• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-06 17:32:51 följande:
    Jag har länkat till den här texten tidigare, men det kom inga kommentarer den gången. Nu då? Alltså: Var vårens lag trots allt olaglig? Ifall inte, varför inte stifta en likadan igen?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Kyp8bo/ingen-minns-att-regeringen-visst-kan-stanga-sverige

Är det bara jag som minns den tillfälliga ändringen av smittskyddslagen som regeringen med benäget bistånd av riksdagen baxade igenom i april?

Under tre månader hade regeringen rätt att göra allt möjligt.

Begränsa folksamlingar. Stänga shoppingcenter, barer, nattklubbar, stoppa bussar och tåg, lägga hamnar i respirator.

Lagen användes inte. Och den förnyades inte. Men inget av det hör hit. Det väsentliga för mitt resonemang är att de juridiska verktygen faktiskt existerar.

Och de står inte i konflikt med grundlagen. Det konstaterade det stränga Lagrådet innan lagen trädde i kraft.
    Okej. Nattklubbarna hade de faktiskt kunnat stänga, tycker jag. Men annars är det ju som vanligt frågan vad som händer med landets ekonomi om mängder av företag går i konkurs och kanske så många blir arbetslösa att staten inte har råd att betala ut alla dessa bidrag. Och kanske vissa av dessa åtgärder inte verkar längre så vettiga. Många kanske inte skulle göra så stor skillnad, och man kan ibland komma åt dem på annat sätt. Som t.ex. att man inte får sälja alkohol (efter kl. 22). Eller så hör det också till nya lagen. Och buss och tåg måste man ha om de som jobbar t.ex. inom vården ska komma till jobbet.

Hörde igår en diskussion på tysk TV - det är alltid intressant att se om andra har samma svårigheter. Och man märkte att de också börjar få slut på optionerna. Nu skulle man ha "lockdown light", för att skona ekonomin lite och också så att det är mer drägligt för folk, eftersom de redan går på barrikaderna. Men nu verkar antal smittade inte gå ner.Så då säger någon att man borde ha en riktig strikt lockdown, medans någon annan säger att det vore vansinnigt. Då skulle man förstöra ekonomin för många år framöver. Och någon annan säger att det är en jäkla berg-och-dalbana och det kommer snart en tredje våg. De har ju inte riktigt kontroll heller.
  • AndreaBD

En sak som jag funderat på som måste vara en stor smittoorsak är ju hemtjänsten. Läste i Aftonbladet för några dagar sedan, där en person yttrade sig som sa att hennes mamma hade fått hjälp av hemtjänsten av 17 olika personal på två veckor. Personen hade då hjälp flera gånger om dagen. Det är ju vansinnigt! 

Även i äldreboenden har man, gissar jag, hög personalomsättning. Framför allt har man en massa vikarier och det som jobbar där fast måste ju stanna hemma vid minsta förkylningssymptom, så då har man många vikarier. Säger sig självt att risken för smitta då ökar mycket.

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-06 13:14:32 följande:
    Det räcker med att du citerar och streckar under all desinformation. Det är viktigt att motarbeta all desinformation.

Jag har inte kommit med några påståenden alls om hur det är i Sverige, jag påpekade bara att de illvilliga ryktena om sjuka som går på jobb härstammar från svensk media, inte finsk. I övrigt försöker jag sammanfatta och dra slutsatser av det som FHM säger på sina pressträffar.

Smittspårningen ger mera information i ett läge med låg smittspridning än med hög. Ett exempel jag minns var ett litet sällskap som hade en gemensam middag. En av deltagarna insjuknade följande dag, senare flera av de andra. Om man då är i ett läge med låg smittspridning, ingen av de andra känner till någon insjuknad, då är ju det mest sannolika att de alla blev smittade av samma middagsgäst. Om det i stället hade varit hög smittspridning i samhället, alla har någon smittad kollega eller tränarkompis eller barn, då är det ju betydligt svårare att veta exakt var alla blev smittade.

Och ändå tror du att vi har en flockimmunitet?

Och visst finns det idioter som går med COVID-19 till jobbet, som Sahlgrenska läkaren.
    han blev sparkad snabbt och stor risk att IVO även tar hans licens när det är klart.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-06 17:26:25 följande:
    Ok, så pangdemister är ett namn enligt gammal god tradition, och inte ett öknamn. Ok, då vet vi det. Tror att de du kallar pangdemister har tolkningsföreträde beträffande det. 

Hur vore det om regeringen fick tummen ur, och skrev om smittskyddslagen? Fast, nej, det vill de tydligen inte, för då kan dom inte skylla på den längre. 

Det är en grupp som faller sig ointresserade av ALLT som inte stödjer deras tes och att allt är regeringens fel.(fast än det är inte regering som sköter arbetet i kommuner, regioner och landsting, då vi inget ministerstyre har.)

