• Pastime

Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)

Jag undrar allt som står i rubriken men jag undrar också hur det gick när ni skulle sluta amma, blev det problem eller??

Skriv din ersättnings-rutin här.

1. Vilken ersättning?

2. Hur blandar man och förbereder?

3. Hur ofta och hur mycket?

4. Hur gör du på natten?

5. För och nackdelar jämfört med amning?

6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?

7. Blev det problem när du skulle sluta amma?

• Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)
  • got
    Pastime skrev 2020-06-02 22:15:32 följande:
    Det du beskriver med ersättning istället för amning låter som min dröm. Fick du hjälp av BVC? Hur har ditt barn mått? Tänker framförallt på magen då.
    Det var min BVC- sköterska som lite försiktigt sa till mig att man faktiskt inte måste amma. Det var tydligt att jag inte mådde bra av det och inte min son heller. Med barn nummer två så var jag öppen med BVC (hade en annan skötrska) om att jag hade haft det svårt första gången men att jag skulle göra ett försök att amma  och annars gå över till ersättning. Har aldrig stött på några negativa kommentarer eller liknande.

Mina barn har mått bra av ersättning, ingen av dem har haft ont i magen och de har sovit gott på nätterna. Min äldsta son gick över till kvällsvälling runt 1- 1,5 - års ålder, han åt väldigt bra. Min yngste son gillar inte välling så han får fortfarande ersättning på kvällen fast NAN 4 som är för äldre barn. Han är 2 år. 

Överlag ska man hitta det som fungerar för en själv och ens barn såklart! Om du har möjlighet så kan man ju amma lite och ge ersättning lite. Då märker du också hur barnets mage klarar ersättningen och hur du trivs med de olika matningssätten. Lycka till!
  • Solblomma30
    Anonym (Inte riktigt) skrev 2020-06-02 22:29:36 följande:

Det handlar om ett fall där man DUBBLAT mängden pulver. Att råka ha några gram mer eller mindre, hit eller dit, är inte farligt för barnet. Vi fick för övrigt tips att öka på mängden vatten med ca 10 ml per flaska, en varm sommar när vår bebis hade mycket koncentrerat urin och vi misstänkte UVI. Det var överläkaren på den barnmedicinska mottagningen som gav det tipset för övrigt.

Ja men du kan inte översätta vad en läkare har ordinerat ert barn till vad man ska göra med alla barn. Undantag finns alltid och har en läkare sagt att ditt barn ska matas på ett specifikt sätt baserat på barnets sjukdomshistoria så ska du förstås följa det. Det betyder inte att samma sak är att rekommendera för alla barn. Därför kvarstår ändå fakta att det är farligt att blanda ersättningen fel. För mycket pulver=risk för elekrolytobalans=risk för njurskador. Varför chansa? Det står på förpackningen att man ska dosera noga. Då bör man dosera noga.
  • Anonym (Inte riktigt)
    Solblomma30 skrev 2020-06-02 22:54:52 följande:

Ja men du kan inte översätta vad en läkare har ordinerat ert barn till vad man ska göra med alla barn. Undantag finns alltid och har en läkare sagt att ditt barn ska matas på ett specifikt sätt baserat på barnets sjukdomshistoria så ska du förstås följa det. Det betyder inte att samma sak är att rekommendera för alla barn. Därför kvarstår ändå fakta att det är farligt att blanda ersättningen fel. För mycket pulver=risk för elekrolytobalans=risk för njurskador. Varför chansa? Det står på förpackningen att man ska dosera noga. Då bör man dosera noga.

För att man kan tänka lite logiskt?
  • nnnnnnnn

1. Vilken ersättning?

Ett barn tålde Hipp bäst, annars har vi kört på Semper.

Vi hade kallt vatten i kranen eller hade i en kanna med lock i kylen + kokt vatten i nyinköpt termosflaska. Man lär sig måtten efter ett tag tex 1 dl kokt + 2 dl kallt blandas (testblanda några gånger så du vet när det blir lagom varmt, och smaka alltid på vattnet innan du lägger i pulver, så det inte blivit för varmt någon gång).

Vi hade pulver i en dosburk, så bara klickar man fram nästa dos och häller ner i vattnet, skakar och serverar (när man kontrollerat temperaturen).

Tog kanske 2 minuter när man var van. Varje dosburk hade 3 fack, så man kan fylla på när man hinner eller det börjar ta slut. Samma sak med termosen, koka nytt och byt ut när du har tid, du slipper koka/värma i panik när barnet är hungrigt.

OBS: Om du inte har "anti-kolik-flaska" som släpper in luft, så måste man se till att det bubblar in luft under matningen. Läs instruktionerna för flaskan, oftast ska man bara spänna ringen med nappen i MYCKET löst, så att det kommer in luft samtidigt som barnet suger. Annars får man lossa den lite i taget tills det kommer bubblor vid varje sug.

Alltid tills barnet själv slutar äta. Det ska inte ta slut i flaskan.
    Minns ej exakt mängd, men mycket mer än det stod på paketet...

4. Hur gör du på natten?

Som på dagen... varmt vatten + kallt vatten, känn på temperaturen, i med pulver, skaka, mata.

I vårt fall blev barnet mätt och började växa ordentligt... Sov mer. Utvecklades mer.

6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?

Det kan man ta när man har tid, skaka alltid ur flaskan med kallt vatten direkt efter matningen och ställ upp och ner tills du hinner diska undan. Koka dem ibland i en stor gryta. Men det kan man ta när det inte är panikmatning på gång. Köp hellre en extra flaska!
    Vi hade oftast lite för stora flaskor, istället för att ha många av de minsta så köpte vi mellanstorleken från början och kunde använda dem längre. När vi fick kassera någon köpte vi ännu större, så vi hade när mängden ökade.

Nej, men det tog längre tid än man skulle tro att sluta helt. Blandade dock amning med flaska. 10 min per bröst, sen flaska tills barnet blev mätt.

• Solblomma30
    Anonym (Inte riktigt) skrev 2020-06-02 23:00:31 följande:

För att man kan tänka lite logiskt?

Du menar att logiskt är att göra tvärt emot rekommendationen på paketet och utsätta sin bebis för en onödig risk? Det låter ologiskt i mina öron.
  • Ignoramus

1. NAN, helt enkelt för det var den de hade på BB.

2. På dagarna kokar vi upp vattnet och spär sedan ut det med kallt, som någon annan var inne på så lär man sig snart doseringsbalansen. På nätterna har vi förberett en termos i rätt temperatur och fördoserat flaskan med rätt mängd pulver. Sen är det bara att skaka flaskan och servera.

3. Vi har följt anvisningarna på paketen hur mycket barnet ska ha beroende på ålder. Sen naturligtvis gett mer om bebisen varit fortsatt hungrig. Frekvens har barnet fått bestämma själv, förmodligen precis som när man ammar. :)

4. Som sagt, termos och färdig flaska med pulver vid sängkanten. På nätterna har bebisen knappt hunnit vakna, utan vi har bara sträckt ner flaskan vid första lilla gny och sen har barnet ätit och somnat om. Den första tiden (innan vi upptäckt termosen) tog vi dock alltid upp det och kokade vattnet med barnet på armen. Krångligare, men samtidigt passade vi på att byta blöja och så. Rörde sig ändå bara om en vakenperiod på kanske 10 minuter per natt.

5. Fördelar:

- Partnern är lika delaktig, de får en närmare relation istället för att pappan blir ett värdelöst bihang första halvåret

- Avlastar mamman

- Inga såriga bröstvårtor eller smärtsam mjölkstockning eller annat strul

- Upplever att mitt barn var mycket mättare och därför nöjdare än mina ammande vänners

- Jag hade tyckt det hade varit OTROLIGT jobbigt att amma i det offentliga, så det var skönt att slippa

- Mindre söl

Nackdelar:

- Dyrt

- Inte lika portabelt, kräver mer förberedelse när man lämnar huset

- Barnet får inte automatiskt hud mot hud flera gånger om dagen, så det måste man kompensera för. Lätt att bli bekväm och bara sticka ner flaskan.

- Risk för förstoppning

6. Kör i diskmaskinen efter varje användning; har ett gäng uppsättningar av flaskor i olika storlekar. Från början kokade vi dem i kastrull varje dag men herregud. Brukar dock spola av dem lite extra efteråt för att vara säker på att det inte fastnat några rester av diskmedel.

7. Ammade aldrig.

• fjanten

1. Vilken ersättning? Kör på HiPPs

2. Hur blandar man och förbereder? Läser på förpackningen hur många mått per ml. Vissa har maskiner som bereder ersättning, jag har en vattenkokare där jag kan ställa in den på 40 grader, vissa blandar kokat vatten med kallvatten, andra micrar kallvatten till rätt temp. A och O är att ha i pulvret först när du vet att vattnet inte är över 40 grader så du inte råkar ha ihjäl eventuell probiotika.

3. Hur ofta och hur mycket? Beror på barn. Ungefär som att fråga hur ofta och hur mycket en bebis ammar.

4. Hur gör du på natten? Han sover.

5. För och nackdelar jämfört med amning? Färre tungmetaller och miljögifter för bebisen, fler än modern kan mata, upplever bättre sömn hos mina flaskade barn jämfört med ammade barnet, slippa ha fram bröstet lite här och var när bebisen blir hungrig om man är pryd, slippa D-mer om man lider av det. Inga nackdelar här.

6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan? Nej. Diskar i maskin. Har måhåhåhåhånga flaslor.

7. Blev det problem när du skulle sluta amma? Började aldrig amma.

• legomum

Jag ammade inte, kroppen förstod aldrig att det var dags så jag hade aldrig en dag då mjölken rann till eller mjölk över huvud taget.
    Så jag flaskade endast mina tvillingar.
    De fick mat i början i 2-4 timmars intervaller. De fick när de var hungriga. Med tiden blev det mer rutin och de åt bättre så det tillslut blev var 4e timme/dygnet runt.

Vi hade en vattenkokare som snabbt kokade upp lite vatten och i kylen redan uppkokat och avsvalnat vatten.
    Det blev rutin att veta hur mycket kallt vatten och kokvatten för perfekt temperatur. På burken så stod hur många skopor pulver till mängd vatten. Det är lätt att följa. Nappflaskorna är ju graderade.

Jag skar av toppen på en petflaska och använde som tratt så jag inte skulle spilla pulver överallt för ibland måste det gå fort =)
    Allt som allt tog det 1 minut och göra två flaskor färdiga att dricka.

Jag gjorde så att ville mina barn ha dricka på natten så fick de det. Jag vet att jag har haft det lätt då de sov väldigt mycket första halvåret - året både natt som dag. Men de fick en flaska vid 23 och en vid 03. När de slutade vakna för de målen så väckte jag inte barnen utan de slutade istället med dem.
    Jag själv hade inte problem med sömnen då de somnade för natten redan vid 17 tiden och sov till 5 på morgonen.

Mina grabbar hade problem med mjölkprotein så vi hade specialmat utskrivet. 120kr för 12 burkar pepticate. Det är ju inte dyrt men vet att det kostade då iaf 250kr burken om man köpte dem utan recept.
    Fördelarna med att flaska är friheten av att kunna göra saker. Vi var ute gick promenader varje dag i timmar, något jag känt att jag högst troligt inte skulle kunnat göra om jag ammat.

Använde Dr Browns flaskor och de är fantastiska mot vad jag upplevde mam var. Däremot en hel del meck med städningen då det är som ett sugrör som måste rensas varje dag. Barnen hade massor av problem med maten (nan semper osv) så vi försökte med allt för att det skulle bli så bra som möjligt för dem.
    Jag kokade flaskorna i början en gång om dagen men mellan tillfällena så diskade jag dem för hand och full rengöring varje gång. När de blev äldre så bytte jag flaskorna mot enkla esska och det var en lättnad. Mycket enklare och smidigare att rengöra.

Jag upplevde inga nackdelar. Barnen fick ju närhet och hud mot hud ändå även om det inte alltid var med mig, de låg bredvid varandra men jag fanns ju där hela tiden också. Gos är det ju aldrig några problem med när det gäller ens barn.

• mari123

Kan man inte amma så är ju flaskmatning fantastiskt. En enorm fördel är att då kan pappan också mata. I Sverige har vi fin barnmat och BVC som håller koll på våra ungar. Man matar sitt barn när det blir hungrigt förstås och tillagar inget i förväg. På förpackningen finns EXAKTA mått och de följer man. Man ska med fördel ha flera flaskor i omlopp så det alltid finns en ren. Minns att vi doppade flaska och napp i kokande vatten för att göra ren den ordentligt.

• FuckGoggleAskMe
    Pastime skrev 2020-06-02 16:17:47 följande:

Jag undrar allt som står i rubriken men jag undrar också hur det gick när ni skulle sluta amma, blev det problem eller??

Skriv din ersättnings-rutin här.

1. Vilken ersättning?

4. Hur gör du på natten?

1 Tror det var NAN
    2 Man blandar enligt tillverkarens instruktioner. Man förbereder genom att ha inköpt pulver.
    3. När barnet är hungrig får det tills det är mätt. Började efter ett par dagar med ersättning, men barnet diade också samtidigt. Ersättning var extramat.
    4. Går upp, blandar enligt instruktion och ger barnet. Vad menar du?
    5. När man reser och när barnet är sjukt är det lättsamt att snabbt slänga fram bröstet isf att börja blanda.
    6. Diskade efter varje gång och kokade flaskan etc 1 gg per dag.
    7. Nej. Jag ammade länge och kunde då förklara för sonen att han var ingen bebis längre.
Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)