Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
En stor del av de äldre som avlidit i covid-19 har bott på särskilt boende. Flera partier pekar på att den medicinska kompetensen i kommunerna behöver stärkas, och frågan om kommunalt anställda läkare har aktualiserats.
I början av juni presenterade Liberalerna ett nytt fempunktsprogram för en trygg äldreomsorg. Ett av förslagen är att geriatriker och allmänläkare borde kunna anställas av äldreboenden samt att den kommunala vården och omsorgen bör inrätta funktionen chefläkare.
Anna Starbrink (L), regionråd i Stockholm, pekar på att en stor och viktig del av sjukvården i dag bedrivs i kommunerna och att många i de särskilda boendena är väldigt sköra och har stora omvårdnads- och vårdbehov.
– Då tycker vi att vi bör pröva frågan om att ge kommunerna möjlighet att anställa läkare som ett sätt att höja den medicinska kompetensen, men också som ett sätt för kommunerna för att få direkt tillgång till den kompetens som jag tror är viktig att ha i beslutsfattandet också, när man tar fram underlag för beslut.
Men det räcker inte bara med att anställa en läkare i kommunen, menar Anna Starbrink. Det handlar också om bättre samordning mellan äldreomsorgen och sjukvården och att samtidigt utveckla omvårdnadsperspektivet och ge sjuksköterskor och övrig personal mer uppmärksamhet."
Ja, det var det verkligen, men jag orkar inte heller förklara alla delar. Vi har ju förklarat det förut. Och om man INTE bor i landet, så bör man förstås vara försiktig med att påstå att man exakt vet hur det är där just nu.
Och jag ser ingen skillnad på möjligheten att upptäcka smittade personer innan de visar symptom i Sverige jämfört med Finland. Det ÄR svårt att upptäcka dessa. Möjligtvis genom smittspårning och det gör vi i Sverige också. Och Tegnell har förstås rätt i om han säger att det hjälper om man alltid håller avstånd.
Avlidna återspeglar inte nödvändigtvis strategin. Antal smittade kan snarare göra det, fast det är inte säkert heller.
Och konstigt nog så har andra länder (så som Österrike, Schweiz, Israel, m.fl) fler smittade än Sverige, men färre döda. Det är något som inte stämmer där. T.ex. kan det vara så att en del andra länder inte verkligen rapporterar alla. Eller är sjukvården bättre på att rädda dem? Jag vet inte, men det bör utredas.
Och det hänger förstås inte på Tegnell.