Om man ska skriva om smittskyddslagen, så får man ju vackert komma med förslag och förslag som inte bryter mot igen.
    Ser vi sådana förslag?
    Och tänker nu på resten av riksdagen.

pyssel skrev 2020-12-06 20:09:18 följande:
    @ménage à quatre
    Så klart att "coronanationalist" inte kan vara lika bra som det mindre begripliga "pangdemist" för den som är coronanationalist. Med tanke på att anklagelser om populism och högerextremism genomgående har använts av de som hugger som kobror på minsta reflektion över eller ifrågasättande av myndigheters val och ståndpunkter under pandemin. För oss andra, ja. Coronanationalism är därför en självklar benämning på grindvaktarfenomenet att häckla och håna med tillmälen om extremism även de som står så långt ifrån SD och övriga vidare ut på extremkanten det bara går.

En forumvärd kanske låter passera om man inte skriver "Hen är i tillägg till coronanationalist en riktig påfågel" utan håller sig till att skriva "Uppvisar grindvaktarfenomen vid andras oliktänkande och hänfaller i debatten snabbt till känt påfågelmanér i ménage à quatre".

Tänk att man ska bli kallad för nationalist för man har en saklig diskussion om COVID-19 med all fakta och all forskning.

Personligen är jag väldigt långt ifrån nationalism, finner det komiskt och bli kallad för nationalist för att bara åter ge fakta, forskning och saklighet med en råd tråd för uppnå konsensus.
    Och det är därför man direkt undrar om det ligger en agenda bakom den ad hominem så fort man är saklig.

Vi har ingen flockimmunitet i Sverige, munskydd har inget entydigt svar utan är spriden som en solfjäder osv...osv...

Alltid fundersam på varför en del är så selektiva med fakta.

AndreaBD skrev 2020-12-07 09:20:51 följande:
    En sak som jag funderat på som måste vara en stor smittoorsak är ju hemtjänsten. Läste i Aftonbladet för några dagar sedan, där en person yttrade sig som sa att hennes mamma hade fått hjälp av hemtjänsten av 17 olika personal på två veckor. Personen hade då hjälp flera gånger om dagen. Det är ju vansinnigt! 

Även i äldreboenden har man, gissar jag, hög personalomsättning. Framför allt har man en massa vikarier och det som jobbar där fast måste ju stanna hemma vid minsta förkylningssymptom, så då har man många vikarier. Säger sig självt att risken för smitta då ökar mycket.

Det är skumt minst sagt.
    Polarn har en COVID-19 patient som ville dö hemma pga cancer, där har man försökt dra ned på personalen rejält i antal olika.

Men det är fortfarande en massa personal som måste dit och ta på sig all skyddsutrustning och av och på och av, för de är där ofta.
    Slentrian är alltid en fara vid smittor, så risken är nog att någon inte är noga nog.

• pyssel
    klyban skrev 2020-12-07 12:39:56 följande:

Personligen är jag väldigt långt ifrån nationalism, finner det komiskt och bli kallad för nationalist för att bara åter ge fakta, forskning och saklighet med en råd tråd för uppnå konsensus.

Och det är därför man direkt undrar om det ligger en agenda bakom den ad hominem så fort man är saklig.

Frågan är snarare varför DU, i ditt ALLRA FÖRSTA INLÄGG i tråden, väljer att dra paralleller till högerextremister utifrån trådens topic. Snacka om att kasta sten i glashus..
  • Anonym (realist)

276 inlagda i Skåne nu, en ökning med 55 sedan i fredags! 

Vården kommer att kollapsa, massor av människor att dö i onödan.

Flockimmunitetsstrategin har havererat, Tegnell måste avskedas och en bättre strategi tillämpasSkrikandes

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-07 12:48:16 följande:
    Frågan är snarare varför DU, i ditt ALLRA FÖRSTA INLÄGG i tråden, väljer att dra paralleller till högerextremister utifrån trådens topic. Snacka om att kasta sten i glashus..

Aldrig, dock ställer jag den frågan ibland, då vi känner igen sättet och diskutera och den selektivitet att diskutera.
    Ta bara munskydd, där accepteras bara en viss forskning, och den forskning som stödjer munskyddsanvändandet.

Fast än forskningen visar en solfjäder av resultat och att inget entydigt svar finns.
    Du kan använda munskydd, då det inte är förbjudit att göra.

• klyban
    Anonym (realist) skrev 2020-12-07 12:49:22 följande:
    276 inlagda i Skåne nu, en ökning med 55 sedan i fredags! 

Vården kommer att kollapsa, massor av människor att dö i onödan.

Flockimmunitetsstrategin har havererat, Tegnell måste avskedas och en bättre strategi tillämpasSkrikandes

Vi har aldrig haft en flockimmunitetsstrategi, och alla som bor i Skåne vet om det i våras då smittan inte var spriden dit i en direkt större omfattning.

Ingen som vet vad det ska ge att avskeda Tegnell, då det är FHM besluts på fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.

• Anonym (Friskis)

Vi är många som har en flockimummunitetsstrategi och det är en fullt rimlig strategi. Att försöka dra ut på spridningen över en längre tid kommer att fungera fint. Men snart är så många smittade/immuna att det inte spelar någon roll vad Tegnell hittar på.

Till sommaren är det normalläge igen.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin