FDFMGA skrev 2021-03-25 10:34:48 följande:
Precis som det var når Region Stockholm gick ut med riktlinjer som ledde till att många äldre sjuka varken fick någon läkarbedömning eller medicinsk behandling så har regionen tagit till metoden hemligstämpling av hur man kom fram till prioriteringsbesluten.
Men av artikeln framgår att Region Stockholm slöt ett avtal med ett privat bolag om vaccination av 58.000 personer anställda inom vård och omsorg, inklusive föräldralediga. (Säkert därför min kompis som jobbar på sjukhus men inte med riskgrupper fått sina doser).
En hel del av de som dött i covid nu i år i Stockholm hade säkert varit vid liv om Region Stockholm satsat på att vaccinera riskgrupper i stället för personal.
Obegripligt att inte regeringen gett direktiv om turordningen som regionerna ska följa. Det verkar finnas väldigt varierande tolkning om vilka som ska vaccineras, när, hur etc. Mina gamla föräldrar har blivit vaccinerade, skönt! Men andra äldre släktingar som bor i andra regioner har inte kommit på tur än.
Där jag bor finns en tydlig plan för hela landet. När vaccination av olika grupper ska påbörjas (har uppdaterats kontinuerligt i och med försenade vaccinleveranser), vilka vaccin de ska få etc. Viss typ av sjukvårdspersonal har prioriterats, men det finns tydliga riktlinjer om detta, bara de med närkontakt med COVID19 patienter osv. Därför har jag inte heller läst något om mygel, sjukhusdirektörer eller säkerhetsvakter som gått före i kön etc. Det går inte att sluta lokala avtal om något som inte följer regeringens regler. Varför måste Sverige krångla till det och låta regionerna tolka vaga direktiv? (Nu undanbeder jag mig gärna svar om att Sverige inte har ministerstyre ...)
Här är alla äldreboenden anslutna till en speciell husläkarklinik, och husläkare har bedömt tex om äldre ska tas till intensivvård eller om andra åtgärder ska sättas in. Det har varit och är större beläggning här på intensivvårdsavdelningar än i Sverige proportionellt sett, kanske pga detta. Och proportionellt sett, har färre dött av COVID19 här än i Sverige.