• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2020-12-05 22:17:39 följande:
    Bara den inte tillämpas inom matematik så är det helt okejGlad

Jag såg förresten att en av trådens kritiker tillämpade en variant i tråden om Samhällsnytt, Kent Ekeroths gamla kloak Avpixlat.

Tesen var den bild gammelmedia ger, antitesen Samhällsnytts omvärldsbeskrivning.

Syntesen var enligt coronakritikern att sanningen ligger någonstans mittemellan.

Den slutsatsen kan jag inte direkt omfatta, men det är säkert en uppfattning som inte är så ovanlig bland trådens kritiker. Det är ju heller inte så ovanligt med uppfattningen att det finns en sanning med stort S som döljs för folket - som t ex att Sveriges strategi i hemlighet är att vi ska uppnå flockimmunitetTomte
    Mmm... pressträffarna och restriktionerna är väl då en del av konspirationen för att folket inte ska förstå hur det egentligen förhåller sig.  Media och staten mörkar tillsammans.. men det finns en del som sett bakom kulisserna 
    Drömmer

Hegel pratade ju om tidsanden/an eller zeitgeist och visst är det också tankemönster som finns kvar även om jag uppfattade Hegel som att han menade något ganska mer  konkret än hur begreppet används idag.

Här i tråden drivs ju lite olika antiteser till det verkliga smittskyddetsarbetet; att medias påstådda rubriker om att Sverihge arbetar efter flockimmunitet är sanning, att FHM inte arbetar vetenskapligt utan att allt drivs av Tegnell, att Sverige inte behlver styras enligt grundlagar och så verkar argumentationen från en del kritiker i sig grundas på Hegeliansk logik

Inte är syntesen sann, varken i fråga om verklighetens beskaffning eller i fråga om argumentens giltighet.
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-05 19:31:24 följande:
    Man kan väl vara nationalist även för ett annat land än där man föddes.

Och vad har din sista mening med mitt inlägg som du citerar, att göra?
    Nej, du har skrivit typ 54ggr att vi inte har någon flockimmunitet, och jag och flera andra har bekräftat detta, nej ingen flockimmunitet i Sverige.
    Men om jag skriver om något helt annat, varför svarar du goddag yxskaft?
    Men det är väldigt osannolikt om man växer upp i Tyskland en generation efter andra världskriget. Då satsade skolorna verkligen på att styra emot sånt. Det var ungefär det som Klyban syftade på. 

Och som sagt, jag är en sån som litar mest på de som är mest kvalificerade/mest kunniga, nästan oavsett ämne.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-05 22:46:03 följande:
    Mmm... pressträffarna och restriktionerna är väl då en del av konspirationen för att folket inte ska förstå hur det egentligen förhåller sig.  Media och staten mörkar tillsammans.. men det finns en del som sett bakom kulisserna 
    Drömmer

Hegel pratade ju om tidsanden/an eller zeitgeist och visst är det också tankemönster som finns kvar även om jag uppfattade Hegel som att han menade något ganska mer  konkret än hur begreppet används idag.

Här i tråden drivs ju lite olika antiteser till det verkliga smittskyddetsarbetet; att medias påstådda rubriker om att Sverihge arbetar efter flockimmunitet är sanning, att FHM inte arbetar vetenskapligt utan att allt drivs av Tegnell, att Sverige inte behlver styras enligt grundlagar och så verkar argumentationen från en del kritiker i sig grundas på Hegeliansk logik

Inte är syntesen sann, varken i fråga om verklighetens beskaffning eller i fråga om argumentens giltighet.
    Haha, den urgamla tesen är ju att land skall med lag byggas.

Kritikerklustrets antites tycks vara att land skall byggas utan lag.

Här finns det ingen egentlig syntes utom möjligen att det är himla dumt med lagar som man inte gillar för stundenGlad
  • AndreaBD
    Anonym (realist) skrev 2020-12-05 19:39:43 följande:

Rapporterat avlidna i Covid-19 senaste sju dagar:

Sverige 389

Norge 26

Finland 22

Danmark 55

Strategin mot flockimmunitet har havererat. Det kostar för många liv. Anders Tegnell måste avgå och bättre folk ta över!

Avlidna återspeglar inte nödvändigtvis strategin. Antal smittade kan snarare göra det, fast det är inte säkert heller.

Och konstigt nog så har andra länder (så som Österrike, Schweiz, Israel, m.fl) fler smittade än Sverige, men färre döda. Det är något som inte stämmer där. T.ex. kan det vara så att en del andra länder inte verkligen rapporterar alla. Eller är sjukvården bättre på att rädda dem? Jag vet inte, men det bör utredas.

Och det hänger förstås inte på Tegnell. 
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-12-05 20:34:34 följande:
    Vad var desinformation i det jag skrev?
    Ja, det var det verkligen, men jag orkar inte heller förklara alla delar. Vi har ju förklarat det förut. Och om man INTE bor i landet, så bör man förstås vara försiktig med att påstå att man exakt vet hur det är där just nu. 

