• Liljan3

Slippa genuspedagogik i skolan

Hej!

Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)

• Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan
  • EnAnonumius
    Liljan3 skrev 2020-04-30 11:45:18 följande:
    Nja, jag håller inte helt med, tycker jag varit rätt tydlig med min avsikt ovan :)
    Du tycker detta ja. Men bara för att du (subjektivt) tycker detta, så ligger ju det motbevisat i många inlägg att så är inte fallet, då du har ju själv upprepat till MÅNGA olika skribenter om att det "missförstår dig", som svarat dig i denna tråden.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Liljan3
    EnAnonumius skrev 2020-04-30 14:21:11 följande:
    Du tycker detta ja. Men bara för att du (subjektivt) tycker detta, så ligger ju det motbevisat i många inlägg att så är inte fallet, då du har ju själv upprepat till MÅNGA olika skribenter om att det "missförstår dig", som svarat dig i denna tråden.
    Jo, men det kan ju rimligen bero på annat än att jag varit otydlig i mitt budskap. Se ovan. Jag anser iaf att jag varit tydlig, om inte så får du gärna konkretisera var jag brustit så ska jag göra mitt bästa för att rätta till det :)
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 14:09:34 följande:

Men inget ifrågasättande om det finns en global uppvärmning eller om det är människors fel. Eller om det förekommer så avvisas det. Eller varför vänsterns enda svar på problem är högre skatter och varför myglande politiker ska ta hand om folks pengar. Och enligt din egen ideologi är det skandal om inte avvikande får precis lika mycket tid eller uppmärksamhet. Men inte då. När det handlar om avvikande åsikter så blir det inte lika mycket tid, eller hur?

Inse att du jobbar i DDR.

Har man slutat undervisa om politik, hur det fungerar och ungefär vad de står för? Illa om man förespråkar vänstern i undervisningen och ännu mer om det är utan info. Men jag anar att så inte är fallet.

I klimatundervisningen har det i alla fall tidigare diskuteras motsättningar, kritik och vad vi gör respektive inte gör åt det. Det blur ju dock svårt att ta upp i ts önskade undervisning eftersom det inte ska diskuteras klimat. Med tanke på den starka bevisningen ska ju däremot såklart inte fokuset ligga på OM den sker eller är antropogen, utan förmedla varför, vad vi kan göra och hur det påverkar världen.
  • Konservativ
    Jemp skrev 2020-04-30 14:31:17 följande:

Har man slutat undervisa om politik, hur det fungerar och ungefär vad de står för? Illa om man förespråkar vänstern i undervisningen och ännu mer om det är utan info. Men jag anar att så inte är fallet.

I klimatundervisningen har det i alla fall tidigare diskuteras motsättningar, kritik och vad vi gör respektive inte gör åt det. Det blur ju dock svårt att ta upp i ts önskade undervisning eftersom det inte ska diskuteras klimat. Med tanke på den starka bevisningen ska ju däremot såklart inte fokuset ligga på OM den sker eller är antropogen, utan förmedla varför, vad vi kan göra och hur det påverkar världen.

Du får tycka vad du vill men ditt inlägg bevisar bara att det råder stor enighet i Sverige att ungdomar ska indoktrineras i Greta ideologin.
  • Liljan3
    Jemp skrev 2020-04-30 14:31:17 följande:

Problemet är att den diskussion kring klimatpolitik som förs (utifrån vad jag sett och hört) bygger på att det först och främst finns en konsensus (vilket det inte gör) angående människans roll i den sk uppvärmningen av klimatet, dels om det är koldioxidens bidrag som orsakar detta. Forskarna är väldigt oense kring detta men det lyfts inte fram utan det tas förgivet att så är fallet. Utifrån denna premiss görs en massa andra antaganden som att det tex är flygets fel att vi är där, vilket också är felaktigt då flyget endast står för en liten bråkdel av bidraget, det är främst de tunga industrierna som står för merparten av utsläppen men det är klart att man ska passa på att tynga unga med lite "flygskam" och "klimatångest" (vad det nu är) när tillfälle ges. Därtill kan man addera en massa andra politiska premisser som bara tas förgivet, exempelvis ifrågasättande av skatters existensberättigande i frågan, men så sker inte (för att betala skatt är ju närmst heligt och det får inte ifrågasättas) Man får liksom inte ens tangera den dimensionen av frågan. Det gör att diskussionen blir väldigt platt och stannar på en nivå av typen "flyg är dålig, vi ska flyga mindre, man ska äta mindre kött, Trump är ond, Obama är god, skatter är bra" etc etc. Dessa är ju allmänt politiskt korrekta saker att tycka och man problematiserar och nyanserar sällan, och skulle någon komma till en annan slutsats så måste detta "korrigeras", eller så får den eleven betala ett högt socialt pris. Det ska inte behöva vara så i ett land med sk "åsiktsfrihet".

Om klimatpolitiken kunde diskuteras ur dessa perspektiv skulle jag absolut vara öppen för den diskursen. Men i sin nuvarande form - not so much.
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 14:42:09 följande:

Du får tycka vad du vill men ditt inlägg bevisar bara att det råder stor enighet i Sverige att ungdomar ska indoktrineras i Greta ideologin.

Huruvida klimatförändringar pågår eller inte är inte är en åsiktsfråga. Inte heller hur vi människor påverkar eller vad det får för effekter på klimat och miljö. Det är ren vetenskap, med hög evidens.

Vad vi ska göra åt det är politik. Politik handlar däremot om tyckande. Det i sin tur styr hur det kommer påverka oss vad gäller omställning, ekonomi, invandring och hur stor kris det blir.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 14:00:41 följande:

Fel, jag undvek frågan för att jag ser det som slöseri med tid att diskutera med människor som saknar förmåga till mer nyanserat tänk än så. Och det är ungefär där mitt engagemang stannar för vederbörande :)

Eftersom det var jag som ställde den frågan först så är det alltså jag som är den vederbörande som saknar förmåga till mer nyanserat tänk än så.

Du tycker alltså att du kan sätta den stämpeln på mig bara genom det inlägget?

Jag hoppas att du i ditt yrke som läkare är mer vidsynt än så och inte dömer alla som inte bara stryker dig medhårs på samma sätt.

Jag börjar nästan tro att du drog till med det där med kristen grundsyn för att misskreditera kristna.
  • Liljan3
    hallontryffel skrev 2020-04-30 14:51:33 följande:
    Eftersom det var jag som ställde den frågan först så är det alltså jag som är den vederbörande som saknar förmåga till mer nyanserat tänk än så.

Du tycker alltså att du kan sätta den stämpeln på mig bara genom det inlägget?

Jag hoppas att du i ditt yrke som läkare är mer vidsynt än så och inte dömer alla som inte bara stryker dig medhårs på samma sätt.

Jag börjar nästan tro att du drog till med det där med kristen grundsyn för att misskreditera kristna.
    Se ditt tidigare inlägg som jag adresserade, där finner du svaret på dina funderingar :)
  • Liljan3
    Jemp skrev 2020-04-30 14:50:48 följande:
    Huruvida klimatförändringar pågår eller inte är inte är en åsiktsfråga. Inte heller hur vi människor påverkar eller vad det får för effekter på klimat och miljö. Det är ren vetenskap, med hög evidens.

Vad vi ska göra åt det är politik. Politik handlar däremot om tyckande. Det i sin tur styr hur det kommer påverka oss vad gäller omställning, ekonomi, invandring och hur stor kris det blir.
    Fast det är ju det det inte gör, det finns konsensus kring ATT det sker en uppvärmning, men inte kring vad som orsakar den (dvs huruvida det är merparten människans bidrag eller klimatförändringar som sker oberoende av oss, möjligen en kombination) Den politiska frågan är som du säger mer subjektiv, och där i synnerhet finns ju verkligen ett "rätt" sätt att tycka i Sverige, tyvvär.
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 14:48:55 följande:

Problemet är att den diskussion kring klimatpolitik som förs (utifrån vad jag sett och hört) bygger på att det först och främst finns en konsensus (vilket det inte gör) angående människans roll i den sk uppvärmningen av klimatet, dels om det är koldioxidens bidrag som orsakar detta. Forskarna är väldigt oense kring detta men det lyfts inte fram utan det tas förgivet att så är fallet. Utifrån denna premiss görs en massa andra antaganden som att det tex är flygets fel att vi är där, vilket också är felaktigt då flyget endast står för en liten bråkdel av bidraget, det är främst de tunga industrierna som står för merparten av utsläppen men det är klart att man ska passa på att tynga unga med lite "flygskam" och "klimatångest" (vad det nu är) när tillfälle ges. Därtill kan man addera en massa andra politiska premisser som bara tas förgivet, exempelvis ifrågasättande av skatters existensberättigande i frågan, men så sker inte (för att betala skatt är ju närmst heligt och det får inte ifrågasättas) Man får liksom inte ens tangera den dimensionen av frågan. Det gör att diskussionen blir väldigt platt och stannar på en nivå av typen "flyg är dålig, vi ska flyga mindre, man ska äta mindre kött, Trump är ond, Obama är god, skatter är bra" etc etc. Dessa är ju allmänt politiskt korrekta saker att tycka och man problematiserar och nyanserar sällan, och skulle någon komma till en annan slutsats så måste detta "korrigeras", eller så får den eleven betala ett högt socialt pris. Det ska inte behöva vara så i ett land med sk "åsiktsfrihet".

Om klimatpolitiken kunde diskuteras ur dessa perspektiv skulle jag absolut vara öppen för den diskursen. Men i sin nuvarande form - not so much.

Stor konsensus råder, jo. Se tex IPCCs arbete.

Flyget står för en stor del av svenska utsläppen, mindre del globalt sett. Det står för större del än vad som syns i mycket statistik eftersom utsläpp internationella flyg registreras lite konstigt/bristfälligt. Sett till koldioxidbudgeten, utifrån hur mycket vi har "råd" (riskmässigt) att släppa ut, är flyget många 100% över. Industrier är en stor del av utsläppen, ja. De diskuteras också en hel del och behöver ställa om. Värt att poängtera är naturligtvis att industrier i sin tur påverkas av våra konsumtionsmönster.

Skatt diskuteras ju enormt mycket!? Åt alla håll. Skatter är rätt kraftfulla styrmedel som politiken är oense om hur det bör användas.

Jordbruket står också för stor del av utsläppen. Jordbruk måste vi ha, för vi måste ha mat, men hur de bedrivs kan vara avgörande. Köttfrågan är inte helt svartvit, delvis för att olika (miljö)intressen kolliderar och att olika modeller tar hänsyn till olika saker, sällan vägs allting in. Slutsatsen blir dock att minskad köttkonsumtion är nödvändig även om vi kan fortsätta äta en viss andel kött, producerat på bättre sätt.

Ytterligare en intressant fråga är ju vad vi har att förlora på att ta hotet och forskningen på allvar?
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan