• Liljan3

Slippa genuspedagogik i skolan

Hej!

Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)

• Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan
  • Liljan3
    Trent skrev 2020-04-30 16:27:37 följande:

Jag tror säkert att du mår bättre av att skriva sådär. Men glöm inte vem som skapade tråden och som flera gånger påstått sig bli missförstådd. Att be om svar och sedan lite överlägset fnissa åt de svar man får, det skulle inte ens Jesus göra. Och då var han ändå rätt jävla messed up.

Saken är vara den att jag bad om

Jag tror säkert att du mår bättre av att skriva sådär. Men glöm inte vem som skapade tråden och som flera gånger påstått sig bli missförstådd. Att be om svar och sedan lite överlägset fnissa åt de svar man får, det skulle inte ens Jesus göra. Och då var han ändå rätt jävla messed up.

Saken är bara den att jag bad om konkreta inlägg kring val av skola/sätt att hitta en sådan och inte om moraliska pekpinnar. Det är talande för hur intoleranta många är för andra människors livsåskådningar. Jag bad inte om en diskussion kring folks åsikter kring genus/klimat som sakfråga. Det är viss skillnad. Jag blir mörkrädd (men lite road också) över hur begränsade de människor är som utåt inte sällan signalerar sig vara så öpoensinta. Men så fort någon inte instämmer i deras åsiktshegemoni så ska moraliseringarna komma. Som sagt, det var inte mitt syfte med tråden, det framgår om man läser mitt huvudinlägg. Tycker tvärtom att många som kommenterat här har varit respektlösa i sitt sätt att uttrycka sig, tråkigt. Jag har inte klankat ner eller raljerat över andra människors sätt att uppfostra sina barn här, det är inte min ensak. Jag har endast uttryckt vad jag värderar och varför. Ändå ska det vara så svårt att acceptera. Märkligt. Och ja, jag skrattar faktiskt åt många av inläggen här för att de visar på en sorglig intolerans mot oliktänkande. Vissa saker får man helt enkelt ta med humor för de är så dumma. Nu ska jag i alla fall fira lite Valborg. Hoppas ni kan chilla ner lite, no hard feelings mot någon :)
  • Konservativ
    Mimosa86 skrev 2020-04-30 16:38:09 följande:

Fast anledningen till att man har jämställdhet och genus i skollagen är ju för att ta bort gamla förväntningar och kunna möta individen utifrån hans/hennes förutsättningar och inte gamla föreställningar utifrån hans kön.

Det är ju för att din lilla kille ska få lov att vara den han är utifrån hans förutsättningar. Det innebär ju inte att man försöker trolla bort könet (det är förresten en omöjlighet). Det är ju för att vidga förutsättningarna att få vara kille respektive tjej utan att begränsas.

Vidga från vaddå? Från en karikatyr av 1950-talet för det mesta. Och som av em händelse handlar det i praktiken om att hindra pojkars lek och att utmåla vita män som mänsklighetens demoner. På min egen pojkes skola fick de inte leka krig. Fruktansvärt löjligt beslut och jag sa till dem att krig i lek inte är samma som krig i verkligheten.
  • EnAnonumius
    Liljan3 skrev 2020-04-30 16:59:14 följande:
    Saken är vara den att jag bad om

Saken är bara den att jag bad om konkreta inlägg kring val av skola/sätt att hitta en sådan och inte om moraliska pekpinnar. Det är talande för hur intoleranta många är för andra människors livsåskådningar. Jag bad inte om en diskussion kring folks åsikter kring genus/klimat som sakfråga. Det är viss skillnad. Jag blir mörkrädd (men lite road också) över hur begränsade de människor är som utåt inte sällan signalerar sig vara så öpoensinta. Men så fort någon inte instämmer i deras åsiktshegemoni så ska moraliseringarna komma. Som sagt, det var inte mitt syfte med tråden, det framgår om man läser mitt huvudinlägg. Tycker tvärtom att många som kommenterat här har varit respektlösa i sitt sätt att uttrycka sig, tråkigt. Jag har inte klankat ner eller raljerat över andra människors sätt att uppfostra sina barn här, det är inte min ensak. Jag har endast uttryckt vad jag värderar och varför. Ändå ska det vara så svårt att acceptera. Märkligt. Och ja, jag skrattar faktiskt åt många av inläggen här för att de visar på en sorglig intolerans mot oliktänkande. Vissa saker får man helt enkelt ta med humor för de är så dumma. Nu ska jag i alla fall fira lite Valborg. Hoppas ni kan chilla ner lite, no hard feelings mot någon :)
    Saken är den att du verkar inte se själv _hur_ du _presenterade bakgrunden_ till att ni ville ha speciella förskolor.

Du skrev ju b.la i din TS, jag citerar:

"Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ."
    (slut citat)

Hur menar du med att "bli utsatt för sådana rörelser"?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Liljan3
    Arboga skrev 2020-04-30 17:18:25 följande:

Säger homofoben..

Haha, du börjar bli lite gullig faktiskt med dina kommentarer :)
  • Liljan3
    EnAnonumius skrev 2020-04-30 17:28:57 följande:

Saken är den att du verkar inte se själv _hur_ du _presenterade bakgrunden_ till att ni ville ha speciella förskolor.

Du skrev ju b.la i din TS, jag citerar:

"Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ."

(slut citat)

Hur menar du med att "bli utsatt för sådana rörelser"?

Exakt så som jag skrev. Tyckte jag var rätt tydlig. Att du inte kan ta till dig basic svenska är inte mitt problem.
  • EnAnonumius
    Liljan3 skrev 2020-04-30 17:32:18 följande:
    Exakt så som jag skrev. Tyckte jag var rätt tydlig. Att du inte kan ta till dig basic svenska är inte mitt problem.
    Suck, man ber om ett förtydliga om vad du menar och du slänger skit tillbaka.  Bara för att man frågar vad du menar betyder knappast att man "har svårt att ta till sig basic svenska".

Dessutom så om man skall slänga skit på folk om att de inte kan ta till sig svenska så blandar man inte in utländska ord som du gör. Då skall man skriva på svenska hela vägen. "Basic" är inte ett ord som finns i SAOL/SAOB.

Så bara för att DU tycker att DU var "tydlig" så måste alla andra anse att du är "tydlig" också för den saken skull, annars så har man svårt att ta till sig svenska?

Du har ju suttit och gnällt rejält i denna tråden över att folk "missförstår dig".  När du får frågan vad du menar, för att man ville ha förtydliga, så beter du dig minst sagt som en tjurig tonåring i stället.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 17:08:52 följande:

Vidga från vaddå? Från en karikatyr av 1950-talet för det mesta. Och som av em händelse handlar det i praktiken om att hindra pojkars lek och att utmåla vita män som mänsklighetens demoner. På min egen pojkes skola fick de inte leka krig. Fruktansvärt löjligt beslut och jag sa till dem att krig i lek inte är samma som krig i verkligheten.

Min äldsta är född 2016, så mina egna upplevelser av föräldraskap är alltså väldigt nutida. Ändå blir sonen ifrågasatt för att han har en docka, barnen blir bemötta på olika sätt, sambon/pappan blir ifrågasatt när han är föräldraledig eller vabbar, det är olika kläder och passform på pojk- och tjejavdelningarna (som existerar) på klädaffärerna, folk jag möter blir osäkra på vilket kön barnet har baserat på kläder...
  • Trent

Varför är det viktigt att ditt barn får leka krig? Gillar du krig? Har du positiva erfarenheter av krig (inte krigslek)?
  • Trent

Förresten, om de förbjöd våldtäktslekar på din sons skola, skulle du reagera då? Våldtäkt i lek är inte samma våldtäkt i verkligheten.
  • Arboga
    Liljan3 skrev 2020-04-30 17:30:13 följande:
    Haha, du börjar bli lite gullig faktiskt med dina kommentarer :)
    Hellre va gullig än ha en hemsk människosyn.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan