• HildaK

Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?

Hej!

Jag är gravid med vårat första barn och ska föda om ett par veckor. Hur tänker ni som också är gravida eller precis fått barn? Låter ni anhöriga hälsa på och hålla bebisen och så? Känns väldigt tråkigt om ingen ska få hålla i bebisen men skulle aldrig förlåta mig själv om hen blir sjuk.

Hur gör ni/hur har ni tänkt göra?

• Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?
  • Andreaaaa

Vi träffar vänner och familj, fast ute tills vidare, när det nu ändå är möjligt att riskminimera på det sättet. Den som är frisk kan få hålla, fast båda mina föräldrar är tex riskgrupp så jag vill inte att de håller, för sin egen skull. Är mer orolig för att bebis/storebror/vi ska smitta dem med något än tvärtom.

• Anonym (Kvinna 39)
    nernu skrev 2020-05-26 18:34:07 följande:
    Nej men det blir ju väldigt märkligt om man glatt utsätter sig för något väldigt farligt varje dag men vägrar utsätta sig för något som är i princip helt ofarligt lite då och då.
    Du vet inget om vad jag utsätter mig för riskmässigt så sluta anta.
  • Anonym (Anonym)
    nernu skrev 2020-05-26 14:00:58 följande:

Det är alltid farligt att åka bil... Betydligt högre risk att dö eller skadas i trafiken än av corona.

Vore bra medlare statistik här. Dör cirka 500 i trafiken varje år, vet ej hur många nyfödda och barn. Har hittills dött över 4000 i Corona och insjuknat betydligt fler. Visserligen är det andra åldersgrupper huvudsakligen, men utsätta barn medvetet är väl dumt. Corona uppträder som en lömsk sjukdom jag hade backat lite från besök och försökt resonera om besöket träffar många eller få personer. Kan vara smittbärare i ett tidigt stadium.
  • Anonym (Fruktsallad)
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-26 14:44:29 följande:
    Jag får inte sätta saker i perspektiv, menar du...
    Håller med dig. vissa ser inte helhetsbilden, det gäller såväl Covid-19 som allt annat. Och här på FL är det många som inte tillåter andra att ha avvikande - eller för den delen vettiga - åsikter...
    HildaK skrev 2020-05-26 13:46:54 följande:
    Varför skulle det vara farligt att åka bil hem från bb?
    Ja, varför skulle det kunna vara farligt att åka bil, tro? Hmm... Tänka, tänka.
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 15:38:39 följande:
    Corona har inget som helst med bilåkning att göra! Risken för ena saken säger inget om riskan för den andra.
    Helt riktigt. Bilåkning är farligare.
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 19:28:12 följande:
    Jag gör helt djärvt ett antagande: Du lever väl? Det är jävligt riskfyllt. 100% risk att dö.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-27 03:52:54 följande:
    Vore bra medlare statistik här. Dör cirka 500 i trafiken varje år, vet ej hur många nyfödda och barn. Har hittills dött över 4000 i Corona och insjuknat betydligt fler. Visserligen är det andra åldersgrupper huvudsakligen, men utsätta barn medvetet är väl dumt. Corona uppträder som en lömsk sjukdom jag hade backat lite från besök och försökt resonera om besöket träffar många eller få personer. Kan vara smittbärare i ett tidigt stadium.

Visst, statistik kan vara bra. Det kan också vara bra att se på siffrorna bakom statistiken. De flesta som dött är gamla människor, ofta med underliggande sjukdomar. Nyfödda tillhör inte en riskgrupp (undantaget prematurer, barn med medfött dåligt immunförsvar o.s.v.), det kan däremot mor/farföräldrar göra. det är förmodligen farligare för dem att träffa lillen är för lillen.

Sedan bör man förstås ha sunt förnuft, se till att folk inte är sjuka, att de inte pillar i bebisens ansikte o.s.v., men det ska man förstås alltid ha.

För övrigt undrar jag varför man måste fråga på FL om precis allt - kan folk inte tänka själva längre? 

• Anonym (Mymlan)
    Anonym (Fruktsallad) skrev 2020-05-27 05:46:57 följande:

Håller med dig. vissa ser inte helhetsbilden, det gäller såväl Covid-19 som allt annat. Och här på FL är det många som inte tillåter andra att ha avvikande - eller för den delen vettiga - åsikter...Ja, varför skulle det kunna vara farligt att åka bil, tro? Hmm... Tänka, tänka.Helt riktigt. Bilåkning är farligare.Jag gör helt djärvt ett antagande: Du lever väl? Det är jävligt riskfyllt. 100% risk att dö.Visst, statistik kan vara bra. Det kan också vara bra att se på siffrorna bakom statistiken. De flesta som dött är gamla människor, ofta med underliggande sjukdomar. Nyfödda tillhör inte en riskgrupp (undantaget prematurer, barn med medfött dåligt immunförsvar o.s.v.), det kan däremot mor/farföräldrar göra. det är förmodligen farligare för dem att träffa lillen är för lillen.

