• Anonym (Pojkmamma)

Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?

Jag har två söner som nu är tonåringar. Jag fick operera bort livmodern efter andra sonen och kan inte få fler barn. Ända sen andra sonen föddes har jag varit avgrundsdjupt ledsen för att inte fått en flicka. Det är en djup längtan och jag är fruktansvärt besviken på hur mitt liv blev.

Jag har försökt få hjälp med känslorna. Det är knäppt att inte vara nöjd med två fina barn men jag hade behövt döttrar. I princip allt är bättre med döttrar för en mamma. Det finns chans till gemensamma intressen, någon som identifierar sig med en som kvinna och som kanske förstår att vuxna också har känslor. Någon som hänger med på träning eller kvinnosaker, sköter sig i skolan utan att man måste tjata, som bryr sig om andra människor och kommunicerar.

Förutom alla fåniga yttre saker som fina glittriga pysselleksaker istället för krig och vapen.

Nu blev mitt liv som det blev, jag kan inte få fler barn och söner borde också vara bra. Men de har enormt mycket mer gemensamt med sin pappa. Jag är knappt med i familjen.

Alla mina intressen får jag utöva själv medan pappa och pojkarna gör det de gillar tillsamman. Jag har inte mycket fritid att göra det jag vill eller skaffa vänner för pojkarna tar tid. De behöver tjatas på, skjutsats till aktiviteter och pushas i skolan.

Mitt liv försvinner på att serva en familj som knappt ger något tillbaka. Jag är enormt ensam och behöver råd om hur jag ska kunna leva med min sorg. Allt känns meningslöst och jag ser ingen större mening med livet. Jag spelar ingen roll som förälder. Pojkarna och pappan har sina gemensamma intressen och jag får antingen stå ut och följa med på deras grejer eller stanna hemma. Eller gå och träna med andra mammor och deras döttrar. Jag är den enda ensamma mamman på träningen.

Jag vet att det är bortskämt och otacksamt men efter många försök att komma över sorgen efter dottern som aldrig blev ser jag att nästan allt negativt jag oroade mig för med bara söner har blivit verklighet. Jag tror att det går att uppfostra killar till viss del men biologin styr ändå hur det blir till slut.

Och ja, jag kanske får flickbarnbarn någon gång om jag har tur men mamma och mormor kommer då att vara främst för dem. Med tanke på sönernas känsloregister och empati nu kommer det inte att komma naturligt att de ens tänker på att farföräldrar kanske också vill träffa barnbarn. Jag vill inte heller bli en klängig svärmor som kräver att få träffa barnbarnen.

Det bästa vore om jag på något sätt kunde vända min livssyn men jag har verkligen försökt för pojkarnas skull under hela uppväxten att uppskatta vad jag har. Det går inte. Jag ville ha minst en dotter och sorgen är ständigt närvarande och blir bara värre och värre.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-27 13:17
    Det här blir som många andra pojkmammatrådar en diskussion om att flickor inte alls alltid gillar pyssel och att pojkar visst kan vara empatiska och gilla glitter.

Men för just mig är det en jättesorg både att jag blev steril i ung ålder och att jag inte kan uppskatta det jag har. Borde kanske inte skrivit varför jag var ledsen utan bara be om hjälp med hur man hanterar en livslång sorg som man inte kan göra något åt.

Den här sorgen är speciell eftersom man inte kan prata om den. Att ha sorg för att ha förlorat en anhörig, ett jobb, att vara sjuk osv är sorger som är OK att berätta om. Att ha sorg över en dotter som inte finns är inte OK och därför är den svår att bearbeta. Jag kan inte prata med någon om det i verkligheten. Utom med vården som inte har tid.

• Svar på tråden Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?
  • Anonym (Pojkmamma)
    cosinus skrev 2020-04-27 13:31:37 följande:

Nu har jag för all del 2 döttrar också men även 2 söner.

Saker som jag och sönerna gör ihop.

-Jag har varit/är tränare i båda killarnas idrotter. Jag gillar för all del fotboll men har fått lära mig gilla även dans som både döttrarna och ena sonen håller på med.

-Killarna är faktiskt de som tycker bäst om att basta så jag får oftast med mig iaf en i bastun. Där kan vi sitta och surra om en massa roliga saker.

-Lurar med mig något barn att handla (olika om det är någon av döttrarna eller sönerna som följer med). Även det trevligt.

-Spelar pingis, vi har tillgång till pingisbord och bägge sönerna börjar bli riktigt vassa. Tur mamman är mer taktisk :)

-Bakar och lagar mat. Försöker få dem mer självgående och sakta men säkert så...

Båda killarna är/har varit riktiga mysungar. Den äldre (14) blir fortfarande gärna kliad på ryggen eller masserad fötterna på o s v men den yngre (12) är fortfarande extremt gosig och vill gärna mysa i soffan under samma filt på kvällen. Två fantastiska killarn, bröder och söner (och ja jag vill sälja dem på blocket ibland men) vi har fantastiskt mycket kul ihop.

