• HildaK

Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?

Hej!

Jag är gravid med vårat första barn och ska föda om ett par veckor. Hur tänker ni som också är gravida eller precis fått barn? Låter ni anhöriga hälsa på och hålla bebisen och så? Känns väldigt tråkigt om ingen ska få hålla i bebisen men skulle aldrig förlåta mig själv om hen blir sjuk.

Hur gör ni/hur har ni tänkt göra?

• Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-26 10:26:41 följande:
    Det kan mycket väl vara mindre farligt (och särskilt farligt är det inte nu heller om man ser till data) att få corona senare i förloppet. Viruset försvagas med tiden. Det lär utvecklas till helt vanligt coronavirus, dvs en vanlig förkylning.

Allt är potentiellt dödligt. Allt. Ändå fortsätter du att leva. En ung person löper högre risk att träffas av blixten än att dö av covid-19. Och vi ska inte ens börja tala om vanliga prylar som influensa och bilolyckor..
    Du kan inte jämföra äpplen och bananer.
  • Anonym (A)

Jag ska ha barn i sommar och mina föräldrar ska komma med husvagnen och bo på camping en bit bort. Föds hon när de är här så kommer vi träffas men vet inte riktigt hur. Min sambos släkt bor nära så dem känner jag ingen stress med att träffa.

Jag vill inte ha massa besök eller folk som tar på/håller min bebis oavsett corona eller inte, men träffar gärna mina föräldrar när jag kan då det inte händer så ofta.

Sambons familj har inte visat så mycket intresse under graviditeten och ingen har visat någon glädje alls. Vissa sa till mig redan i typ februari/mars att jag fick isolera mig och absolut inte jobba. Så då kan man ju tycka att de kan hålla sig borta frivilligt.

• nernu

Hade ni tänkt åka bil hem från bb? Betydligt farligare än att låta bebisen träffa några friska familjemedlemmar.

• HildaK
    nernu skrev 2020-05-26 12:51:31 följande:

Hade ni tänkt åka bil hem från bb? Betydligt farligare än att låta bebisen träffa några friska familjemedlemmar.

Varför skulle det vara farligt att åka bil hem från bb?
  • nernu
    HildaK skrev 2020-05-26 13:46:54 följande:

Varför skulle det vara farligt att åka bil hem från bb?

Det är alltid farligt att åka bil... Betydligt högre risk att dö eller skadas i trafiken än av corona.
  • R84

Vår son än snart 7 v och vi har låtit vår närmsta familj träffa honom. Utomhus (förutom när himlen helt plötsligt öppnade sig när mina föräldrar var här. Då fick vi gå in i köket men då satt de på behörigt avstånd) och med gott om avstånd från varandra. Max två personer per gång. Såklart under förutsättning att de är helt friska. Vi pratade jättemycket om det innan och kom fram till att detta kändes bra för oss. Sen vet jag vissa som isolerar sig helt och inte träffar någon. Vet andra som ses och låter andra hålla barnen.

• Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 11:00:09 följande:

Du kan inte jämföra äpplen och bananer.

Jag får inte sätta saker i perspektiv, menar du...
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-26 14:44:29 följande:
    Jag får inte sätta saker i perspektiv, menar du...
    Corona har inget som helst med bilåkning att göra! Risken för ena saken säger inget om riskan för den andra.
  • Anonym (J)

Tror bebisen klarar sig såvida den inte är prematur eller sjuk. Då är det nog värre för din del, när du är nyförlöst och svag, ska läka etc.

• nernu
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 15:38:39 följande:

Corona har inget som helst med bilåkning att göra! Risken för ena saken säger inget om riskan för den andra.

Nej men det blir ju väldigt märkligt om man glatt utsätter sig för något väldigt farligt varje dag men vägrar utsätta sig för något som är i princip helt ofarligt lite då och då.
Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?