Sedan bör man förstås ha sunt förnuft, se till att folk inte är sjuka, att de inte pillar i bebisens ansikte o.s.v., men det ska man förstås alltid ha.

För övrigt undrar jag varför man måste fråga på FL om precis allt - kan folk inte tänka själva längre? 

Jag tycker att det är intressant att höra hur andra som är i samma situation tänker, och det antar jag att ts också tycker. Det är nämligen det ts uttrycker i trådstarten. Jag kan faktiskt inte läsa in någonstans att hon ber om dryga kommentarer eller statistik på risken att köra av vägen på väg från bb.

Du tycker att frågan är dum och ändå tar du dig tid att skriva ett långt och drygt svar. Jag kan tycka att det säger mer om dig än om ts.
  • Anonym (Fruktsallad)
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-05-27 06:34:25 följande:
    Jag tycker att det är intressant att höra hur andra som är i samma situation tänker, och det antar jag att ts också tycker. Det är nämligen det ts uttrycker i trådstarten. Jag kan faktiskt inte läsa in någonstans att hon ber om dryga kommentarer eller statistik på risken att köra av vägen på väg från bb.

Du tycker att frågan är dum och ändå tar du dig tid att skriva ett långt och drygt svar. Jag kan tycka att det säger mer om dig än om ts.
    Du har helt rätt, jag kan ha missuppfattat TS syfte med tråden. Och jag var nog onödigt dryg. Jag ber om ursäkt för bägge delar.

Jag vill bara säga att över huvud taget förekommer det väldigt många frågeställningar på olika sociala medier som jag tycker är både dumma och överflödiga. Det känns som - och det här är kanske bara min känsla - att folk inte kan göra någonting utan att "be om lov" först.

Men som sagt, just den här trådstarten har jag nog missuppfattat helt och hållet. Jag kan bara "skylla på" sömnbrist. 

Ha en bra dag! Glad
  • Not Human
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-05-27 06:34:25 följande:

"Långt och drygt svar"... Ja, det får du ju tycka, vissa av oss respekterar yttrandefriheten. Jag råkar tycka att Fruktsallad har rätt; folk "frågar om lov" angående allt möjligt som borde vara uppenbart om man har en smula sunt förnuft.
    Anonym (Fruktsallad) skrev 2020-05-27 05:46:57 följande:
    Håller med dig. vissa ser inte helhetsbilden, det gäller såväl Covid-19 som allt annat. Och här på FL är det många som inte tillåter andra att ha avvikande - eller för den delen vettiga - åsikter...
    HildaK skrev 2020-05-26 13:46:54 följande:
    Varför skulle det vara farligt att åka bil hem från bb?
    Ja, varför skulle det kunna vara farligt att åka bil, tro? Hmm... Tänka, tänka.Helt riktigt. Bilåkning är farligare.
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 19:28:12 följande:
    Jag gör helt djärvt ett antagande: Du lever väl? Det är jävligt riskfyllt. 100% risk att dö.

Visst, statistik kan vara bra. Det kan också vara bra att se på siffrorna bakom statistiken. De flesta som dött är gamla människor, ofta med underliggande sjukdomar. Nyfödda tillhör inte en riskgrupp (undantaget prematurer, barn med medfött dåligt immunförsvar o.s.v.), det kan däremot mor/farföräldrar göra. det är förmodligen farligare för dem att träffa lillen är för lillen.

Plus  Skrattande

Ha ha! Du har helt rätt!
    Anonym (Fruktsallad) skrev 2020-05-27 07:34:53 följande:
    Du har helt rätt, jag kan ha missuppfattat TS syfte med tråden. Och jag var nog onödigt dryg. Jag ber om ursäkt för bägge delar.

Jag vill bara säga att över huvud taget förekommer det väldigt många frågeställningar på olika sociala medier som jag tycker är både dumma och överflödiga. Det känns som - och det här är kanske bara min känsla - att folk inte kan göra någonting utan att "be om lov" först.

Men som sagt, just den här trådstarten har jag nog missuppfattat helt och hållet. Jag kan bara "skylla på" sömnbrist. 

Ha en bra dag! Glad

Äh, varför ber du om ursäkt? Man får inte backa för "FL-maffian". Ny här, kanske? Flört (Inget illa ment!)

(Jag vet att det ser ut som att jag också är ny, har bara bytt nick.)

Ha're gött! Glad
  • HildaK

Men herregud vad är ni för dryga människor som TAR ER TID att gå in och vara otrevliga i ett inlägg på familjeliv?

Jag har inte frågat om lov att göra något alls, jag har frågat hur andra i samma situation gör (en situation som jag antar att inte någon av de två dryga människorna ovan är i).

Angående det här att åka bil så tänkte jag ju givetvis på Corona när jag frågade varför det skulle vara farligt att åka bil hem, eftersom att jag är intresserad av vad folks åsikter om Corona och spädbarn är, inte spädbarn och bilkörning eller något annat heller för den delen.

Jisses, skaffa ett liv och sluta vara dryga på familjeliv. Kanske uppsök en psykolog? Ni kan inte må bra.

• Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 15:38:39 följande:

Corona har inget som helst med bilåkning att göra! Risken för ena saken säger inget om riskan för den andra.

Vi talar om risker för liv och lem. Orsaken bakom borde inte spela någon roll. Det är det som är det löjliga med den här debatten, vissa risker ser läskigare ut och därför tappas huvuden på vägen..
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-27 09:28:20 följande:
    Vi talar om risker för liv och lem. Orsaken bakom borde inte spela någon roll. Det är det som är det löjliga med den här debatten, vissa risker ser läskigare ut och därför tappas huvuden på vägen..
    Nej, vi pratar om corona. Håll dig till ämnet.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-27 09:56:37 följande:

Jag har öht ingen ångest, du behöver inte hålla på och trycka ner mig med tillmälen för att du får motstånd. Ta och jobba lite med dig själv istället för att tjafsa online.

Det handlar inte om att "trycka ner"(se dig för övrigt i spegeln på den punkten ). Inte heller har jag någonting emot annorlunda åsikter. Det välkomnar jag snarare, särskilt i tider som dessa då friheter och demokrati är starkt hotade. Det jag vänder mig emot är din oförmåga att kunna ta in och bemöta argument sakligt. Vi talar om risker, bemöt det med argument(rena avfärdanden är inte argument).

Jag debatterar mer än gärna ämnet, som är risker kopplade till ett visst ämne. Detta ämne är fock ingen ö, allt måste sättas i ett sammanhang. De flesta klarar av att göra det.

Om det inte är ångest(vilket är en naturlig reaktion på denna masspsykos), vad är det då som gör att det enbart är riskerna(som sagt är de små) kring corona som.betyder något för dig? Varför är det bara dessa du vill skydda dig emot?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-27 10:04:21 följande:
    Det handlar inte om att "trycka ner"(se dig för övrigt i spegeln på den punkten ). Inte heller har jag någonting emot annorlunda åsikter. Det välkomnar jag snarare, särskilt i tider som dessa då friheter och demokrati är starkt hotade. Det jag vänder mig emot är din oförmåga att kunna ta in och bemöta argument sakligt. Vi talar om risker, bemöt det med argument(rena avfärdanden är inte argument).

Jag debatterar mer än gärna ämnet, som är risker kopplade till ett visst ämne. Detta ämne är fock ingen ö, allt måste sättas i ett sammanhang. De flesta klarar av att göra det.

Om det inte är ångest(vilket är en naturlig reaktion på denna masspsykos), vad är det då som gör att det enbart är riskerna(som sagt är de små) kring corona som.betyder något för dig? Varför är det bara dessa du vill skydda dig emot?
    Så att kasta skällsord åt mig är alltså inte att trycka ner? Ta och lägg ner, har du inget bättre för dig än att sitta och vara elak??
  • HildaK
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-27 10:04:21 följande:

Man vill skydda sig mot Corona för att det är nytt och vi vet inte mycket om det? Allt annat som tagits upp i tråden är saker vi redan vet om sedan länge. Tänk på din TON, sjukt onödigt att vara otrevlig i ett internetforum.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-27 10:08:18 följande:

Så att kasta skällsord åt mig är alltså inte att trycka ner? Ta och lägg ner, har du inget bättre för dig än att sitta och vara elak??

Du tycker alltså att #Karen är ett skällsord? Intressant

Hur var det nu med argument? Inga svar på frågor? Gissade det.

Och vet du en sak? Jag hör verkligen inte det här gör att vara elak. Tvärtom . Jag befann mig själv i mitten på mars i ångesten orsakad av vanvettig media och politiker med agenda. Det var först sedan jag mötte fakta som jag insåg proportionerna på det hela och kunde komma ur ångesten och må bra igen. Då kunde jag också börja tänka kritiskt. Jag är dessa personer, som presenterade fakta, evigt tacksam.
  • Anonym (Lili)
    HildaK skrev 2020-05-27 10:11:10 följande:

Man vill skydda sig mot Corona för att det är nytt och vi vet inte mycket om det? Allt annat som tagits upp i tråden är saker vi redan vet om sedan länge. Tänk på din TON, sjukt onödigt att vara otrevlig i ett internetforum.

