Padirac skrev 2021-05-16 23:23:41 följande:
Det är du som ger premissen att den första vågens smittspridning berodde på avsaknaden av tester eller skyddsutrustning och att den var lika stor som den andar vågens smittspridning.
Jag säger att den premissen är felaktig...
vilket jag menar visas av att en majoritet av andra länder drabbats lika hårt eller hårdare trots alla åtgärder som satts in, åtgärder som i det stora är samma åtgärder som alla använder i olika omfattning (enligt Mika Salminen)
Vad har du för belägg för att din premiss ang första vågens smittspridning faktiskt berodde på avsaknaden av tester och skyddsmaterial och att våg ett och två var lika omfattande?
På varje pressträff har man visat staplar över antalet döda och intensivvårdade sedan pandemins start. Första och andra vågens kurvor ser ganska likadana ut, därav kan man dra slutsatsen att antalet smittade i första och andra vågen har varit i samma storleksordning. Du säger att det här är felaktigt. Menar du att Sverige hade flera eller färre smittade i andra vågen?
De länder som tog till lockdown innan smittan hann sprida sig fick väldigt få smittade och döda i första vågen. I andra vågen har de hållit mera öppet och fått en större smittspridning. Tjeckien är visst ditt favoritexempel på länder som klarade sig bra i första vågen, men som fick stor smittspridning i den andra. Polen och de baltiska länderna är andra exempel.
Avsaknaden av tester i början av pandemin har alla talat om. Ifall man testar går det att smittspåra. Ifall man smittspårar, kan man bromsa smittan mera än om man inte smittspårar. Under andra vågen gick det att testa mera än under första.
Avsaknaden av beredskapslager och skyddsutrustning har du själv nämnt många gånger. Under andra vågen fanns det skyddsutrustning.
Andra faktorer som sägs ha bidragit till smittspridningen: den höga befolkningstätheten, trångboddheten, det stora antalet invandrare, den svenska kulturen. Inget av detta förändrades radikalt mellan första och andra vågen.
En viktig orsak till den stora första vågen sägs vara att man inte var medveten om att smittan hade kommit in i landet från andra håll än Italien. Kritikerna säger att en orsak till den stora andra vågen var att FHM trodde att Sverige inte skulle få en stor smittspridning under hösten och därför inte vidtog åtgärder i tid. Du håller sannolikt inte med om det här.
Min fråga kvarstår: Vad är din förklaring till att Sverige fick en så stor smittspridning i andra vågen trots strängare restriktioner än under första vågen? Du återkommer hela tiden till den första vågen och de förhållanden som rådde då, men nu frågar jag efter dina åsikter om den andra vågen.