Och jag ser ingen skillnad på möjligheten att upptäcka smittade personer innan de visar symptom i Sverige jämfört med Finland. Det ÄR svårt att upptäcka dessa. Möjligtvis genom smittspårning och det gör vi i Sverige också. Och Tegnell har förstås rätt i om han säger att det hjälper om man alltid håller avstånd. 
  • Anonym (Proctor)
    Anonym (Ella.) skrev 2020-12-05 22:09:55 följande:
    Nädu, det får du allt leta efter själv. Du är så snabb att kasta skit på Sverige och våran strategi.
    Strategin är ju jättedålig. Vi ska vara glada för att det fortfarande finns folk som yttrar en åsikt.

Många med noll koll gillar ju Tegnell och hans översittarmentalitet. Det sprider väl trygghet antar jag.

Kontentan är det dock att det finns inga ursäkter för regeringens tafatthet i denna fråga. Vaccinet är i antågande, men regeringen låter glatt smittan spridas för vinden.
  • Anonym (Proctor)
    Padirac skrev 2020-12-05 22:46:03 följande:
    Drömmer

Finns säkert någon på FHM som arbetar vetenskapligt. Detta arbete verkar dock inte få fäste eftersom de gång på gång göra fel.
  • Anonym (Proctor)
    FDFMGA skrev 2020-12-06 07:24:54 följande:
    Åjo, den här tråden kryllar ju av påståenden från pangdemister som bottnar i ren okunnighet om hur Sverige fungerar.

Visst, det kanske inte handlar om en direkt vilja att regering och myndigheter ska bryta mot våra lagar - utan snarare om ovanstående, oförblommerad ignorans.

Inte desto mindre klassar jag det som lagtrots - eller om du så vill att pangdemismen inträtt i trotsåldern i det emotionella och intellektuella (för)-fall som alltid tycks vara populismens kraftigaste biverkning på utövarna.

Jag godtar inte argumentet från någon som uppmanar till lagbrott att hen inte känner till våra lagar och därför kan fortsätta att fjädra sig för vuxenvärlden med sin självupplevda moraliska överlägsenhet.
    Okunnighet må vara en sak. Några stycken har till exempel inte en aning om vilka gränser förbudet mot ministerstyre sätter. Herregud, en del tror att detta gör regeringen lika maktlös som kungen.

Jag har sett några som uttryckt att regeringen skulle kunna nyttja regeringsunderlagets riksdagsmajoritet till att uppdatera några lagar för att effektivisera pandemibekämpningen. Anhängarna tycker det är viktigare att låta liggande paragrafer ligga hellre än att försöka rädda liv.

Att du kallar människor du inte gillar för nedsättande uttryck är inte värt att ta på allvar överhuvudtaget?

Du godtar alltså inte argument från den som uppmanar till lagbrott. Blir jobbigt för den som hotar med våld om någon eldar upp fel bok.
  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-06 01:05:05 följande:
    Strategin är ju jättedålig. Vi ska vara glada för att det fortfarande finns folk som yttrar en åsikt.

Många med noll koll gillar ju Tegnell och hans översittarmentalitet. Det sprider väl trygghet antar jag.

Kontentan är det dock att det finns inga ursäkter för regeringens tafatthet i denna fråga. Vaccinet är i antågande, men regeringen låter glatt smittan spridas för vinden.

Strategi fungerar till ~100% och sedan man initialt ökade IVA-platserna.

Det är ingen åsikt att vi inte har flockimmunitet, det är fakta.
    Och en åsikt är inget värt om den är osaklig och saknar fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.

Jag landsfadern kommer med vaccin snart, du vet där där vaccinet som går ha i kylskåpet.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-06 01:21:37 följande:
    Finns säkert någon på FHM som arbetar vetenskapligt. Detta arbete verkar dock inte få fäste eftersom de gång på gång göra fel.

Synd att du aldrig diskuterar fakta och vetenskap, så FHM kan fortsätta med sitt arbete.
    Och du återger dom aldrig rätt, hur kommer det sig att det är så svårt att vara saklig?

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-06 10:04:44 följande:
    Okunnighet må vara en sak. Några stycken har till exempel inte en aning om vilka gränser förbudet mot ministerstyre sätter. Herregud, en del tror att detta gör regeringen lika maktlös som kungen.

Jag har sett några som uttryckt att regeringen skulle kunna nyttja regeringsunderlagets riksdagsmajoritet till att uppdatera några lagar för att effektivisera pandemibekämpningen. Anhängarna tycker det är viktigare att låta liggande paragrafer ligga hellre än att försöka rädda liv.

Att du kallar människor du inte gillar för nedsättande uttryck är inte värt att ta på allvar överhuvudtaget?

Du godtar alltså inte argument från den som uppmanar till lagbrott. Blir jobbigt för den som hotar med våld om någon eldar upp fel bok.

Sverige har inget ministerstyre.
    Utan ska du leta ansvar är det främst i kommuner, landsting och regioner, de har de dagliga operativa ansvaret.
    Och jag ser inga lösningar av dig, så enda vi har för dig är att vi inget ministerstyre har.

• AndreaBD
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-06 01:21:37 följande:
    Om du VISSTE vad experter i hela världen är någorlunda överens om, så skulle du ju inte påstå sånt. Så du behöver verkligen läsa på innan du påstår så mycket felaktigt. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin