Inlägg från: Anonym (Mymlan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mymlan)

Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?

Nej. Jag fick barn i slutet av mars. När lillan var tre veckor fick morföräldrarna komma och följa med på en promenad och titta på barnet. Nu är hon två månader och vi har bjudit hem närmsta familjen, men endast några i taget.

Kusinerna, som är i förskoleålder, har vi träffat ute i parken. Detta för att min svägerska har insisterat, jag hade kunnat bjuda hem dem också.

• Anonym (Mymlan)
    HildaK skrev 2020-05-25 22:06:49 följande:

Det låter vettigt att ses utomhus så de får se bebisen! :) nu när ni bjuder hem dem när bebisen är 2 månader - tänker ni att de ska få hålla och sådär?

Ja, nu får de hålla i lillan. Jag ber dem tvätta händerna innan och vill att de undviker att pilla henne i ansiktet, inga pussar osv, men de flesta är ju väldigt försiktiga ändå just nu.

Vi träffar som sagt bara våra föräldrar, syskon och våra allra närmsta vänner. Så det är bara cirka tio personer vi överhuvudtaget har träffat.
  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (Fruktsallad) skrev 2020-05-27 05:46:57 följande:

Håller med dig. vissa ser inte helhetsbilden, det gäller såväl Covid-19 som allt annat. Och här på FL är det många som inte tillåter andra att ha avvikande - eller för den delen vettiga - åsikter...Ja, varför skulle det kunna vara farligt att åka bil, tro? Hmm... Tänka, tänka.Helt riktigt. Bilåkning är farligare.Jag gör helt djärvt ett antagande: Du lever väl? Det är jävligt riskfyllt. 100% risk att dö.Visst, statistik kan vara bra. Det kan också vara bra att se på siffrorna bakom statistiken. De flesta som dött är gamla människor, ofta med underliggande sjukdomar. Nyfödda tillhör inte en riskgrupp (undantaget prematurer, barn med medfött dåligt immunförsvar o.s.v.), det kan däremot mor/farföräldrar göra. det är förmodligen farligare för dem att träffa lillen är för lillen.

Sedan bör man förstås ha sunt förnuft, se till att folk inte är sjuka, att de inte pillar i bebisens ansikte o.s.v., men det ska man förstås alltid ha.

För övrigt undrar jag varför man måste fråga på FL om precis allt - kan folk inte tänka själva längre? 

Jag tycker att det är intressant att höra hur andra som är i samma situation tänker, och det antar jag att ts också tycker. Det är nämligen det ts uttrycker i trådstarten. Jag kan faktiskt inte läsa in någonstans att hon ber om dryga kommentarer eller statistik på risken att köra av vägen på väg från bb.

Du tycker att frågan är dum och ändå tar du dig tid att skriva ett långt och drygt svar. Jag kan tycka att det säger mer om dig än om ts.
  • Anonym (Mymlan)
    Anonym (Lili) skrev 2020-06-01 17:50:42 följande:

Det har funnits i mer än en influensasäsong och olika delar i världen befinner sig i olika faser. Gott forskningsunderlag således. Dessutom bakdateras fall i alls länder, viruset är alltså äldre än vi trott. Lägg till att covid-19 är del i en virusfamilj,dvs forskningsunderlaget är än mer solitt.

Och jag har påpekat det vi vet. Att barn löper nästan noll risk. Att det mesta faktiskt är farligare. Men fakta var inge roligt..

Så,har du ett nyfött barn hemma, eller är du i slutet av graviditeten?

Hur kommer du att förhålla dig till bekanta den första tiden?

Det är det som är frågeställningen i tråden. Om man är orolig är man försiktig, trots liten risk för smitta.
Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?