Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)

Jag undrar också hur det fungerar med ersättning! Jag har problem med mjölkstockning! Förstår dock inte hur det skulle gå till att börja med ersättning. Alla säger ju att BRÖSTEN ANPASSAR SIG när man ammar mindre men bara min bebis sover lite längre än vanligt så får jag sprängfyllda bröst och stockningar. Pumpa tycker jag gör så himla ont och släpper inte mycket mjölk till pump. Fattar inte heller om jag pumpar så tror ju brösten att den mjölken behövs och då kommer dom ju fortsätta vara sprängfyllda... Har hållit på såhär med överfyllda tuttar och stockning i över en månad.

• Anonym (H)
    Anonym (Amning2) skrev 2020-06-04 19:14:37 följande:

Jag försökte amma men det var svårt pga för kort tungband och min mjölk ökade inte därför heller i rätt takt... Böev därför tvungen att ge ersättning också. Hade valt amning alla dagar i veckan. Helt ärligt har jag svårt att förstå dem som frivilligt väljer flaskmatning, jag tyckte det var så invecklat jämfört med amning (om barnet inte hade haft kort tungband och jag därför inte fick tillräckligt mjölk). Det ska diskas och kokas flaskor och nappar och de ska vara med överallt, rena flaskor, pulver, varmt vatten att blanda, sen ska de packas ur väskan och diskas och kokas och torka och limmas att pack ner igen och fixa o trixa. Ammar man så är allt med och behöver inte fixad och diskas och kokas bröstet ut och maten är klar. Inte minst på natten, i stället för att bara dra fram ett bröst och slumra vidare ska man upp och blanda vatten och pulver och skaka o fixa.

Jag förstår ju att en del inte vill amma av personliga orsaker, brösten eller nåt annat, men jag tycker det är så otroligt omständigt att hålla på med flaskor då man bara kan lägga barnet till bröstet. Detta en synvinkel från en som gjort båda alltså :) Nu har jag inte läst alla kommentarer så vet inte varför du funderar på att inte amma. Rekommenderar att pröva amning om den möjligheten finns, går det inte så kan man övergå till flaska. Bröstmjölk har ju också väldigt många fördelar jmf med ersättning, en lång historia som du säkert läst :) Här var mina tankar!:)

Inte så smidigt att amma om man till exempel får mjölkstockningar och feber om och om igen... Inte heller så smidigt med överproduktion och läckage som dräller och sprutar överallt medan man ammar och mellan amning och på nätterna osv... Just saying men håller med om att man kan prova. För OM det fungerar bra så är det ju såklart bäst. Men många kvinnor har grova kraftiga problem med amning och det var jag inte beredd på och hade önskat att någon sagt till mig innan faktiskt.
Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)