Anonym (Lili) skrev 2020-05-26 14:44:29 följande:
Jag får inte sätta saker i perspektiv, menar du...
Håller med dig. vissa ser inte helhetsbilden, det gäller såväl Covid-19 som allt annat. Och här på FL är det många som inte tillåter andra att ha avvikande - eller för den delen vettiga - åsikter...
HildaK skrev 2020-05-26 13:46:54 följande:
Varför skulle det vara farligt att åka bil hem från bb?
Ja, varför skulle det kunna vara farligt att åka bil, tro? Hmm... Tänka, tänka.
Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 15:38:39 följande:
Corona har inget som helst med bilåkning att göra! Risken för ena saken säger inget om riskan för den andra.
Helt riktigt. Bilåkning är farligare.
Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 19:28:12 följande:
Du vet inget om vad jag utsätter mig för riskmässigt så sluta anta.
Jag gör helt djärvt ett antagande: Du lever väl? Det är jävligt riskfyllt. 100% risk att dö.
Anonym (Anonym) skrev 2020-05-27 03:52:54 följande:
Vore bra medlare statistik här. Dör cirka 500 i trafiken varje år, vet ej hur många nyfödda och barn. Har hittills dött över 4000 i Corona och insjuknat betydligt fler. Visserligen är det andra åldersgrupper huvudsakligen, men utsätta barn medvetet är väl dumt. Corona uppträder som en lömsk sjukdom jag hade backat lite från besök och försökt resonera om besöket träffar många eller få personer. Kan vara smittbärare i ett tidigt stadium.
Visst, statistik kan vara bra. Det kan också vara bra att se på siffrorna bakom statistiken. De flesta som dött är gamla människor, ofta med underliggande sjukdomar. Nyfödda tillhör inte en riskgrupp (undantaget prematurer, barn med medfött dåligt immunförsvar o.s.v.), det kan däremot mor/farföräldrar göra. det är förmodligen farligare för dem att träffa lillen är för lillen.
Sedan bör man förstås ha sunt förnuft, se till att folk inte är sjuka, att de inte pillar i bebisens ansikte o.s.v., men det ska man förstås alltid ha.
För övrigt undrar jag varför man måste fråga på FL om precis allt - kan folk inte tänka själva längre?