• HildaK

Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?

Hej!

Jag är gravid med vårat första barn och ska föda om ett par veckor. Hur tänker ni som också är gravida eller precis fått barn? Låter ni anhöriga hälsa på och hålla bebisen och så? Känns väldigt tråkigt om ingen ska få hålla i bebisen men skulle aldrig förlåta mig själv om hen blir sjuk.

Hur gör ni/hur har ni tänkt göra?

• Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?
  • Anonym (Lili)

Du som gravid ska dock ta det lite försiktigt de sista veckorna av graviditeten, särskilt om du exempelvis också är överviktig.

• HildaK
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-26 08:34:25 följande:

Ingenstans i världen är fullgångna friska nyfödda i någon riskgrupp. Ingenstans i världen är barn en riskgrupp(eller ens drivande i smittspridning). Så att träffa bebisen är inga problem. Är de anhöriga äldre måste dessa fundera noga på om dessa vill utsätta sig för risker. Men jag utgår ifrån att de är vid sina sinnens fulla bruk och kan ta egna beslut.

Så du låter din nyfödda träffa folk hur som helst? :)
  • Anonym (Lili)
    HildaK skrev 2020-05-26 08:41:57 följande:

Så du låter din nyfödda träffa folk hur som helst? :)

Jag har samma regler som alltid. God hygien när man kommer in i vårt hem och vid aktiv sjukdom stannar man hemma. Med tanke på att andra vanliga virus(där barn är drivande i smittspridningen)faktiskt är farligare för en bebis så är det inte besökande släktingar, utan äldre syskon som är den realistiska potentiella risken.
  • Anonym (Kvinna 39)

Absolut inte i coronatider!!

• LaFontaine
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-26 08:57:57 följande:

Jag har samma regler som alltid. God hygien när man kommer in i vårt hem och vid aktiv sjukdom stannar man hemma. Med tanke på att andra vanliga virus(där barn är drivande i smittspridningen)faktiskt är farligare för en bebis så är det inte besökande släktingar, utan äldre syskon som är den realistiska potentiella risken.

Samma regler som vi kört med! Vi fick för övrigt en eventuell RS-infektion när sonen var två veckor (man testade inte andra än inneliggande barn), antagligen från storasyster som gick på förskola. RS har jag varit mycket mer rädd för än Corona när det kommer till bebisen!
  • HildaK
    Anonym (Lili) skrev 2020-05-26 08:57:57 följande:

Låter vettigt!
  • HildaK
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 09:10:53 följande:

Absolut inte i coronatider!!

Hur tänker du? Coronatiderna kan ju hålla på ett år till?
  • Anonym (Kvinna 39)
    HildaK skrev 2020-05-26 09:27:00 följande:
    Hur tänker du? Coronatiderna kan ju hålla på ett år till?
    Ja då får det vara så. Får man viruset nu eller om ett halvår eller om ett år så kommer det inte vara mindre farligt för det.

Vill man att folk ska slippa en potentiellt dödlig sjukdom så låter man bli att träffas. Det gäller även om man själv vill hålla sig frisk.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-05-26 09:47:11 följande:

Ja då får det vara så. Får man viruset nu eller om ett halvår eller om ett år så kommer det inte vara mindre farligt för det.

Vill man att folk ska slippa en potentiellt dödlig sjukdom så låter man bli att träffas. Det gäller även om man själv vill hålla sig frisk.

Det kan mycket väl vara mindre farligt (och särskilt farligt är det inte nu heller om man ser till data) att få corona senare i förloppet. Viruset försvagas med tiden. Det lär utvecklas till helt vanligt coronavirus, dvs en vanlig förkylning.

Allt är potentiellt dödligt. Allt. Ändå fortsätter du att leva. En ung person löper högre risk att träffas av blixten än att dö av covid-19. Och vi ska inte ens börja tala om vanliga prylar som influensa och bilolyckor..
  • Anonym (Prematur)

Vi har en prematur som vi inte har fått komma hem med än. Vi kommer att träffa närmaste släktingarna utomhus men ingen utom vi föräldrar får hålla honom den första tiden. Men jag är mer rädd för de vanliga infektionerna som alltid finns än Corona i sig. Jag är dock rädd att vi vuxna får Corona nu när vi har två barn att ta hand om varav ett med lite särskilda behov.

Svar på tråden Låta anhöriga träffa nyfödd nu i Covid-19 tider?