• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-12-05 23:43:46 följande:
    Avlidna återspeglar inte nödvändigtvis strategin. Antal smittade kan snarare göra det, fast det är inte säkert heller.

Och konstigt nog så har andra länder (så som Österrike, Schweiz, Israel, m.fl) fler smittade än Sverige, men färre döda. Det är något som inte stämmer där. T.ex. kan det vara så att en del andra länder inte verkligen rapporterar alla. Eller är sjukvården bättre på att rädda dem? Jag vet inte, men det bör utredas.

Och det hänger förstås inte på Tegnell. 
    I Österrike masstestar man nu, alla ska testas, så siffrorna där fortsätter nog att gå upp en hel del. De har även bra kapacitet inom sjukvården, många läkare, IVAplatser etc, så inte så konstigt att statistiken visar på många smittade och få döda. Dessutom har de ju stängt ner mycket i perioder, även äldreboenden. Kanske har de även bättre fungerande omsorg av äldre, men det vet jag inte.
    Vet inte hur det är i Schweiz och Israel, men det kanske är liknande situation där. 

Eller också beror det kanske på att dom mörkar rapporteringen, som du verkar tro. Det är nog bara Sverige som rapporterar ordentligt!
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-06 11:26:27 följande:
    I Österrike masstestar man nu, alla ska testas, så siffrorna där fortsätter nog att gå upp en hel del. De har även bra kapacitet inom sjukvården, många läkare, IVAplatser etc, så inte så konstigt att statistiken visar på många smittade och få döda. Dessutom har de ju stängt ner mycket i perioder, även äldreboenden. Kanske har de även bättre fungerande omsorg av äldre, men det vet jag inte.
    Vet inte hur det är i Schweiz och Israel, men det kanske är liknande situation där. 

Eller också beror det kanske på att dom mörkar rapporteringen, som du verkar tro. Det är nog bara Sverige som rapporterar ordentligt
    Jo, det är svårt att jämföra i nuläget, för att man nog måste ta med alla delar - hur mycket man har testat, t.ex. Men det kan man först göra lite senare, man måste ju samla ihop all sån data och det kanske man inte hinner med just nu.

Om de mörkar.... det skulle jag inte säga ens. Kan ju hända att vissa länder har ett mindre effektivt system med att räkna corona-döda, att de missar vissa? I början sas det att främst Sverige och Belgien räknade med alla döda MED covid-19. Sedan protesterade andra länder och tyckte att de visst också räknar så ungefär.... även det måste man utreda när man har all fakta.
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-12-06 11:50:43 följande:
    Jo, det är svårt att jämföra i nuläget, för att man nog måste ta med alla delar - hur mycket man har testat, t.ex. Men det kan man först göra lite senare, man måste ju samla ihop all sån data och det kanske man inte hinner med just nu.

Om de mörkar.... det skulle jag inte säga ens. Kan ju hända att vissa länder har ett mindre effektivt system med att räkna corona-döda, att de missar vissa? I början sas det att främst Sverige och Belgien räknade med alla döda MED covid-19. Sedan protesterade andra länder och tyckte att de visst också räknar så ungefär.... även det måste man utreda när man har all fakta.
    Andelen (och antalet) smittade äldre, är lägre i Österrike än i Sverige verkar det som. Det förklarar väl en hel del. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-06 11:26:27 följande:

Eller också beror det kanske på att dom mörkar rapporteringen, som du verkar tro. Det är nog bara Sverige som rapporterar ordentligt!
    Österike har som du säger många läkare, mer än Sverige, och 3-3,5 ggr fler vårdbäddar

www.oecd.org/health/health-at-a-glance-19991312.htm

Om Österrikes äldreboenden har anställda läkare vet jag inte.

lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/07/partier-oppnar-for-kommunala-lakare/

"

En stor del av de äldre som avlidit i covid-19 har bott på särskilt boende. Flera partier pekar på att den medicinska kompetensen i kommunerna behöver stärkas, och frågan om kommunalt anställda läkare har aktualiserats.

I början av juni presenterade Liberalerna ett nytt fempunktsprogram för en trygg äldreomsorg. Ett av förslagen är att geriatriker och allmänläkare borde kunna anställas av äldreboenden samt att den kommunala vården och omsorgen bör inrätta funktionen chefläkare.

Anna Starbrink (L), regionråd i Stockholm, pekar på att en stor och viktig del av sjukvården i dag bedrivs i kommunerna och att många i de särskilda boendena är väldigt sköra och har stora omvårdnads- och vårdbehov.

– Då tycker vi att vi bör pröva frågan om att ge kommunerna möjlighet att anställa läkare som ett sätt att höja den medicinska kompetensen, men också som ett sätt för kommunerna för att få direkt tillgång till den kompetens som jag tror är viktig att ha i beslutsfattandet också, när man tar fram underlag för beslut.

Men det räcker inte bara med att anställa en läkare i kommunen, menar Anna Starbrink. Det handlar också om bättre samordning mellan äldreomsorgen och sjukvården och att samtidigt utveckla omvårdnadsperspektivet och ge sjuksköterskor och övrig personal mer uppmärksamhet."

• Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-12-05 23:53:56 följande:

Ja, det var det verkligen, men jag orkar inte heller förklara alla delar. Vi har ju förklarat det förut. Och om man INTE bor i landet, så bör man förstås vara försiktig med att påstå att man exakt vet hur det är där just nu. 

Och jag ser ingen skillnad på möjligheten att upptäcka smittade personer innan de visar symptom i Sverige jämfört med Finland. Det ÄR svårt att upptäcka dessa. Möjligtvis genom smittspårning och det gör vi i Sverige också. Och Tegnell har förstås rätt i om han säger att det hjälper om man alltid håller avstånd. 

