• Anonym (Arg)

Gränslösa ex o styvbarn!

Nu hittade jag äntligen rätt forum till att debattera o diskutera det här ämnet.

Jag är gift sen några år tillbaks med en man som har en dotter i myndig ålder som lever här varannan vecka fortfarande.

Hennes o min relation har gått från bra till riktigt dålig tyvärr för jag har känt att hon blir mer o mer manipulativ för varje vecka som går.

Igår fick jag en flipp. Vi har nämligen varit själva här hemma denna vecka o igår dukade vi upp en massa godsaker, laddade med champagne o satt ute o badade tunna näck bara gubben o jag. Han hade lagt upp en bild om det på sociala medier. Inte på oss men på champagneglas o tapasbrickan.

En timme efter att den bilden legat uppe så vad händer? Helt plötsligt så dyker hans ex o dotter upp vid badtunnan o ropar heeej o nu vill dottern vara här hos oss. Exet hoppar in i bilen o dottern gapar att hon ska klä på sig bikini o hoppa in i tunnan med oss.

Min man blev helt ställd o sa åt henne att han visste inte att hon skulle komma o jag blir vansinnig o klär på mig o går o lägger mig. Det här förstörde hela vår kväll!

Men inte nog om det. Står imorse i köket o kokar kaffe när jag hör nyckeln sättas i dörren. Helt plötsligt står hans jävla ex i hallen o säger att ?bääääbisen fick inte med sig alla sina saker igår?. Jag fick flippen o gapade på henne att lämna ifrån sig nyckel o att det är inte okeeeeej att hon gör intrång i vårt hus, skrek stick härifrån också för jag tappade det helt!

Nu kan folk tro att jag skämtar o jag önskar att jag gör det men det här hände igår kväll o imorse.

Nu är det liksom krig men hur ska jag gå till väga?

Finns det fler som har helt galna ex o styvbarn på halsen som håller på så här? Tänk på att hans dotter är vuxen men går efter frasen bäääääääbis av hans ex.

Tacksam för respons...

• Svar på tråden Gränslösa ex o styvbarn!
  • Anonym (L)

Hon har säkert någon form av diagnos och verkar sakna eget driv som en avvikande faktor. Men oavsett så är hon på pappret att hon är vuxen nu. Även om hon behöver viss stöttning så behöver hon nog ta tag i det själv och självmant ta tag i att få sig själv utredd. Nu bor hon där hon är skriven dessutom. Det är klart att det går att föreslå för henne vart hon ska vända sig att få stöttning i att klara sig själv m.m men hon behöver väl vara med på det eftersom hon är myndig. Att få henne omyndigförklarad är väl inget man gör bara sådär heller? Hon står inte på bar backe och så länge hon inte behöver ta tag i sina svårigheter så kommer det fortsätta vara så att hon kan vara en bääääbis. Spelar ju ingen roll vad ts man försöker göra när dottern är myndig, bor hos sin mamma och kan där bli behandlad som ett barn. Jag känner personer som bor hemma och saknar driv och föräldrarna gör sina barn en björntjänst i att låta det bara vara och hoppas på att deras barn ska ändra på sig. Jag tror att dessa föräldrar gjort barnen en björntjänst hela deras liv och inte velat se de avvikelser som barnet har. Är inte första gången som föräldrar blundar för att deras barn har svårigheter. Eftersom barnen inte får den stöttning de behöver för att hantera sina svårigheter så har de inte de verktyg de behöver när de väl är vuxna. Då blir det upp till dem själva att söka den hjälp de inte fått som barn och saknar de det drivet så blir det väl ännu svårare, tänker jag. Är svårt när viljan inte finns där, men vem vill göra sådant som man har väldigt svårt för om man inte absolut måste? Och jag tycker du ts gör helt rätt att få en skön tillvaro hemma. Och det verkar inte som det funnits mycket av är gränssättning eller krav som kan hjälpa den här tjejen att ta tag i sina svårigheter och det är bra att ni nu sätter dessa gränser hemma hos er.

• Anonym (herregud)
    Anonym (Inte en till tråd) skrev 2020-05-01 12:29:50 följande:

Förälder är man för livet och jag tycker synd om alla vars pappor skaffar flickvänner som dig.

Att man är förälder hela livet betyder inte att föräldern till ens vuxna barn har rätt att klampa in i ens hem när som helst. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (L) skrev 2020-05-02 11:06:08 följande:

Hon har säkert någon form av diagnos och verkar sakna eget driv som en avvikande faktor. Men oavsett så är hon på pappret att hon är vuxen nu. Även om hon behöver viss stöttning så behöver hon nog ta tag i det själv och självmant ta tag i att få sig själv utredd. Nu bor hon där hon är skriven dessutom. Det är klart att det går att föreslå för henne vart hon ska vända sig att få stöttning i att klara sig själv m.m men hon behöver väl vara med på det eftersom hon är myndig. Att få henne omyndigförklarad är väl inget man gör bara sådär heller? Hon står inte på bar backe och så länge hon inte behöver ta tag i sina svårigheter så kommer det fortsätta vara så att hon kan vara en bääääbis. Spelar ju ingen roll vad ts man försöker göra när dottern är myndig, bor hos sin mamma och kan där bli behandlad som ett barn. Jag känner personer som bor hemma och saknar driv och föräldrarna gör sina barn en björntjänst i att låta det bara vara och hoppas på att deras barn ska ändra på sig. Jag tror att dessa föräldrar gjort barnen en björntjänst hela deras liv och inte velat se de avvikelser som barnet har. Är inte första gången som föräldrar blundar för att deras barn har svårigheter. Eftersom barnen inte får den stöttning de behöver för att hantera sina svårigheter så har de inte de verktyg de behöver när de väl är vuxna. Då blir det upp till dem själva att söka den hjälp de inte fått som barn och saknar de det drivet så blir det väl ännu svårare, tänker jag. Är svårt när viljan inte finns där, men vem vill göra sådant som man har väldigt svårt för om man inte absolut måste? Och jag tycker du ts gör helt rätt att få en skön tillvaro hemma. Och det verkar inte som det funnits mycket av är gränssättning eller krav som kan hjälpa den här tjejen att ta tag i sina svårigheter och det är bra att ni nu sätter dessa gränser hemma hos er.

Bra inlägg!

Det här med diagnoser vet jag inte så mycket om o hon är inte utredd. En viss ångest, dålig empatisk förmåga utan väldigt uppe i sig själv o egna problem är personlighetsdrag men hon är inte utredd för nåt. Det hon har lagt av med men som jag tyckte var otroligt obehagligt när det skedde var att hon vid flera tillfällen fejkade lite försvinnanden. Var min man lite barsk i tonen så kunde hon bege sig iväg o hålla sig undan i timmar med avstängd mobil o man fick tillkalla hjälp o ge sig ut o leta efter henne. Hon kom sen tillbaks o låtsades som inget hade hänt. Hände ibland i skolan också ifall hon blev ovän med nån lärare eller elev. Det här la hon av med när reaktionerna uteblev, man blev van o det var inte så kul att fortsätta med det där när ingen gav sig ut på skallgång längre.

Så visst finns det en hel del problem där men jag har haft egna barn som jag har haft fullt upp med utan jag har lämnat den där biten med hans barn till min man.
  • Virriga Vera
    Anonym (herregud) skrev 2020-05-02 13:10:20 följande:
    Att man är förälder hela livet betyder inte att föräldern till ens vuxna barn har rätt att klampa in i ens hem när som helst. 
    Inte heller att det vuxna barnet har rätt att klampa in precis när det passar.
  • Anonym (L)
    Anonym (Arg) skrev 2020-05-02 13:34:06 följande:

Bra inlägg!

Det här med diagnoser vet jag inte så mycket om o hon är inte utredd. En viss ångest, dålig empatisk förmåga utan väldigt uppe i sig själv o egna problem är personlighetsdrag men hon är inte utredd för nåt. Det hon har lagt av med men som jag tyckte var otroligt obehagligt när det skedde var att hon vid flera tillfällen fejkade lite försvinnanden. Var min man lite barsk i tonen så kunde hon bege sig iväg o hålla sig undan i timmar med avstängd mobil o man fick tillkalla hjälp o ge sig ut o leta efter henne. Hon kom sen tillbaks o låtsades som inget hade hänt. Hände ibland i skolan också ifall hon blev ovän med nån lärare eller elev. Det här la hon av med när reaktionerna uteblev, man blev van o det var inte så kul att fortsätta med det där när ingen gav sig ut på skallgång längre.

Så visst finns det en hel del problem där men jag har haft egna barn som jag har haft fullt upp med utan jag har lämnat den där biten med hans barn till min man.

Jag har några i min bekantskapskrets som har varit lite sådär som du beskriver. Lite svårt att växa upp och ta eget ansvar, släppa sina föräldrar, beter sig lite som barn, har lite svårt att förstå eller ta gränser, svårigheter att hålla i pengar, lite manipulativa, överdriver, använder i bland känslomässig utpressning som att säga att man ska ta livet av sig och så, allt för att få sin vilja fram, slippa ta konsekvenser och få uppmärksamhet. Dessa personer vet ofta precis vilka knappar de ska trycka på för att komma åt ens svaga punkter och kunna fortsätta med sitt beteende. Det kan säkert finnas någon psykisk störning i grunden. Ibland är det bara att sätta hårt mot hårt som gäller. Men det brukar vara väldigt svårt för närstående eftersom barnen vet exakt vilka skuldkänslor de kan frambringa för att slippa ändra på sig. De kan bli så arga att de inte vill ha med en att göra över huvud taget kan vara riktigt elaka, försöker skuldbelägga och så vidare och sedan kommer de krypandes när de behöver något och då är de så snälla och lovar en massa saker. Så får man jätte mycket drama när man säger nej. Säger man ja så blir de så glada och lovar en ännu mer, det blir någon slags emetionell belöning eller bestraffning. Antingen är man en hemsk människa som vill en allt ont eller så är man den snälla som endast fortsätter vara det så länge som utpressaren får som hen vill, det är så min uppfattning hur vissa kan vara.
  • fornminne
    Anonym (L) skrev 2020-05-02 22:50:57 följande:
    Jag har några i min bekantskapskrets som har varit lite sådär som du beskriver. Lite svårt att växa upp och ta eget ansvar, släppa sina föräldrar, beter sig lite som barn, har lite svårt att förstå eller ta gränser, svårigheter att hålla i pengar, lite manipulativa, överdriver, använder i bland känslomässig utpressning som att säga att man ska ta livet av sig och så, allt för att få sin vilja fram, slippa ta konsekvenser och få uppmärksamhet. Dessa personer vet ofta precis vilka knappar de ska trycka på för att komma åt ens svaga punkter och kunna fortsätta med sitt beteende. Det kan säkert finnas någon psykisk störning i grunden. Ibland är det bara att sätta hårt mot hårt som gäller. Men det brukar vara väldigt svårt för närstående eftersom barnen vet exakt vilka skuldkänslor de kan frambringa för att slippa ändra på sig. De kan bli så arga att de inte vill ha med en att göra över huvud taget kan vara riktigt elaka, försöker skuldbelägga och så vidare och sedan kommer de krypandes när de behöver något och då är de så snälla och lovar en massa saker. Så får man jätte mycket drama när man säger nej. Säger man ja så blir de så glada och lovar en ännu mer, det blir någon slags emetionell belöning eller bestraffning. Antingen är man en hemsk människa som vill en allt ont eller så är man den snälla som endast fortsätter vara det så länge som utpressaren får som hen vill, det är så min uppfattning hur vissa kan vara.

Det där låter som borderline. Men jag är också övertygad om att ts styvdotter har någon diagnos eller störning. Bara att pappan inte har velat se det. Visst finns det dem som bara är bortskämda snorungar, ibland långt upp i åren. Men ts styvdotter uppvisar så pass avvikande beteenden att jag tror att hon skulle behöva utredas. Hon behöver hjälp och verktyg för att klara ett riktigt vuxenliv. Men då måste hon vilja själv förstås.
  • Anonym (tragiskt)
    fornminne skrev 2020-05-03 04:49:27 följande:
    Det där låter som borderline. Men jag är också övertygad om att ts styvdotter har någon diagnos eller störning. Bara att pappan inte har velat se det. Visst finns det dem som bara är bortskämda snorungar, ibland långt upp i åren. Men ts styvdotter uppvisar så pass avvikande beteenden att jag tror att hon skulle behöva utredas. Hon behöver hjälp och verktyg för att klara ett riktigt vuxenliv. Men då måste hon vilja själv förstås.

Håller med, detta handlar inte bara om en bortskämd ung vuxen. Det är uppenbart att något inte står rätt till. TS har kanske inte insett det för att hon har haft fullt upp med sina egna barn samt mest uppfattat styvdottern som bortklemad och söndercurlad. Det kan förstås ha bidragit, men detta handlar om något mer. Dock är det ju inte ts ansvar, det är flickans föräldrar som har svikit henne genom att inte sätta gränser samt inte sett till att hon fått hjälp.
  • fornminne
    Anonym (Arg) skrev 2020-05-02 08:17:41 följande:
    Jag ska ärligt talat säga att jag personligen tycker att hon är väldigt speciell! Kritik jag haft mot min man är att jag inte tycker att hon är uppfostrad överhuvudtaget! Mina ungar har varit hemskt uppkäftiga o gett mig huvudvärk måååååååånga många många gånger men när det har funnits folk som kommit utifrån så har de varit extremt artiga och trevliga. Skillnaden här tycker jag är att min man gärna skröt om hur hon aldrig skulle kalla honom för fula saker! Kanske inte men hon hälsar knappt på andra människor än honom också. När vi reste med barnen när de var yngre så försökte mina barn alltid bjuda med henne om det var nåt kul som hände i stan men hon sa alltid nej. De stack iväg o hon skulle sitta och hänga med oss och lite så har hon varit under alla år. Samma här hemma. När mina barn flyttade hemifrån så försökte jag iallafall få ner henne på källarvåningen där hon skulle haft egen ingång, eget badrum kök o sovrum. Är som en liten lägenhet o om man ska ha vuxna barn hemma så vill man ha lite eget space men det vågade hon inte utan hon envisas med att bo på samma våningsplan som oss även som 20 plus. Hon har aldrig jobbat o pluggar på distans har hon gjort men min man har resurser så hade hon velat så hade hon kunnat både plugga o resa utomlands om hon velat men inte då! Jag tycker att glöden saknas helt och hon är inte min typ av personlighet om jag säger så! Nu hoppas jag iallafall på att vi kan få satsa lite på vår relation i lugnan ro. Nån gång i livet ska man väl få göra det med med gott samvete!

Min lillasyster var som dina barn :) Kunde vara extremt jobbig och uppkäftig hemma (i perioder), gjorde som hon ville osv. Medan jag var den "lugna" tonåringen i jämförelse. Dock var syrran också alltid artig och trevlig mot andra, samt skötte sig i skolan. Utomstående uppfattade henne som en skötsam tjej. Hemma revolterade hon. Jag tror att det är ganska vanligt. Idag är vi båda välfungerande vuxna, till skillnad från din styvdotter. Du skriver att man inte bör slösa med skattebetalarnas pengar, och det har du rätt i, men din mans dotter skulle verkligen behöva hjälp. Hon kan vara lite autistisk (bristande initiativförmåga, svårt med sociala koder och socialt samspel, klamrar sig fast vid föräldrarna för att vuxenvärlden uppfattas som alltför skrämmande och för att hon inte kan hantera den.) Hon vill inte ens bo i en egen liten lägenhet i ert hus. Detta handlar inte bara om att hon är bortskämd eller dåligt uppfostrad. Det är uppenbart att hon inte fungerar som andra, varken socialt eller på andra sätt. Även om du inte kan göra något åt saken, mer än att fortsätta sätta egna gränser osv, kan det vara bra för dig att veta. Frågan är hur man ska så ett frö hos din man. Om det ens går. Han kanske tror att dottern bara är bortskämd och osjälvständig, att det är mammans fel osv. Han verkar inte förstå att om hans dotter inte får hjälp, kommer hon att vara likadan om 10 år, om 20 år. Det låter som om hon har någon form av osynligt handikapp och det är inget som växer bort.
  • fornminne

Det är också vanligt att personer med autistiska drag utvecklar ångest samt har dålig empatisk förmåga, precis som du skriver att hon har. Detta ofta ihop med just med bristande initiativförmåga och socialt avvikande beteende. De är sällan medvetet elaka, deras svårigheter ska inte förväxlas med antisocial personlighetsstörning eller dylikt, även om de kan ha antisociala drag. En del är utagerande, särskilt om de inte har fått rätt hjälp och stöd. Andra är lugna och snälla, men socialt avvikande.

• Anonym (Arg)
    Anonym (L) skrev 2020-05-02 22:50:57 följande:

Vissa delar är väldigt likt men hon utpressar honom genom att gråta. Ilska visar hon inte mot sina föräldrar utan det är nåt som hon riktar mot mig eller mot andra vuxna som säger ifrån.

Hennes farföräldrar blir hon vansinnig på o hon har ett stort hatobjekt i min bästa väninna. Det var en incident när vi gifte oss o hans dotter försökte köra över mig med själva upplägget för bröllopet o surade över att hon inte var inräknad på bröllopsnatten. Hon försökte dominera mig där o då gick min kompis in o plattade till henne lite, inte fysiskt såklart men hon fick sig en vass tillrättavisning o det är sånt hon inte glömmer.

Stämmer nog lite överens om det du beskriver.
Svar på tråden Gränslösa ex o styvbarn!