och mina djur på en ort där jag inte kände någon. Så ursäkta mig om jag inte förlitar mig på att allt är guld och gröna skogar när mitt hem bara är mitt så länge den jag bor med tycker det. Förra gången gick inte så väl, mådde så dåligt att jag gick på mediciner med dubbla psykologer för att ens orka fortsätta leva. Den ekonomiska förlusten var bara en del. Givetvis är jag mer försiktig nu och kommer aldrig sätta mig i den situationen igen. Japp, flyttade ihop. Vet inte vad man ska känna men känner desto mer att jag behöver äga mitt eget boende för att känna en trygghet och inte hamna i samma utsatta situation igen. Bedrövligt med sånna jävla anklagelser. Precis sånna som dig som gör att man drar sig för att ventilera.. nättroll...
    Men det är ju precis det du gjort.

Varför är ni inte särbos?
  • Anonym (K)

TS, om du fick önska, vad vill du ska hända? Vad vore det allra bästa?

• Anonym (....)
    Findus12 skrev 2020-06-08 15:03:38 följande:

Jag är ju inte intresserad av att någon annan ska tjäna några pengar på mig. Att han pga att han köpte det långt under marknadsvärdet sen ska göra att han två år senare ska gå skuldfri och jag ska bära hela lånet pga att han träffade mig två år efter. Känns inte riktigt rimligt i mina ögon å det skulle heller inte få mig att känna att vi är där på samma villkor- utan bara att an skulle ha tjänat en massa pengar på mig.

.

Detta är vad som känns lite bakvänt i resonemanget. Han har tjänat pengar på sin fastighetsinvestering, inte dig.

Även om han skulle vilja sälja och gå ihop och köpa något gemensamt så skulle ni ju vara på helt olika ekonomiska platser, han kommer ju då att kunna lägga sin halva kontant och du kommer att behöva låna till hela din
Svar på tråden inflyttad till honom- hans hus