Anonym (KB) skrev 2021-06-26 13:53:59 följande:
Inte ett dugg viktigt för mig vilka som driver smittan mest eller minst, det är en tolkning du gör.
Det jag ifrågasätter är det eviga tugget att barn sällan bidrar till smittspridningen. Man är barn till man är 18 år, självklart är det skillnad på en 2-åring och en 17- åring.
HUR kan man vara så stupsäker att de inte smittar i någon större utsträckning? Kategorin barn, säg ålder 14-18 är väl de som bryr sig minst om restriktioner, umgås i grupper, håller sällan avstånd, stängs i klassrum och i korridorer, har fått utöva sport i grupp osv. De är ändå halvvuxna.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om forskningen med tiden kommer fram till att de smittar i stort sett som vuxna. Finns kanske superspridare även bland de under 18 år? Bara att det inte finns forskning på det än.
Så tänker jag.
Resultat från finsk smittspårning, augusti 2020 till februari 2021.
thl.fi/documents/533963/5860112/Erilliskatsaus%2C+vaihtuva+teema+Koronavirusepidemia+lasten+ja+nuorten+ikäryhmissä++7.4.2021.pdf/bf1226a6-114d-1dd3-d847-4e61f590a82f?t=1617864994242
Här finns en tabell över antalet exponerade (altistuneet) inom dagvården, lågstadiet, högstadiet, gymnasiet, yrkesskolor, och hur stor andel av de exponerade som smittades (tartunnat):
Dagvård 2,3%
Lågstadiet 1,0%
Högstadiet 1,3%
Gymnasiet 0,4%
Yrkesskolorna 2,6%
Det är alltså inte väldigt många som har smittats, men så har alla exponerade också försatts i karantän genast när det första fallet har hittats.
Till skillnad från Sverige så har man i Finland rekommenderat test för alla barn, oavsett ålder, som uppvisar symptom som kan tyda på covid-19.