Fast så nytt är det inte längre. Vi har sett mönster. Prick alla domedagsprofetior har gått om intet och mycket kan läras(och mycket är likt) av anda coronavirus. Det går inte att hålla fast vid ångest, då kommer vi att förlora så mycket mer och på längre sikt. Därför kan man inte köra med vilka silkesvantar som helst. Och klarar man inte annat ön klapp på huvudet gör man bäst i att enbart debattera(speciellt när det gäller ett kontroversiellt ämne) med sin mormor.
  • HildaK
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-27 10:17:24 följande:

Fast så nytt är det inte längre. Vi har sett mönster. Prick alla domedagsprofetior har gått om intet och mycket kan läras(och mycket är likt) av anda coronavirus. Det går inte att hålla fast vid ångest, då kommer vi att förlora så mycket mer och på längre sikt. Därför kan man inte köra med vilka silkesvantar som helst. Och klarar man inte annat ön klapp på huvudet gör man bäst i att enbart debattera(speciellt när det gäller ett kontroversiellt ämne) med sin mormor.

Jag skulle nog säga att coronaviruset är VÄLDIGT nytt till och med. Relevant forskning kommer ta år att få. Visst kan man se mönster redan nu, men det säger inte mycket. Ångest? Vem har sagt att jag har ångest? Inte alls faktiskt, bara en liten oro för hur viruset påverkar oss, och då spädbarn som diskuteras i denna tråd.

Nu kan du lämna min tråd tycker jag. Tack!
  • Anonym (Fp)

Jag var som TS lite nyfiken på hur alla gör med sina bebisar i dessa tider men som många andra trådar på FL har denna helt spårat och blivit nåt forum för smutskastning och helt andra frågor än den som ställdes. Att alla har olika åsikter och tankar om hur man gör i dessa tider är ju inte konstigt men det får man väl respektera tänker jag..

• Anonym (Lili)
    HildaK skrev 2020-05-27 10:26:51 följande:

Jag skulle nog säga att coronaviruset är VÄLDIGT nytt till och med. Relevant forskning kommer ta år att få. Visst kan man se mönster redan nu, men det säger inte mycket. Ångest? Vem har sagt att jag har ångest? Inte alls faktiskt, bara en liten oro för hur viruset påverkar oss, och då spädbarn som diskuteras i denna tråd.

Nu kan du lämna min tråd tycker jag. Tack!

Det har funnits i mer än en influensasäsong och olika delar i världen befinner sig i olika faser. Gott forskningsunderlag således. Dessutom bakdateras fall i alls länder, viruset är alltså äldre än vi trott. Lägg till att covid-19 är del i en virusfamilj,dvs forskningsunderlaget är än mer solitt.

Och jag har påpekat det vi vet. Att barn löper nästan noll risk. Att det mesta faktiskt är farligare. Men fakta var inge roligt..
  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (Lili) skrev 2020-06-01 17:50:42 följande:

Det har funnits i mer än en influensasäsong och olika delar i världen befinner sig i olika faser. Gott forskningsunderlag således. Dessutom bakdateras fall i alls länder, viruset är alltså äldre än vi trott. Lägg till att covid-19 är del i en virusfamilj,dvs forskningsunderlaget är än mer solitt.

Och jag har påpekat det vi vet. Att barn löper nästan noll risk. Att det mesta faktiskt är farligare. Men fakta var inge roligt..

Så,har du ett nyfött barn hemma, eller är du i slutet av graviditeten?

Hur kommer du att förhålla dig till bekanta den första tiden?

Det är det som är frågeställningen i tråden. Om man är orolig är man försiktig, trots liten risk för smitta.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-06-01 21:09:18 följande:

Så,har du ett nyfött barn hemma, eller är du i slutet av graviditeten?

Hur kommer du att förhålla dig till bekanta den första tiden?

Det är det som är frågeställningen i tråden. Om man är orolig är man försiktig, trots liten risk för smitta.

Jag har en relativt nyfödd(och flera äldre barn i blandade åldrar) Som jag redan skrivit så kör vi på som vanligt. Dvs god hygien när man kommer in i vårt hem och man stannar hemma när man är sjuk. Som jag också redan skrivit så löper nyfödda cirka noll risk gällande corona. I sluter av graviditeten bör man vara lite extra försiktig, särskilt om man exempelvis också är överviktig. Hade jag varit i slutet av graviditeten nu hade jag kört på som vid mina tidigare graviditeter, dvs kört på god hygien, hållit mig undan från sjuka, lyssnat till min kropp. Hade jag haft ytterligare någon riskfaktor(som övervikt) så hade jag undvikit att sitta i knät på en massa främlingar lite extra i detta läget eftersom att gravida med vissa riskfaktorer löper en något förhöjd risk. Realistisk riskkalkylering liksom.
Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?