Det låter härligt. Jag är ingen sportig person intressemässigt och på fotbollsmatcherna är det oftast bara pappor som stod och skrek på sina söner, alternativt pratade bilar eller jobb. Mammorna var på dans eller något annat roligare med döttrarna. Så där stod jag och lyssnade på prat om olika Volvomodeller och frös.

Mina barn kan på sin höjd koka pasta. Har försökt få dem intresserade och när de var små gillade de att baka men inte nu.

Kanske är det lättare att uppskatta söner om man även har döttrar?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2020-04-27 12:45:42 följande:
    Har sökt hjälp via vården pga att ta bort livmodern också var traumatiskt så jag har haft kontakter där. Men blivit erbjuden tabletter, vilket inte hjälper. Jag har motionerat massor. Har sökt hjälp via psykologer men inte hittat någon bra.

Min man tar ansvar med barnen men han är ganska känslokall och min sorg efter en dotter orkar han inte höra på. Han förstår inte heller hur jobbigt det var med graviditeter och en förlossning som för mig var katastrof. Vi har ju två barn, kan jag inte bara vara glad för det?

Det finns såklart empatiska män och killar men det är inte lika vanligt som empatiska kvinnor. Män på jobbet har inga problem att ta de två sista bullarna på ett gemensamt fikafat trots att det står fler kollegor i kaffekön. Kvinnorna tar fram en kniv och delar bullarna så att det räcker till andra också. Män förstår inte att det är jobbigt att vara gravid och föda barn men när de själva har ont i huvudet så ska det vilas ordentligt.

Jag släppte över ett gäng skolelever vid ett övergångsställe imorse vid skolan. Tjejerna vinkade tack. Killarna bara gick vidare utan en min. Inget viktigt men visar ändå skillnad i beteende. Sen kan tjejer vara mer känslostyrda, mesiga, gnälliga och bråka mer med mamman i tonåren men som det känns hade jag hellre tagit tonårsbråk än livslång ensamhet,
    Ditt sista stycke är lite intressant, men det är väl så att när man väl har börjat tolka världen på ett visst sätt så ser man endast det man vill se. Jag ser absolut inte att killar inte skulle vinka adjö till sina föräldrar eller ropa "jag älskar dig" eller liknande. Tvärtom...

Nej, jag tror du behöver söka mer och bättre hjälp! Du har levt för länge med den här sorgen och smärtan. 
  • Anonym (Pojkmamma)
    Mrs Moneybags skrev 2020-04-27 13:41:18 följande:

Ditt sista stycke är lite intressant, men det är väl så att när man väl har börjat tolka världen på ett visst sätt så ser man endast det man vill se. Jag ser absolut inte att killar inte skulle vinka adjö till sina föräldrar eller ropa "jag älskar dig" eller liknande. Tvärtom...

Nej, jag tror du behöver söka mer och bättre hjälp! Du har levt för länge med den här sorgen och smärtan. 

Klart man ser det man vill se och tyvärr på ett negativt sätt. Jag vill ändra på mig men har uttömt alla möjligheter. Vården har inte resurser och är till för folk som har reella problem. Jag har ingen nära vän eller relation som jag kan prata om detta med. Vännerna har döttrar utom några som är barnlösa och att gnälla över söner med en som är barnlös är orimligt. Barnens pappa går inte heller att prata med. Den förbjudna sorgen bara fortsätter.
  • cosinus
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2020-04-27 13:40:12 följande:
    Det låter härligt. Jag är ingen sportig person intressemässigt och på fotbollsmatcherna är det oftast bara pappor som stod och skrek på sina söner, alternativt pratade bilar eller jobb. Mammorna var på dans eller något annat roligare med döttrarna. Så där stod jag och lyssnade på prat om olika Volvomodeller och frös.

Mina barn kan på sin höjd koka pasta. Har försökt få dem intresserade och när de var små gillade de att baka men inte nu.

Kanske är det lättare att uppskatta söner om man även har döttrar?
    Alla mina barn har spelat fotboll och andra lagidrotter då jag själv älskar alla bollar som finns och i 5 fotbollslag, 4 innebandylag och 3 basketlag så har det aldrig varit någon skillnad i engagemanget på sidlinjen på föräldrarna. Massor av engagerade mammor och pappor.

Ska jag generalisera så har det varit mindre högljudda kompisar till döttrarna men å andra sidan oändligt många fler intriger att lösa mellan kompisarna. Otacksamma ungar finns bland båda könen och några av de mest artiga och väluppfostrade barn jag träffat är killarna i ena sonens individuella idrott. Fantastiska killar, hade kunnat ta hem varenda en av de äldre åt min 16-åriga dotter (förutom att hon skulle säga upp kontakten med mig då :) )

Min helt ärliga upplevelse är att det inte är någon större skillnad alls mellan sönerna och döttrarna och framförallt inte hur det är att vara mamma till dem. Det finns otroliga individuella skillnader mellan barnen. Men inga tydligt kopplade till kön. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2020-04-27 13:46:37 följande:
    Klart man ser det man vill se och tyvärr på ett negativt sätt. Jag vill ändra på mig men har uttömt alla möjligheter. Vården har inte resurser och är till för folk som har reella problem. Jag har ingen nära vän eller relation som jag kan prata om detta med. Vännerna har döttrar utom några som är barnlösa och att gnälla över söner med en som är barnlös är orimligt. Barnens pappa går inte heller att prata med. Den förbjudna sorgen bara fortsätter.
    Jag tycker nog att ditt problem är reellt eftersom det påverkar din vardag och gör ditt liv glädjelöst. 

Som jag ser det är ditt problem inte direkt att du saknar en dotter, utan att din relation till din man och dina barn inte är bra. 
  • Anonym (ooo)
    Mrs Moneybags skrev 2020-04-27 14:00:53 följande:
    Jag tycker nog att ditt problem är reellt eftersom det påverkar din vardag och gör ditt liv glädjelöst. 

Som jag ser det är ditt problem inte direkt att du saknar en dotter, utan att din relation till din man och dina barn inte är bra. 
    Precis. Jag undrar en hel del över din man eftersom du säger att du servar en familj osv. Har ni en väldigt traditionell uppdelning? Tar barnen efter sin pappa? 
    Det är ju ni två vuxna som har format hur ert familjeliv ser ut och om det är på detta vis och du inte är nöjd så har det egentligen inget med barnens kön att göra - alls. 
  • Anonym (Anne)

1) du kan inte påverka det som varit. Du kan enbart påverka nutid och framtid. Självklart ska man sörja bär man är ledsen men det måste finnas en begränsad tid för ältande. Att lägga energi på något man inte kan påverka suger ju bara mer kraft från dig.

2) varför leker dina killar krig?? Jag har två vilda tjejer som nästan bara leker med killar men inte fan accepterat jag att de leker med låtsas vapen! Noll tolerans där. Minsta sonen sitter bara och pysslar.

3) du målar upp scenario som inte är realistiska. Absolut spelar biologi en viktig roll men jag tro personlighet är än mer avgörande och där kommer uppfostran in i bilden. Varför skulle inte du kunna ha aktiviteter med dina killar? Behöver ju inte vara shopping, det kan ju vara alltifrån att spela spel, joggingpass, egna resor du gör bara du och en son åt gången.

Jag och min son är närmast i familjen. För vi ör mest lika personlighetsmässigt. Tjejerna är pappas flickor ut i fingerspetsarna. Och vi har verkligen försök uppfostra barnen likvärdigt men personlighet och lynne styr man inte över. Mina tjejer gillar inte drama. Medan minsta killen är av mer känslig natur. Födda så

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2020-04-27 12:58:24 följande:
    Pappan gör sin del men har inte så bra koll. Glömmer bort när de ska på aktiviteter och själva struntar de i skola eller aktiviteter om man inte tjatar. De har varsin mobil med väckarklocka men de vägrar vakna själva och bryr sig inte. Jag vet inte hur man gör. De vill bara vara hemma från skolan så om jag inte väcker dem blir de bara glada att vara hemma.

Jag försöker som sagt. Tjat, belöningar, lirkande, läxläsning tillsammans och ibland går det men för det mesta inte.

Om ansvaret lämnas över ligger det kvar någonstans i den skrynkliga kläd/pappershögen på golvet.

Envisheten att inte göra något eller med minsta möjliga ansträngning är stark hos pojkarna.
    Strunta i deras aktiviteter då.
    Som sagt, de är inga småbarn.
    Avsluta det.
    Så får de skylla sig själva.

Skolan är en annan sak; den måste de gå i.

• Anonym (Kvinna 40+)

TS, jag förstår din sorg!

Jag har själv valt att inte skaffa några barn alls, just för rädslan att få en pojke. Jag är hellre helt utan barn, än att få en son, eller ännu värre, flera söner. Det skulle vara hemskt och faktiskt katastrof för mig, för jag tycker absolut inte om små pojkar och tonårskillar, vill inte behöva ha med dem att göra överhuvudtaget.

Om jag vore du skulle jag skilja mig och leta efter en ny partner som redan har en eller flera döttrar på heltid eller varannan vecka. Du kan bli en underbar bonusmamma, och göra en massa mysiga tjejgrejer med dem!

• Anonym (I)
    Anonym (Kvinna 40+) skrev 2020-04-27 15:08:37 följande:

TS, jag förstår din sorg!

Jag har själv valt att inte skaffa några barn alls, just för rädslan att få en pojke. Jag är hellre helt utan barn, än att få en son, eller ännu värre, flera söner. Det skulle vara hemskt och faktiskt katastrof för mig, för jag tycker absolut inte om små pojkar och tonårskillar, vill inte behöva ha med dem att göra överhuvudtaget.

Om jag vore du skulle jag skilja mig och leta efter en ny partner som redan har en eller flera döttrar på heltid eller varannan vecka. Du kan bli en underbar bonusmamma, och göra en massa mysiga tjejgrejer med dem!

Hmmm tror du skulle känna annorlunda om du fick en son. De blir ju lite vad man gör dom till
Svar på tråden Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?