Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)

Pastime skrev 2020-06-02 16:17:47 följande:

Jag undrar allt som står i rubriken men jag undrar också hur det gick när ni skulle sluta amma, blev det problem eller??

Skriv din ersättnings-rutin här.

1. Vilken ersättning?

Varierar Nan och Semper.

2. Hur blandar man och förbereder?

Vi har gjort lite olika. Dagtid blandar vi kallt vatten från kranen med ersättning och micrar. Till natten förbereder vi ibland en färdigblandad flaska med kallt vatten och ersättning och förvarar i kylen för att sen micra. Skönt att slippa böka nattetid. Har även ibland haft kokt ljummet vatten i termos och ersättning i vällingdoserare och blandat direkt i sovrummet.

3. Hur ofta och hur mycket?

Beror på bebis och ålder. Första dagarna är det ju bara några tiotals ml. Första veckorna räknar man 10 ml per levnadsdygn och måltid tror jag. Så 10 ml dygn ett, 20 ml dygn 2 osv. Sen beror det ju på barnet. Vissa äter ofta och lite, andra äter sällan och mycket.

4. Hur gör du på natten?

Se svar ovan.

5. För och nackdelar jämfört med amning?

Fördelar är att mina barn har sovit bättre på ersättning och att båda föräldrar kan mata. Nackdelar att det är dyrt med ersättning och att våra barn har blivit förstoppade av ersättningen.

6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?

Ja. Det är jobbigt. Med min äldsta son hade vi åtta flaskor totalt för att slippa diska hela tiden, men de skulle såklart också diskas. Första månaderna har vi diskat i diskmaskin och sen kokat flaskorna varannan dag. Efter tre månader bara diskat i diskmaskin.

7. Blev det problem när du skulle sluta amma?

Jag tror att de flesta som ammar går över till mat eller välling när de slutar. Man går väl inte så ofta över till ersättning. Fast jag kan ha fel. Men du menar kanske om man slutar amma tidigare pga att det är problem med amningen? Jag har delammat mina barn så har aldrig slutat amma utan kört både flaska och bröst samtidigt.
  • Solblomma30
    Solblomma30 skrev 2020-06-02 17:19:28 följande:

Jag tror att de flesta som ammar går över till mat eller välling när de slutar. Man går väl inte så ofta över till ersättning. Fast jag kan ha fel. Men du menar kanske om man slutar amma tidigare pga att det är problem med amningen? Jag har delammat mina barn så har aldrig slutat amma utan kört både flaska och bröst samtidigt.

Mina svar hamnade uppe i citatet under varje fråga där ser jag. Så du får läsa noga ;)
  • Solblomma30
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 17:15:09 följande:

Det finns färdigblandad i små förpackningar. Sen finns det i pulver. Jag hade inte korrekta måtten hade mer vatten än pulvret.

.

Jag måste bara skriva att det är väldigt farligt att inte vara noga med doseringen av pulver och vatten. Om man tar för mycket vatten eller pulver så riskerar man att rubba saltbalansen i blodet på bebisen och i värsta fall för dör barnet. Ovanligt förstås, men det finns exempel på svenska barn sista åren som har råkat ut för det. Så man ska vara jättenoga med att blanda enligt receptet på förpackningen :)
  • Solblomma30
    Anonym (Tror det blev fel.) skrev 2020-06-02 20:06:44 följande:

Jag tror att du nog blandar ihop vätskeesättning med modersmjölksersättning nu.

När det kommer till mjölkersättning handlar det om att för mycket pulver kan orsaka förstoppning och för lite ge näringsbrist.

Nej, jag blandar inte ihop mdersmjölksersättning och vätskeersättning. Samma sak gäller för båda. De måste alltså blandas mycket noga för att man ska behålla elektrolytbalansen i kroppen. Det finns fall med bebisar som har blivit akut sjuka pga att föräldrarna har blandat modersmjölksersättning fel. Det är farligt både att blanda den för tunn och för tjock. Bebisen kan bli uttorkad och i förlängningen få njurskador, neurologiska skador osv. Inte bra alls. Det är inte helt vanligt men händer.

Det är för att små bebisar bara äter modersmjölksersättning som det är så viktigt att blanda rätt. Ersättningen är ju det enda som ser till att de får rätt elektrolytbalans i kroppen. Om bebisen är äldre och äter annan mat och dricker annat så kvittar det eftersom modersmjölksersättning inte är hela näringsintaget, men fram tills dess måste man blanda noga.
  • Solblomma30
    Anonym (Tror det blev fel.) skrev 2020-06-02 20:06:44 följande:

Jag tror att du nog blandar ihop vätskeesättning med modersmjölksersättning nu.

När det kommer till mjölkersättning handlar det om att för mycket pulver kan orsaka förstoppning och för lite ge näringsbrist.

Du kan läsa om ett svenskt fall här. Ingen kul läsning men lärorikt. fof.se/tidning/2011/9/artikel/oroliga-foraldrar-ville-bota-gjorde-livsfarlig-blandning
  • Solblomma30
    Anonym (Inte riktigt) skrev 2020-06-02 22:29:36 följande:

Det handlar om ett fall där man DUBBLAT mängden pulver. Att råka ha några gram mer eller mindre, hit eller dit, är inte farligt för barnet. Vi fick för övrigt tips att öka på mängden vatten med ca 10 ml per flaska, en varm sommar när vår bebis hade mycket koncentrerat urin och vi misstänkte UVI. Det var överläkaren på den barnmedicinska mottagningen som gav det tipset för övrigt.

Ja men du kan inte översätta vad en läkare har ordinerat ert barn till vad man ska göra med alla barn. Undantag finns alltid och har en läkare sagt att ditt barn ska matas på ett specifikt sätt baserat på barnets sjukdomshistoria så ska du förstås följa det. Det betyder inte att samma sak är att rekommendera för alla barn. Därför kvarstår ändå fakta att det är farligt att blanda ersättningen fel. För mycket pulver=risk för elekrolytobalans=risk för njurskador. Varför chansa? Det står på förpackningen att man ska dosera noga. Då bör man dosera noga.
  • Solblomma30
    Anonym (Inte riktigt) skrev 2020-06-02 23:00:31 följande:

För att man kan tänka lite logiskt?

Du menar att logiskt är att göra tvärt emot rekommendationen på paketet och utsätta sin bebis för en onödig risk? Det låter ologiskt i mina öron.
Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)