Det räcker med att du citerar och streckar under all desinformation. Det är viktigt att motarbeta all desinformation.

Jag har inte kommit med några påståenden alls om hur det är i Sverige, jag påpekade bara att de illvilliga ryktena om sjuka som går på jobb härstammar från svensk media, inte finsk. I övrigt försöker jag sammanfatta och dra slutsatser av det som FHM säger på sina pressträffar.

Smittspårningen ger mera information i ett läge med låg smittspridning än med hög. Ett exempel jag minns var ett litet sällskap som hade en gemensam middag. En av deltagarna insjuknade följande dag, senare flera av de andra. Om man då är i ett läge med låg smittspridning, ingen av de andra känner till någon insjuknad, då är ju det mest sannolika att de alla blev smittade av samma middagsgäst. Om det i stället hade varit hög smittspridning i samhället, alla har någon smittad kollega eller tränarkompis eller barn, då är det ju betydligt svårare att veta exakt var alla blev smittade.
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-06 12:11:36 följande:
    Andelen (och antalet) smittade äldre, är lägre i Österrike än i Sverige verkar det som. Det förklarar väl en hel del. 
    Ja, och man kom ju fram till att efter det man har kunnat undersöka än så länge så var ju åldern den enda verkligen avgörande faktorn. Jag kom just på det igen....Så det stämmer ju överens med det... hmm.....
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-12-05 23:43:46 följande:

Avlidna återspeglar inte nödvändigtvis strategin. Antal smittade kan snarare göra det, fast det är inte säkert heller.

Och konstigt nog så har andra länder (så som Österrike, Schweiz, Israel, m.fl) fler smittade än Sverige, men färre döda. Det är något som inte stämmer där. T.ex. kan det vara så att en del andra länder inte verkligen rapporterar alla. Eller är sjukvården bättre på att rädda dem? Jag vet inte, men det bör utredas.

Och det hänger förstås inte på Tegnell. 

Hur flitigt har alla de här länderna testat? Ju bättre man är på att fånga upp fall, desto lägre blir dödligheten. WHO säger att om andelen positiva är över 5%, då har man inte kontroll över smittspridningen, och då missar man sannolikt många fall. Sverige, Schweiz och Österrike ligger nu över 10%, Israel under 3%.

Sverige kom inte igång med testandet förrän i juni. På sidan jag länkar till finns det inte ens data för Sverige under pandemins första månader. Så hur många smittade hade Sverige under våren egentligen? 75 gånger flera än antalet bekräftade sade FHM då, vad säger de nu? När kom man igång med storskalig testning i de länderna du nämner? Det är ju inte helt osannolikt att mörkertalet för Sveriges del är större än för de andra länderna.

ourworldindata.org/coronavirus-testing
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-06 13:25:08 följande:
    Hur flitigt har alla de här länderna testat? Ju bättre man är på att fånga upp fall, desto lägre blir dödligheten. WHO säger att om andelen positiva är över 5%, då har man inte kontroll över smittspridningen, och då missar man sannolikt många fall. Sverige, Schweiz och Österrike ligger nu över 10%, Israel under 3%.

Sverige kom inte igång med testandet förrän i juni. På sidan jag länkar till finns det inte ens data för Sverige under pandemins första månader. Så hur många smittade hade Sverige under våren egentligen? 75 gånger flera än antalet bekräftade sade FHM då, vad säger de nu? När kom man igång med storskalig testning i de länderna du nämner? Det är ju inte helt osannolikt att mörkertalet för Sveriges del är större än för de andra länderna.

Jag vet att Sverige kom igång sent. Det fanns inte tester eller annat material. Men därför tittar jag på situationen nu under hösten, inte så mycket på våren. Om vi dock hade haft mycket högre antal smittade under våren än vad vi har nu, så skulle jag förvänta mig att fler borde ha antikroppar. Inte bara jag, man har ju gjort beräkningar på det.

Och hur många procent av dem testade som är positiva - det får man också vara försiktig med att tolka. Om man t.ex. bara låter folk med symptom testa sig, så lär man ju få större andel smittade. och det har man ju gjort i Sverige. Däremot verkar det som om Sverige testar ganska mycket nu, mer än Norge, Finland eller Tyskland. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-06 13:25:08 följande:

Just nu masstestar Österrike lärare, så dom vågar öppna skolorna igen. Senaste testerna visar att mindre än 1% av testade fick positiva resultat. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-06 15:06:17 följande:
    Just nu masstestar Österrike lärare, så dom vågar öppna skolorna igen. Senaste testerna visar att mindre än 1% av testade fick positiva resultat. 
    Vet man hur många asymptomatiska smittade man hittat?

DN skriver om en del problem med testningens genomförande och nytta -  Österrike har som alla andra länder sina problem i hanteringen av och runt smittan. 

www.dn.se/varlden/osterrike-masstestar-infor-jul-trots-kritik/

"Antagandet om att smittspridningen minskar genom en bred testning bygger på att personer som är symtomfria men smittsamma får chansen att upptäcka att de bär på en infektion. Dessa personer ska sedan sätta sig i karantän, och på så vis undvika att komma i kontakt med personer som de annars hade kunnat smitta."

"I Österrike är det frivilligt att testa sig, men hela befolkningen uppmanas att delta. Den som vill testa sig ska anmäla sig via internet, via det kritiserade system som under början av december gav lärarna i Linz en felaktig tid. Kritik har även kommit från personer som inte informerats om att de fått ett negativt testresultat. Utöver detta har datasystemet läckt personuppgifter från 800 av de som testats. De tekniska problemen har fått personal vid flera teststationer att gå över till att använda fysiska formulär."

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin