Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Förstod det var nått sånt, men aldrig stött på det.
I sammanhanget det var presenterat så var det en no brainer.
Förstod det var nått sånt, men aldrig stött på det.
I sammanhanget det var presenterat så var det en no brainer.
Jag är sjuk nu. Hjälp! Jag kommer dö :(
Jag lyssnade på en 20-minuters intervju med Lothar Wiehler, vd på Robert-Koch-Institut i Tyskland (det är de som är istället för FHM i Tyskland).
Han fick frågan vad han tror varför Tyskland klarade sig bättre än andra europeiska länder hittills, och han sa att han dels tror att tyskarna litar på sina myndigheter och håller sig till rekommendationerna, åtminstone ungefär 80 % av befolkningen. Och även att man satsat på relativt moderata åtgärder, att man ju inte hade haft en riktig lockdown, vilket också gjorde att folk inte blev så desperata, en reaktion som man ser t.ex. i Frankrike. Han förklarade också att man i Tyskland egentligen kör med rekommendationer, vilket folk har lättare att acceptera, men han skulle ändå tycka att man kan skapa dem juridiska förutsättningar för att kunna köra med lagar där och kunna bötfälla/straffa folk som inte håller sig till dem.
Där var jag överraskad, för jag trodde att Tyskland hade den möjligheten. Men enligt honom kör Tyskland med rekommendationer och har inte haft en lockdown. Det kan ju vara så att de kör via någon smittskyddslag eller att det där med masker i affärer och i kollektivtrafiken bygger på någon överenskommelser med dessa.