• Liljan3

Slippa genuspedagogik i skolan

Hej!

Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)

• Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan
  • Liljan3
    Arboga skrev 2020-04-30 15:38:32 följande:

Jag röstar inte rött men inser mer dag för dag att den kristna högern är skrämmande med sina värderingar.

Haha. Tack för att du statuerar så bra exempel på vad jag menar, du gör ju smutsjobbet åt mig? :)
  • Liljan3
    Trent skrev 2020-04-30 15:29:53 följande:

Varför slänger du in den sista meningen om personangrepp? Sluta antyda eller påstå saker som inte stämmer.

Sen sveper du så brett att det är omöjligt att bemöta dina inlägg. "ett helt paket av åsikter som följer med...". Va? Vad menar du med det? Och viktigare: hur vet du det? Fram med lite evidens!

Sen måste jag bara säga angående ditt första stycke (jag ber om ursäkt): Gäsp.

Nåväl, vi kan i alla fall vara ense om att vi är oense, gott så :) Trevlig Valborg gott folk!
  • DenFrustrerade
    Liljan3 skrev 2020-04-30 14:48:55 följande:
    Problemet är att den diskussion kring klimatpolitik som förs (utifrån vad jag sett och hört) bygger på att det först och främst finns en konsensus (vilket det inte gör) angående människans roll i den sk uppvärmningen av klimatet, dels om det är koldioxidens bidrag som orsakar detta. Forskarna är väldigt oense kring detta men det lyfts inte fram utan det tas förgivet att så är fallet. Utifrån denna premiss görs en massa andra antaganden som att det tex är flygets fel att vi är där, vilket också är felaktigt då flyget endast står för en liten bråkdel av bidraget, det är främst de tunga industrierna som står för merparten av utsläppen men det är klart att man ska passa på att tynga unga med lite "flygskam" och "klimatångest" (vad det nu är) när tillfälle ges. Därtill kan man addera en massa andra politiska premisser som bara tas förgivet, exempelvis ifrågasättande av skatters existensberättigande i frågan, men så sker inte (för att betala skatt är ju närmst heligt och det får inte ifrågasättas) Man får liksom inte ens tangera den dimensionen av frågan. Det gör att diskussionen blir väldigt platt och stannar på en nivå av typen "flyg är dålig, vi ska flyga mindre, man ska äta mindre kött, Trump är ond, Obama är god, skatter är bra" etc etc. Dessa är ju allmänt politiskt korrekta saker att tycka och man problematiserar och nyanserar sällan, och skulle någon komma till en annan slutsats så måste detta "korrigeras", eller så får den eleven betala ett högt socialt pris. Det ska inte behöva vara så i ett land med sk "åsiktsfrihet".

Om klimatpolitiken kunde diskuteras ur dessa perspektiv skulle jag absolut vara öppen för den diskursen. Men i sin nuvarande form - not so much.
    Det finns en överväldigande konsensus bland klimatforskare om att nuvarande klimatförändringar är till allra största delen orsakade av antropogena CO2-utsläpp. Om du verkligen vill debattera detta på rätt nivå, återkom när du har läst igenom litteraturen samt skaffat dig den utbildningen och kompetensen att du har erforderlig sakkunskap. Det är löjeväckande när lekmän försöker debattera och ifrågasätta forskningsresultat utan att ha någon som helst sakkunskap (och då räknas inte att ha läst lite artiklar på Wikipedia). För att göra en liknelse som du kanske förstår är det som om en av dina patienter påstår sig veta mer för att de läst en artikel i Aftonbladet om någon sjukdom. Eller anser du att en läkarexamen inte är värd mer än några timmars googlande? Fast jag själv är forskare (men inte inom klimatologi) skulle det aldrig falla mig in att tro mig kompetent att ifrågasätta expertisen inom det området utan ägna år av studier och påläsning inom området. Till dess förlitar jag mig på vad mer än 95% av forskare och expertis inom området är eniga om.

Det är uppenbart att din aversion mot klimatpolitik är rent ideologisk, inte faktabaserad, men du verkar inte ha insett det själv.
  • Liljan3

Det är lite kul att så många går i affekt och verkar bli så upprörda/provocerade av detta. Själv har jag haft det rätt kul :) Allt gott till er och trevlig Valborg!

• hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 16:02:35 följande:

Det är lite kul att så många går i affekt och verkar bli så upprörda/provocerade av detta. Själv har jag haft det rätt kul :) Allt gott till er och trevlig Valborg!

Som jag trodde. Någon som bara vill provocera och utmåla kristna som fördomsfulla, konservativa bakåtsträvare.

Så tråkigt och respektlöst mot dem som är kristna.
  • Jemp

Det är så kul att du kommer med det där så fort argumenten tryter.

Eller nåt.
  • Trent

Jag tror säkert att du mår bättre av att skriva sådär. Men glöm inte vem som skapade tråden och som flera gånger påstått sig bli missförstådd. Att be om svar och sedan lite överlägset fnissa åt de svar man får, det skulle inte ens Jesus göra. Och då var han ändå rätt jävla messed up.
  • Mimosa86
    Liljan3 skrev 2020-04-29 23:00:36 följande:

Hej!

Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)

Fast anledningen till att man har jämställdhet och genus i skollagen är ju för att ta bort gamla förväntningar och kunna möta individen utifrån hans/hennes förutsättningar och inte gamla föreställningar utifrån hans kön.

Det är ju för att din lilla kille ska få lov att vara den han är utifrån hans förutsättningar. Det innebär ju inte att man försöker trolla bort könet (det är förresten en omöjlighet). Det är ju för att vidga förutsättningarna att få vara kille respektive tjej utan att begränsas.
  • Konservativ
    Jemp skrev 2020-04-30 14:50:48 följande:

Huruvida klimatförändringar pågår eller inte är inte är en åsiktsfråga. Inte heller hur vi människor påverkar eller vad det får för effekter på klimat och miljö. Det är ren vetenskap, med hög evidens.

Vad vi ska göra åt det är politik. Politik handlar däremot om tyckande. Det i sin tur styr hur det kommer påverka oss vad gäller omställning, ekonomi, invandring och hur stor kris det blir.

Så barnen ska lära sig kritiskt tänkande. Men inte i klimatfrågan eller genus. Åter bekräftas TS synpunkt.
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 16:57:07 följande:

Så barnen ska lära sig kritiskt tänkande. Men inte i klimatfrågan eller genus. Åter bekräftas TS synpunkt.

Det var inte ens i närheten av det jag skrev.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan