Padirac skrev 2021-11-02 18:25:53 följande:
Jo, det är jättebra att läsa innantill FoHMs rapport och coronakommissionens delbetänkande.
Det är också jättebra att att ange från vilket material du läst och citerat. Nu var det du citerat lätt att hitta och det var alltså två olika material från olika tidpunkter som tog upp två olika saker. Som jag förstod det vill du använda detta för att ge belägg för ett påstående som inte stämde i sak med vad något av materialet tog upp.
Mika Salminen håller troligen inte med dig i sak om vad du dragit för slutsats om FoHMs förhållande till kunskap, snarare tvärt om. Denna slutsats baserar jag på det material du länkat till då och nu.
Mika Salminen? Ok, vi kan tala om Mika Salminen.
?Finlands Tegnell? har man sagt om honom, men det är faktiskt rätt så missvisande. Mika Salminen är inte den landsfader och trygga klippa for finländarna, som Tegnell är för en stor del av svenskarna. Ingen uppfattar honom heller vara den som bestämmer. I Finland är det tillåtet med olika åsikter om hur man bäst bekämpar en pandemi. Regering, myndigheter, representanter för sjukvården och näringslivet har tidvis haft väldigt olika åsikter, och det har också lyfts fram av medierna. Jag är fullt kapabel att dra mina egna slutsatser av texter jag läser och bilda mig en åsikt, och det skulle aldrig falla mig in att fundera på vad Mika Salminen anser.
Så om du nu för en stund glömmer både Mika Salminen och Tegnell, och i stället använder dig av ditt eget förstånd. Hur tänker DU om följande:
När och var har FHM tydligt sagt att barn sprider smitta och lärare riskerar smittas?
Alternativt:
Vilket textstycke i coronakomissionens rapport ska tolkas som att smittspridning från barn inte påverkar smittspridningen i resten av samhället?
FHM:s rapport om barn i Sverige och Finland:
Finland hade stängda skolor och låga smittotal, Sverige hade öppna skolor och höga smittotal. Ändå var incidensen bland barn högre i Finland än i Sverige. Hur kommer det sig?
Sverige testade inga barn. Ändå ville man ge ut en rapport över antalet fall bland barn i Sverige. Varför?
Sverige hade 7 gånger flera intensivvårdade barn än Finland. Mig säger det att smittan sannolikt var 7 gånger högre bland barnen i Sverige. Varför kommenterar inte FHM detta?
Varför säger man inte ett enda ord om sjukhusvård av barn med covid-19 utanför intensivvården? Alla under 19 lades in på intensiven direkt? Man testade inte barn som uppsökte sjukvården? Man hade inte tillgång till sådana uppgifter? Barn blir antingen dödligt sjuka eller lindrigt sjuka, det finns inget mellanting?
När det blev klart att Sverige inte tänkte stänga sina skolor, trodde jag uppriktigt att det skulle föra med sig bra vetenskaplig data på hur coronaviruset beter sig bland barn. Så blev det inte.