Pastime skrev 2020-06-02 16:17:47 följande:
Jag undrar allt som står i rubriken men jag undrar också hur det gick när ni skulle sluta amma, blev det problem eller??
Skriv din ersättnings-rutin här.
1. Vilken ersättning?
Varierar Nan och Semper.
2. Hur blandar man och förbereder?
Vi har gjort lite olika. Dagtid blandar vi kallt vatten från kranen med ersättning och micrar. Till natten förbereder vi ibland en färdigblandad flaska med kallt vatten och ersättning och förvarar i kylen för att sen micra. Skönt att slippa böka nattetid. Har även ibland haft kokt ljummet vatten i termos och ersättning i vällingdoserare och blandat direkt i sovrummet.
3. Hur ofta och hur mycket?
Beror på bebis och ålder. Första dagarna är det ju bara några tiotals ml. Första veckorna räknar man 10 ml per levnadsdygn och måltid tror jag. Så 10 ml dygn ett, 20 ml dygn 2 osv. Sen beror det ju på barnet. Vissa äter ofta och lite, andra äter sällan och mycket.
4. Hur gör du på natten?
Se svar ovan.
5. För och nackdelar jämfört med amning?
Fördelar är att mina barn har sovit bättre på ersättning och att båda föräldrar kan mata. Nackdelar att det är dyrt med ersättning och att våra barn har blivit förstoppade av ersättningen.
6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?
Ja. Det är jobbigt. Med min äldsta son hade vi åtta flaskor totalt för att slippa diska hela tiden, men de skulle såklart också diskas. Första månaderna har vi diskat i diskmaskin och sen kokat flaskorna varannan dag. Efter tre månader bara diskat i diskmaskin.
7. Blev det problem när du skulle sluta amma?
Jag tror att de flesta som ammar går över till mat eller välling när de slutar. Man går väl inte så ofta över till ersättning. Fast jag kan ha fel. Men du menar kanske om man slutar amma tidigare pga att det är problem med amningen? Jag har delammat mina barn så har aldrig slutat amma utan kört både flaska och bröst samtidigt.